Permalänk
Medlem

Raspberry pi dual boot?

Jag har ett litet bygge på gång där jag tänkte kombinera en stereo med spel/arcadmaskin. Har letat runt lite och fattat det som att det går att ha 2 st os på pien samtidigt via dual boot som denna kille visar exempelvis: https://www.youtube.com/watch?v=RKahG0w81DQ

Är det någon som har lite koll hur man gör?

Skulle vilja kunna köra Shairport och retropie på min model B+ och helst inte behöva använda tangentbord eller mus utan bara usb handkontroll.

Är detta möjligt tror ni?

Permalänk
Medlem

För dualboot kör berryboot

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! ska kolla upp det.

Permalänk
Medlem

Det verkar som om man bara kan välja vissa os eller program att köra med berryboot? finns det nått annat sätt att kunna köra shairport/mopidy och retropie samtidigt och enkelt växla emellan dem?

Permalänk
Medlem

Såg nu att man kan göra om os img filen till squashfs och ladda in i berryboot. ska testa detta.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man gör om en img file till squashfs file?

Permalänk
Medlem
Skrivet av diegojr:

Någon som vet hur man gör om en img file till squashfs file?

http://www.howtogeek.com/141325/how-to-multi-boot-your-raspbe...
under "Adding Distributions to the BerryBoot System Manually" en bit ner på sidan.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Tack! har sett detta och tänkte om man kunde konvertera i windows men har tänkt om lite nu och ska testa streama med openelec istället.

Om jag inte får Openelec att funka som jag vill ska jag testa detta.

En liten fråga till här. Hur kan man komma in i raspi-config när man kör berryboot? skulle behöva utöka SD kortets minne som man brukar och kunna köra script för avstängningssknapp samt aktivera ssh.

Permalänk
Medlem

Jag har förstått det som att jag måste installera Raspbian för att kunna köra python script nu.

Ett steg i taget här:)

Permalänk
Medlem

Det slutade med att jag körde RetroPie och installerade Kodi så man kan hitta det i retropie menyn. Sedan installerade jag Shairport som gör att det går att köra airplay. Kan krångla lite ibland med airplay men funkar annars bra.

Har inte hunnit fixa med projektet på ett tag och skulle behöva sätta dit en "fin avstängningsknapp". Det får bli nästa steg.

Såhär blev det

tack för tipsen