Köra 2 par ramminnen med olika uppmätta hastigheter?

Permalänk
Medlem

Köra 2 par ramminnen med olika uppmätta hastigheter?

Har en fundering på att utöka mitt totala ramminne.

Jag har idag 2x8GB Corsair Vengeance Pro 1600MHz |
http://www.inet.se/produkt/6110022/corsair-16gb-2x8gb-cl9-160...

Funderar på att köpa till ett par 2x8GB Corsair Vengeance Pro 2400MHz, då jag kan köpa dessa på orten utan att beställa på nätet. |
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/ddr3...

Min fundering ligger då i om dessa kommer fungera bra ihop, har byggt många datorer tidigare men har aldrig kört minnen med olika hastigheter så jag har aldrig testat senariot, då jag självklart vet att de mest optimala är givetvis att gå på minnen som är exakt lika gällande storlek, hastighet och timings.

För jag kör med XMP profil i bios under "AI Overclock Tuner" som jag förstår de hämtar timings och den uppmätta hastigheten i ramminnet.
Men frågan är ju hur de då kommer se ut om jag har 2 olika par minnen, alltså kommer jag kunna automatiskt styra upp frekvensen på 1600MHz stickorna till 2400MHz för att passa dom andra, för så mycket jag vet så kan man väl inte styra frekvensen per sticka utan man klockar väl upp samtliga stickor till samma hastighet.

Minnena har även olika uppmätt volt, 1600MHz ligger på 1.5v medan 2400 ligger på 1.65v, vilket också kan spela in på inkompatibiliteten.

Sitter med ett Asus Maximus VII Hero med en i5 4690k, men vad jag kan läsa på specs för CPUn så ligger dess ramminnesstöd på 1600MHz, har man då ingen förtjänst att överklocka minnena över 1600MHz ifall CPUn inte kan adressera snabbare, eller styr XMP profilen i dom snabbare stickorna på 2400MHz upp klockan i CPUn samtidigt?

Tack på förhand
/Rasmus

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk
Medlem

Hastigheten på RAM-minnen är vad de är specade att minst klara av, minnena i sig har ingen bestämd hastighet. Du kommer att behöva köra alla minnen i samma hastighet och med samma spänning. Så dina 1600-minnen kanske går att köra snabbare, men det finns ingen garanti för det.

När det gäller CPUn så är 1333/1600 standardfrekvenser, allt över det räknas som överklockning. I praktiken har det ingen större betydelse.

Som du säger så är det oftast bäst att köra på så lika minnen som möjligt för att minska risken för problem. Särskilt att blanda 1.5V och 1.65V känns som en rätt dålig idé, men jag har sett en del som fått det att fungera. Men du vinner inte särskilt mycket på snabbare minnen heller, särskilt i spel gör det knappt någon skillnad alls. Så jag skulle nog rekommendera att du försöker få tag på liknande minnen som du har nu istället.

Permalänk
Medlem

Om du på din bil sätter två däck som klarar 2400km/h och två som klarar 1600km/h så kommer de senare begränsa dig till 1600km/h...

(Antalet billiknelser verkar ha minskat på senare tid, så jag tyckte det behövdes en här)

De minnen du länkat är förövrigt både specifierade till 1.5V. Då prisskillnaden är marginell kan du lika väl köpa de minnen du tittat på och köra ihop med de gamla i 1600MHz.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

@Rasmus89

Du bör kunna i BIOS manuellt ställa in hastighet/latens på alla minnena och således sätta 2400Mhz-minnena efter 1600Mhz-specifikationen.

Alltså sänka timings från 11-13-13-31 till 9-9-9-24 och även sätta samma CAS latens, samt sänka ner frekvensen till 1600Mhz.

Men jag skulle nog uppa spänningen lite från 1.5 V till kanske 1.55 V. För att vara på den säkra sidan.

Hade instabilitetsproblem med mina Vengance-minnen. När jag höjde spänningen på dem med 0.05 V så blev allt stabilt igen. Om det är samma för dig vet jag inte i det här fallet. Men mina är 1866Mhz-are som körs i X.M.P med tillagd 0.05 V.

Men att köra dem i samma hastighet/latenser är nog vitalt för att du ska få det stabilt, det skulle iallafall jag sätta mina slantar på.

Permalänk
Medlem

Var lite som jag tänkte alltså, men kommer nog kanske gå på ett par till 1600MHz isf för att vara på den säkra sidan

Tack för snabb respons allihop!

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk
Medlem

Du kan köra dessa tillsammans.
Du kommer mest troligt att inte behöva ändra något alls i Bios.

Men installera och kolla så du inte har dom på 1.65 och sätt 9-9-9-24 om det behövs.
1600Mhz på 1.550 kommer funka galant. Faktiskt troligt att det kommer funka på 1.5 med.

Jag kör själv på två olika par. Båda 1600 ifs men ena är 1.5 och dom andra är 1.65.
Kör dom på 1.550. Jag höjde bara för att vara säker.
Funkar som det ska.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.