Får inget AHCI stöd på s-ata6

Permalänk
Medlem

Får inget AHCI stöd på s-ata6

Hej

Precis köpt en ny ssd (850 evo) och satt i, och passade även på att aktivera AHCI som jag totalt missat tidigare. Mitt problem är dock att det enbart tycks fungera på mina s-ata3 portar.

Samsungs prestandaprogram meddelar när disken sitter på en s-ata3 port att jag bör sätta disken på en s-ata6 för full prestande men när jag gör det faller den tillbaka på IDE verkar det som (förvisso högre prestande en när jag har den på s-ata3) men jag vill gärna ha fullt ös.

I bios finns bara s-ata port 1-6 med när jag kollar under diskar, 7-8 som är mina s-ata6 syns ingenstans?

Vad göra, är det inte meningen jag ska kunna köra s-ata6 med AHCI?

Moderkortet är ett P6X58D-E

Edit: Har kontrollerat jag har s-ata6 kablar.

Vängliga hälsningar
Johan

Visa signatur

Bomba.nu

i7 950 @ 4ghz | Asus P6X58D-E | Corsair 6GB 1600MHz XMS3 | Asus GTX 770 OC | 50 TB SSD

Permalänk
Medlem

Du ska köra disken på nån av portarna med SATA 3Gbit. Det är Intels portar
Portarna som är 6Gbit är Marvell så dom bör du undvika. Intelportarna är stabilare och troligtvis snabbare trots halva hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Du ska köra disken på nån av portarna med SATA 3Gbit. Det är Intels portar
Portarna som är 6Gbit är Marvell så dom bör du undvika. Intelportarna är stabilare och troligtvis snabbare trots halva hastigheten.

Tack för svar

Finns det nya moderkort med s-ata6 Intel portar? Skulle i sådant fall förklara varför testprogramet rekomenderar sätta disken i en sådan.

Dock presterar disken bättre i sata6 porten nu (entligt samsungs testprogram) men stabilitet osv har jag ingen uppfattning om, sätter väl tillbaka den på s-ata3 för stabilitetens skull.

Visa signatur

Bomba.nu

i7 950 @ 4ghz | Asus P6X58D-E | Corsair 6GB 1600MHz XMS3 | Asus GTX 770 OC | 50 TB SSD

Permalänk
Medlem

Finns bara i modernare moderkort, typ 60-70 serien och upp, inget som jag vet passar till din CPU, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Även om jag håller med om att Marvell kontrollern är skräp och bör undvikas så ska du kunna ställa in AHCI för den också, Marvell kontrollern burkar dock ha en liten egen avdelning i BIOS och IDE/AHCI ställs inte in på samma ställe som för Intel portarna.

Det som gör Marvell så dålig är först och främst att även om det är en 6Gbps kontroller så sitter den på en 5Gbps PCI-lane så du kan inte få mer än 5Gbps i hastighet, dessa 5Gbps delas dessutom av hela kontrollern samt i många fall även vissa USBportar.

På mitt gamla moderkort där jag bara hade Marvell så fick jag bluescreens lite då och då utan förklaring om något var inkopplat där, läste på lite och efter det har jag alltid haft den kontrollern hela avaktiverad.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.