Microsoft öppnar registrering för gratis uppgradering till Windows 10

Permalänk
Medlem

Nu har man testat med allt som går att läsa på nätet om denna uppdatering/uppgradering..

Har idag en W7 licens men jag får inte upp den där ikonen som man skall få med reservationen. Det skumma är att jag inte har KB3035583 installerad på datorn och den finns inte i win update heller..

Hur i hvete skall man då kunna peta in en reservation ?

Visa signatur

2500K | Asrock extreme 4 gen 3 | OCZ 1000W gold | 16Gb ram | EVGA GTX780 SC ACX | fractal design ARC | Intel 320 120gb | A-data 510 120gb | TrackIR | Saitek X65 HOTAS |

Flest saker när man dör vinner !!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuDis:

Nu har man testat med allt som går att läsa på nätet om denna uppdatering/uppgradering..

Har idag en W7 licens men jag får inte upp den där ikonen som man skall få med reservationen. Det skumma är att jag inte har KB3035583 installerad på datorn och den finns inte i win update heller..

Hur i hvete skall man då kunna peta in en reservation ?

Du behöver inte göra en reservation för att kunna uppdatera, reservationen är bara så att du kan få Windows 10 pre-loaded på din maskin innan 2015-07-29.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Köpte ny win8.1 men får inte uppdatera KB3044374.. Kan ej tillämpas på denna datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Den här uppgraderingen som är gratis kräver att du har en giltig licens i grunden, därmed kan du inte installera från separat media på en tom hårddisk.

Nu har det säkert redan nämnts i tråden, men jag snubblade just över detta:

https://twitter.com/GabeAul/status/605899873360019457

"Once you upgrade W10 w/ the free upgrade offer you will able to clean reinstall Windows 10 on same device any time"

Alltså verkar det bli som jag hoppades, dvs efter jag har uppgraderat min Windows 7-installation så kan jag blåsa den helt och göra en nyinstallation. Perfekt!

Nu står det visserligen "on same device" (vilket implicerar någon form av hårdvarukoppling av licensen, vilket jag inte har med min nuvarande retail-licens av 7:an), så det är väl kanske inte helt optimalt, men bra ändå.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Nu har det säkert redan nämnts i tråden, men jag snubblade just över detta:

https://twitter.com/GabeAul/status/605899873360019457

"Once you upgrade W10 w/ the free upgrade offer you will able to clean reinstall Windows 10 on same device any time"

Alltså verkar det bli som jag hoppades, dvs efter jag har uppgraderat min Windows 7-installation så kan jag blåsa den helt och göra en nyinstallation. Perfekt!

Nu står det visserligen "on same device" (vilket implicerar någon form av hårdvarukoppling av licensen, vilket jag inte har med min nuvarande retail-licens av 7:an), så det är väl kanske inte helt optimalt, men bra ändå.

Har ju som tur är en licens att offra (win 8 köpt under 200kr) Är inget vidare OS och win 10 är bättre, men inte bra än (modern måste försvinna helt innan jag tar åt mig nästa OS från MS igen). Windows 8,1 som man fick gratis var inget vidare lyft, tog bort några buggar och la till en startmeny knapp som gick till metro (inget smidigt system jag gillade).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kan man välja mellan clean install eller måste man typ installera win8.1 först?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ploooopp:

Kan man välja mellan clean install eller måste man typ installera win8.1 först?

Läs två inlägg längre upp.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Vi som har "pre-reggat" oss via poup-meddelandet. Ingen raketforskning men antar den kommer ladda hem och sen köra en "upgrade". men min SSD ligger på bristgränsen (kommer göra en clean install sen) men ingen som redan nu vet "free space required?"

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

"free space required?"

3 GB download, så man får ju misstänka däromkring?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

3 GB download, så man får ju misstänka däromkring?
B!

Själva nedladdningen och sen lite updates och lull-lull 5-6gb men jag tror nog den vill ha minst 10-15gb ledigt för den ens vill börja och där ligger mitt problem - om man inte i det läget kan göra en ISO men men vi får väl se, känns som ett riktigt i-landsproblem dock

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

Gjort alla installationer men fortfarande inte fått knappen för att registrera sig inför Win 10. Hur fan gör man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

Sitter med Win 8.1 och har installerat KB3044374 men jag har ingen sådan ikon nere i aktivitetsfältet? Hur fixar jag det här?

Skrivet av Knypplarn:

Gjort alla installationer men fortfarande inte fått knappen för att registrera sig inför Win 10. Hur fan gör man?

Se #15469871

Permalänk
Avstängd
Skrivet av candyraver:

Vi som har "pre-reggat" oss via poup-meddelandet. Ingen raketforskning men antar den kommer ladda hem och sen köra en "upgrade". men min SSD ligger på bristgränsen (kommer göra en clean install sen) men ingen som redan nu vet "free space required?"

Skrivet av -=Mr_B=-:

3 GB download, så man får ju misstänka däromkring?
B!

Skrivet av candyraver:

Själva nedladdningen och sen lite updates och lull-lull 5-6gb men jag tror nog den vill ha minst 10-15gb ledigt för den ens vill börja och där ligger mitt problem - om man inte i det läget kan göra en ISO men men vi får väl se, känns som ett riktigt i-landsproblem dock

Det krävs utrymme att ladda hem filen och att spara undan ditt gamla operativsystem + installera det nya operativsystemet. Därmed är det svårt att säga en exakt siffra på hur mycket som krävs per maskin. Därför går inte Microsoft ut med någon siffra. Men om du har för lite utrymme kvar, kommer installationen att uppmana dig att sätta in mer ledigt utrymme i datorn, till exempel via ett tomt USB-minne. Absolut minimum för att uppgradera till Windows 10 är 500MB ledigt hårddiskutrymme (+plus whatever på ett USB-minne).

Ni kan kolla http://channel9.msdn.com/Events/Ignite/2015/BRK3307 och spola till 24 minuter.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Nu har det säkert redan nämnts i tråden, men jag snubblade just över detta:

https://twitter.com/GabeAul/status/605899873360019457

"Once you upgrade W10 w/ the free upgrade offer you will able to clean reinstall Windows 10 on same device any time"

Alltså verkar det bli som jag hoppades, dvs efter jag har uppgraderat min Windows 7-installation så kan jag blåsa den helt och göra en nyinstallation. Perfekt!

Nu står det visserligen "on same device" (vilket implicerar någon form av hårdvarukoppling av licensen, vilket jag inte har med min nuvarande retail-licens av 7:an), så det är väl kanske inte helt optimalt, men bra ändå.

Hittade detta:

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-win_upgrade/can-i-reinstall-windows-10-once-i-upgrade/c50ad32d-08a5-4273-a941-c353e43a5056?page=4&auth=1

Det verkar som om retail licensen följer med till nya windows 10 licensen.

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem
Skrivet av para[Z]ite:

Det verkar som om retail licensen följer med till nya windows 10 licensen.

Ok, det låter ju lovande! Hoppas att det stämmer.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av para[Z]ite:

Det verkar som om retail licensen följer med till nya windows 10 licensen.

Bra, och dåligt, antar jag. Retail fortsätter vara Retail, OEM, fortsätter vara OEM.

Riktigt hur de tänker styra och ställa med det, blir intressant.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Så 29 Juli smäller det!... inte många dagar nu för oss som fått den "magiska loggan"... Kommer ni ej kunna hålla er och hoppa på tåget eller avvakta/läsa responser?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Ska bli mysigt att äntligen - om allt vill sig väl - få ihop krysslådan och PC:n - på riktigt <3