Radeon Fury X endast med vattenkylning – nedskalade Fury anmäls saknad

Permalänk
Skrivet av TheCouchNerd:

Du menar som 980 Ti, exakt som Nvidia. Tycker de försöker härma Nvidia så mycket nu istället för att vara mer orginella och göra på deras eget sätt. De kunde lika gärna släppt Fury X som 390X och sen Fury som 390, istället för att köra rebrands på hela 300 serien. Eller i alla fall döpt kortet till något annat än Fury "X".

Snarare tänkte på ryktet där dom målade upp två stycken fullskals modeller och en nedskalad. Men verkar inte stämma.

Nvidia verkar ha tjänat på att göra så här, så amd provar samma sak. Få se om det är lyckat. Ser det inte som något jätte fel med rebrandas, hade ju inte blivit mycket skillnad om dom hade gjort nya kort utan bara dyrt i onödan. Men hade ju varit bra för att pressa strömförbrukningen, men dom satsar ju inte lika hårt på 1080P som Nvidia, utan kör mot högre upplösningar, då är det svårare att få ner strömförbrukningen.

Jag tror dom satsar hårdare på nästa gen (har ju inte råd att göra ny GCN arkitektur så här nära 16nm lansering).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

hur kommer det sig att det är en fördel? vad ser du för värde i att ha samma märke på processorn och grafikkortet?

Det finns en anledning varför du får så bra total prestandard med en spelkonsol även om det inte är några topp enheter i dessa maskiner. Man har optimerat hela systemet. När DX 12 kommer så integreras GPU och CPU än mer så här kommer AMD kunna göra drivrutiner som kan jobba som de gör i konsolerna vilket i förlängningen ger mycket bra prestandard. Som det varit de senaste åren så är AMD överlägsna Nvidia när man tittar på drivrutiner. För varje år som går så ökar prestandarden mer i AMD grafikkort än med Nvidia kort. Det finns hur många exempel som helst på detta.

Det är detta som gör att jag använder AMD idag. Sedan att mitt system endast kostar en bråkdel mot om jag skulle använda Intel och Nvidia är endast plus i kanten men inte anledning till val av komponenter.

Det är mycket tråkigt om det stämmer att AMD inte kommer har med 7970. 280X i 3serien då detta kort måste vara ett av de bästa grafikkort som skapats de senaste 10 åren. Det är ett "gamalt" grafikkort men tack vare nya optimeringar hela tiden så är det än idag ett riktigt bra grafikkort. (man behöver inte göra som jag köra med 3st 7970 prestandarden med ett kort räcker långt då det har 3gb minne)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd

För vissa så kan aldrig AMD göra något fel, ska försvaras in in i det sista även om de begår harakiri på eget bevåg. Allt var ändå Nvidias fel i slutändan. Alla vet väl vilka "entusiasterna" är. Inget fel med att vara "entusiast" - vill inte ta ordet f****y i in mun även om det är det som ligger närmare till hands när man ser samma namn hela tiden i "bashningen av nvidia" och "tycka synd om AMD" trådarna.

Permalänk
Avstängd

HyniX med AMD har arbetat fram 1:a och 2:a generationens HBM minnen (High Bandwidth Memory).

1:a Generationen kommer sitta i AMDs nya Fiji/Fury kort... Hoppas de lyckas bra med detta nu.

Nvidia däremot kommer inte att använda sig utav 1:a Gen.

Nvidia kommer använda HBM 2:a Gen på deras nya kort inom kort.

Så (Gröna&Röda) "minnes" intresserade bör köpa FuRy X o stödja utvecklingen med dessa kort. Lite dyrt kanske men ändå

Nvidia will be adopting the High Bandwidth Memory (HBM) variant of stacked DRAM that was developed by AMD and Hynix, not the Hybrid Memory Cube (HCM) variant developed by Micron Technology and Intel.

Nvidia will be using 3D stacked memory on its GPUs starting with Pascal in 2016, a full year after AMD. Volta was Nvidia’s scheduled GPU for 2015 that was supposed to use the Hybrid Memory Cube or HMC for short which was s 3D stacked memory technology competing with HBM. However after HMC’s development fell behind the roadmap it put a lot of pressure on Nvidia to look for an alternative technology, which they did. What’s painfully ironic however is that Nvidia ended up using the AMD and SK Hynix co-developed HBM with Pascal. Which the company confirmed earlier this year. Nvidia very rarely uses a technology developed by their competition if ever.
AMD bet on HBM early on, while Nvidia bet on the competing HMC standard.
It seems AMD bet on the right technology and they stand to gain an entire year’s worth of exclusive access to the technology. Nvidia will simply have to make due with GDDR5 for 2015.

Micron Technology - HMC minnen (Hybrid Memory Cube).
https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Memory_Cube

Även Microsoft satsade på denna teknik, men HBM är det som gäller nu...
http://www.bit-tech.net/news/hardware/2012/05/09/microsoft-hm...

Sedan finns självklart flera andra varianter på minnen o.s.v.
http://www.3dincites.com/2013/10/the-many-flavors-of-3d-dram/

Mer om HBM...

HyniX:
http://www.setphaserstostun.org/hc26/HC26-11-day1-epub/HC26.1...

Nvidia:
http://www.cs.utah.edu/thememoryforum/mike.pdf

Permalänk
Skrivet av sesese:

Det finns en anledning varför du får så bra total prestandard med en spelkonsol även om det inte är några topp enheter i dessa maskiner. Man har optimerat hela systemet. När DX 12 kommer så integreras GPU och CPU än mer så här kommer AMD kunna göra drivrutiner som kan jobba som de gör i konsolerna vilket i förlängningen ger mycket bra prestandard. Som det varit de senaste åren så är AMD överlägsna Nvidia när man tittar på drivrutiner. För varje år som går så ökar prestandarden mer i AMD grafikkort än med Nvidia kort. Det finns hur många exempel som helst på detta.

Det är mycket tråkigt om det stämmer att AMD inte kommer har med 7970. 280X i 3serien då detta kort måste vara ett av de bästa grafikkort som skapats de senaste 10 åren. Det är ett "gamalt" grafikkort men tack vare nya optimeringar hela tiden så är det än idag ett riktigt bra grafikkort. (man behöver inte göra som jag köra med 3st 7970 prestandarden med ett kort räcker långt då det har 3gb minne)

Funkar ännu bättre med Intel cpu och amd grafikkort (mer FPS speciellt lägsta värde). FX cpu:erna är amningen för långsamma för spel, men funkar ju för andra uppgifter.

Skrivet av retro123:

För vissa så kan aldrig AMD göra något fel, ska försvaras in in i det sista även om de begår harakiri på eget bevåg. Allt var ändå Nvidias fel i slutändan. Alla vet väl vilka "entusiasterna" är. Inget fel med att vara "entusiast" - vill inte ta ordet f****y i in mun även om det är det som ligger närmare till hands när man ser samma namn hela tiden i "bashningen av nvidia" och "tycka synd om AMD" trådarna.

Blir lätt så, när F***Y försvarar sitt köp i AMD trådarna och försöker skapa flame wars (som vissa lyckas bra med). Är bättre stämning i Nvidia trådarna konstigt nog (inte alltid, men oftare i alla fall).

Sen som entusiast, ser jag inlåsning som något negativt. Oavsett marknad (om det är hårdvara till datorer eller TV/övrigt), därför jag är rätt kritisk till nvidias agerande senaste åren (varför dom inte med sina marknadsandelar inte behöver vara lika rädda för att köra mer open source t.ex), som linux där dom inte släpper drivers lösa, men AMD gör detta (i för sig så är dom inte så bra än på linux). Men största felet idag är att man måste välja skärm efter grafikkort, om man vill ha sync (bedrövligt enligt mig).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jo, det är samma arkitektur i båda fallen. Fiji är också GCN, beräkningsenheterna har antagligen ändrats mycket lite. Skillnaden mellan Fiji och Hawaii är lite som skillnaden mellan en Phenom II 940 och en Phenom II 1090T, samma kärnor, fler i den senare med stöd för bättre minnen.

Båda är gcn ja. Men Fury sägs få en teoretisk beräkningskraft som är 45% mer än Hawaii (290x), samtidigt som strömförbrukningen endast stiger med 5 watt. Om inte det är en extrem skillnad vad är det då? Knappast jämförbart med bulldozers generationer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Båda är gcn ja. Men Fury sägs få en teoretisk beräkningskraft som är 45% mer än Hawaii (290x), samtidigt som strömförbrukningen endast stiger med 5 watt. Om inte det är en extrem skillnad vad är det då? Knappast jämförbart med bulldozers generationer

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, prestandan är högre, men inte på grund av starkare kärnor, utan på grund av fler. De har fått ökat effektutrymme till kärnor bland annat tack vare HBM-minnen och markant snålare minneskontrollers för dessa. Men det ryktas också om snålare tillverkningsprocess.

Permalänk
Avstängd

Men största felet idag är att man måste välja skärm efter grafikkort, om man vill ha sync (bedrövligt enligt mig).

Håller med 100%... vem vill ha det så i PC världen? Snart verkar det vara att man måste välja spel efter grafikkort och minnen m.m. också... så som det är i konsolvärlden... Vart är PC'n på väg kan man undra ibland????

Skrivet av Broken-arrow:

Funkar ännu bättre med Intel cpu och amd grafikkort (mer FPS speciellt lägsta värde). FX cpu:erna är amningen för långsamma för spel, men funkar ju för andra uppgifter.

Blir lätt så, när F***Y försvarar sitt köp i AMD trådarna och försöker skapa flame wars (som vissa lyckas bra med). Är bättre stämning i Nvidia trådarna konstigt nog (inte alltid, men oftare i alla fall).

Sen som entusiast, ser jag inlåsning som något negativt. Oavsett marknad (om det är hårdvara till datorer eller TV/övrigt), därför jag är rätt kritisk till nvidias agerande senaste åren (varför dom inte med sina marknadsandelar inte behöver vara lika rädda för att köra mer open source t.ex), som linux där dom inte släpper drivers lösa, men AMD gör detta (i för sig så är dom inte så bra än på linux). Men största felet idag är att man måste välja skärm efter grafikkort, om man vill ha sync (bedrövligt enligt mig).