Permalänk
Medlem

Ganska ghetto vattenkylning

Jag har länge planerat att bygga vattenkylning på gamla AIO kylare och har nu nästan samlat ihop dessa. Därför har jag nu kommit att tänka mer på de andra delarna; reservoar, kopplingar, slang...
Jag har kikat på http://www.sweclockers.com/galleri/13243-ghetto-vattenkylning... och låtit mig inspireras. Även om jag tillåter mig närmre 1000 kronors budget och siktar på minst 3 gånger 120mm radiator så är många saker vettiga. Radiator och slang tänker jag ta därifrån. Däremot vill jag ha lite bättre kopplingar än "limpistol" och tänker istället skaffa slangkopplingar för vvs utav mässing, i huvudsak. Skulle det fungera?

Här är en lista på de kopplingar som jag kan komma att skaffa:
http://verktygsboden.se/kopplingar/slangkopplingshalva-utvaen...
http://verktygsboden.se/kopplingar/slangkopplingshalva-invaen...
http://verktygsboden.se/muffar-foerminskningar/snabbkoppling-...
http://verktygsboden.se/boejar-grenroer/vinkel-invaendig-gaen...
http://verktygsboden.se/boejar-grenroer/t-roer-invaendig-gaen...
http://verktygsboden.se/boejar-grenroer/vinkel-invaendigutvae...
http://verktygsboden.se/kranar-ventiler/minikulventil-in-utv-...
http://verktygsboden.se/muffar-foerminskningar/snabbkoppling-...

Jag väntar mig behöva använda gängtejp för att få det tätt mellan kopplingarna.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det kommer kosta mer att köpa anslutningar där än att köpa på t.ex. aquatuning, coolerkit osv. Och då får du kompressionsanslutningar med packningar.

Permalänk
Medlem

Verkligen? Jag upplever att med frakt och moms tillagd så blir det lätt dyrare ifrån utlandet. Dessutom vill jag ha barb fittings och slangklämma. Jag struntar blankt i estetiken och upplever att det är smidigare.

Jag inser dock att det är lättare att få allt att passa när kopplingarna är gjorda för det. Även om de inte är tänkta att kopplas till något annat än varandra.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Jag kan tillägga exakt vad jag kommer behöva.

2 st 13mm kopplingar (som jag ska ha runt en radiator som kräver den slangen)
2 st 6mm kopplingar (då resten av loopen är utav den storleken)
2 st kopplingar in i min "reservoar" (bygga om plastflaska) (kräver inget annat än gängor då den placeras som omvandlare mellan 6 och 13mm)
smidigt sätt att tömma och fylla (jag tänker t koppling vid ett byte mellan 6 och 13mm med kran.
Ett lock så att kranen inte står och droppar

En extra fitting av valfri storlek för påfyllnad och tömning (kopplas till kranen)

Slang är därmed 6mm och 13mm

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Avstängd

Varför inte bara spara ihop till riktiga grejer?

Permalänk
Medlem

@nackskägg: För att jag hellre sparar ihop till komponenter som ger en tydlig prestandaskillnad om jag ska spara ihop 5000 kr (minimalistisk custom loop för GPU och CPU). Målet är att jag ska ha något att göra som är kul och förbättrar, inte att det ska se snyggt ut eller vara skrytobjekt.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sidju:

@nackskägg: För att jag hellre sparar ihop till komponenter som ger en tydlig prestandaskillnad om jag ska spara ihop 5000 kr (minimalistisk custom loop för GPU och CPU). Målet är att jag ska ha något att göra som är kul och förbättrar, inte att det ska se snyggt ut eller vara skrytobjekt.

Om man verkligen snålar går det definitivt att bygga en loop för mindre än 5000:-, utan att för den sakens skull köra ghetto-varianten eller se flashigt ut. Det är bara att köra på billiga grejer från kina på eBay.
Och det är fortfarande kul och förbättrar, men det blir bättre än att krångla med VVS-prylar.

Permalänk
Medlem

Går nog att få till det men kommer pumpen att hålla?? förr tog många akvarier pumpar för dom va byggd för kontinuerlig drift.
sen slang klämmor ta fjädrande och inte för hård slang
alternativ koppar rör med dito kopplingar ok de kräver bockningar och precision på längderna.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Pumpen jag har ordnat är byggd för ett AIO grafikkortskylnings paket. Den är monterad snyggt på radiatorn, är tyst och styr PWM fläktar utifrån vattentemperaturen. Jag bedömmer att den räcker bra och kommer hålla. Den har en bror av samma modell med lite sämre skick som jag kanske seriekopplar den med för redundans.
@Jygge: Sedan undrar jag, vad menar du med fjädrande slangklämmor och vad för slang skulle vara för hård?

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Jag kan tillägga att anledningen till att vvs känns som ett bra alternativ är att det är så lite som saknas. Alla radiatorer och pumpar har kopplingar. Det jag behöver är omvandling mellan deras slangstorlekar och kopplingar till min reservoar. En påfyllnads och tömnings koppling vore smidigt men är inte essentiellt. Allt annat är redan klart.
Det känns helt enkelt som att jag skulle beställa väldigt lite och betala ganska mycket frakt på det. Detta mot att cykla till en lokal butik och köpa allt över disk på totalt en timma.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Jag hittade nu tryckluftssektionen på samma sida och stötte på lite mått jag kände igen...
http://verktygsboden.se/tryckluftskopplingar/nippel-slangansl...
Jag tror att jag satsar på det

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Tänk på att gängtejp används mest för enklare tryckluftskopplingar och sånt och är svårt att få tätt med om det är vatten inblandat. En bättre lösning är nog att använda lin och unipak eller kanske någon slags loctite.

Permalänk
Medlem

Moms när du köper från ett EU land? Du kan hitta samma grejer på cooliongstuff och coolerkit och på aquatuning.se, som dessutom kostar lika mycket eller mindre. Vill du spara pengar så köp phobya kopplingar på aquatuning.se, dessa är väldigt enkla och kostar mindre än andra märken. Jag använder själv dessa. Jag är ledsen men du kommer inte spara något alls knappt.

Permalänk
Medlem

@samots: Jag har funderat på att ta limpistol i fogarna. Det borde fungera som en packning om jag lägger en sträng runt kopplingen som sedan komprimeras när jag skruvar ihop

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

@VideoyGTX: Jag tycker det är tråkigt att beställa från nätet. Har nyss varit och skruvar och handlat alla kopplingar på Verktygsboden. Lyckades klura ut ett sätt att koppla in en flaska som reservoar så att det blir tätt bland annat. Total kostnad ca 400 kronor. (+20 kr om man räknar med buntbanden jag har hemma). Pillade lite till hemma nu och ska lämna tillbaka ett par saker och byta ett par andra.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidju:

Pumpen jag har ordnat är byggd för ett AIO grafikkortskylnings paket. Den är monterad snyggt på radiatorn, är tyst och styr PWM fläktar utifrån vattentemperaturen. Jag bedömmer att den räcker bra och kommer hålla. Den har en bror av samma modell med lite sämre skick som jag kanske seriekopplar den med för redundans.
@Jygge: Sedan undrar jag, vad menar du med fjädrande slangklämmor och vad för slang skulle vara för hård?

typ såna klämmor

ska inte vara svår att hitta nackdel med denna är om slangen är för hård så tar det lite tid innan klämman sätter sig.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

@Jygge: Jag hittade bara skruv-slangklämmor och köpte sådana. Men jag ska tänka på att slangen sätter sig.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidju:

@samots: Jag har funderat på att ta limpistol i fogarna. Det borde fungera som en packning om jag lägger en sträng runt kopplingen som sedan komprimeras när jag skruvar ihop

Jaha ok. Jag antar att du menar värmelim då. Jag tror att det är svårt att få tätt även med värmelim men någon form av silicon istället kanske öker chansen att få tätt.

Lycka till med bygget.

Permalänk
Medlem

@samots: Bra idé med silikon! Ska kika på det!

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

Jaha ok. Jag antar att du menar värmelim då. Jag tror att det är svårt att få tätt även med värmelim men någon form av silicon istället kanske öker chansen att få tätt.

Lycka till med bygget.

Jag har nu fixat det mesta med silicon och det är tätt och fint. Dock vägrar pumpen, dåligt lager, och jag har ännu inga vattenblock. Får se var det landar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Jag jobbar nu mot lite andra mål. Jag siktar på att få ihop allt utom vattenblock för GPU och vänta med att koppla in det. Istället så tar jag och vattenkyler mitt nästa datorbygge /när jag uppgraderar nästa gång. Jag ska dock plocka ihop allt och testköra det innan jag lägger det för förvaring. En slutsats kring prestandan kommer dock utebli... Men med de 5 120mm radiatorer jag kommer ha så kan jag inte tänka mig något problem med kylning

På g nu är att jag jagar pump. Helst en d5:a då jag har planer på externa radiatorpaket i framtiden som kräver mycket tryck. Hade tänkt skjuta på inköpet men det tycks få bli nu. Jag ska om någon vecka köpa ett par AIO processorkylare från marknaden som blir vattenblock till CPU och fler radiatorer.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server