Permalänk
Medlem

Problem med basen

Hej. Har precis införskaffat:
Bose acoustimass AM-5
Denon AVR-3805

Jag är inte hajj på surround osv, mitt problem är att jag hur jag än gör så får jag nästan ingen bas.
Först trodde jag inte den var inkopplad rätt, men så satte jag örat emot och hörde att den var det.

Jag har testat alla möjliga inställningar på recievern, som högtalaravstånd, höjt basen osv osv.

Volymen går att ställa mellan -80db och -12db, tycker det borde gå att få t.ex +4db också eller har jag fel?

Högtalarna har ej egen strömförsörjning och är kopplade med vanliga högtalarkablar ( utan kontakt, bara kopparn ) som denna mall http://www.ecoustics.com/electronics/forum/home-audio/488955....

Jag testade med min mobil kopplad med 3.5mm - 2st RCA. Testade även om det blev bättre med TV:n, vilket det inte blev, TV:n är kopplad med Toslink kabel.

Basen är på 4ohm, 100w. Recievern har både 2,4,6 och 8ohm, kan jag ha kopplat fel ? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=12788

Testade även att koppla basen till subwoofer och de andra 2högtalarna till left and right front, då fick jag inte ljud i basen alls.

Har även nåt preamp liggandes ( precision fedility model c7 ) om det kan hjälpa mig på något sätt.

Vet inte vad mer jag kan förse er med för information då jag inte är kunnig, behöver ni veta något så kollar jag upp det!

Tack på förhand

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Passive baslåda så du behöver nog ett separat slutsteg för den för att sedan koppla det till förstärkaren?

Kan ha fel så någon annan får rätta mig i så fall.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Passive baslåda så du behöver nog ett separat slutsteg för den för att sedan koppla det till förstärkaren?

Kan ha fel så någon annan får rätta mig i så fall.

Låter logiskt, mitt preamp borde lösa det isåfall, vet dock ej hur jag kopplar, antar från input från preampen till subwoofer på receiver?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Så det stämmer att du har anslutit två kablar med två ledare var in i baslådan, och därifrån kopplat in satelliterna i baslådan med ytterligare två kablar med två ledare var?

Tanken är att du ska mata basen med högnivåsignal från din förstärkare, basen ska filtrera ut de låga frekvenser den vill ta hand om och skicka resten till satelliterna.

Permalänk

Hur har du delningen ställd i förstärkaren. Har du low pass filter ställt på 80hz så sänder den inte något under 80hz till front l & r. Där av din avsaknad av bas. Så ändra så dina fronthögtalare står som large, och att dem inte delas så ska du se att du får bas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Vet inte hur mycket inställningar som kan finnas i en sådan förstärkare..

Eftersom basen inte är en separat enhet (sett från förstärkaren) så ska du ha förstärkaren inställd på 2.0/stereo om du har den möjligheten, och som DasBoot skriver, högtalarna ska var inställda som fullregister för att basen inte ska klippas bort och skickas till sub-utgången (där du inte har något anslutet).

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Så det stämmer att du har anslutit två kablar med två ledare var in i baslådan, och därifrån kopplat in satelliterna i baslådan med ytterligare två kablar med två ledare var?

Tanken är att du ska mata basen med högnivåsignal från din förstärkare, basen ska filtrera ut de låga frekvenser den vill ta hand om och skicka resten till satelliterna.

yes, det är så jag gjort. L+R in och L+R out

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Hur har du delningen ställd i förstärkaren. Har du low pass filter ställt på 80hz så sänder den inte något under 80hz till front l & r. Där av din avsaknad av bas. Så ändra så dina fronthögtalare står som large, och att dem inte delas så ska du se att du får bas

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, ska testa ställa fronthögtalarna som large, hur jag ändrar pass filtret du snackar om har jag inte en susning hur man gör

Edit; antar att center osv ska stå på off, då jag ej har några

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Hur gjorde du när du kopplade själva basen till sub-utgången på förstärkaren? På bild ser det inte ut som att basen har en sådan ingång.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av scimanyD:

Hur gjorde du när du kopplade själva basen till sub-utgången på förstärkaren? På bild ser det inte ut som att basen har en sådan ingång.

Jag har den inte i subwoofer utgången, jag bara testade där när jag tyckte basen sög. Då kopplade jag recieverns sub > basens input och front speakers > sateliterna

Nu har jag som jag hade först, Front speakers > basens input och basens output > sateliterna

Edit; på preampen jag har liggandes finns :
Main output L+R
Tape output L+R
Tape input L+R
Aux L+R
Tuner L+R
Phono L+R

Där finns inget reglage för att ändra registret, utan bara Left & Right level, monitor, low filter och mono. Samt ett reglage för att växla mellan aux, tuner och phono

Om det kan hjälpa mig med mitt problem.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Fast du behöver egentligen inte ha en preamp för att få basen att fungera, känns lite konstigt ändå att om man måste ha en sådan.

Enligt ditt schema hur du har kopplat så har du kopplat rätt iaf.
Pröva (om du inte har det) att gå in på högtalarinställningar eller något sådant och kolla upp ifall att allt stämmer där. I ditt fall kör du väl 2.1?

Kolla in denna video också, han kopplar likadant som dig, dock skiljer det bara att han kopplar i fler högtalare. https://www.youtube.com/watch?v=PBmZRufghRc

Edit: glömde skriva att det inte skadar att testa att koppla i preampen iaf.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk

Ts ditt problem är att förstärkaren delar ljudet vid typ 80hz och skickar den via subwofer preout. Då du enbart kör 2ch stereo och har en passiv sub så måste du köra frontarna dom large, ta bort delningen alternativt välja bass mix both

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Ts ditt problem är att förstärkaren delar ljudet vid typ 80hz och skickar den via subwofer preout. Då du enbart kör 2ch stereo och har en passiv sub så måste du köra frontarna dom large, ta bort delningen alternativt välja bass mix both

Skickades från m.sweclockers.com

Hur tar jag bort delningen? Satte frontarna som large men gjorde tyvärr ingen märkbar skillnad

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Koppla in en TV så får du tillgång till OSD och det blir enklare. Manual har du här:
http://www.hifi-pictures.net/amplifiers-home/Denon%20AVR-3805...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av scimanyD:

Fast du behöver egentligen inte ha en preamp för att få basen att fungera, känns lite konstigt ändå att om man måste ha en sådan.

Enligt ditt schema hur du har kopplat så har du kopplat rätt iaf.
Pröva (om du inte har det) att gå in på högtalarinställningar eller något sådant och kolla upp ifall att allt stämmer där. I ditt fall kör du väl 2.1?

Kolla in denna video också, han kopplar likadant som dig, dock skiljer det bara att han kopplar i fler högtalare. https://www.youtube.com/watch?v=PBmZRufghRc

Edit: glömde skriva att det inte skadar att testa att koppla i preampen iaf.

Undviker helst det till att börja med, annars måste jag skarva om till rca och hålla på går det att lösa utan preampen hade de varit bra men sen kanske jag kopplar in den efteråt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

En preamp (förförstärkare) har lågnivå in och lågnivå ut. Alltså ingen högtalaranslutning då högtalare kopplas till slutsteg. Vad som i vanligt tal benämns som förstärkare eller receiver är kombinerat förförstärkare och slutsteg.

Förförstärkare är ingångsväljare och ev tonkontroller.
Slutsteg ger effekten till att driva högtalare.

Om du vill använda din förförstärkare så kommer du ändå behöva koppla signalen via receivern för att få effekt till att driva högtalarna. Sub-utgången är en lågnivåutgång, och som du redan noterat går det inte att driva högtalare från lågnivåutgång.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Kolla riktigt noggrant så du verkligen vänt plus och minus rätt på båda högtalarkablarna till basen.
Har du vänt en av dem fel kommer du få fasfel och basen i höger och vänster kanal kommer motverka sig själv och bli näst intill obefintlig.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″