Dax att gå över till SSD

Permalänk
Medlem

Dax att gå över till SSD

Sitter och funderar på om man ska gå över till SSD nu när Windows 10 kommer, och jag har velat bli av med mina två 3.5 HDD som sitter i mitt FT05 ett bra tag men inte känt mig så säker på SSD, fast vad jag läst så håller vissa till och med längre än en mekanisk disk.

Det jag funderar på är om jag ska behålla 1 mekanisk disk fast byta till 2.5 då jag sitter med torrents väldigt mycket, efter att jag hade suttit och läst ett fåtal artiklar som förklarar att det kanske inte lämpar sig med en SSD, dem trådarna var dock några år gamla men det har kanske inte blivit något förändring där?

Så vad jag har tittat på är Samsung 850 Pro 256GB - OS och allt som tillkommer med lite program och så och en WD 2.5 Blue för lagring

Jag bryr mig egentligen inte så mycket om skrivhastigheter eller något liknande eftersom den bara kommer användas till torrents, men ska man gå efter en green/black/red istället? tog blue just för att den är 7mm tjock, samma som dem flesta SSD. Och jag vet inte hur mycket utrymme jag har på baksidan av FT05 då jag inte ser det i manualen.

-------------------------------------------------------

Eller om torrent inte ställer till det så mycket för SSD om jag då skulle ta en OCZ ARC 100 - 480GB och OCZ ARC 100 - 240GB från dustin då det är lite rea på dem. Det jag tittar på slänger jag oftast efterhand så utrymmet behöver jag inte oroa mig så mycket för

Kort och gott, vad blir bäst

Permalänk
Medlem

Inget att ens fundera på, SSD som boot disk för OS alla dagar i veckan. Du inser inte vad du går miste om.

Edit: Köpte själv en 80GB SSD för ungefär 6 år sedan när dom var relativt nya, den gick på 2000kr. Många som ansåg det vara lite onödigt men jag har inte ångrat det en enda sekund sen dess.

Permalänk
Medlem

Håller med Fromis. Som ett exempel: SSDn i min laptop har jag haft i 4-5 år nu och den tuggar på utan att visa det minsta problem, fastän jag skrivit en massa TB.

SSD is love, SSD is life

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

jag bytte från min 1tb seagate barracuda till en A-data SX900 128 gb för OS och 1tb disken för lagring! så j*vla grym skillnad för att starta program och för datorn att boota upp
Men visst hade man kunnat haft en bättre SSD istället för min SX900 då den inte ger vad dem lovar men grymt nöjd ändå, och du har gått miste om något som ovan säger!

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fromis:

Inget att ens fundera på, SSD som boot disk för OS alla dagar i veckan. Du inser inte vad du går miste om.

Edit: Köpte själv en 80GB SSD för ungefär 6 år sedan när dom var relativt nya, den gick på 2000kr. Många som ansåg det vara lite onödigt men jag har inte ångrat det en enda sekund sen dess.

SSD för 6 år sen kan inte ha gjort dig mycket glädje

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

SSD is the way to go, numer skulle jag inte kunna tänka mig ett liv utan SSD för både spel och framför allt OS. En mekanisk kan du behålla för installation av spel som inte har långa laddningstider och storage för film, musik och annat lullull 256GB är kanske mer än vad du behöer som systemdisk dock, räcker gott och väl för de flesta med en på 128GB 250-klassen skulle jag använda för spel, FRAPS osv.

Men det är klart, du kanske har väldigt mycket stora program du använder?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ta en ssd på minst 100Gb och kör OS och andra program på den. Sedan kan du kanske köra t.ex Raid 1 (via Windows) på dina andra två mekaniska för att öka hastigheten och säkerheten etc. Torrents lämpar sig bra på SSD. T.ex. kör nedladdning mot den och sedan automatisk överföring till en mapp på HDD när de är klara. Då fyller de inte upp SSDn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

SSD för 6 år sen kan inte ha gjort dig mycket glädje

Tro det eller ej men jag ångrar som sagt inte en krona. Trots låga read/writes jämfört med dagens standard har jag varit riktigt nöjd med den

Permalänk
Medlem

ångrar aldrig SSD! första ssdn vart en 64gb, o de va inte mycket utrymme men allt gick ju så snabbt!

Rekommenderar varmt en 850pro från samsung, de e bra diskar.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

SSD för 6 år sen kan inte ha gjort dig mycket glädje

Intel X25-M G2 80gb BABY!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

SSD för 6 år sen kan inte ha gjort dig mycket glädje

Jo då, de var rätt snabba även då. Köpte också en 80GB Intel ungefär då, gick från ca 1 minut laddtider i WoW till 10 sekunder när man bytte mellan karaktärerna. Plus att det ökade minimum FPS i mina MMOs eftersom texturer laddas in medan man spelar, bara det var värt det

Att alla program och systemet blev snabbare, precis som med SSDs idag mot mekaniska, var mest en bonus, som man dock inte vill leva utan numera.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neonodia:

SSD för 6 år sen kan inte ha gjort dig mycket glädje

Jag kör fortfarande med min 6 år gamla G2a

Work time 29652 hours (3 years 4 months 20 days 12 hours)

Health 95%

Estimated lifetime 8 years 7 months 0 day

T.E.C date Januari 11 2024

Men i sommar så blir det en ny SSD, får bli en 500GB, 80GB börjar bli väldigt litet

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av Exeo:

Sitter och funderar på om man ska gå över till SSD nu när Windows 10 kommer, och jag har velat bli av med mina två 3.5 HDD som sitter i mitt FT05 ett bra tag men inte känt mig så säker på SSD, fast vad jag läst så håller vissa till och med längre än en mekanisk disk.

Det jag funderar på är om jag ska behålla 1 mekanisk disk fast byta till 2.5 då jag sitter med torrents väldigt mycket, efter att jag hade suttit och läst ett fåtal artiklar som förklarar att det kanske inte lämpar sig med en SSD, dem trådarna var dock några år gamla men det har kanske inte blivit något förändring där?

Så vad jag har tittat på är Samsung 850 Pro 256GB - OS och allt som tillkommer med lite program och så och en WD 2.5 Blue för lagring

Jag bryr mig egentligen inte så mycket om skrivhastigheter eller något liknande eftersom den bara kommer användas till torrents, men ska man gå efter en green/black/red istället? tog blue just för att den är 7mm tjock, samma som dem flesta SSD. Och jag vet inte hur mycket utrymme jag har på baksidan av FT05 då jag inte ser det i manualen.

-------------------------------------------------------

Eller om torrent inte ställer till det så mycket för SSD om jag då skulle ta en OCZ ARC 100 - 480GB och OCZ ARC 100 - 240GB från dustin då det är lite rea på dem. Det jag tittar på slänger jag oftast efterhand så utrymmet behöver jag inte oroa mig så mycket för

Kort och gott, vad blir bäst

En Samsung 850 Pro 256 GB är kanske den bästa 2.5" SATA 3.0 (6Gb/s) SSDn du får tag på i dagsläget. Kör på den. 120/128 GB är för lite utrymme om du vill kunna ha både OS (Windows) och de spel du spelar oftast på. Har du budgeten kan du ju välja 512 GB varianten, men den är så dyr att den knappt är värt pengarna i dagsläget IMO.

Skrivet av trickysaer:

SSD is the way to go, numera skulle jag inte kunna tänka mig ett liv utan SSD för både spel och framför allt OS. En mekanisk kan du behålla för installation av spel som inte har långa laddningstider och storage för film, musik och annat lullull 256GB är kanske mer än vad du behöer som systemdisk dock, räcker gott och väl för de flesta med en på 128GB 250-klassen skulle jag använda för spel, FRAPS osv.

Men det är klart, du kanske har väldigt mycket stora program du använder?

Håller med om att SSD är #framtiden men 120/128 GB räcker inte långt i dagsläget. Köp en SSD med minst 240/250/256 GB utrymme, mer om du känner att du har råd, spel et.c. kommer bara ta upp mer och mer utrymme på hårddisken ju längre tid som går.

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

Anser spel är lite meningslösa att ha på en SSD när så snabba HDD's finns för sekventiell läsning, OS däremot är guld värt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Sitter och funderar på om man ska gå över till SSD nu när Windows 10 kommer, och jag har velat bli av med mina två 3.5 HDD som sitter i mitt FT05 ett bra tag men inte känt mig så säker på SSD, fast vad jag läst så håller vissa till och med längre än en mekanisk disk.

Det jag funderar på är om jag ska behålla 1 mekanisk disk fast byta till 2.5 då jag sitter med torrents väldigt mycket, efter att jag hade suttit och läst ett fåtal artiklar som förklarar att det kanske inte lämpar sig med en SSD, dem trådarna var dock några år gamla men det har kanske inte blivit något förändring där?

Så vad jag har tittat på är Samsung 850 Pro 256GB - OS och allt som tillkommer med lite program och så och en WD 2.5 Blue för lagring

Jag bryr mig egentligen inte så mycket om skrivhastigheter eller något liknande eftersom den bara kommer användas till torrents, men ska man gå efter en green/black/red istället? tog blue just för att den är 7mm tjock, samma som dem flesta SSD. Och jag vet inte hur mycket utrymme jag har på baksidan av FT05 då jag inte ser det i manualen.

-------------------------------------------------------

Eller om torrent inte ställer till det så mycket för SSD om jag då skulle ta en OCZ ARC 100 - 480GB och OCZ ARC 100 - 240GB från dustin då det är lite rea på dem. Det jag tittar på slänger jag oftast efterhand så utrymmet behöver jag inte oroa mig så mycket för

Kort och gott, vad blir bäst

SSD är väldigt bra på mindre läs/skriv jobb, alltså vardagligt användande av datorn. Men sämre på större skrivningar och läsningar (stora filer osv)
Så ja SSD för daglig användning
HDD för backup, lagring större filer om du behöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

SSD för 6 år sen kan inte ha gjort dig mycket glädje

Håller med @fromis här. Once u've gone SSD, u'll never go back...

Köpte min första SSD redan 2008, 32ynka GB, 3,5" SLC SSD (Mtron) för 2400kr. (Köpte en till ½år senare)
Blev en sju helkottas go maskin med dessa + 300GB WD Raptor, CF 4870 OC GPUer, på en X48 moderkort med Q9650

Även dessa fungerar än, och jag använder den ena som test OS (för en dator som används för att felsöka saker), och den andra satt i min W2k3 server fram till några månader sedan. Båda fungerar kanon än, och båda är snabbare än de flesta HDD än idag på allt utom ren seq läs/skriv.

Sedan dess har det blivit så många SSDer så jag tappade räkningen på antalet för flera år sedan. Och idag är alla maskiner i hemmet SSD kittade, minst till OSet, men ofta mer.
Kommer aldrig någonsin gå tillbaka till HDD för annat än ren lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

SSD är väldigt bra på mindre läs/skriv jobb, alltså vardagligt användande av datorn. Men sämre på större skrivningar och läsningar (stora filer osv)

SSDer är rejält mycket bättre än mekaniska diskar även på stora filer. Den enda anledningen till att man använder mekaniska diskar för lagring är för att de är billigare, och man behöver oftast inte SSD-prestanda för t.ex. filmer och liknande.

Permalänk
Medlem

Oj, hel del skrivande så svarar så här istället.

Anledningen till just 256GB är för att jag har läst att det är bra att ha extra "tomt" utrymme på en SSD, jag kommer troligen inte ha något spel installerat på den då dem flesta spel jag lirar är av typen Diablo/starcraft etc, men ändå ha "det där lilla extra ifall"

Och vad jag förstår 850 pro = bra/svårt att hitta något lika bra just nu

Någon som alls har någon erfarenhet av 2.5 mekaniska diskar, senaste jag köpte en HDD var 2013 som var en WD black 3.5 och har alltid ägt 3.5 diskar

Pengarna är det egentligen inget problem med, och WD är enda diskarna jag alltid har använt i mina datorbyggen och aldrig haft något problem så kör på dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmard:

En Samsung 850 Pro 256 GB är kanske den bästa 2.5" SATA 3.0 (6Gb/s) SSDn du får tag på i dagsläget. Kör på den. 120/128 GB är för lite utrymme om du vill kunna ha både OS (Windows) och de spel du spelar oftast på. Har du budgeten kan du ju välja 512 GB varianten, men den är så dyr att den knappt är värt pengarna i dagsläget IMO.

Håller med om att SSD är #framtiden men 120/128 GB räcker inte långt i dagsläget. Köp en SSD med minst 240/250/256 GB utrymme, mer om du känner att du har råd, spel et.c. kommer bara ta upp mer och mer utrymme på hårddisken ju längre tid som går.

Saker och ting tar ju upp mer och mer plats givetvis men jag känner efter ett år att 120GB räcker gott och väl för OS och nyttoprogram. 256GB är givetvis att föredra, men det kostar ju rätt mycket mer också!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd

Behöver du 10års garanti? Förmodligen inte. Vissa SSD enheter kan bli slö när de är fyllda men ytterst sällan man fyller en SSD till mer än 80%. För samma peng som en 850 PRO får du en OCZ ARC 100 480GB, även om det i ditt fall skulle räcka med en OCZ Arc 100 240gb

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Att vissa är tveksamma till SSD fattar jag inte. SSD är så mycket bättre. Bara att köpa.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skogsmard:

En Samsung 850 Pro 256 GB är kanske den bästa 2.5" SATA 3.0 (6Gb/s) SSDn du får tag på i dagsläget. Kör på den. 120/128 GB är för lite utrymme om du vill kunna ha både OS (Windows) och de spel du spelar oftast på. Har du budgeten kan du ju välja 512 GB varianten, men den är så dyr att den knappt är värt pengarna i dagsläget IMO.

Håller med om att SSD är #framtiden men 120/128 GB räcker inte långt i dagsläget. Köp en SSD med minst 240/250/256 GB utrymme, mer om du känner att du har råd, spel et.c. kommer bara ta upp mer och mer utrymme på hårddisken ju längre tid som går.

Ska man bara ha en disk för operativsystem plus de vanliga systemprogrammen/Officetyp, är en 120/128GB SSD helt tillräcklig anser jag precis som också tricksaer menar. Vill man sedan ha snabba laddtider är en större SSD att föredra men då som andradisk vilket gör det enklare när man om/nyinstallerar sitt OS.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Saker och ting tar ju upp mer och mer plats givetvis men jag känner efter ett år att 120GB räcker gott och väl för OS och nyttoprogram. 256GB är givetvis att föredra, men det kostar ju rätt mycket mer också!

Jo lite det jag tänker på, klarar mig säkert på 120 men samtidigt känns det lite OM det skulle komma något spel jag vill ha på SSD, så bara lite mer framåt tänk

Skrivet av Peppar2014:

Behöver du 10års garanti? Förmodligen inte. Vissa SSD enheter kan bli slö när de är fyllda men ytterst sällan man fyller en SSD till mer än 80%. För samma peng som en 850 PRO får du en OCZ ARC 100 480GB, även om det i ditt fall skulle räcka med en OCZ Arc 100 240gb

10 års garanti skadar väl inte, ser det bara som ett plus, och kollade just på OCZ därför dem är nämnda i min första post, och den är en hel del billigare, är OCZ ett bra märke?

Skrivet av Cooling23:

Att vissa är tveksamma till SSD fattar jag inte. SSD är så mycket bättre. Bara att köpa.

Var tveksam till SSD då man var arbetslös och att "max writes" etc gjorde att jag inte kände att jag hade råd att lägga dem pengarna, men nu har man ett jobb och en hel del extra som bara ligger och att det har hänt en hel del med just SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

SSD för 6 år sen kan inte ha gjort dig mycket glädje

Det gjorde den garanterat.

Skrivet av Peppar2014:

Behöver du 10års garanti? Förmodligen inte. Vissa SSD enheter kan bli slö när de är fyllda men ytterst sällan man fyller en SSD till mer än 80%.

Anledningen till att man lämnar X% ledigt är inte för att den blir slö när den blir full, utan för att den ska ha fria celler att använda till det interna arbetet med att skriva om data. Det innebär att X% av cellerna är dedikerade till det arbetet, och livslängden på disken blir längre.

Min Samsung 830 120GB är full till bristningsgränsen. Och jag har alla spel på en dedikerad mekanisk disk. 250-256GB SSD är det minsta jag kan rekommendera till någon som ska köpa i dag. Och jag hade inte kört torrents på SSD'n, inte för att den inte skulle "klara" det, det är en kanon disk till det, men återigen, det påverkar livslängden. Visst, det beror på hur mycket torrents man tankar hem, men det är sällan eller aldrig diskens prestanda som begränsar en, så för mig är valet enkelt. Torrents hanteras av ett par andra burkar, systemet med SSD'n är inte ens involverat, men hade det varit, hade torrent-lagringen varit på de mekaniska diskarna i alla fall.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Köpte en 40GB Intel X25-V value-disk för fem år sedan, dvs inget fartmonster, men jösses vad den sparkade in tänderna på mina mekaniska diskar. Fick en känsla som påminde om när man bootade Amigan från minnes-disk (ok, inte riktigt lika snabb som Amigan). Ångrar att jag inte köpte SSD tidigare, men budgeten tillät det inte. Sedan dess har jag skaffat 2 intel-SSD till och 40GB-disken är förpassad till netbooken där den gör underverk.

Har extremt svårt för mekaniska diskar överlag, men har skaffat Seagate SSHD - de kostar lite mer än en vanlig mekanisk men känns mycket smidiga vid fillistningar och annat som cachas bra. Ska man tanka torrents så linorna ryker kan man diskutera om SSHD behövs, men jag har SSHD till allt förutom bootdisk och programinstallationer. Får exempelvis iphotobiblioteket att flyta mycket bättre.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exeo:

10 års garanti skadar väl inte, ser det bara som ett plus, och kollade just på OCZ därför dem är nämnda i min första post, och den är en hel del billigare, är OCZ ett bra märke?

Ja OCZ gör bra SSD:er men precis som majoriteten av tillverkarna så har de haft serier som floppat.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@philipborg: Dock börjar ju SSDs bli rätt billiga nu.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Ja OCZ gör bra SSD:er men precis som majoriteten av tillverkarna så har de haft serier som floppat.

Mm, har för mig jag har läst något om det ja, och samsung har ju sina 840 som det är problem med

Kollar just nu på OCZ arc 240 och WD red 1 tb, tar hellre mer utrymme än jag behöver just nu än att senare sakna det, får dock kolla upp om wd red passar vet inte alls om det spelar någon roll men den är 9,5mm tjock

vilket landar på 1838:- på webhallen där jag oftast handlar från

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exeo:

Mm, har för mig jag har läst något om det ja, och samsung har ju sina 840 som det är problem med

Kollar just nu på OCZ arc 240 och WD red 1 tb, tar hellre mer utrymme än jag behöver just nu än att senare sakna det, får dock kolla upp om wd red passar vet inte alls om det spelar någon roll men den är 9,5mm tjock

vilket landar på 1838:- på webhallen där jag oftast handlar från

RED serien är tänkt att användas i NAS enheter, jag skulle nog gått på en WD green istället.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

RED serien är tänkt att användas i NAS enheter, jag skulle nog gått på en WD green istället.

Ok, hittade ingen green, så blir blue isåfall, gick ner till 1688:- nu