Permalänk

Bärbar dator, väldigt varm i windows.

Tjabba!

Har googlat angående datorn problem, men har inte kommit fram till något svar.
Problemet min dator har är, att den blir VÄLDIGT varm då jag är i windows, kan stiga upp till 75+.
CPU fläkten vrålar, CPU använder 24-25%.

Jag har energischema "balanserat" då jag är i windows. "Greeen mode" i dragon gaming center.

Har dessutom denna kylplatta
Cooler Master Notepal U Stand
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1689852

Min dator är
MSI GE72 2QE Apache
https://www.komplett.se/msi-ge72-173-full-hd/836818

PLUS då jag gjorde en fabriksåterställning så delades min SSD upp sig i 3 delar, varför?!?!

Permalänk
Medlem

Det låter som ett väldigt typiskt damm-problem. Fläkten/kylarn är antagligen full med damm.
Testa suga med dammsugaren vid insuget, men kör inte full fräs på dammsugaren, om du har en ställbar.
Och va försiktig så att fläkten i datorn inte varvar upp för högt.
Det kan kräva lite trixande och tålamod innan det blir helt bra, Om det blir bra.
I värsta fall får du montera isär datorn och rengöra "för hand".

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Belasta den mer, 75c är inte speciellt mycket på den här typen av bärbar, fast mer förväntan temp med lite högre belastning dock.
Damma ur den.

Visa en bild på diskhanteraren vad dom olika partitionerna är, men en del är själva systempartitionen, en del är nog den reserverade bootpartitionen, den tredje vet ej utan bild.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av karlstefanlindvall:

Japp. Du har kvar alla partitionerna som tillverkaren lagt in. Återställningspartitioner etc.
Antagligen återställdes även de när du gjorde systemåterställning.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Dammsug inte dator! Eller ja, du kan köra på. Eftersom det är en del plast ivägen för esd skador. Men hålö fast fläkten i datorn med något. En nål tex. Så den inte snurrar med dammsugaren

Permalänk

Hur ska jag gå till väga, om jag vill ha dom som original om man kan säga så? alltså, inte uppdelade..

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlstefanlindvall:

Hur ska jag gå till väga, om jag vill ha dom som original om man kan säga så? alltså, inte uppdelade..

Detta bör funka. Har gjort det på en del hårddiskar. Inte omöjligt att jag fått hjälp med det här en gång i tiden.

Starta Kommandotolken som administratör (högerklicka och välj "Run as administrator"). Starta Diskpart-programmet genom att skriva
diskpart

Det öppnas med en egen prompt som ser ut som "DISKPART>". Skriv
list disk

Titta i listan vilket disknummer det handlar om. Skriv
select disk 0 (eller aktuellt nummer)

Skriv sedan
list partition

Titta i listan vilket partitionsnummer det handlar om. Skriv
select partition 1 (eller aktuellt nummer)

Avsluta med
delete partition override

Visa signatur

QC7

Permalänk

Kan jag göra det på SSDn där jag har installerat windows? @Foster D:

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlstefanlindvall:

Kan jag göra det på SSDn där jag har installerat windows? @Foster D:

Om det funkar på SSDer kan jag inte svara på, men jag kan inte på något sätt tro att det inte skulle funka.
Så om det är partitionerna på din SSD du vill ta bort, så tycker jag att du ska testa.
Men vad som händer med ditt Windows om du tar bort återställningspartitionerna på din SSD, vågar jag inte svara på.
Ser att du har en partition på Disk 1 som är på 20,36Gb, börja med den för att se så det funkar. Disk 1 är dock din mekaniska.
Tänk på att allt innehåll försvinner på partitionerna du tar bort.

Inser nu i efterhand att de diskar jag tagit bort partitioner på, har inte varit den disk jag kört Windows på.
Så jag har faktiskt ingen aning om du kan ta bort partitionerna på din SSD så länge du kör Windows på den.

Visa signatur

QC7

Permalänk

Fungerade utmärkt på vanliga HDD, vågar inte pröva på SSDn eftersom det kanske blir något fel.

Tusen tack för alla snabba svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlstefanlindvall:

Fungerade utmärkt på vanliga HDD, vågar inte pröva på SSDn eftersom det kanske blir något fel.

Tusen tack för alla snabba svar!

Fasen va gött

Inga problem.

Visa signatur

QC7