Hårddisk till hemma medialösning

Permalänk
Medlem

Hårddisk till hemma medialösning

Hej

Vet inte om detta inlägg hamnat under rätt kategori, men nedan följer min fråga
Jag vill köpa en hårddisk som jag tänkt koppla till en router i min lägenhet.
Jag vill sedan kunna komma åt hårdiskens innehåll dels från min dator, men även direkt från min Smart TV så jag kan spela upp filmklipp direkt från hårddisken via Tv:n

Allt förutom dator ska köpas nytt. Behöver jag tänka på något speciellt när jag köper, router, TV och hårddsik för att ovan lösning ska fungera och isåfall vad?

Permalänk
Inaktiv

Köp hellre en billig NAS.

Permalänk
Medlem

Din router måste stödja att dela ut en hårddisk men tänk på att den bör ha minst USB 3 liksom disken, annars flaskar nog USB 2 för mycket. TV vet jag inte, men sådana här lösningar brukar inte fungera något vidare. Bättre att satsa på en NAS.

Funderat på att installera plex Server och skaffa en Chromecast för 300kr istället? Funkar som din personliga Netflix och är väldigt smidigt.

Permalänk
Medlem

Tack för svar får läsa på lite om NAS och plex server, eftersom det verkar vara ett bättre alternativ. Men kan jag trådlöst via smart tv:n komma åt min NAS lr plexserver utan att koppla sladdar mellan TV:n och NAS:en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxwell:

Tack för svar får läsa på lite om NAS och plex server, eftersom det verkar vara ett bättre alternativ. Men kan jag trådlöst via smart tv:n komma åt min NAS lr plexserver utan att koppla sladdar mellan TV:n och NAS:en?

Ja, fast kabel brukar vara bäst, beror lite på hur bra ditt wifi är och vilken bit rate filmerna har.