Permalänk
Avstängd

5930k + Prime95 = Nästan 100 grader!

Håller på och klockar min processor lite. Har ett Msi x99 gaming 9 och en Cooler Mastet Nepton 240m.

Ligger nu på 4,4 ghz med höga volt, 1.35. Prime95 har gett mig 97 grader som högst, men jag fick samma temp på 4,3 i 1,299 volt. Lite av en djungel här för mig då detta är min första överklock men det konstiga är att jag tex har under 50 grader vid spel.

Läste lite på internet om att de senare verisionerna av Prime inte är bra för intel, ska prova en äldre när jag kommer hem.

Min fråga är då är inte under 50 grader i spel bra eller är jag knasig som tycker så?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II - Intel i7 5960X - Cooler Master Nepton 240M - Msi X99 Gaming 9 AC - 2 st Msi Geforce GTX 980 Gaming SLi - BenQ XL2730Z 2560x1440 144hz Freesync - Steelseries Sensie Raw Rubberized - Cooler Master CM Storm QuickFire TK MX Red - Cooler Master CM Storm Swift-RX Extra Large

Permalänk
Medlem

Prova köra IBT eller XTU.

Permalänk

man ska inte använda prime95 till haswell-e

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Prova Realbench som Asus använder för stabilitets test av sina system. Finns att hämta på deras ASUS RoG hemsida.

1.35 låter väldigt högt! Hoppas du har en custom loop vattenkylning!!!

Permalänk
Medlem

Om det stämmer att haswell-e, precis som på Haswell. Inte ska köras i prime95, så testa tex aida64 istället

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooler Master:

Håller på och klockar min processor lite. Har ett Msi x99 gaming 9 och en Cooler Mastet Nepton 240m.

Ligger nu på 4,4 ghz med höga volt, 1.35. Prime95 har gett mig 97 grader som högst, men jag fick samma temp på 4,3 i 1,299 volt. Lite av en djungel här för mig då detta är min första överklock men det konstiga är att jag tex har under 50 grader vid spel.

Läste lite på internet om att de senare verisionerna av Prime inte är bra för intel, ska prova en äldre när jag kommer hem.

Min fråga är då är inte under 50 grader i spel bra eller är jag knasig som tycker så?

Nej, jag rekommenderar inte heller att köra senare versioner av Prime95 med Haswell-e då de använder sig av AVX2/FMA3, speciellt i samband med överklockning om du kör med offset voltage. De kan bli väldigt varma då i min erfarenhet. På grund av en "kass" CPU är jag tvungen att ligga nära 1.35v själv. Men med bra kylning så är det inga problem ens när jag renderar, bara i fall där jag kör med exempelvis Prime95 så kan det sticka iväg lite.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Avstängd

Ska prova de programmen när jag kommer hem om några minuter, aida 64 har jag läst många som kör. 1.35 kanske är mycket, men jag har höjt dit för att prime inte ska crasha. Kan köra 4,5 ghz på 1,25 v och boota Windows och spela annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II - Intel i7 5960X - Cooler Master Nepton 240M - Msi X99 Gaming 9 AC - 2 st Msi Geforce GTX 980 Gaming SLi - BenQ XL2730Z 2560x1440 144hz Freesync - Steelseries Sensie Raw Rubberized - Cooler Master CM Storm QuickFire TK MX Red - Cooler Master CM Storm Swift-RX Extra Large

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

man ska inte använda prime95 till haswell-e

Skrivet av Sushifrukt:

Om det stämmer att haswell-e, precis som på Haswell. Inte ska köras i prime95, så testa tex aida64 istället

Varför skall man inte köra Prime på Haswell-e?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Varför skall man inte köra Prime på Haswell-e?

Det har mest att göra med det faktum att de blir väldigt varma om du överklockar dem (eller, ja, ökar spänningen främst) , speciellt i scenarion du kör med "offset voltage". I och med att Prime95 kör med AVX2 och FMA3 för vissa av testerna så kan de dra väldigt mycket "kräm" och bli väldigt varma, speciellt då med "offset voltage", som sagt.

Detta i min erfarenhet då.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Utan riktig vattenkykning så kan processorerna bli så varma om du använder typ 1.35v eller liknande, speciellt med prime95.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeVvE:

Prova köra IBT eller XTU.

Skrivet av eppebansen:

man ska inte använda prime95 till haswell-e

Skrivet av beejac:

Prova Realbench som Asus använder för stabilitets test av sina system. Finns att hämta på deras ASUS RoG hemsida.

1.35 låter väldigt högt! Hoppas du har en custom loop vattenkylning!!!

Skrivet av Sushifrukt:

Om det stämmer att haswell-e, precis som på Haswell. Inte ska köras i prime95, så testa tex aida64 istället

Skrivet av sgtprobe:

Nej, jag rekommenderar inte heller att köra senare versioner av Prime95 med Haswell-e då de använder sig av AVX2/FMA3, speciellt i samband med överklockning om du kör med offset voltage. De kan bli väldigt varma då i min erfarenhet. På grund av en "kass" CPU är jag tvungen att ligga nära 1.35v själv. Men med bra kylning så är det inga problem ens när jag renderar, bara i fall där jag kör med exempelvis Prime95 så kan det sticka iväg lite.

Skrivet av sgtprobe:

Det har mest att göra med det faktum att de blir väldigt varma om du överklockar dem (eller, ja, ökar spänningen främst) , speciellt i scenarion du kör med "offset voltage". I och med att Prime95 kör med AVX2 och FMA3 för vissa av testerna så kan de dra väldigt mycket "kräm" och bli väldigt varma, speciellt då med "offset voltage", som sagt.

Detta i min erfarenhet då.

Installera de program ni rekommenderade nu, aida64 var så krångligt så jag började med Intel Extreme Tuning Utility. 98% load och jag nådde max 78 grader, nu kör jag då fortfarande 1,35 volt, kan sänka det, klarade 4,5 på 1,250 volt innan, fast inte i Prime95.

Ska ge mig in på de andra programmen nu, vad ska jag dra för slutsats av dessa resultat jag får?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II - Intel i7 5960X - Cooler Master Nepton 240M - Msi X99 Gaming 9 AC - 2 st Msi Geforce GTX 980 Gaming SLi - BenQ XL2730Z 2560x1440 144hz Freesync - Steelseries Sensie Raw Rubberized - Cooler Master CM Storm QuickFire TK MX Red - Cooler Master CM Storm Swift-RX Extra Large

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooler Master:

Installera de program ni rekommenderade nu, aida64 var så krångligt så jag började med Intel Extreme Tuning Utility. 98% load och jag nådde max 78 grader, nu kör jag då fortfarande 1,35 volt, kan sänka det, klarade 4,5 på 1,250 volt innan, fast inte i Prime95.

Ska ge mig in på de andra programmen nu, vad ska jag dra för slutsats av dessa resultat jag får?

Gå ner igen på 1.250 volt och sen testa köra stabilitetstester med de olika programmen som rekommenderades i några timmar. Skulle det hänga sig så öka spänningen lite till och testa igen. Har du tur så klarar du dig på 1.250v eller strax där omkring. Bara att tuta och köra

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Avstängd

Testade Aida64 och Intel Burn Test nu också, 83 grader såg jag som mest, en hög temp antar jag men inte 97 grader som i Prime95 iaf!

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II - Intel i7 5960X - Cooler Master Nepton 240M - Msi X99 Gaming 9 AC - 2 st Msi Geforce GTX 980 Gaming SLi - BenQ XL2730Z 2560x1440 144hz Freesync - Steelseries Sensie Raw Rubberized - Cooler Master CM Storm QuickFire TK MX Red - Cooler Master CM Storm Swift-RX Extra Large

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sgtprobe:

Gå ner igen på 1.250 volt och sen testa köra stabilitetstester med de olika programmen som rekommenderades i några timmar. Skulle det hänga sig så öka spänningen lite till och testa igen. Har du tur så klarar du dig på 1.250v eller strax där omkring. Bara att tuta och köra

Ska bli!

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II - Intel i7 5960X - Cooler Master Nepton 240M - Msi X99 Gaming 9 AC - 2 st Msi Geforce GTX 980 Gaming SLi - BenQ XL2730Z 2560x1440 144hz Freesync - Steelseries Sensie Raw Rubberized - Cooler Master CM Storm QuickFire TK MX Red - Cooler Master CM Storm Swift-RX Extra Large

Permalänk
Medlem

Tänk på att tCase är 66 grader på den prollen. Alltså kör den inte över det 24/7

Permalänk
Avstängd

Verkar som 1,250 V var för lite för 4.5 GHz. Trstade igår med 1,260 sen 1,270 sen även 1,280 och till sist 1,299 V. På offset mode klarade den 5, 10, 15 minuter utan problem i stress test. Satte på den under natten på 6 timmar men det verkar som inte klarade det då jag i morse såg en inloggningsskärm.
4.5 Ghz går att spela på och känns jätte bra de stunderna det går bra, har ett annat problem när jag spelar just nu där cpu och gpu usage går ner till 15% respektive 50%. Tänkte att överklockning skulle hjälpa, men det blir fortfarande olidligt att spela efter ett tag, kanske den låga cpu och gpu användningen beror på en instabil klock?
Det är dock samma visa vid standard klock och samtidigt Advanced Warfare det handlar om som är helt uselt optimerat. Men jag hade 40% cpu och 100% gpu innan jag bytte grafikkort. Ett 780 ti gav mig dessa procent. Bytte sedan dess till ett 290x 8gb, då kom %-problemen upp, minns inte om de köste sig men nu när jag installerade mina två nya 980 blev det katastrof...
Om någon orkar sätta sig in i detta vore jag glad utan att byta tråd, kan ju diskutera om problemet har med klockfrekvensen att göra på nått sätt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II - Intel i7 5960X - Cooler Master Nepton 240M - Msi X99 Gaming 9 AC - 2 st Msi Geforce GTX 980 Gaming SLi - BenQ XL2730Z 2560x1440 144hz Freesync - Steelseries Sensie Raw Rubberized - Cooler Master CM Storm QuickFire TK MX Red - Cooler Master CM Storm Swift-RX Extra Large

Permalänk
Medlem

Låter mer som ett drivrutin problem. Har du testat att formatera windows installation och köra på nytt? Finns mycket mjukvara som kan gå fel vid byte av hårdvara :/

Överklocka en redan snabb CPU som gamer har jag aldrig riktigt förstått då du endast vinner på det i lägre upplösningar har jag för mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beejac:

Låter mer som ett drivrutin problem. Har du testat att formatera windows installation och köra på nytt? Finns mycket mjukvara som kan gå fel vid byte av hårdvara :/

Överklocka en redan snabb CPU som gamer har jag aldrig riktigt förstått då du endast vinner på det i lägre upplösningar har jag för mig.

Har kört Driwer Sweeper, men inte installerat om allt. Får väl prova det också.

Det om att bara se fördel av överklock vid lägre upplösning vet jag inget om, nånting borde gå snabbare och det känns som en anledning nog för mig, sen vill jag inte ha 6,9 Ghz direkt, spelade fint på stock 3,5 Ghz med mitt 780 ti...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II - Intel i7 5960X - Cooler Master Nepton 240M - Msi X99 Gaming 9 AC - 2 st Msi Geforce GTX 980 Gaming SLi - BenQ XL2730Z 2560x1440 144hz Freesync - Steelseries Sensie Raw Rubberized - Cooler Master CM Storm QuickFire TK MX Red - Cooler Master CM Storm Swift-RX Extra Large

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beejac:

Tänk på att tCase är 66 grader på den prollen. Alltså kör den inte över det 24/7

Det spelar ingen större roll, spänningen är extremt mycket viktigare än temperaturen.

Processorn är byggd för att börja throttla vid ett visst tempvärde och är en indikation att man då bör ta en koll på kylningen.

Men det är safe att köra hela vägen upp till 1C innan TJ Max på Intels processorer. Men vad TJ Max är meddelas sällan.

Med det sagt behöver man ändå ha vett i skallen och se till att den körs sval.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Varför skall man inte köra Prime på Haswell-e?

För att när AVX2-instruktioner (som nyare versioner av prime95 utnyttjar) används i servermiljöer så klockar processorn ned sig för att inte bli för varm.
När du överklockar (något som inte görs i servervärlden, i alla fall inte om man vill ha garantin kvar) har du totalt satt detta säkerhetssystem ur spel.

Källa - ASUS-snubbe:

http://www.overclock.net/t/1510388/haswell-e-overclock-leader...

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

För att när AVX2-instruktioner (som nyare versioner av prime95 utnyttjar) används i servermiljöer så klockar processorn ned sig för att inte bli för varm.
När du överklockar (något som inte görs i servervärlden, i alla fall inte om man vill ha garantin kvar) har du totalt satt detta säkerhetssystem ur spel.

Källa - ASUS-snubbe:

http://www.overclock.net/t/1510388/haswell-e-overclock-leader...

Tittar man vad som sägs så är det lite annorlunda.

Skrivet av Rajat@Asus:

Praz nailed it really. The newer versions of Prime load in a way that they are only safe to run at near stock settings. The server processors actually downclock when AVX2 is detected to retain their TDP rating. On the desktop we're free to play and the thing most people don't know is how much current these routines can generate. It can be lethal for a CPU to see that level of current for prolonged periods.

Så serverprocessorer klockar ner för att behålla sin TDP specifikation, dvs har Intel satt sin TDP för lågt. Medans på Desktop så klockar den inte ner sig och det är oklart om processorn klarar av lasterna, känns som de gör en fuling som nVidia och AMD på GPU sidan, sätta lågt TDP och sedan skylla på att programvaran inte ger en "realistisk bild".

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooler Master:

Har kört Driwer Sweeper, men inte installerat om allt. Får väl prova det också.

Det om att bara se fördel av överklock vid lägre upplösning vet jag inget om, nånting borde gå snabbare och det känns som en anledning nog för mig, sen vill jag inte ha 6,9 Ghz direkt, spelade fint på stock 3,5 Ghz med mitt 780 ti...

Skickades från m.sweclockers.com

Tja du kan ju titta på Sweclockers test Otroligt liten skillnad vid 1080p, men desto större vid 720p (scrolla ner o titta på speltesten då det är det som är relevant här).

http://www.sweclockers.com/test/19191-intel-core-i7-5960x-i7-...

Kom o tänka på att du sa att du hade 2x 980 nu? Har du ställt in SLI profiler etc för dina spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Tittar man vad som sägs så är det lite annorlunda.
Så serverprocessorer klockar ner för att behålla sin TDP specifikation, dvs har Intel satt sin TDP för lågt. Medans på Desktop så klockar den inte ner sig och det är oklart om processorn klarar av lasterna, känns som de gör en fuling som nVidia och AMD på GPU sidan, sätta lågt TDP och sedan skylla på att programvaran inte ger en "realistisk bild".

Om du matar din processor med spänning, och använder en multiplier långt över vad den är specad för får du räkna med att du permanent kan skada den. Om du anser att det betyder Intel lurar dig eller att processorn är felmärkt få det stå för dig. Du har i alla fall fått en anledning till varför du inte bör köra prime95 på en Haswell CPU.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beejac:

Tja du kan ju titta på Sweclockers test Otroligt liten skillnad vid 1080p, men desto större vid 720p (scrolla ner o titta på speltesten då det är det som är relevant här).

http://www.sweclockers.com/test/19191-intel-core-i7-5960x-i7-...

Kom o tänka på att du sa att du hade 2x 980 nu? Har du ställt in SLI profiler etc för dina spel?

Är faktiskt mer van vid crossfire där, var och hur ställer man in det på bra sätt?

Kollade testet och tyvärr jobbade det ju lite emot din poäng, ett spel gav ju 27% förbättring

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II - Intel i7 5960X - Cooler Master Nepton 240M - Msi X99 Gaming 9 AC - 2 st Msi Geforce GTX 980 Gaming SLi - BenQ XL2730Z 2560x1440 144hz Freesync - Steelseries Sensie Raw Rubberized - Cooler Master CM Storm QuickFire TK MX Red - Cooler Master CM Storm Swift-RX Extra Large

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Om du matar din processor med spänning, och använder en multiplier långt över vad den är specad för får du räkna med att du permanent kan skada den. Om du anser att det betyder Intel lurar dig eller att processorn är felmärkt få det stå för dig. Du har i alla fall fått en anledning till varför du inte bör köra prime95 på en Haswell CPU.

Vart står det långt över vad den är specad för? Server versionen downclockar tydligen på stock för att försöka behålla sin TDP. Quoten från Asus nämner inget om långt över vad den är speccad på utan nämner att man är osäker på hur stor spänning denna last genererar och hur mycket processorn klarar av under längre tid. Skillnaden här dock är att Nvidia och AMD (GPU) faktiskt kontrollerar detta via deras drivrutiner även om jag fortfarande tycker att det är dålig väg att gå. Men om servervarianten måste klocka ner sig för att behålla sin TDP, och desktop gör inte detta är ju detta ganska klart att TDP värdet är falskt. Skulle det vara SDP eller om Intel höjer TDP för att justera för den extra lasten på bara desktop är det en annan femma dock.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooler Master:

Är faktiskt mer van vid crossfire där, var och hur ställer man in det på bra sätt?

Kollade testet och tyvärr jobbade det ju lite emot din poäng, ett spel gav ju 27% förbättring

Skickades från m.sweclockers.com

Haha klart du väljer Skyrim som exempel som är extremt CPU bundet. Kollar du på de andra spelen ser du att prestandavinsten är otroligt liten i de högre upplösningarna, men desto större i de lägre. Men visst, tycker du att 1-10 fps är värt högre temperaturer så go for it! Själv har jag undervoltat min 4790k i standard clock för att fläktarna ska behöva låta så lite som möjligt.

Aldrig haft SLI själv så har ingen aning, vet bara att folk brukar diskutera SLI profiler etc. i olika forum.

Permalänk
Avstängd

@beejac: Har absolut inga problem med ljudnivån på fläkt, det är faktiskt så att min inbyggda fläktkontroller gör att jag får missljud om jag inte har fläktarna på max, så alla utan en av mina 10 fläktar som är kopplade till datorn står på max hela tiden, låter ganska bra här redan!

Nä, men samma här, i cf vet jag hur jag ska ställa in det fint, men hittar inte samma inställningar här, så klart...

Jag såg de andra spelen också, klart liten skillnad, men fps är ju inte allt, om en gpu jobbar jätte fort och processorn jobbar långsamt så blir det ju en flaskhals när datorn ska jobba då allt går genom processorn? kan tänka mig att systemet blir mer stabilt, jag har kunnat spela förut på stock men det har alltid känts som nått fattas...

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II - Intel i7 5960X - Cooler Master Nepton 240M - Msi X99 Gaming 9 AC - 2 st Msi Geforce GTX 980 Gaming SLi - BenQ XL2730Z 2560x1440 144hz Freesync - Steelseries Sensie Raw Rubberized - Cooler Master CM Storm QuickFire TK MX Red - Cooler Master CM Storm Swift-RX Extra Large

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Vart står det långt över vad den är specad för?

Står i första inlägget i tråden: 4.4ghz@1.35vcore.

överklock och prime95 (eller annat valfritt "burn test") vid överklockning har inget att göra med TDP, så resten av inlägget avstår jag från att kommentera då det inte är relaterat till något jag skrivit i den här tråden.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Verkar som ett av problemen är lösta för mig. Vet inte vad som hjälpte men jag installerade om hela Windows och sparade ingenting. Problemet kvarstod, installerade senaste drivrutinerna men tydligen hade jag dom redan, Windows 8.1 är ju lite mysko på det sättet. Problemet kvarstod så klart eftersom jag redan hade det. Men sedan hände det otänkbara, jag såg att hz:en stod på 59,9... Visst "supernybörjarfel" men till mitt försvar har jag ändrat detta innan installationen, flera gånger har jag dubbelkollat så den står på 144 hz. Men, men...

Så det problemet löste sig! Vet inte riktigt vilken som löste det dock, installation eller hz-inställningen. Nu flyter spelen på som förut.

Åter till överklockningen. Intel Extreme Tuning Utility verkar ge samma resultat som Prime95 fast med lägre temperatur. 4,5 Ghz i 1,4 V klarade inte en timme. Under natten nu körde jag 4,5 Ghz i 1,45 V... Låter skyhögt, men den verkar vara stabil där, antar att den är stabil på vilken spänning som helst om man kan kyla den sen? Men vad som är stabilt för mig vet jag inte, jag siktar inte på att ha min processor gå i 10 år direkt, uppgraderar när jag känner att det finns snabbare alternativ där ute, gärna alternativ med högre frekvens i stock, typ som Amd:s FX 9590 fast Intel då.

Jag är en filosof, borde vi inte gå steget snart till flytande kylsystem med mer effektiv vätska än vatten för kommersiellt bruk?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II - Intel i7 5960X - Cooler Master Nepton 240M - Msi X99 Gaming 9 AC - 2 st Msi Geforce GTX 980 Gaming SLi - BenQ XL2730Z 2560x1440 144hz Freesync - Steelseries Sensie Raw Rubberized - Cooler Master CM Storm QuickFire TK MX Red - Cooler Master CM Storm Swift-RX Extra Large