Köpråd 2:1 Hemmabiosystem

Permalänk
Medlem

Köpråd 2:1 Hemmabiosystem

Tjo!
Tänkte skaffa mig ett hemma bio system 2:1 till TVn, men kan absolut inget om ljud, vill ha något prisvärt för omkring 5000kr.
Har ni några förslag?

Tack på förhand!
Jerka

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk

Kan rekomendera Audio Pro Addon Four. Dock en bra bit under din budget.

Snygga, bra ljud samt inbyggda väggfäste / ben

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=692282

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajdarn80:

Kan rekomendera Audio Pro Addon Four. Dock en bra bit under din budget.

Snygga, bra ljud samt inbyggda väggfäste / ben

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=692282

Uppskattar tips, sällan man ser något under budget här dessutom dock föll inte det estestiska mig i smaken alls, tyckte dom såg "klumpiga" ut eller nått. Hoppas på fler tips!

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Rekordmedlem

Du skull ju kunna köra ett vanligt stereosystem i stället, ett par aktiva monitorer eller en vanlig 2 kanals hifianläggning, nytt eller begagnat, hembio brukar innebära surround och inte 2.1 såvida du inte ska bygga ut det senare men då bör du basera det på en hembioreceiver, du kan då köpa nån mindre högtalare som du kör fram tills du skaffar nån normalstor front och då sätter du småttingarna som bakhögtalare i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Synd att inte komplett körde Klipsch Reference RF-82 för 4990kr längre. Sjukt bra deal så länge det varade iallafall. Men kanske ta sig en titt på:

Onkyo HTX-22HD:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=365059

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du skull ju kunna köra ett vanligt stereosystem i stället, ett par aktiva monitorer eller en vanlig 2 kanals hifianläggning, nytt eller begagnat, hembio brukar innebära surround och inte 2.1 såvida du inte ska bygga ut det senare men då bör du basera det på en hembioreceiver, du kan då köpa nån mindre högtalare som du kör fram tills du skaffar nån normalstor front och då sätter du småttingarna som bakhögtalare i stället.

Tänkte mest bara fråga. Kan man köra 3.0, två mindre högtalare och en center, center har jag tänkt införskaffa inom loppet av några månader eftersom centern jag är ute efter är inte direkt billig, tänker mig den mindre i KEF R serie. Landar en SR7008 inom kort och tänkt bygga lite efter hand, tröttnat på Hegel och hittade föregående modell för runt 9k och tänkte ge det hela ett försök och sedan i framtiden bygga vidare med två små KEF eggs om man nu får tag i det hela eller ett par andra små surrar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Tänkte mest bara fråga. Kan man köra 3.0, två mindre högtalare och en center, center har jag tänkt införskaffa inom loppet av några månader eftersom centern jag är ute efter är inte direkt billig, tänker mig den mindre i KEF R serie. Landar en SR7008 inom kort och tänkt bygga lite efter hand, tröttnat på Hegel och hittade föregående modell för runt 9k och tänkte ge det hela ett försök och sedan i framtiden bygga vidare med två små KEF eggs om man nu får tag i det hela eller ett par andra små surrar.

Ja man kan i stort sett kombinera vilka kanaler som helst om man har en riktig hembioapparat och inte nån alltiettburk, 4.0 är ju rätt vanligt hos de som har stora och bra hifisystem, centern brukar vara svår att matcha (och är det rätt möblerat så fyller den inte heller nån större funktion även om den klangmatchar) och basmoduler är ofta onödigt om man redan har normalstora högtalare (med hifimått) så att de kan spela basen själva.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja man kan i stort sett kombinera vilka kanaler som helst om man har en riktig hembioapparat och inte nån alltiettburk, 4.0 är ju rätt vanligt hos de som har stora och bra hifisystem, centern brukar vara svår att matcha (och är det rätt möblerat så fyller den inte heller nån större funktion även om den klangmatchar) och basmoduler är ofta onödigt om man redan har normalstora högtalare (med hifimått) så att de kan spela basen själva.

Än så länge 1par KEF R100 som spelar bra utöver extrem bas som inte är planerat ännu på länge. Tänkte mig att placera en center i mitten för tal och låta stativarna göra resten av jobbet så länge. Tänkt bli mest för tv/film/spel medan musik är mer numera för att varva ner även fast det går via en bra CD spelare. Missförstå mig nu inte, musik är fortfarande prio 1 däremot blir det mer tv tittande och därför kände jag varför inte prova på en hembiomaskin och när det kostade 9k kände jag att det är ju inte direkt dyrt, kanske blir man hooked. Annars kör jag kanske bara 2.0 om centern inte är nödvändigt och sedan istället spana på en bra lösning för ett par surrar och då få till en bra 4.0 lösning, tittat lite på några alternativ, har bara inte kommit längre än att hembiomaskinen levereras efter i morgon. Tror jag har gjort ett bättre val den här gången i form av Marantz istället för extremt tråkiga Hegel, vilket jag nu har fått erfara inte passar KEF som har en lite ljusare ton i sig. Ska tänka vidare på det du säger om 4.0, har ju ett par relativt öppna stativare som är riktiga allrounders och som inte gör bort sig och mina öron är kräsna när det gäller högtalare, jag har dissat en del högtalare som jag har fått höra som andra tycker är ren guldet. Skulle kunna tänka mig KEF R5/300 alternativt LS50 fram och KEF R100 bak. Tack ändå än så länge för bollplank. Ska bolla vidare med mig själv.

Permalänk
Medlem

Tycker till skillnad från mrqaffe att center oftast gör en mycket stor skillnad. De gånger jag själv kört utan och alla gånger jag varit hos andra som kör utan center har sweet-spot varit väldigt liten vid filmtittande.
Tittar du själv så går det nog bra, men ser du film tillsammans med någon så blir det svårt att få det att låta bra på båda platserna utan center.

Självklart går det med bra placering och stort rum att få till det bra utan center, men det är mycket svårare.

Även angående basen så bidrar en hyfsad sub mycket vid filmtittande men mycket mindre vid musiklyssning. Trodde själv inte skillnaden skulle bli så stor när jag skaffade subbar, men tycker att filmer fick ett helt annat ljud när motorer och andra låga ljud plötsligt började höras.

Till musik (i.a.f. det mesta jag lyssnar på) är skillnaden mycket mindre. Det finns där sällan mycket information under ca 35 Hz.

Nackdelen med subbar är att lågfrekvent ljud sprids lättare till grannen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mudde:

Tycker till skillnad från mrqaffe att center oftast gör en mycket stor skillnad. De gånger jag själv kört utan och alla gånger jag varit hos andra som kör utan center har sweet-spot varit väldigt liten vid filmtittande.
Tittar du själv så går det nog bra, men ser du film tillsammans med någon så blir det svårt att få det att låta bra på båda platserna utan center.

Självklart går det med bra placering och stort rum att få till det bra utan center, men det är mycket svårare.

Även angående basen så bidrar en hyfsad sub mycket vid filmtittande men mycket mindre vid musiklyssning. Trodde själv inte skillnaden skulle bli så stor när jag skaffade subbar, men tycker att filmer fick ett helt annat ljud när motorer och andra låga ljud plötsligt började höras.

Till musik (i.a.f. det mesta jag lyssnar på) är skillnaden mycket mindre. Det finns där sällan mycket information under ca 35 Hz.

Nackdelen med subbar är att lågfrekvent ljud sprids lättare till grannen.

Har man bra akustik och korrekt placering av allt så blir fantomcentern klippfast i position och när hifisystemens frontar själva spelar ner till 20Hz eller tom under 10 Hz som det gör för en hifivän till mig så börjar det bli jobbigt med subbar som matchar och är så pass bra att de verkligen tillför något, dessutom finn det mycket information i infra och sub bas området som har med akustik att göra och när man lyssnar på bra inspelad akustisk musik så är det stor skillnad på "fullregister" jämfört med om man tex filtrerar vid 30 Hz, de största Orglarn har dessutom grundtoner från 8Hz och flyglar har 17 Hz.

Tori Amos är normalstor, det är Bösendorfern som är stor för att prestera djupa bastoner.

Och vem skulle säga nej till nått sånt här

En del akustisk musik dör totalt om man inte har djupbas, men det beror mycket på vad man lyssnar på, pop/rock har oftast inte så mycket riktigt djup bas och då finns det inte heller något att sakna där nere.

Dold text
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.