Permalänk

Svarta kanter i video Iphone 4

Är det bara för mig som det blir svarta kanter när man filmar med iPhone 4? Finns det något inställning i själva kamera appen som man ändrar detta eller något videoredigeringsprogram som man i efterhand kan ta bort svarta kanter med? Värt att nämna är väl att jag har Windows.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Svarta kanter var? På en 16:9 skärm?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så filmar iphone 4 i 4:3 aspect ratio när den har en skärm på 3:2 i aspect ratio, därför dyker dessa "black bars" upp för annars kommer din bild se helt utdragen och förvrängd ut.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk

Det som är problemet är som sagt att den verkar filma i 4:3 aspect ratio och jag vill få den i 16:9 utan svarta kanter

Permalänk
Medlem

Jag har ingen iPhone men jag tror du kan dubbeltrycka på skärmen i filmläget så byter den till widescreen.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

@Holck: Tack så mycket ska testa.

Permalänk

Glömde berätta att jag har ett par videoklipp som är filmade i 4:3 format och jag vill få dem i 16:9 finns det inte något program som fixar detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Glömde berätta att jag har ett par videoklipp som är filmade i 4:3 format och jag vill få dem i 16:9 finns det inte något program som fixar detta?

Går att göra i vilken editor som helst men du lär inte få direkt skarpaste materialet
Öppna ett projekt i en 16:9-upplösning och importera, zooma in tills allt ser bra ut.. Sen är du klar

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Holck:

Går att göra i vilken editor som helst men du lär inte få direkt skarpaste materialet
Öppna ett projekt i en 16:9-upplösning och importera, zooma in tills allt ser bra ut.. Sen är du klar

Vilket program då till exempel?

Permalänk
Skrivet av SvenskGaming:

Vilket program då till exempel?

Typ Imovie, premiere pro, vegas