Intel Skylake lanseras i augusti, enligt Biostar

Permalänk
Melding Plague

Intel Skylake lanseras i augusti, enligt Biostar

Det hoppar grodor ur munnen på taiwanesiska Biostar, som i ett pressmeddelande avslöjar att Intel Skylake anländer till sensommaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"...meddelar samtidigt att den blir tillgänglig i augusti, en stark indikation om att kompatibla processorer anländer samma månad."

Jag tänker då inte köpa ett moderkort om inte kompatibla processorer finns tillgängliga...

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

Synd att man inte har råd. Antar att vi snart ser lanseringsdatum från fler tillverkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Musikälskare

Hoppas det blir stor prestandaskillnad från Haswell, men det var inte indikationer på det?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tänkt uppgradera ett bra tag nu och kanske man ska slå till men beror starkt på prissättningen, tror de svenska priserna kommer bli lite för höga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Tycker inte prisskillnaden är tillräckligt stor för att välja billigare z97 över x99 som det är nu. IPC må bli högre på skylake än haswell-e men inte betydande. Väljer då hellre två extra kärnor och quad kanals minne om priset ändå blir ungefär det samma (diff på någon tusenlapp när man köper dator för 15 tusen känns inte viktig)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk

Själv hoppas jag på bra prestanda/watt, eftersom nästa system med stor säkerhet blir ett litet ITX.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande på en gammal i7 2600K, hur mycket vinner man i spelprestanda på att uppgradera till något sånt här? Är det värt pengarna?
Känns ju som om det oftast är grafikkortet som sätter stopp och inte processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

JA! Man kan ju alltid hoppas, tror inte på några stora prestandskillnader emot haswell. Men hoppas på bra energieffektivitet, Och dom får inte slänga på nån dyr grafikkrets historia totalt ointresserad med integrerad grafik i dyrare desktop processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Sitter fortfarande på en gammal i7 2600K, hur mycket vinner man i spelprestanda på att uppgradera till något sånt här? Är det värt pengarna?
Känns ju som om det oftast är grafikkortet som sätter stopp och inte processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Din 2600K duger ett tag till. Sitter själv med en 2500K - fortfarande mycket duglig. Fick överklocka den en del för att den skulle hålla jämna steg med 780 SLI, men den tuggar på bra så den får vara med tills att det blir dags för GPU-uppgradering.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Sitter fortfarande på en gammal i7 2600K, hur mycket vinner man i spelprestanda på att uppgradera till något sånt här? Är det värt pengarna?
Känns ju som om det oftast är grafikkortet som sätter stopp och inte processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

SANT! du bör kolla up det innan du köper, Det är nogg sällan en gammal corei7 sätter några stora gränser. Men det skilljer sig från spel till spel hur mycket som krävs av processorn. Det är ju inte bara processorn i sig utan okså resten utav systemet som kan uppgraderas med processorn, Som i mitt fall där jag är fast med en processor som bara stöder moderkort som har pci express 2.0, Som kommer sätta gränser tillskillnad från pci express 3.0.

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att uppgradera för att få tillgång till USB 3.0 Type-C och lite annat smått och gott. Kanske inte prestandaförbättringen på själva processorn är så upphetsande, men vi får väl se vad DDR-4 kan ge för extra skjuts också...

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Inaktiv

Kommer antagligen inte att uppgradera mig till Skylake. Med 4790k på 4.0 (4.4 turbo) , 980ti och 32GB ram så överlever datorn nästa omgång. Ska det uppgraderas så ska det bannemig vara en någorlunda respektabel hastighet på CPU'n. Använder datorn till något begränsade aktiviteter (spel / film), så jag bryr mig inte om fler kärnor, utan vill att dom ska försöka klämma ur lite mer hastighet.

Permalänk
Medlem

Har det inte hänt förut att moderkort släppts månader innan det kommit nya processorer? Men det kanske bara har varit när det redan funnits processorer som passar i sockeln förstås, så ivriga konsumenter har kunnat flytta över sina gamla processorer medan de väntat.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Det har ju dock hänt förr att moderkort har skyndats ut på marknaden långt före de aktuella processorerna Så det återstår väl att se.

För min del så blir det iaf garanterat en uppgradering till Skylake i höst. Min Ivybridge har tickat i stort sett dygnet runt sen releasen och börjar kännas trött och begränsad. Behöver mer minne också men vill inte lägga pengar på gamla DDR3 idag.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Yes ! I augusti slipper man o överklocka en 6700k då !

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flashen:

Hoppas det blir stor prestandaskillnad från Haswell, men det var inte indikationer på det?

Det lär det aldrig bli med kisel i nuläget. Såvida inte något genombrott sker.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av flashen:

Hoppas det blir stor prestandaskillnad från Haswell, men det var inte indikationer på det?

Det blir ingen stor prestandaskillnad mot Haswell. Finns inget som tyder på det. Intel har inte sagt något om det och det verkar inte finnas några tekniska genombrott. Det blir precis som vanligt. Inte putsar lite på designen och förbättrar den lite här och där så det blir några procent extra i allmän prestanda. Sen har jag för mig att de ska lägga till lite nya finesser som kan ge en större prestandaboost för vissa speciella saker men det är inget vi dödliga lär märka så så mycket av. Det intressanta med Skylake är plattformen, inte processorn.

Skrivet av backfeed:

Har det inte hänt förut att moderkort släppts månader innan det kommit nya processorer? Men det kanske bara har varit när det redan funnits processorer som passar i sockeln förstås, så ivriga konsumenter har kunnat flytta över sina gamla processorer medan de väntat.

Jag har också ett minne av det men kan inte hitta något om det efter en snabbt sökning. Får gräva lite djupare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vad förlorar jag egentligen på X99 istället för Skylake? Funderar på att köpa 5820k-rigg då jag inbillar mig att jag behöver fler kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag har också ett minne av det men kan inte hitta något om det efter en snabbt sökning. Får gräva lite djupare.

Har för mig att det gällde bland annat från 2k serien (typ 2500k menar Jag) med uppgradering till 3k serien.
Nu kommer jag inte ihåg namnen för dem, men ni förstår vilka jag menar

Man kunde väl använda 3k serien i samma moderkort som man kunde med 2k serien?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@FL3JM:

prestandan lär räcka, den ska ligga lika med en 6 kärning processor från intel socket 2011 V3 dvs 5820K modelen läste jag nånstans

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Sitter på en gammal i5 750 socket 1156, kommer jag kunna köra med samma kylare (Noctua NH-U9B SE2) utan problem vid en uppgradering till Skylake, eller kommer jag behöva införskaffa ett sånt mounting-kit för att den ska passa?

Är kanske inte så lätt att svara på i nuläget men tänkte ändå ställa frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddanb:

Sitter på en gammal i5 750 socket 1156, kommer jag kunna köra med samma kylare (Noctua NH-U9B SE2) utan problem vid en uppgradering till Skylake, eller kommer jag behöva införskaffa ett sånt mounting-kit för att den ska passa?

Är kanske inte så lätt att svara på i nuläget men tänkte ändå ställa frågan.

Det är som du säger svårt att säga i nuläghet, Men jag tror verkligen inte det. Varför skulle dom byta kylarmontering när processorn har samma mått som tidigare generationer, skulle bara skapa problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hACmAn:

Synd att man inte har råd. Antar att vi snart ser lanseringsdatum från fler tillverkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Hört talas om SMS-lån? *skämt*

För min del väntar jag på nästa Xeons. Dessutom är DDR4 lite väl dyra ännu, likaså m.2. ssd. (ja sms-lån löser allt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Hört talas om SMS-lån? *skämt*

För min del väntar jag på nästa Xeons. Dessutom är DDR4 lite väl dyra ännu, likaså m.2. ssd. (ja sms-lån löser allt)

(= javisst lägg inte märke till den höga räntan bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddanb:

Sitter på en gammal i5 750 socket 1156, kommer jag kunna köra med samma kylare (Noctua NH-U9B SE2) utan problem vid en uppgradering till Skylake, eller kommer jag behöva införskaffa ett sånt mounting-kit för att den ska passa?

Är kanske inte så lätt att svara på i nuläget men tänkte ändå ställa frågan.

I vilket fall brukar Noctua erbjuda sig att skicka ut nya infästningar till de som behöver/vill ha. Så det ska nog inte vara några problem att återanvända den inte!

Permalänk
Inaktiv

kan man använda DDR3 ram på DDR4 minnesplatser

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pepparkakor:

kan man använda DDR3 ram på DDR4 minnesplatser

Nej det är olika socklar.

Däremot tänker Intel släppa en ny typ av sockel, UniDIMM som kan köra både DDR3 och DDR4. Fast den är annorlunda mot vanliga DDR3 och DDR4 så du måste fortfarande köpa nya minnen. Teorin är att de då ska kunna sälja moderkort med UniDIMM så kan kunderna köpa DDR3 UniDIMM som ska vara billigt först och sedan eventuellt uppdatera till DDR4 när priset sjunker. Jag är inte övertygad då det lär tillverkas i relativt små serier vilket inte är bra för priset. Vi får se vad som händer med priserna på DDR4 över sommaren och framåt hösten. Mycket hänger ju också på vad moderkortstillverkarna satsar på. De har ju tre alternativ just nu. De kan köra DDR3, DDR4 eller UniDIMM. @emilakered och @JonasT har ju lagt ett par dagar på att smyga runt bland hundratals moderkort på Computex. De kanske vet mer om ungefär hur fördelningen såg ut.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsveno:

Det är som du säger svårt att säga i nuläghet, Men jag tror verkligen inte det. Varför skulle dom byta kylarmontering när processorn har samma mått som tidigare generationer, skulle bara skapa problem.

Får väl hoppas dom fortsätter med samma helt enkelt.

Skrivet av Racka:

I vilket fall brukar Noctua erbjuda sig att skicka ut nya infästningar till de som behöver/vill ha. Så det ska nog inte vara några problem att återanvända den inte!

Ja, har sett att dom erbjuder sånt gratis, men hade ju varit skönt att slippa dubbla kylar-monteringen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Nej det är olika socklar.

http://www.pcgameware.co.uk/images/DDR-4-slot-difference.jpg

Däremot tänker Intel släppa en ny typ av sockel, UniDIMM som kan köra både DDR3 och DDR4. Fast den är annorlunda mot vanliga DDR3 och DDR4 så du måste fortfarande köpa nya minnen. Teorin är att de då ska kunna sälja moderkort med UniDIMM så kan kunderna köpa DDR3 UniDIMM som ska vara billigt först och sedan eventuellt uppdatera till DDR4 när priset sjunker. Jag är inte övertygad då det lär tillverkas i relativt små serier vilket inte är bra för priset. Vi får se vad som händer med priserna på DDR4 över sommaren och framåt hösten. Mycket hänger ju också på vad moderkortstillverkarna satsar på. De har ju tre alternativ just nu. De kan köra DDR3, DDR4 eller UniDIMM. @emilakered och @JonasT har ju lagt ett par dagar på att smyga runt bland hundratals moderkort på Computex. De kanske vet mer om ungefär hur fördelningen såg ut.

En händig man/kvinna fixar med tången så att DDR3 minne passar i en DDR4 plats. (skämt)
UniDIMM var intressant men jag tror som du inte så mycket på saken och dessa övergångsprylar har en tendens att floppa.

Nå DDR3 hade behövt ersättas för länge sedan p.g.a. minnesstickornas kapacitet i byte och jag är positiv allt DDR4 nu kommer bli allt vanligare och då förhoppningsvis även billigare. Även om jag kan tjäna att vissa köpare blir lite lurade och tro att DDR4 minnet ger en större prestandaboost i de låga frekvenser som de nu har.