högtalarkabel med två stora klumpar

Permalänk
Medlem

högtalarkabel med två stora klumpar

Hej

jag hittade två st högtalarkablar hemma liggandes och undrar vad det kan va för speciellt med dem på grund av att dem har varsin klump av metall i båda ändarna. Kabeln är lindad några få varv runt metallklumpen

Är lite nyfiken på om dem är bra på nåt speciellt

här är en bild på den

http://i.imgur.com/S8mby9y.jpg

det står 125 grader celcius på den ena och TUBE CSA på den andra

Tack på förhand

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

det är ferrit ringar, skall reducera vissa störningar, tempangivels är bara en märkning på krympslangen dom använt vid tillverkning.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle tippa på att det är för att minska brus. S.k "noise reduction", helt enkelt att förminska att kabeln ska börja agera antenn åt brus som i luften.

Permalänk
Medlem

Antar att det tar bort elektromagnetiska störningar.
Man brukade få med något liknande till datorer, vet inte om dom används så ofta idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

det är ferrit ringar, skall reducera vissa störningar, tempangivels är bara en märkning på krympslangen dom använt vid tillverkning.

Skrivet av Hugligan:

Jag skulle tippa på att det är för att minska brus. S.k "noise reduction", helt enkelt att förminska att kabeln ska börja agera antenn åt brus som i luften.

Så då kan jag använda dem i min boombox som nyss blev klar:D

Kommer det bli stor skillnad om jag monterar dit kabeln? ursäktar för min dåliga kunskap inom detta område

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

Såna där magneter brukar sitta på strömkablar. Har aldrig sett såna på högtalarkablar, och är tveksam till att dom gör nån nytta där öht?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Rekordmedlem

Mycket underligt att montera ferriter på högtalarkabeln, har den verkligen använts till högtalare ? Den enda anledningen skulle vara att slutsteget har haft problem med stabiliteten och börjat självsvänga utan dem, men man brukar ha en liten spole i steget och inte nått på kabeln.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mycket underligt att montera ferriter på högtalarkabeln, har den verkligen använts till högtalare ? Den enda anledningen skulle vara att slutsteget har haft problem med stabiliteten och börjat självsvänga utan dem, men man brukar ha en liten spole i steget och inte nått på kabeln.

Tror den har gjord det, har ingen aning. Men dem är tennplaterade i båda ändarna men jag vet inte om det har nån betydelse. Det enda jag vet är att dem agerar bra som högtalarkablar

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jeffan97:

Tror den har gjord det, har ingen aning. Men dem är tennplaterade i båda ändarna men jag vet inte om det har nån betydelse. Det enda jag vet är att dem agerar bra som högtalarkablar

Att ändarna är förtennade är för att hålla ihop dem så trådarna inte spretar och i princip alla kablar funkar till högtalare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Så då kan jag använda dem i min boombox som nyss blev klar:D

Kommer det bli stor skillnad om jag monterar dit kabeln? ursäktar för min dåliga kunskap inom detta område

Ja, du kan använda den, och nä, det kommer inte att bli någon större skillnad.
Ferrit ringar används för att reducera högfrekvent "brus".

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Ja, du kan använda den, och nä, det kommer inte att bli någon större skillnad.
Ferrit ringar används för att reducera högfrekvent "brus".

Ok då struntar jag i dem. Antar att brus och sånt kan uppstå när strömkablar kan ligga i närheten

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jeffan97:

Ok då struntar jag i dem. Antar att brus och sånt kan uppstå när strömkablar kan ligga i närheten

Det är ganska osannolikt att du får brus från strömkablarna och ferriter har hursomhelst väldigt liten påverkan på låga frekvenser, de börjar påverka i MHz området snarare än vid audiofrekvenser. Om de sitter på en högtalarkabel kan möjligen påverka förstärkarens stabilitet tex så att den inte självsvänger (eller så har de ingen större påverkan alls)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.