Permalänk
Medlem

Corsair H70 montering vad är rätt?

Tja

Har en Corsair H70i Core som är två år gammal och har börjat låta från radiatorn. Bestämmde mig för att montera om, gör rent för att se om det blev bättre.

Men en sak som jag inte blir klok på är hur radiatorn bör sitta slangar upp eller ner?

i pdf manualen är det slang ner på bilden men i en howeto video från Corsair monterar han med slang upp

https://www.youtube.com/watch?v=az6-wTeQ8Yo

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Alla sätt är rätt, utom de dåliga..

Du kan nog montera den åt vilket håll du vill, som passar i ditt system. Själv har jag nedåt och radiatorn sitter i taket. Andra har radiatorn i fronten eller kanske baktill om man har H80/H70/H60.
Hur man monterar slangarna beror då på hur moderkortet är uppbyggt och övriga komponenter är placerade.

Att Corsair-killen sätter slangarna på radiatorn uppåt, beror nog på att de inte tar lika stor plats i lådan med den monteringen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@robbankentor:
Du kan ha den som du vill, jag brukar ha mina slangar neråt för om det finns lite luft i systemet så fastnar det i toppen på radiatorn istället för att gå in i pumpen och skapa oljud

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av robbankentor:

Tja

Har en Corsair H70i Core som är två år gammal och har börjat låta från radiatorn. Bestämmde mig för att montera om, gör rent för att se om det blev bättre.

Men en sak som jag inte blir klok på är hur radiatorn bör sitta slangar upp eller ner?

i pdf manualen är det slang ner på bilden men i en howeto video från Corsair monterar han med slang upp

https://www.youtube.com/watch?v=az6-wTeQ8Yo

Hejsan,

Hur man monterar beror ju lite på chassi osv. Vad är de för ljud som kommer från radiatorn? Låter de som luftbubblor kommit in i systemet?

Testa att klämma lite på slangarna och knacka lite på blocket eller radiatorn, det brukar kunna hjälpa.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan