Permalänk
Medlem

Riktigt billiga vattenblock.

Jag är i processen av att konvertera en 4U rackserver till vattenkylning istället för de otroligt högljudda fläktar som dottern den för tillfället.

Jag är på jakt efter så billiga vattenblock som möjligt åt CPUerna i servern. Eftersom där sitter 4x 6kärnor i den blir det hyfsat mycket pengar att lägga 500kr per block bara för att kyla något som egentligen inte genererar särskilt mycket värme och inte kommer vara överklockat.

Anpassning till sockeln är egentligen det minst problemet, eftersom jag ändå räknade med att behöva göra detta från första början.

Det absolut billigaste jag hittar i blockväg, oavsett om jag kollar gpu eller CPUblock är kring 400kr per block. Hittar man verkligen inte billigare än så? Någon som har några tips på var man kan leta, var ett tag sedan jag själv var inne i vattenkylningssvängen.

Har förresten tillgång till en hög med bearbetningsmaskiner i mekanisk verkstad, så modifieringar är inga problem överhuvudtaget. Slipper dock gärna att behöva tillverka 4 helt nya block från scratch, maskinerna är handvevade.

Permalänk
Medlem

tror det blir svårt att hitta billigare. Det tar väl en del tid att ställa in och fräsa ut, och materialkostnaden för koppar är ju en del. Skulle vara om du hittar I aluminium då.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

EK:s billigaste block brukar ligga närmare 300kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1481497

Presterar ganska likt dyrare block vad jag sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

EK:s billigaste block brukar ligga närmare 300kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1481497

Presterar ganska likt dyrare block vad jag sett.

Det verkar som något värt att kika närmre på tror jag.

Du råkar inte ha beställt från coolingkit.se tidigare? Tänkte på returer osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av RasmusB:

Det verkar som något värt att kika närmre på tror jag.

Du råkar inte ha beställt från coolingkit.se tidigare? Tänkte på returer osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Pratar du om coolingstuff.se?

Ett bra ställe! Han som står bakom sidan är själv rätt duktig på vattenkylning så ibland så kommer han med tips om han har liknande produkter som du egentligen ville beställa men som passar bättre pga till exempel leveranstid eller sånt.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Sötast

Glöm inte bort att luftflödet är viktigt oavsett.
Det är inte bara processorkärnorna som behöver kylning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusB:

Det verkar som något värt att kika närmre på tror jag.

Du råkar inte ha beställt från coolingkit.se tidigare? Tänkte på returer osv.

Skickades från m.sweclockers.com

om du menar coolerkit.se så är dom bra

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Avstängd

Ska man handla billigt så köper man från ali express, har aldrig köpte vattenblock men allt annat jag köpt har jag varit nöjd med.

http://www.aliexpress.com/w/wholesale-cpu-waterblock.html?ini...

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Glöm inte bort att luftflödet är viktigt oavsett.
Det är inte bara processorkärnorna som behöver kylning!

Nej, helt bakom flötet är jag inte ;). Men det mesta är förhållandevis lättkylt om man jämför med processorerna. Att jag skulle bli helt utan luft kan jag bara glömma, men jag ämnar att simulera PWM-signalen från fläktarna och koppla på detta till befintliga fläktheaders och sen installera några halvtysta 120mm-fläktar till det som behöver lite luftflöde i burken.

Skrivet av bellasoda:

Pratar du om coolingstuff.se?

Ett bra ställe! Han som står bakom sidan är själv rätt duktig på vattenkylning så ibland så kommer han med tips om han har liknande produkter som du egentligen ville beställa men som passar bättre pga till exempel leveranstid eller sånt.

Fel sida, tänkte på coolerkit.se, men det var bra att höra i övrigt om jag överväger den sidan :).

Skrivet av Prophet^:

om du menar coolerkit.se så är dom bra

Toppen. Tack för hjälpen alla. Ska kika aliexpress och annars blir det nog ett par billiga ek-block.

Skickades från m.sweclockers.com

Fel ordval
Permalänk

Vet att det är tråkigt att höra men, du kanske inte skall ta vad som helst och stoppa in i en server, tänker mest på det där med snålheten och visheten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av swetrekki:

Vet att det är tråkigt att höra men, du kanske inte skall ta vad som helst och stoppa in i en server, tänker mest på det där med snålheten och visheten...

Vet att det är tråkigt att höra, men hur är det med kunskapen kring vad syftet är med servern? Allt måste ställas i förhållande till om den kommer användas i någon form av produktion där uptid är kritiskt, eller om värdet av informationen på servern eller serverns funktion överstiger kostnaden av att ha servern på ett ställe där lättillgänglighet inte är ett ord att tala om - som tex rackskåpet den faktiskt kommer ifrån.

Vad är det med servrar som gör folk så skitnödiga? Vattenkylda servrar finns i produktion överallt, inte minst hos företag som prioriterar energieffektivitet. Vad är det som säger att en privatperson inte kan producera en lösning som är fullgod för det specifika fallet - även i produktionsmiljö?

Att inte stoppa vad som helst i en server köper jag, men vad tror du blocken är tillverkade av? Tror du att ett block per automatik får sämre akryl i toppen, sämre oringar eller porösa inneslutningar ingjutna i kopparn bara för att det är några hundra dyrare - av samma tillverkare?

Där finns ingen anledning att stoppa entusiastblock avsedda för överklockning i en server som inte utvecklar några nämnvärda mängder värme per processor, eller tar skada av att ligga lite högre än vad man önskar att sin benchrigg ligger under ett stresstest.

Måhända ett tyket svar, men sitt svar i min tråd var varken on topic eller genomtänkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@RasmusB:
Det var mer svar på billiga aliexpressblock för 3$ styck. men ja vattenkylning är inte ovanligt på servrar, vi har flera på jobbet. en av datorhallarna kyls med havsvatten t.o.m.
Du får självklart göra vad du vill med dina prylar, och får välja att ta svar på fel sätt även i fortsättningen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av swetrekki:

@RasmusB:
Det var mer svar på billiga aliexpressblock för 3$ styck. men ja vattenkylning är inte ovanligt på servrar, vi har flera på jobbet. en av datorhallarna kyls med havsvatten t.o.m.
Du får självklart göra vad du vill med dina prylar, och får välja att ta svar på fel sätt även i fortsättningen...

Just de blocken håller jag med om, de framstod inte som annat än kinaskräp av rang. Men där fanns andra mer intressanta kring 10-16$ styck som verkade något intressantare. I sådant fall lutar det ju mer åt att beställa hem 4st för 13$ styck och hålla tummarna, i värsta fall får man väl använda de som pappersvikter om de inte håller måttet.

Misstolka och misstolka, du var ganska oklar kring vad du åsyftade så jag tolkade baserat på vad som presenterades.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av RasmusB:

Misstolka och misstolka, du var ganska oklar kring vad du åsyftade så jag tolkade baserat på vad som presenterades.
Skickades från m.sweclockers.com

hmmm ja, jo det kan jag ju hålla med dig om. får bättra mig på den biten

Permalänk
Medlem

Varför köper du inte ett begagnat block? Kolla marknadsdelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Varför köper du inte ett begagnat block? Kolla marknadsdelen.

Begagnat klagar jag inte på, men jag har 4 CPUer i servern och föredrar om jag hade 4 likadana block :). Inte för att det inte är omöjligt att hitta i marknadsdelen, men jag finner det mindre troligt tyvärr.