SSD för första gången

Permalänk
Inaktiv

SSD för första gången

Tjenare!
Vill nu ha en snabbare dator, så tänkte skaffa en SSD!
Jag har en 1000GB HDD just nu med Windows 8.1 installerat, jag har några frågor.

1. Vilken SSD rekommenderas? Vill helst ha en över 120GB och en runt 1000kr.
2. Hur får jag över mitt OS på min SSD, behöver jag installera alla program igen?
3. Kan man installera program på sin HHD fast man har OS på SSD?

Permalänk
Skrivet av anon226358:

Tjenare!
Vill nu ha en snabbare dator, så tänkte skaffa en SSD!
Jag har en 1000GB HDD just nu med Windows 8.1 installerat, jag har några frågor.

1. Vilken SSD rekommenderas? Vill helst ha en över 120GB och en runt 1000kr.
2. Hur får jag över mitt OS på min SSD, behöver jag installera alla program igen?
3. Kan man installera program på sin HHD fast man har OS på SSD?

SSD: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ssd/samsung-850e...
Du behöver bara installera windows på SSDn. Dina filer kommer lämnas orörda.
Man kan installera program på sin HDD även fast man har OS på en SSD ja.

Visa signatur

EVGA GeForce GTX970 SSC 4GB ACX2.0+ Fractal Design Define S Black Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz Noctua NH-D15 GA-Z97X-GAMING 3 EVGA SuperNOVA 750 G2 Intel Core i7 4790K 4,0GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226358:

Tjenare!
Vill nu ha en snabbare dator, så tänkte skaffa en SSD!
Jag har en 1000GB HDD just nu med Windows 8.1 installerat, jag har några frågor.

1. Vilken SSD rekommenderas? Vill helst ha en över 120GB och en runt 1000kr.
2. Hur får jag över mitt OS på min SSD, behöver jag installera alla program igen?
3. Kan man installera program på sin HHD fast man har OS på SSD?

2.Bäst är att installera om windows på din nya ssd

Övrigt så följ piggelins tips

Permalänk
Inaktiv

Okej, tack.
Har ingen skiva, så då kan jag väl ladda ner det och boota upp från ett USB och sedan använda produktnyckeln som sitter på datorn?
Är den här bra? http://www.inet.se/produkt/4304752/ssd-240gb-ocz-arc-100?utm_...
Eller ska jag gå med en samsung?

EDIT: Såg att den inte hade så jättebra recensioner på andra hemsidor, så jag går nog med samsungen.

Permalänk
Medlem

1. Samsung 850 evo
2. Installera om Windows igen på SSD. (Koppla ut HDD medan du installerar, sne koppla in igen när allt är klart.
3. Du kan installera program på HDD även om OS ligger på SSD.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226358:

Okej, tack.
Har ingen skiva, så då kan jag väl ladda ner det och boota upp från ett USB och sedan använda produktnyckeln som sitter på datorn?
Är den här bra? http://www.inet.se/produkt/4304752/ssd-240gb-ocz-arc-100?utm_...
Eller ska jag gå med en samsung?

EDIT: Såg att den inte hade så jättebra recensioner på andra hemsidor, så jag går nog med samsungen.

Håller med, Samsung's är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av langudN:

Håller med, Samsung's är bättre.

Trots deras fiasko med performance degeneration?

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Skrivet av Outlaw84:

Trots deras fiasko med performance degeneration?

Jo jag skulle också vara försiktig med Sasmung tills de bevisat sig vara bra några generationer. Jag har själv kört enbart Sandisk SSD sedan 2011 eller 12 och det har fungerat fint för min del.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo jag skulle också vara försiktig med Sasmung tills de bevisat sig vara bra några generationer. Jag har själv kört enbart Sandisk SSD sedan 2011 eller 12 och det har fungerat fint för min del.

Håller med. Men varit lite skeptisk till sandisk dock, känns lite som Kingston.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag har två Samsung SSD.
Ena är 840 EVO 120GB som har enligt papper problem, men själv känner jag inte av några större problem med "vanligt användande". På denna har jag OS installerat.
Den andra är en 850 PRO 256GB. Den fungerar klockrent, lägger endast vissa spel på denna.

För övriga filer har jag en HDD på 1TB.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Jag kör själv med Intels.

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Håller med. Men varit lite skeptisk till sandisk dock, känns lite som Kingston.

Varför? Har 4 SSD från dom i 128 och 256gb aldrig några problem och de var prisvärda vid inköp. Har även ett antal minneskort och USB minnen från dom. Finns säkert snabbare grejer men så länge jag inte åker på en nit kommer jag inte undvika sandisk

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Outlaw84:

Trots deras fiasko med performance degeneration?

Relevans? Man har rekommenderat en 850 Evo. Inte 840. Det finns inga kända fel på 850 Evo, däremot var det väl 850 Pro som hade problem som vållades av att man uppdaterade? Något de löste, och i de fallen där det inte gick att hantera annorlunda, tog in diskarna som reklamationer.

Om du ska klaga på något, tycker jag det vore rimligare att klaga på den vanliga 840, inte evo, eller Pro. Detta eftersom det verkar som om samma problem kan uppstå där, men Samsung inte inkluderar de diskarna i fixarna. Men det gäller alltså fortfarande 840(Evo) och inte 850 Evo, som är den man pratat om i tråden.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Jag föredrar Intel.
Netonnet har 240GB Intel 535 för 1149.
Ett klipp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

kört en en kingston i över ett år, funkar fortfarande hur bra som helst, köpte dock en ocz arc 100 för två veckor sedan typ som jag har som spel hårddisk båda funkar hur bra som helst

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför? Har 4 SSD från dom i 128 och 256gb aldrig några problem och de var prisvärda vid inköp. Har även ett antal minneskort och USB minnen från dom. Finns säkert snabbare grejer men så länge jag inte åker på en nit kommer jag inte undvika sandisk

Ja jag har ett USB minne från sandisk jag är nöjd med. Men deras SSD är lite väl mycket budget för mig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Adnerhill:

kört en en kingston i över ett år, funkar fortfarande hur bra som helst, köpte dock en ocz arc 100 för två veckor sedan typ som jag har som spel hårddisk båda funkar hur bra som helst

Tänk på detta http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/nya-kingston-v30... är rätt fult att göra så här.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Ja jag har ett USB minne från sandisk jag är nöjd med. Men deras SSD är lite väl mycket budget för mig.

Vilka tänker du på? Jag tycker de står sig bra om man läser ex SSD guiden på NHW. I alla fall sist jag köpte ssd.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vilka tänker du på? Jag tycker de står sig bra om man läser ex SSD guiden på NHW. I alla fall sist jag köpte ssd.

Är billiga och har lägre prestanda. Var så tidigare i alla fall. Har inte tittat nyligen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Är billiga och har lägre prestanda. Var så tidigare i alla fall. Har inte tittat nyligen.

Ok köper du deras extreme serie är det i alla fall bra grejer men klart du hittar budget grejer i sortimentet också.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226358:

Tjenare!
Vill nu ha en snabbare dator, så tänkte skaffa en SSD!
Jag har en 1000GB HDD just nu med Windows 8.1 installerat, jag har några frågor.

1. Vilken SSD rekommenderas? Vill helst ha en över 120GB och en runt 1000kr.
2. Hur får jag över mitt OS på min SSD, behöver jag installera alla program igen?
3. Kan man installera program på sin HHD fast man har OS på SSD?

har en samsung 850 evo/250 gb funkar fint...under 1000.- när jag köpte den på webhallen..
OS + besäntliga program på SSD annat på HDD...

Visa signatur

sabrethooth 990FX/samsung 850 EVO/AMD FX8320/RADEON HD6570 X 2/plexiglas chassi

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Outlaw84:

Trots deras fiasko med performance degeneration?

Jag börjar undra om inte det här är datorvärldens mest överdrivna problem. Jag kör med Samsung SSD diskar i en dator och Intels i en annan och har haft 0 problem med båda, firmware är uppdaterade, nu använder jag datorerna iof endast till att cruncha work units under Folding & BOINC samt att surfa och till spel. Enligt det här ser det ju inte ut att vara några större problem heller vad jag förstår... http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/vi-testar-livsla...

En hastighet på 8,3 terabyte/dag och 185 års användning för Samsung 850 Evo 250GB ser ju inte så alarmerande dåligt ut eller.......?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Jag föredrar Intel.
Netonnet har 240GB Intel 535 för 1149.
Ett klipp.

Har du sett någon recension på denna disk? Jag har inte sett någonting än som tyder på att 535 är något annat än en mindre uppdatering av 530, och då skulle den behöva kosta 800-900 kr för att vara någorlunda prisvärd. 1149 kr är mer än Samsung 850 EVO 250 GB kostar just nu, så 535 måste prestera betydligt bättre än allt tyder på för att ens vara relevant.

Även jag rekommenderar i alla fall Samsung 850 EVO. Den har helt annan minnestyp jämfört med 840/840 EVO, och inget tyder på att den skulle få samma problem. Sen är det ju inte som att Samsung är nya på SSD-marknaden, så att döma ut dem bara för att en av deras många SSDer fått problem är ju lite överdrivet.

Permalänk
Skrivet av anon999:

Jag börjar undra om inte det här är datorvärldens mest överdrivna problem. Jag kör med Samsung SSD diskar i en dator och Intels i en annan och har haft 0 problem med båda, firmware är uppdaterade, nu använder jag datorerna iof endast till att cruncha work units under Folding & BOINC samt att surfa och till spel. Enligt det här ser det ju inte ut att vara några större problem heller vad jag förstår... http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/vi-testar-livsla...

En hastighet på 8,3 terabyte/dag och 185 års användning för Samsung 850 Evo 250GB ser ju inte så alarmerande dåligt ut eller.......?

Handlar inte om antal skrivningar. Utan att Nand:en kör på så liten nm att cellerna tappar mycket ström på några månader.

Sen rekommenderas disken nu mer att den inte bör vara utan ström för länge heller. Behöver i så fall köra verktyget i magician.

Sen att dom skiter totalt i 840 disken är en smärre katastrof.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Handlar inte om antal skrivningar. Utan att Nand:en kör på så liten nm att cellerna tappar mycket ström på några månader.

Sen rekommenderas disken nu mer att den inte bör vara utan ström för länge heller. Behöver i så fall köra verktyget i magician.

Sen att dom skiter totalt i 840 disken är en smärre katastrof.

Nja det där stämmer väl inte? Livslängd är ett av de problemen som man har rest frågetecken kring och den är kopplad till antalet skrivningar frågan är HUR stort problemet är. fö klarar INGEN disk att vara utan ström för länge, frågan är hur läng den kan vara utan och OM det blir att problem. TECH REPORT nämner att.... "Since old data can only be refreshed while the drive is on, those who leave the EVO unpowered for extended periods will have to rely on the Magician software's optimization mechanism if they want to restore full performance quickly. It's unclear how long the EVO will take to optimize itself after extended downtime." dvs återställning via Magican software behövs bara om disken har varit strömlös under en längre tid och man måste ha en snabb återställning. Det finns mao ett antal farhågor men väldigt får säkra svar och för dom som INTE har tänkt att inte använda sin dator på flera veckor\månader i sträck är det här inget problem öht.

Permalänk
Skrivet av anon999:

Nja det där stämmer väl inte? Livslängd är ett av de problemen som man har rest frågetecken kring och den är kopplad till antalet skrivningar frågan är HUR stort problemet är. fö klarar INGEN disk att vara utan ström för länge, frågan är hur läng den kan vara utan och OM det blir att problem. TECH REPORT nämner att.... "Since old data can only be refreshed while the drive is on, those who leave the EVO unpowered for extended periods will have to rely on the Magician software's optimization mechanism if they want to restore full performance quickly. It's unclear how long the EVO will take to optimize itself after extended downtime." dvs återställning via Magican software behövs bara om disken har varit strömlös under en längre tid och man måste ha en snabb återställning. Det finns mao ett antal farhågor men väldigt får säkra svar.

Tycker det förklarar det bra. Alltså gamla data som legat orört på samma cell tappar strömmen, trots enheten har ström. Så blir ju värre om enheten är avstängd i några månader.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

It's unclear how long the EVO will take to optimize itself after extended downtime." dvs återställning via Magican software behövs bara om disken har varit strömlös under en längre tid och man måste ha en snabb återställning.

Jag har en 840 EVO 250 GB i min dator på jobbet, och eftersom den kör Linux så kan jag inte köra Magician på den. Så jag stoppade disken i en dator med Windows på och uppdatera firmware lite snabbt, och satte sedan tillbaks den i min dator så fort det var klart. Jag körde sedan prestandatest med jämna mellanrum, och såg hur prestandan på den blev bättre och bättre. Det tog väl 1-2 timmar tills dess att disken gått från att ligga under 10 MB/s över en stor del av disken till att hela disken låg jämnt på ~500 MB/s. Så jag skulle inte oroa mig särskilt mycket över sånt, det nya firmwaret klarar bevisligen av att hålla ordning på SSDn utan att man behöver köra Magician. Har man för vana att ha datorn avstängd flera månader i sträck så kanske det inte är optimalt, men de flesta använder ju sin dator lite oftare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja jag har ett USB minne från sandisk jag är nöjd med. Men deras SSD är lite väl mycket budget för mig.

När jag läste om SSD:er för någon vecka sedan så var Samsung 850 Pro och SanDisk Extreme Pro de absolut bästa man kunde köpa. Tror inte läget har ändrats särskilt mycket sedan dess.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u