Vad ska man tänka på vid köp av USB-hårddisk?

Permalänk

Vad ska man tänka på vid köp av USB-hårddisk?

Följande kan jag komma på:

  • Lagringskapacitet

  • Läs- och skrivhastighet (eller begränsas det snarare av USB-förbindelsens överföringshastighet?)

  • Strömförsörjning via USB eller separat. Om man kör strömförsörjning via USB, finns det någon risk att datorn inte kan leverera så mycket som en hårddisk behöver?

Vad mer bör man tänka på? Är det så att olika tillverkare gör olika tillförlitliga hårddiskar, och var kan man i så fall läsa sådana testresultat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bromskloss:

Följande kan jag komma på:

  • Lagringskapacitet

  • Läs- och skrivhastighet (eller begränsas det snarare av USB-förbindelsens överföringshastighet?)

  • Strömförsörjning via USB eller separat. Om man kör strömförsörjning via USB, finns det någon risk att datorn inte kan leverera så mycket som en hårddisk behöver?

Vad mer bör man tänka på? Är det så att olika tillverkare gör olika tillförlitliga hårddiskar, och var kan man i så fall läsa sådana testresultat?

Läs och skrivhastigheten begränsas till USB-hastigheten. Har du USB2 så är det 480mbit/sec har du en nyare dator med usb 3 så är det 5gbit/sec vilket är avsevärt mycket bättre och drar inte ned prestandan på disken som usb2 gör.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@griid_83: de hastigheter du nämner är ju långt ifrån realistiska då hastigheterna påverkas av många faktorer

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Entusiast

Bra om enheten stödjer USB 3, så får man ut maximal hastighet. Precis som ovan, så klarar USB 2 "bara" 480 megabit. I detta inkluderas kommunikationsprotokoll, felhantering och bandbreddsreservation. I slutändan landar det på omkring 200-300 megabit i sekunden, och det motsvara ungefär 25 till 35 megabyte i sekunden. (observera skillnaden mellan bit och byte)

Med USB 3 så behöver man inte begränsas av anslutningen, varav de enda som begränsar är själva hårddisken.

USB 3 är dessutom bakåtkompatibelt meed USB 2, så behöver man ansluta disken till en dator som inte har några USB 3 portar, så fungerar det bra med USB 2, fast med ovan nämnda hastighetsbegränsning.

USB 3 klarar dessutom högre strömbelastning än USB 2, vilket är till en fördel med 2.5" diskar som strömförsörjes enbart via USB-porten. Satsar man på en 2.5" disk, så slipper man även extern strömförsörjning, och allt blir betydligt mer bärbart då man slipper släpa med en enorm transformator.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Mina USB-diskar/kabinett har även E-SATAanslutning vilket ger bättre hastighet än USB.

Permalänk
Medlem

USB2.0 och uppåt brukar inte ha några problem med att driva vanliga 2.5" diskar.
Och du måste ha 2.5" om du vill slippa extern strömförsörjning.
Bäst är nog att köpa chassi och HD separat.
Mycket p.g.a. tillverkare gillar att slänga in rena skräpdiskar i sina egna externa lösningar.
T.ex så brukar nya och stora diskar nästan alltid hamna i externa diskar först.
Och då med betydligt kortare garantier.....

USB2.0 brukar kunna leverera strax under 40MB/s.
USB3.0 ungefär det dubbla, vilket är lite märkligt då själva interfacet borde vara c:a 10x snabbare än 2.0.
Men oftast så sitter det usla 3.0 kontrollers i chassina, så det är lite lotteri hur prestandan blir =/
Det bör dock nämnas att USB oavsett version är dåligt på slumpmässiga skrivningar.
Så använder man disken till annat än backup/lagring så får man förvänta sig ganska så låg prestanda.

Permalänk
Rekordmedlem

Hastigheten påverkas av usbbussen även om den har bandbredden så ökar latensen så pass att man känner av det som sänkt hastighet i många lägen.

Jag har rätt många diskar och föredrar definitivt de som har egen nätdel, det är rätt ofta datorn inte orkar driva alla usbtillbehör och man bli i praktiken begränsad till 2,5" diskar och de är ju svindyra per Tbyte i jämförelse med 3,5 enheter.

En 3-4 Tbyte 3,5" enhet med egen nätdel ger mest för pengarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hejsan Bromskloss,

Skrivet av Bromskloss:

Följande kan jag komma på:

  • Lagringskapacitet

  • Läs- och skrivhastighet (eller begränsas det snarare av USB-förbindelsens överföringshastighet?)

  • Strömförsörjning via USB eller separat. Om man kör strömförsörjning via USB, finns det någon risk att datorn inte kan leverera så mycket som en hårddisk behöver?

Vad mer bör man tänka på? Är det så att olika tillverkare gör olika tillförlitliga hårddiskar, och var kan man i så fall läsa sådana testresultat?

Svaret är givetvis, det beror på....

Vad skall du ha disken till?

Jag använder mig av USB-HDDer för långtidsarkivering.
Sparar foton och filmer på barnen på dem.
Mina arkivdiskar kommer att ligga i ett mörkt svalt rum i flera år

Alltså är pålitligheten en viktig faktor för mig, hastighet inte lika viktig.

Jag har andra diskar för att "slussa" bra att ha filer mellan olika datorer, backa upp vid ominstallation etc.
En sådan disk bör vara enkel att hantera, tex en USB-HDD med en 2.5" disk i, som strömsätts via USB-kabeln

Vad skall du ha din(a?) diskar till?

Vad skall dfu

Permalänk
Medlem
Skrivet av djnaden:

@griid_83: de hastigheter du nämner är ju långt ifrån realistiska då hastigheterna påverkas av många faktorer

Det är den teoretiskt hastigheten. Har du provat att köra en USB2 extern jämfört med en usb3 extern hdd så vet du att det är en märkbar skillnad. Förstår inte varför du inte gillar hastigheten. hastigheten är som den är...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

USB 3 klarar dessutom högre strömbelastning än USB 2, vilket är till en fördel med 2.5" diskar som strömförsörjes enbart via USB-porten.

Vad händer då om man ansluter hårddisken till en dator som bara talar USB 2?

Skrivet av ThomasLidstrom:

Vad skall du ha din(a?) diskar till?

Säkerhetskopiering en gång i veckan eller så.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bromskloss:

Vad händer då om man ansluter hårddisken till en dator som bara talar USB 2?

Det går långsammare, själva datatrafiken är kompatibel så det fungerar men det märks tydlig skillnad i hastighet, ska du bara köra backup så spelar det kanske inte så stor roll för det sköter sig väl själv när du väl startat proceduren och dessutom så blir det väl inte så mycket data när den första väl är gjord för man brukar ofta bara synka skillnaden mot den sedan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det går långsammare, själva datatrafiken är kompatibel så det fungerar men det märks tydlig skillnad i hastighet

Det jag tänkte på var förmågan att försörja hårddisken med ström.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bromskloss:

Det jag tänkte på var förmågan att försörja hårddisken med ström.

Den är lika usel i båda fallen, man bör alltså ha en egen nätdel till hdder och ssder, eller ansluta via en hub med egen nätdel, det enda som oftast funkar skapligt (men inte alltid) är strömsnåla 2,5" laptophårddiskar och usb minnen.
3,5" hdder och ssder drar så pass mycket att de ibland ställer till problem om man driver dem utan egen nätdel.

Du kanske har laddportar och de däremot brukar kunna ge mer ström, upp till 2A i vissa fall men de brukar ofta även ge ström när datorn är av vilket kan vara en nackdel om du ska ansluta en disk till dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bromskloss:

Vad händer då om man ansluter hårddisken till en dator som bara talar USB 2?

Sett till överföringshastigheten, så nedgraderas hastigheten till det max tillåtna av USB 2 standarden.
Sett till strömförsörjningen, så kan det hända att en USB 2 -port inte orkar med att driva hårddisken ifråga, varav den inte startar eller bara klickar. Om den klickar så är det inget fel på disken. Det är bara det att disken överbelastar porten, varav USB-porten stänger av och gör ett omstartsförsök... om och om igen.
För att råda bot på strömförsörjningsproblemet, så brukar USB 2 -diskar komma med en lite speciell kabel som har en extra kontakt för att ta ut den extra ström som behövs från ytterligare en USB-port.

De ser i regel ut så här:

Men med USB 3 så slipper man dessa specialkablar.
Då det i regel inte medföljer någon specialkabel till USB 3 diskar, så kan det bli problem om man ansluter den kabeln till en USB 2 -port. Disken startar inte eller klickar. Så är dock inte alltid fallet. Själv har jag strömsnåla externa 2.5" diskar som kan strömförsörjas från en enda USB 2 port, varav jag slipper problemet.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

USB2.0 brukar kunna leverera strax under 40MB/s.
USB3.0 ungefär det dubbla, vilket är lite märkligt då själva interfacet borde vara c:a 10x snabbare än 2.0.
Men oftast så sitter det usla 3.0 kontrollers i chassina, så det är lite lotteri hur prestandan blir =/
Det bör dock nämnas att USB oavsett version är dåligt på slumpmässiga skrivningar.
Så använder man disken till annat än backup/lagring så får man förvänta sig ganska så låg prestanda.

Brukar väl ligga någonstans mellan 100-125MB/s till WD Mybook kopplad till USB3.
Har sett hastigheten 169MB/s men frågan om det inte är något cacheminne eller liknade som används då.

Se bara till att köpa en disk med USB3 så borde du få ut hyffsad hastighet.. under förutsättning att du kopplar till ett USB3 uttag

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Bäst är nog att köpa chassi och HD separat.

Det verkar avancerat. Hur skiljer det sig i pris mellan att köpa allt ihopsatt och att köpa det separat?

Skrivet av mrqaffe:

Den är lika usel i båda fallen, man bör alltså ha en egen nätdel till hdder och ssder, eller ansluta via en hub med egen nätdel, det enda som oftast funkar skapligt (men inte alltid) är strömsnåla 2,5" laptophårddiskar och usb minnen.

Skrivet av SysGhost:

Sett till strömförsörjningen, så kan det hända att en USB 2 -port inte orkar med att driva hårddisken ifråga, varav den inte startar eller bara klickar.

Det får bli med egen nätdel. Den ska användas, åtminstone till att börja med, på datorer utan USB 3.

Skrivet av Alpha77:

Se bara till att köpa en disk med USB3 så borde du få ut hyffsad hastighet.. under förutsättning att du kopplar till ett USB3 uttag

Just nu är det USB 2-datorer som gäller, men det kan ju ändra sig i framtiden.

Till er alla: Är det någon tillverkare man bör undvika för att deras grejer tenderar att gå sönder? Är det någon som är extra tillförlitlig?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror inte att nån tillverkare av externa hdder är bättre än de andra på nått tydligt sätt, problem uppstår väl främst efter yttre våld.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Brukar väl ligga någonstans mellan 100-125MB/s till WD Mybook kopplad till USB3.
Har sett hastigheten 169MB/s men frågan om det inte är något cacheminne eller liknade som används då.

Se bara till att köpa en disk med USB3 så borde du få ut hyffsad hastighet.. under förutsättning att du kopplar till ett USB3 uttag

Brukar ligga där nånstans själv, och bänkar jag mina USB3 diskar så hamnar jag på ett snitt av 137MB/s på min MyBook 4TB och 151,7MB/s på min MyBook 3TB,

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.