Permalänk
Medlem

4-kanalig PWM styrning till fläktarna?

Hej

Jag har nyligen bytt chassie till ett Fractal Design R2 XL chassie som jag har 5 st fläktar i. 2 front fläktar, 1 botten fläkt och 1 i bak, alla 140 mm + en 120 mm CPU-fläkt. Jag undrar nu hur jag smartast kan styra ner varvtalet? Jag har slut på 5,25" platser men det finns några interna 3,5" platser kvar. Där tänkte jag montera in en fläktstyrning. Att enbart sänka spänningen på fläktarna verkar inte speciellt genomtänkt, då tappar DC-motorerna så mycket kraft på låga varv. Jag skulle behöva styra fläktarna med PWM (pulseviddstyrning), frontfläktarna tänkte jag parallellkoppla så det behövs med andra ord en 4-kanalig lösning. Tips på det?

Är det nödvändigt med anpassningsbara temperatursensorer monterade på strategiska ställen i chassiet?

Det är väldigt synd att det inte kommit fläktar med stegmotorer för gemene man ännu, då skulle man kan kunna bygga riktigt lågvarviga fläktar som blåser på bra.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Jag styr mina fläktar mha http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2984892. Funkar bra för mina behov. Jag kör 140mm 2st i fronten, 1st i top, 1st bak. Samtliga körs på 600RPM, men det går att styra dem hur man vill.

Permalänk
Medlem

sen har du NZXT GRID+ Digital fläktkontroller men vad jag har fått ut av den sam styr man alla kanaler denna och den @Blofeld rekommendera är dom billigaste som via usb läser av cpu och lite annat
sen kan du ställa egen profil.

Phanteks PWM Fan Hub går på cpu PWM men nackdel med den är att den går bara ner till 9v
på lågt värde fläktarna gå ner bara lite grann från full fart

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

@Blofeld Kör du Linux och/eller Windows? Jag använder båda operativsystemen i dualboot till olika saker och skulle behöva kontrollera fläktarna i båda operativsystemen.

@Jygge Vad menar du att den går på CPU PWM? Sen hänger jag inte med alls varför den ens sänker spänningen? Det ska inte behövs i och med att det är PWM. 12V hela tiden med olika längd på pulserna. Det är därför jag vill ha PWM och inte något som sänker spänningen som i sin tur gör DC-motorn svag på låga varv. Jämför med en skruvdragare, de går på PWM förutom de modernaste som har synkronmotor vilket ger bättre bottenvrid, allra helst så skulle jag se att de har stegmotorer då de går att ställa ner till oerhört låga varvtal med full kraft i motorn.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Corsair Commander Mini kan läsa av bios via usb + program där kan du ställa in fläktarna
+ den har utag för extra temp mätning /pump kontroll .

NZXT GRID+ Digital fläktkontroller läser bios via usb + program som du kan ställa fläkt kurvan i
OBS man måste ställa den i punkt steg eftersom den läser från punkt till punkt
den ökar inte gradvist i mellan 2 punkter.

Phanteks PWM Fan Hub ansluter man till moderkortets cpu fläktstyrning den kräver pwm styrd signal den omvandlar PWM till en spänning som reglerar fläktarna och den går ner till 9 volt
som är för lite.

på gamla kort hade man spänning styrning 3 stift + - styrning
nya har 4 stift för pwm styrning

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Så du menar med andra ord att det inte går att PWM styra en 3 pins fläkt? Det måste jag prova, jag har en 3A 12V universal PWM styrning.

Jag hittade inte någon vetting info om exakt hur det fungerar med 3 pin och 4 pins fläktar förutom att den fjärde pinnen kallar de för "control"

Jag förstår fortfarande inte varför det ska vara någon poäng att sänka spänningen till 9V? Med PWM kan man styra ner varvtalet utan att sänka spänningen. Det är därför jag vill ha en PWM styrning bland annat.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Så du menar med andra ord att det inte går att PWM styra en 3 pins fläkt? Det måste jag prova, jag har en 3A 12V universal PWM styrning.

Jag hittade inte någon vetting info om exakt hur det fungerar med 3 pin och 4 pins fläktar förutom att den fjärde pinnen kallar de för "control"

Jag förstår fortfarande inte varför det ska vara någon poäng att sänka spänningen till 9V? Med PWM kan man styra ner varvtalet utan att sänka spänningen. Det är därför jag vill ha en PWM styrning bland annat.

för pwm styrning ska det vara fläkt med 4 stift puls styrning
för spännings styrning 3 stift
många fläktar har 3 stift kontakt för spännings styrning
samma sak gäller på moderkortet 4 stift stöd för pwm 3 stift spännings styrning

9v är Phanteks PWM Fan Hub som inte går ner mer fast moderkortet spännings styrning är nere på 6v
dom har satt 9v som lägsta på den hubben surt jag har inte hittat nån annan ren pwm styrd hub

Har nu 2 st Phanteks PWM Fan Hub som ligger och skräpar

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Ok så vad händer om man styr in PWM-signalen på en 3-pins fläkt? Funkar inte det alls menar du? Självklart måste ju detta testas.

Du är fortfarande inne på att spänningen sänks vid PWM. Jag tror du blandar ihop två olika begrepp.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-width_modulation

Om du via PM skickar mig ett prisförslag på en PWM-hub så kanske jag nappar

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

3pins-fläktar har inte pwm. de har +12V, -0V och varvtalsindikering. så det är endast med voltändring som man kan styra varvtalet.

4pins-fläktar har en extra sladd för PWM-kontroll.

Phanteks fläkthubb har en ingång för PWM för styrning från moderkortet. Men det är en voltkontroller, den styr inte fläktar med PWM. utgångarna är bara 3pins.

jag rekommenderar aquaaero fläktkontroller, men det är bara 6:an som har PWM-ut och den är ganska dyr.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Ok men varför kan man inte styra en 3-pins fläkt med PWM även om den saknar en fjärde pin för extern PWM? Alla DC-motorer går att styra via PWM. Jag ser ingen anledning till om fläkten har 2 eller 3 anslutningar varför det inte skulle gå. Det fungerar ju uppenbarligen med enbart 2 anslutningar från motorn på en vanlig PWM styrd handhållen borrmaskin. Det är exakt samma princip.

Jag har hittat ett elschema för konvertering av 3-pin till 4-pins datorstandardanslutning. Det verkar vettigt. Det borde egentligen inte behövas men jag antar att det blir enklare att hålla reda på varvtalsignalen på detta sätt.

http://www.techpowerup.com/forums/threads/so-you-want-pwm-con...

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Situationen kompliceras lite av att både PWM-fläktar och DC-fläktar brukar innehålla lite drivelektronik, och även drivelektroniken har ett speciellt spänningsinterval som det funkar inom och kanske inte gillar pulsad spänning.
På sidan du länkar till så ser du att PWM-linan är separat och ska pulsa 5V.
Sen har du hastighetsgivaren - vilket är varför MOSFET-transistorn sitter över GND och inte över +12V-linan.

Jag har sett andra liknande scheman på nätet. Ett schema har också en Schottky-diod parallell med fläkten i motsatt riktning för att skydda MOSFET-en n från induktiv "kickback" när strömmen slås av. Det borde inte vara något problem med fläktar som har aktiv drivning men är kanske bäst ändå för säkerhets skull.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

@Findecanor: Det var ett bra inlägg av dig, jag tror inte att "flyback" borde vara något större problem egentligen med små datorfläktar. Spärrdiod med lågt framspänningsfall är ju en bra idé annars och skadar inte att ha där.

Förresten så har jag nu testat 4 st fläktar alla av 3-pins modell och 3 av de gick att styra direkt med PWM på drivningen +12 och gnd. Dvs enbart två anslutna ben och PWM modulen jag använde var en standard 5A 12V, dvs inget specifikt datortillbehör. Det gick att få till ett rätt så lågt varvtal och fläktarna var klart starkare på lägre varv än med bara en spänningssänkning. Den fjärde fläkten gick bara igång på 100% duty cycle vilket du var inne på oxå, det var någon lågpris noname-fläkt från Kina.

Jag tänker konvertera min CPU-fläkt som är en 120 mm R2 Fractal Design till att låta moderkortet styra varvtalet trots att fläkten bara har 3-anslutningar. Kan den styras via 2 pin PWM så borde steget till att låta moderkortets 4-pins anslutning styra fläkten vara litet.

Den datorstandard med 4-pins PWM, hur mycket kan man lasta ner PWM-utgången? Går det att driva fläktar direkt på den eller är den enbart till för styrelektroniken för fläkten? Jag vill inte bränna PWM-utgången på moderkortet.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Så där, då har jag även testat R2 och R3 140 mm fläktar från Fractal Design, även en 120 mm fläkt R2. Alla fungerade utmärkt med PWM, det var kul att se hur lågt varvtalet blev, jag har tyvärr ingen optisk varvtalsmätare men jag kunde se att det lägsta möjliga varvtal då fläkten roterar blev lägre än med bara en spänningssänkning.

Jag har även upptäckt att mitt moderkort inte har någon 4-pins fläktanslutning.

Denna PWM styrning funderar jag på, det skulle räcka med 4 st för alla mina fläktar.
2 st frontfläktar
1 st bottenfläkt
1 st utblåsfläkt
1 st cpufläkt

Förvisso skulle bottenfläkten och frontfläktarna kopplas ihop, det borde gå att klara sig med en 3A styrning även där. Det blir tyvärr ingen temperaturkompensation med detta system vilket man egentligen vill ha men jag har inte hittat någon vettig lösning som tillåter det.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Hej

Jag har nyligen bytt chassie till ett Fractal Design R2 XL chassie som jag har 5 st fläktar i. 2 front fläktar, 1 botten fläkt och 1 i bak, alla 140 mm + en 120 mm CPU-fläkt. Jag undrar nu hur jag smartast kan styra ner varvtalet? Jag har slut på 5,25" platser men det finns några interna 3,5" platser kvar. Där tänkte jag montera in en fläktstyrning. Att enbart sänka spänningen på fläktarna verkar inte speciellt genomtänkt, då tappar DC-motorerna så mycket kraft på låga varv. Jag skulle behöva styra fläktarna med PWM (pulseviddstyrning), frontfläktarna tänkte jag parallellkoppla så det behövs med andra ord en 4-kanalig lösning. Tips på det?

Är det nödvändigt med anpassningsbara temperatursensorer monterade på strategiska ställen i chassiet?

Det är väldigt synd att det inte kommit fläktar med stegmotorer för gemene man ännu, då skulle man kan kunna bygga riktigt lågvarviga fläktar som blåser på bra.

samtliga fancontrollers på marknaden är lätta att demontera och montera i valfri platt chassipanel istället. lite borrskillz och hyffsat noggrann mätning är allt som krävs.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Jo jag har borrskillz, jag har både en professionell blå Bosch handborrmaskin och en rejäl pelarborrmaskin. Jag har plats för två potentiometrar på var sin sida om min diskettstation som sitter i en 3,5" till 5,25" adapter. Chassiepaneler är det ont om och som jag även skrivit tidigare så är alla 5,25" platser upptagna. Frågan är då om jag ska gå över till en tvåkanalig lösning. Att öka fläkthastigheten i efterhand bör ju egentligen inte behövas om man hittar ett bra läge från början som funkar även när datorn jobbar hårt. Frågor från mitt förra inlägg kvarstår dock. Men för att slippa leta så tar jag den frågan igen.

Den datorstandard med 4-pins PWM, hur mycket kan man lasta ner PWM-utgången? Går det att driva fläktar direkt på den eller är den enbart till för styrelektroniken för fläkten? Jag vill inte bränna PWM-utgången på moderkortet.@ksw:

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Det blev till slut två st 2 kanaliga 2 poliga PWM kontrollers 12V 3A som får styra alla fläktar. Det kommer att kopplas till bakre och främre del av datorn.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

@stoffe_83: PWM-headerns maxbelastning kan du hitta i moderkortsmanualen men om jag inte minns helt fel brukar maxbelastning ligga runt 1.5-2A på 12v pins.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

@ksw Jag tolkar det som att 12V+ matningen orkar ge 1,5-2A. Det är enbart PWM signalen som jag undrar hur hårt man kan belasta. Troligtvis är detta bara en styrsignal till fläktens elektronik. Jag löste det dock med PWM direkt på 12V+ anslutningen till fläkten. Det fungerade även bra att göra så.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk

PWM signalen har troligtvis ingen praktisk begränsning, den säger bara till fläktarna att sätta igång, stanna, sätta igång etc för att få ner varvtalet (vilket på 3 bens görs med lägre volt)
Som en strömbrytare. Utan det är på de andra pinnarna som kan bli en begränsning

Permalänk
Medlem

Får man kapa tråden lite och ställa en enkel fråga om vad PWM styrning av fläktar egentligen innebär?
Vad är skillnaden på det och "normalt" styrande av fläktar?
I Mitt chassi har jag en fläkt hubb där jag kan koppla in 3 fläktar tror jag det är. antar att det inte är PWM då?
Sen har jag monterat in en fläktcontroller i ett 5,25" där jag istället har kopplat in dem och kan styra, är detta PWM då ?

Fläktarna är nu endast orginal från ett Fractal Design chassi. Men funderar på byta och funderar vad jag skall ha.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

@LinusG: PWM är helt enkelt att du pulserar av/på ett par tusen gånger i minuten för att styra en fläkt till en lägre hastighet, som alternativ till att helt enkelt ge den lägre volt (som kan vara farligt för fläkten då motorn likt alla elektriska motorer har en minstanivå där den orkar börja snurra sig själv, och under det bara blir varm och kan smälta ihop/brinna.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

@ksw Jag tolkar det som att 12V+ matningen orkar ge 1,5-2A. Det är enbart PWM signalen som jag undrar hur hårt man kan belasta. Troligtvis är detta bara en styrsignal till fläktens elektronik. Jag löste det dock med PWM direkt på 12V+ anslutningen till fläkten. Det fungerade även bra att göra så.

eftersom jag störde mig på att inte kunna ge ett exakt svar så tog jag fram manualen till ditt moderkort, och där läser jag: 2.22A maximal delad ström på CPU_Fan OCH! Cha_fan i +12v linan. så om du plockar strömförsörjningen från en molex är det helt ok, men inte ifrån själva moderkortet!

sabla pdf-fil som inte tillåter klippa klistra *morr morr* hursom sidan 30 i din manual.

Jag hade löst det med att bara plocka PWM-signalen ifrån moderkortsheadern och klippa av matningskablarna, dvs pin 3 och 4 sett från höger till vänster, (+12v samt ground dvs).

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

@ksw Tack för att du fördjupar dig i mitt problem. Tyvärr så stämmer inte manualen.

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/socket775/P5Q_SE/E3750_P5...

Jag har ingen 4-pins anslutning på moderkortet överhuvudtaget till PWM. Alla fläktanslutningarna är 3-pin. Annars hade jag löst det med att låta PWM från moderkortet styra en effektransistor som i sin tur styr fläktarna och strömmen tas från en lämplig strömförsörjande molex från nätaggregatet.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

@stoffe_83: vet att du redan gjort ditt där, men i manualen läser vi att du ska ha EN 4pin pwm-header nere vid PCI expresssloten; kan du ta bild på hur ditt moderkort ser ut där? skall även tillåta maximalt strömuttag, fördelat på 1x4pin + 2x3pin 7A på +12v spåret.

kikade på fel moderkort förut, tittade på något xeonmoderkort du postat om och tog för givet att det var det du använde

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

@ksw: Jag har ett P5Q SE moderkort med Xeonprocessor.
Det är trångt i min dator trots stort chassi.. Jag plockar inte bort några grejor för att fota men denna bild kan jag bjuda på. Nåväl, det räcker förvisso med att jag säger att det inte finns någon 4-pin PWM anslutning till fläktarna på moderkortet. Det är ju inte så att jag hittat på det för att vara vrång eller att jag inte förstår bättre. Skriver jag att det enbart finns 3-pins anslutningar så har jag givetvis kollat upp detta mycket noggrant innan jag påstår det. Det kan vara svårt att se det på bilden men så är fallet. I och med att jag som sagt saknar 4-pins anslutning på moderkortet så har jag beställt två stycken PWM-moduler på vardera 12V 3A som ska kopplas till främre respektive fläktpaket i chassiet. Jag hittar ingen bättre lösning, det jag skulle velat ha är en PWM lösning där fläkthastigheten styrs av datorkomponenternas temperatur. Det finns den typen av lösningar att köpa men de reglerar fläktarna med sänkt spänning istället vilket är ett dåligt sätt att lösa ett enkelt problem på. Datorn är ett specialbygge, kablarna som går bredvid fläktanslutningarna är två stycken RS232 kablar. Jag kör en hel del RS232 tillbehör till datorn.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Hur vet jag om det funkar med PWM fläktar till mitt moderkort?
Har prövat google men får mest fram personer som har försökt sätta direkt på CPU_Fan1 och 2 kontakten, eller det kanske är den vägen man går?
Moderkortet jag har är ett MSI Z87-G43 ?

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Hur vet jag om det funkar med PWM fläktar till mitt moderkort?
Har prövat google men får mest fram personer som har försökt sätta direkt på CPU_Fan1 och 2 kontakten, eller det kanske är den vägen man går?
Moderkortet jag har är ett MSI Z87-G43 ?

Kolla manualen på dit kort så ser det ut att du har samtliga fläkt styrningar som PMW
men vill du ha tempera styrning ta uttaget för cpu
sen får du på in i bios och ställa

PMW tontakt är 4 stift för att de ska funka måste fläkt och moderkort ha de
annars dc styrning

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Kolla manualen på dit kort så ser det ut att du har samtliga fläkt styrningar som PMW
men vill du ha tempera styrning ta uttaget för cpu
sen får du på in i bios och ställa

PMW tontakt är 4 stift för att de ska funka måste fläkt och moderkort ha de
annars dc styrning

Joo jag tyckte mig också se att det var 4 pins kontakter..
Är inte så till att jag kan kolla på kortet manuellt, men granskade en google bild jag hittade.

Perfekt, då ska jag beställa mig lite pwm fläktar

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk

Vet vissa fläktar inte gillar nya digitala kontrollers i stället för motstånd (börjar tjuta vid antingen låga eller höga varvtal).

Men i alla fall är PWM styrning fint, om fläktarna klarar det.

Vad för utrustning kör du med för PWM styrning och kan du ta bild på utrustningen?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att det finns PMW splitter typ denna https://www.dustinhome.se/product/5010207549/pwm-splitter-sma...
tror det finns till 5 fläktar som mest

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz