Vilken av Synology och ReadyNAS är bäst lämpad?

Permalänk
Inaktiv

Vilken av Synology och ReadyNAS är bäst lämpad?

Jag har en Asus RT-N66U som jag bara kört en USB-disk i som "NAS". Disken har dock kraschat och jag tänkte att jag kanske borde satsa på en ordentlig NAS om jag ändå måste köpa nya grejer. Jag har kikat lite på vilka grejer som finns och det är Synology eller ReadyNAS som verkar vara "standard". Jag har även sett en del bra recensioner på qnap men de verkar inte vara lika använda (vad det beror på vet jag inte men).

Mina behov är egenligen inte speciellt stora (för stunden). Jag har samtidigt inget emot att lägga ut lite extra för en "rainy day" så att säga. Detta är ju ett sällanköp så om jag lägger ut 1000, 2000 eller 3000 kr spelar mindre roll. Det är ju dock ingen vits att prutta runt i en Ferrari om jag bara ska köra 30 km/h i timmen jämt, if you catch my drift.

Jag har tidigare använt min nätverksdisk till all form av backup. Främst foton. För det ändamålet vill jag ha lite fart på maskineriet när jag jobbar med redigering. Sen har jag använt nätdisken som lagring för media som jag strömmat till min Boxee Box (med XBMC). Och det är väl typ det egentligen. Och så vill jag helst att de inte lever om. Jag bor i en stor etta och enheten kommer stå runt hörnet ca. 5-7 m från min säng/TV. Jag vill inte störas av ljudet från den.

Vad tror ni är det bästa alternativet? Är det helt onödigt att köpa en DS***PLAY? ReadyNAS är ju ganska mycket billigare i sammanhanget. Eller ska jag slå till på en DS***j istället för ReadyNAS? Ni förstår mitt problem. Jag kan inget om detta. Jag är mycket tacksam för alla tips jag kan få!

Johnny

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst hela ditt inlägg. När jag ser Synology och Readynas i samma mening så tar det stopp.
Readynas är rena rama skräpet. Har aldrig brottats med ett sådant buggiga OS och så värdelösa appar. Sist jag skulle ladda ner en app gick det inte ens att avgöra om appen var kompatibel med aktuell modell, vidare hänvisas all support till ett användarforums välvilja.

Det finns för det mesta en relation mellan kvalité och pris.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

Ok, om jag förstår dig rätt så kör du en ReadyNAS mao? Och den rekommenderar du inte?

Permalänk
Hedersmedlem

Ska man bara dumpa filer på NAS'en (dvs. motsvarande disk kopplad till din router) så kan du köpa billigast möjliga. Vill du labba mer med NAS'en så kör Synology för att enkelt kunna installera en mängd olika appar. Om du har råd skulle jag satsa på en + eller Play modell för att få lite prestanda i NAS'en. Väljer du de billigare modellerna (J) blir du tyvärr lite begränsad av processor och RAM i NAS'en.

Jag har en DS412+ och den har agerat allt ifrån Minecraft server till VPN och centralnod för ett par Ubiquity accesspunkter.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon107545:

Ok, om jag förstår dig rätt så kör du en ReadyNAS mao? Och den rekommenderar du inte?

Jag har en Synology, som jag rekommenderar, men har brottats med Readynas vid mer än ett tillfällen om man säger så.
Kan inte sluta att förundras över Netgears totala avsakaknad av produktansvar när det gäller konsumentnas. Det borde räcka att gå till deras app-portal för att bli avskräkt.
Som smb-enhet fungerar Readynas (om än något högljudda) men så fort man vill ha ytterligare funktioner - vilket är troligt - så faller hela konceptet enligt tidigare inlägg.

Det finns billiga Synology också med prestanda därefter men med ett stabilare, betydligt trevligare och mer intuitivt gränssnitt, så jag ser ingen anledning att gynna någon som pissar på sina kunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag har både en Synology och en ReadyNas och skriver under på det @Dr.Mabuse säger. Du kommer bli betydligt mer nöjd med en Synology är jag övertygad om!

Permalänk
Medlem

Jag bytte från Netgear p.g.a. dom i princip aldrig uppdaterade sina kompatibilitetslistor för hårddiskar.
Kör Synology nu och som sagt ovan så är även gränssnittet mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Synology är enormt lätt arbetat, och finns en drös appar osv.
Jag skulle lätt betala den extra slanten för användarupplevelsen. (vilket jag även gjort eftersom jag sitter på en synology själv.)

Mobil apparna är ett stort plus dom också. Funkar riktigt bra.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Synology som sagt alla dagar i veckan.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

QNAP (lite dyrare, lite roligare)

En QNAP TS-410 gick på tradera för, vinnande bud 896 kr.

QNAP TS-410

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Måste hålla med om att om Synology och ReadyNAS står i samma mening så vinner förstnämnda varje gång. Det går inte att peka på någon fördel öht för Netgears dito utom möjligtvis priset i vissa fall samt att de brukar köra diskarna utan slädar. Synology är dock mer lättarbetad (typ tryck installera på ett program och det funkar istället för att leta reda på någon gammal version som man får försöka få igång manuellt med config och allt), bättre och nyare program, uppdateringar till OS'et (som är 10x snyggare) även när NAS'en blir flera år gammal (Netgear droppar stöd för uppdateringar allteftersom) osv.

Om valet står mellan Synology och QNap ser det annorlunda ut. Ingen erfarenhet av QNap själv men de ser riktigt bra ut också och jag älskar att man kan stoppa in hårddiskar direkt i dem utan släde. Krångligare i Synologyn, även om det går ganska lätt ändå och man inte gör det varje dag direkt.

Permalänk
Medlem

Jag har en synology DS411j funkar kalas bra gör det den ska, inga problem alls att strema filmer från den samt ett riktigt enkelt och bra användargränssnitt.

På just J modellerna är inte hastigheten dess starka sida om du ska flytta runt filer ofta så kan det ta sin lilla tid, dock inget stör mig men ändå värt att notera.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

Största skillnaden är väl processorn, Play serien använder en Intel x86 processor medans J serien är utrustad med en ARM processor.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Hade en ReadyNAS NV+ förut - ok att det är en äldre modell, men ändå.. mest skrot. Gick enormt segt (tror aldrig den kom upp i över 30Mb/s på gigabitlan), appar kraschade / funkade inte.. Segt, fult och uselt GUI. Visst, den lagrade mina filer, men det var också allt den gjorde rätt.

Uppgraderade till en Synology 412+. Sjuukt nöjd. Maxar hastigheten (100-120Mb/s). Grymt bra GUI, jag kan inte med ord beskriva hur mycket bättre det är, men det är som skillnaden på en c64 och senasre Win/OS X jämfört med ReadyNAS. Massor av appar som är enkla att installera och fungerar finfint, inställningsmöjligheter till tusen. Jag öppnade min och slängde in mer minne också, var rätt snabbt gjort. Fungerar fint som Plex-server till exempel också. En av dom produkter jag varit mest nöjd med nånsin, den har gjort exakt allt den lovat och gjort det riktigt bra. Så, om det inte framgick.. +1 på Synology

Permalänk

Tja som dom flesta säger synology är den bästa jag kört och körde sist nu en DS413j men enda jag inte gillade med den va att jag uplevde den som seg
Men idag gör jag egen hårdvara med XPEonology OS
exakt som synology DMS ( det är samma fast modifierad ) sen blir man av med begränsningen på HDD platser med mera
kör min på en intel Duocore + 8 GB ram samt 10 SATA platser på moderkortet har 2 x pci-e och4 PCI för framtida expansioner på sata platser

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

QNAP (lite dyrare, lite roligare)

Vari ligger det roliga att betala mer för samma sak?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vari ligger det roliga att betala mer för samma sak?

Skickades från m.sweclockers.com

Och vart ligger det roliga att redigera bort resten på det du citerade?

En QNAP TS-410 gick på tradera för, vinnande bud 896 kr.

Jag kan förstå att det kan missuppfattas nu när jag läser mitt inlägg, men regeln finns kvar

Typ: köp dyrt begagnat så blir det roligare

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]