Samsung och Intel visar transparenta skärmar med OLED-teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Det är ju upp till var och en.

Det som jag ser som ett problem är att om du spelar ett spel så vill du ju väl inte se något bakom skärmen eller jag skulle iallafall tappa koncentrationen relativt snabbt om det skulle finnas annat på skärm ytan, eller tänker jag fel?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KungFredda:

Jag trodde Samsung helt skippade OLED just pga livslängden, eller har de ändrat sig lite random?

De skippar inte, de skjuter upp sin lansering tills de har lyckats med bra yield.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanyaIV:

Skulle inte vara illa som en badrumsspegel eller varför inte som glas i duschkabinen? *drools*

Kolla nyheterna medans man duschar, skulle vara nice, sparar man lite tid.

Ska man surfa när man både rakar sig och tvättar håret så har jag svårt att se att man skulle tjäna nån tid.
Jag tror nog att skärmen handlar om att visa reklam i en butik.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Skulle inte vara illa som en badrumsspegel eller varför inte som glas i duschkabinen? *drools*

Kolla nyheterna medans man duschar, skulle vara nice, sparar man lite tid.

Skulle aldrig använda dom till det. Elektronik -> strömförande + vatten och fukt = Kostsam leksak *poof*

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

"Det hela kombineras med Intel Realsense, som avläser användarens fysiska attribut med en tillhörande 3D-kamera"
I duschkabinen??
Kul att vara hacker då...
Får iPhones iCloud med filmstjärnors/artisters privata bilder att likna dagis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Jo, det är perfekt för bilen.

Om delar av skärmen kan göras partiellt ogenomskinliga kan man även blocka delar av ljuset från mötande bilar.

https://www.youtube.com/watch?v=c98h41TkREA

Jobbigt när man få stenskott :/

eller den kanske vara för det med

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Jobbigt när man få stenskott :/

eller den kanske vara för det med

Varför inte ha bara stora skärmar i bilen men bara plåt på utsidan? Varför måste de vara transparenta, det finns ju små kameror idag...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Equilibrium:

Det är ju upp till var och en.

Det som jag ser som ett problem är att om du spelar ett spel så vill du ju väl inte se något bakom skärmen eller jag skulle iallafall tappa koncentrationen relativt snabbt om det skulle finnas annat på skärm ytan, eller tänker jag fel?

Det är inte en spelskärm eller en TV. De är nischade produkter för till exempel reklam. Du skulle kunna montera sådana och en digitizer i skyltfönster så kan du se skyltningen och samtidigt då prisinformation. Det går att göra massa häftigt med transparenta skärmar. Du kommer dock aldrig se dem till en vanlig dator för det vore tämligen meningslöst.

Sen är jag inte övertygad om att det här är en bra lösning för HUD till bilar. Du vill inte täcka hela vindrutan med en skärm för det blir bara svindyrt i onödan. Med 40 % ljusgenomsläpp så blir det tydlig skillnad på den ytan som har en skärm och den som saknar det. Kanske kan bli ett intressant alternativ i framtiden om de löser ljusgenomsläppet. Fram tills dess är det nog enklare att köra med projicering av olika slag. Som exempel på hur enkelt det är så finns det appar som ger ghetto HUD. De visar bara en spegelvänd bild på skärmen med hög konstrast och så lägger man mobilen vid framrutan. Vips så speglar den sig och man har en HUD. Är ju enkelt att köra en hastighetsmätare då den kan använda GPS så det behövs ingen koppling med själva bilen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Skulle inte vara illa som en badrumsspegel eller varför inte som glas i duschkabinen? *drools*

Kolla nyheterna medans man duschar, skulle vara nice, sparar man lite tid.

Vilket Gunde Svan förslag. Han brukade ju optimera sitt duschande och tog tid på det, allt för hinna med lite mer träning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är inte en spelskärm eller en TV. De är nischade produkter för till exempel reklam. Du skulle kunna montera sådana och en digitizer i skyltfönster så kan du se skyltningen och samtidigt då prisinformation. Det går att göra massa häftigt med transparenta skärmar. Du kommer dock aldrig se dem till en vanlig dator för det vore tämligen meningslöst.

Sen är jag inte övertygad om att det här är en bra lösning för HUD till bilar. Du vill inte täcka hela vindrutan med en skärm för det blir bara svindyrt i onödan. Med 40 % ljusgenomsläpp så blir det tydlig skillnad på den ytan som har en skärm och den som saknar det. Kanske kan bli ett intressant alternativ i framtiden om de löser ljusgenomsläppet. Fram tills dess är det nog enklare att köra med projicering av olika slag. Som exempel på hur enkelt det är så finns det appar som ger ghetto HUD. De visar bara en spegelvänd bild på skärmen med hög konstrast och så lägger man mobilen vid framrutan. Vips så speglar den sig och man har en HUD. Är ju enkelt att köra en hastighetsmätare då den kan använda GPS så det behövs ingen koppling med själva bilen.

Okej stod inte direkt att man inte kunde använda för annat, och jag gav ju bara ett exempel.

O andra sidan hur kan vi vara säkra på att det är vi som kör bilarna i framtiden. Jag tycker det skulle vara så mycket smartare om just alla bilar var styrda av en AI, så mycket mindre problem etc..

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Varför inte ha bara stora skärmar i bilen men bara plåt på utsidan? Varför måste de vara transparenta, det finns ju små kameror idag...

så när du får stenskott i linsen då blir det blindkörning

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Equilibrium:

Okej stod inte direkt att man inte kunde använda för annat, och jag gav ju bara ett exempel.

O andra sidan hur kan vi vara säkra på att det är vi som kör bilarna i framtiden. Jag tycker det skulle vara så mycket smartare om just alla bilar var styrda av en AI, så mycket mindre problem etc..

Klart det går att använda till annat men av de anledningarna som du skrev så kommer det inte användas till just spelskärmar så det är ju inte ett realistiskt scenario. Det går ju att bygga en datorskärm av LED-panelerna de använder till stora evenemang med då det är två centimeter mellan pixlarna så är det i praktiken ingen som kommer göra en sådan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Varför inte ha bara stora skärmar i bilen men bara plåt på utsidan? Varför måste de vara transparenta, det finns ju små kameror idag...

Vet inte hur det ser ut i andra länder, men i Sverige kommer dom att godkänna förarlösa bilar innan dom godkänner ett siktsystem som är beroende av att elektronik och annat fungerar annars blir det svart. Till och med flygplan har ju vindrutor....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet