Fredagspanelen 96: Geforce GTX 980 Ti, Radeon Fury och AMD Carrizo

Permalänk
Proffsmobbare

Tycker det är jättetråkigt att prissättningen har vandrat så extremt. Om jag inte minns helt tokigt så släpptes första generationen av GTX-serien, GTX260 och GTX280 för 2500 respektive 3500 SEK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Jag förstår skillnaderna mellan HBM och GDDR5 Zotamendu. Min poäng var bara att då SK hynix har ett sätt att seriekoppla 2st 1GB HBM moduler i en typ av "Raid 0" konfiguration med hjälp av nån fancy konfig som kallas 2.5D via en silicon interposer med TSV's där istället för mellan chippen i traditionellt 3D stacking.

Jag tror det är så att det inte går att fysiskt se att chippen på interposern endast består av 1HBM minnen då dom tillverkas samtidigt ur en och samma kiselbit. Varje minne kan mycket väl vara 1+1GB moduler.

Tycker inte teorin är speciellt långsökt.

Rykten rykten, den som lever får se såklart.
Läs dom här Zotamendu.
3D IC Design
http://www.eetimes.com/document.asp?doc_id=1279081

2.5D ICs are more than a stepping stone to 3D ICs
http://www.eetimes.com/document.asp?doc_id=1279514

http://cdn.videocardz.com/1/2015/06/fiji_2.jpg

http://m.eet.com/media/1157264/eet-01.jpg

Figure 1: 2.5D design involves adding a silicon interposer with TSVs (only two die are shown for simplicity)

http://m.eet.com/media/1118951/figure%201%20403.gif

So, deciding between 2.5D and 3D requires making a tradeoff among power, performance, form factor, and cost. It also depends on the applications you are targeting. FPGAs, CPUs, GPUs, gaming, and servers are better suited for 2.5D; low-power applications like smart phones and other wireless applications are better suited for 3D.

Dold text

Om du läser lite så ser du att det som beskrivs i eetimes är, precis som jag sa, HBM. Inget speciellt där.
Jag har fortfarande inte sett något som låter dem stacka åtta chip istället för fyra.

De går så klart att stoppa bredvid varandra, men fury har fyra. Ryktet om "revolutionerande 2.5D" är rätt absurdt när det som beskrivs är helt standard HBM...

Och om du ska läka till ny revolutionerande teknik kan det vara värt att hitta en artikel som inte är 3+ år gammal.

Permalänk
Medlem

Var dåligt med nyheter om ssd från mässan annars trevligt med alla rapporter!
Fury & AMD har det blivit för mycket om, man har ju ledsnat innan det ens kommer ut
. 300 serien är ju mest ett skämt & fury blir man skeptisk till eftersom dom själva (AMD) redan börjat snacka om hur bra HBM blir med v2.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Carrizo är en processorfamilj som känns något bortglömd, ja. Någon som vet när den kommer att nå butikerna?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Tobbbe__:

Vad tror redaktionen om "Fury's Vram mängd?

Den HBM-konfiguration SK Hynix idag har att erbjuda ligger på 1 GB per kapsel och det har nog inte undgått någon att Fiji omgärdas av just fyra minneskapslar. Det ska även nämnas att HBM1 framöver ska finnas i kapaciteter om 2 GB och 4 GB per kapsel, detta genom att dubblera kapaciteten på minneskretsarna (från 256 till 512 MB) och/eller gå över till 8-Hi där åtta istället för fyra (4-Hi) kretsar staplas: http://www.sweclockers.com/nyhet/20225-sk-hynix-visar-nasta-g...

För att svara på din fråga pekar det mesta mot att minnesmängden blir 4 GB, men jag tänker inte vara den som tvärt säger att 8 GB är en omöjlighet. Tidigare rykten talar ändå för att AMD försenade Fiji i väntan på högre minneskapacitet.

Skrivet av Tobbbe__:

Är dom rykten ni hört också att det kan vara 2.5D minnen som används för att uppnå 8GB?

Du borde ta till dig av det @cardeci skriver.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av LaoLao:

Carrizo är en processorfamilj som känns något bortglömd, ja. Någon som vet när den kommer att nå butikerna?

Det AMD kommunicerat gällande tillgänglighet är juli månad. Skulle gissa på att det blir i samband med Windows 10. För att citera en av bolagets representanter; "Ingen vill lansera nya datorer med Windows 8.1".

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:
Dold text

Om du läser lite så ser du att det som beskrivs i eetimes är, precis som jag sa, HBM. Inget speciellt där.
Jag har fortfarande inte sett något som låter dem stacka åtta chip istället för fyra.

De går så klart att stoppa bredvid varandra, men fury har fyra. Ryktet om "revolutionerande 2.5D" är rätt absurdt när det som beskrivs är helt standard HBM...

Och om du ska läka till ny revolutionerande teknik kan det vara värt att hitta en artikel som inte är 3+ år gammal.

Okej

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Ser verkligen fram emot 14 nm, slippa alla dessa rebrands och äntligen få helt nya kort i alla prissegment. Tråkigt när bara topp-topp segmentet är något nytt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tobbbe__:

Jag förstår skillnaderna mellan HBM och GDDR5 Zotamendu. Min poäng var bara att då SK hynix har ett sätt att seriekoppla 2st 1GB HBM moduler i en typ av "Raid 0" konfiguration med hjälp av nån fancy konfig som kallas 2.5D via en silicon interposer med TSV's där istället för mellan chippen i traditionellt 3D stacking.

Jag tror det är så att det inte går att fysiskt se att chippen på interposern endast består av 1HBM minnen då dom tillverkas samtidigt ur en och samma kiselbit. Varje minne kan mycket väl vara 1+1GB moduler.

Tycker inte teorin är speciellt långsökt.

Rykten rykten, den som lever får se såklart.
Läs dom här Zotamendu.
3D IC Design
http://www.eetimes.com/document.asp?doc_id=1279081

2.5D ICs are more than a stepping stone to 3D ICs
http://www.eetimes.com/document.asp?doc_id=1279514

http://cdn.videocardz.com/1/2015/06/fiji_2.jpg

http://m.eet.com/media/1157264/eet-01.jpg

Figure 1: 2.5D design involves adding a silicon interposer with TSVs (only two die are shown for simplicity)

http://m.eet.com/media/1118951/figure%201%20403.gif

So, deciding between 2.5D and 3D requires making a tradeoff among power, performance, form factor, and cost. It also depends on the applications you are targeting. FPGAs, CPUs, GPUs, gaming, and servers are better suited for 2.5D; low-power applications like smart phones and other wireless applications are better suited for 3D.

Jag är inte övertygad. HBM bygger på att du staplar minneskretsar på varandra och drar ledare genom varje lager. Det är det som är TSV (through silicon via). Det är en av grundpelarna som gör HBM till HBM. Den andra är att man kollar staplarna till GPUn via en interposer istället för traditionella ledningsbanor i en PCB. Så det du beskriver är just precis det HMB är vilket också förklaras ingående i artikeln från Anandtech. Den är väldigt läsvärd. AMD har visat upp sin GPU och den har fyra staplar med VRAM. Exakt hur mycket minne som finns i varje stapel är inte helt klarlagt men allt tyder på att det är 1 GiB, det vill säga fyra lager per stapel/kapsel. Det ska finnas en version med 2 GiB per stapel också men det verkar inte som att AMD kör med den nu. Antingen är tillverkningen inte klar eller så hade det blivit för dyrt. Det är redan än väldigt dyr minnesteknik men någon gång måste den ju lanseras. AMD och SK Hynix har ju jobbar med den sen 2011. Så det är väl naturligt att de sparkar ut den på ett toppkort där priset inte spelar så stor roll ändå. När de väl får ordning på tillverkningsprocesserna, både för själva minnet och så behöver de få upp volymerna på interposern för att det ska vara värt att bygga egna linor för den. Då ska vi nog få se mer än 4 GB och HBM till vettiga priser. Det verkar ju som att HBM2 kommer rätt snart så eventuellt blir Fiji den enda GPUn med första generationen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag är inte övertygad. HBM bygger på att du staplar minneskretsar på varandra och drar ledare genom varje lager. Det är det som är TSV (through silicon via). Det är en av grundpelarna som gör HBM till HBM. Den andra är att man kollar staplarna till GPUn via en interposer istället för traditionella ledningsbanor i en PCB. Så det du beskriver är just precis det HMB är vilket också förklaras ingående i artikeln från Anandtech. Den är väldigt läsvärd. AMD har visat upp sin GPU och den har fyra staplar med VRAM. Exakt hur mycket minne som finns i varje stapel är inte helt klarlagt men allt tyder på att det är 1 GiB, det vill säga fyra lager per stapel/kapsel. Det ska finnas en version med 2 GiB per stapel också men det verkar inte som att AMD kör med den nu. Antingen är tillverkningen inte klar eller så hade det blivit för dyrt. Det är redan än väldigt dyr minnesteknik men någon gång måste den ju lanseras. AMD och SK Hynix har ju jobbar med den sen 2011. Så det är väl naturligt att de sparkar ut den på ett toppkort där priset inte spelar så stor roll ändå. När de väl får ordning på tillverkningsprocesserna, både för själva minnet och så behöver de få upp volymerna på interposern för att det ska vara värt att bygga egna linor för den. Då ska vi nog få se mer än 4 GB och HBM till vettiga priser. Det verkar ju som att HBM2 kommer rätt snart så eventuellt blir Fiji den enda GPUn med första generationen.

Okej okej trist om det blir så. AMD hade behövt ett uppsving på marknaden! Speciellt ifall Nvidia redan är färdiga med sin design för pascal.

Det finns rykten att Pascal ska komma redan Q1 2016 med HBM2. Dessutom med toppkortet i spetsen.
Så kanske är tekniken möjlig att massproducera nu.

Pascal GP100 GPU could be launched as early as Q1 2016
http://hexus.net/tech/news/graphics/83801-nvidia-tsmc-alleged...

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

VP9 måste suga rätt hårt om tillverkare som AMD väljer bort den (trots en viss förbättring mot VP8), men vad vet jag. VP9 kanske är oerhört svårt att optimera och skriva bra encoders för medan HEVC är bra på alla vis och totaltgenomtänkt, kanske till skillnad från VP9.
Dock VP9 finns på youtube, det är ingen liten anledning att implementera hårdvaruavkodning åtminstone. Youtube vill uppenbarligen "pusha" VP9 istället för HEVC och h.264/AVC.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tobbbe__:

Okej okej trist om det blir så. AMD hade behövt ett uppsving på marknaden! Speciellt ifall Nvidia redan är färdiga med sin design för pascal.

Det finns rykten att Pascal ska komma redan Q1 2016 med HBM2. Dessutom med toppkortet i spetsen.
Så kanske är tekniken möjlig att massproducera nu.

Pascal GP100 GPU could be launched as early as Q1 2016
http://hexus.net/tech/news/graphics/83801-nvidia-tsmc-alleged...

Fast AMD väntas ju komma med en ny generation kort i början av 2016 också. Både AMD och Nivida har ju väntat på en mindre nod än 28 nm i ett par år. Så båda lär har designer färdiga. AMD som varit med och utvecklat HBM kommer ju också använda HBM2.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Luminous:

VP9 måste suga rätt hårt om tillverkare som AMD väljer bort den (trots en viss förbättring mot VP8), men vad vet jag. VP9 kanske är oerhört svårt att optimera och skriva bra encoders för medan HEVC är bra på alla vis och totaltgenomtänkt, kanske till skillnad från VP9.
Dock VP9 finns på youtube, det är ingen liten anledning att implementera hårdvaruavkodning åtminstone. Youtube vill uppenbarligen "pusha" VP9 istället för HEVC och h.264/AVC.

VP8 ägs av Google som ett fritt alternativ till h.264 som kräver licenser. VP9 utvecklas av Google som ett fritt alternativ till h.265 som även det kräver licenser. Så det är inte så konstigt att det används på YouTube. Firefox har också satsat på VP8 och VP9 eftersom de vill jobba med öppna standarder.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

VP8 ägs av Google som ett fritt alternativ till h.264 som kräver licenser. VP9 utvecklas av Google som ett fritt alternativ till h.265 som även det kräver licenser. Så det är inte så konstigt att det används på YouTube. Firefox har också satsat på VP8 och VP9 eftersom de vill jobba med öppna standarder.

De har inte förändrat UVD särskilt mycket här, det är ju precis så de fick in (avkodning för) HEVC/H.265. HDMI 2.0/600MHz uteblev ju också. VP8 sägs vara möjligt att stödja men saknar stöd i drivrutiner. Vill man köra AMD med UHD får man väl (fortsätta) köpa UHD-TVs med DisplayPort. Alternativt nöja sig med monitor. O andra sidan stödjer Maxwell Gen-2 600MHz HDMI, men har istället inte (fullt) stöd för HEVC förutom hos 960. Tyvärr är produkterna lite i mellanläge på fler områden än tillverkningsprocess just nu.

När det gäller patentlicenser så är det också risk att de får betala för att strömma de öppna videostandarderna som H.264 och H.265/HEVC i framtiden. Inte bara för avkodarna/kodarna till formaten. Att många just stödjer H.264 är just för att det stöds i hårdvara, och att det gör det beror bland annat på Blu-ray – då det tog många år för internetvideo att gå över från Sorenson och VP6, FP fick stöd för H.264 med 9.0.115.0 under 2007, och då utan hårdvaruacceleration tog ytterligare ett par år innan de började gå över och det blev användbart. Acceleration kom först med FP 10.1, sent 2009. P.g.a. licenserna kör inte Firefox med någon avkodare för H.264 utan är beroende av systemets. VP8/9 har tagits fram av On2/Google inte branschen själv, vilket är en av förklaringarna till det sämre hårdvarustödet. On2 utvecklade också en del av mjukvaran bakom YT. Men det är också att specifikationerna kom mycket senare, VP8 blev fritt 2010. Specifikationerna för VP9 kom ungefär samtidigt som de för H.265/HEVC. Alla andra webbläsare stödjer VP8 och VP9, men Microsoft (och Apple) har bestämt sig för att inte stödja det. De satsar istället på MPEG-DASH med H.264 och H.265/HEVC (WebM/VP8/9 går att använda med DASH) tillsammans med MSE/EME som används av kommersiella videoströmningsaktörer för att skydda video (DRM) och möjliggöra en övergång till HTML5, samt har byggt in stöd för Apples HLS som normalt sett används med H.264. Vissa SoC till mobiler/etc stödjer VP8 och VP9 däremot.

Det blir inte riktigt universellt om vissa aktörer vägrar. När det gäller kodare/encoder så ja det finns mer på H.264-sidan, men kvalitén är inte dålig på VP9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Tycker det är jättetråkigt att prissättningen har vandrat så extremt. Om jag inte minns helt tokigt så släpptes första generationen av GTX-serien, GTX260 och GTX280 för 2500 respektive 3500 SEK.

5,5 år senare kan man väll säga att trenden vandrat vidare med priser mot extrema höjder. RTX 3000 serien var visserligen en vandring baklänges i prisstegen mot RTX 2000 serien men bristen på grafikkort har väll gjort att priserna stiger igen?

I alla fall, att jag kommenterar denna snart 6 år gamla videon är för att jag blir lite undrande varför talet i videon är i synk genom PC men aningen delay från Shield Proo 2019. Är det eARC som fixar till det på min LG C9? Kan säga att jag inte märkt det på andra YT-videos genom Shield.

skrev för snabbt och över min förmåga.
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]