Radeon R9 Fury X får endast 4 GB minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag har fått intrycket av att AMD har pushat för högre upplösningar rätt länge, även hånat nvidia för sina "3.5GB". Grafikkortet i toppsegmentet sträcker verkligen på vingarna i högre upplösningar.

Ingen har hånat Nvidia för att 970 bara har 3.5GB fullhastighets vram. Nvidia har blivit hånade för att de ljög om det. Vad är det som är så svårt att fatta med detta? Hade 970 varit speccade som "3.5+0.5GB" så hade det aldrig blivit några problem. Nvidia valde att chansa och blev påkomna i sin kupp. Minst lika pinsamt var det för alla journalister som missade det i tester, jag minns hur obekväma Pcper.com var när det uppdagades.

Nvidia hånades alltså för att de hade varit beräknat falska och inget annat. Men falskhet är inget problem för de flesta Swecare verkar det som och de fortsätter köpa Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Ingen har hånat Nvidia för att 970 bara har 3.5GB fullhastighets vram. Nvidia har blivit hånade för att de ljög om det. Vad är det som är så svårt att fatta med detta? Hade 970 varit speccade som "3.5+0.5GB" så hade det aldrig blivit några problem. Nvidia valde att chansa och blev påkomna i sin kupp. Minst lika pinsamt var det för alla journalister som missade det i tester, jag minns hur obekväma Pcper.com var när det uppdagades.

Nvidia hånades alltså för att de hade varit beräknat falska och inget annat. Men falskhet är inget problem för de flesta Swecare verkar det som och de fortsätter köpa Nvidia.

Men du vet Nvidia drar lite mindre ström och det är typ det viktigaste ;D

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd

Du kan väl inte ha missat AMD's hån av Nvidia -> http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20150129/nvidia-drivrutin-l...

Detta är rent hånande om du frågar de flesta...

Det finns en sanning också i det Nvidia gjort/sagt... det är inte falskhet.
Du skriver ju det själv 3.5GB+0.5GB blir om man räknar 4GB, men det trodde Nvidia alla kunde räkna till...
-> Enkel matte 3.5+0.5=4

Minnes bandbredden däremot är 196 GB/s (3.5 GB) 28 GB/s (512MB).

Alla amd fanboys som ändå inte köper ett Nvidia kort, vad spelar det för roll för er?
Köp det ni gillar och trivs med... detta gäller de som köpt GTX 970.

Skrivet av Pudeln:

Ingen har hånat Nvidia för att 970 bara har 3.5GB fullhastighets vram. Nvidia har blivit hånade för att de ljög om det. Vad är det som är så svårt att fatta med detta? Hade 970 varit speccade som "3.5+0.5GB" så hade det aldrig blivit några problem. Nvidia valde att chansa och blev påkomna i sin kupp. Minst lika pinsamt var det för alla journalister som missade det i tester, jag minns hur obekväma Pcper.com var när det uppdagades.

Nvidia hånades alltså för att de hade varit beräknat falska och inget annat. Men falskhet är inget problem för de flesta Swecare verkar det som och de fortsätter köpa Nvidia.

Permalänk
Medlem

Jag tycker ändå AMD skulle slänga på 4 GDDR3 extra för att komplettera upp sina 4GB HBM på deras Radeon R9 Fury X. Sen bara marknadsföra det som 8 GB kort. Sen är det bara sälja det kortet för 20000 kr och lätt att blåsa dom mindre pålästa.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Mycket tjafs här om minnesmängden. Men läser man specifikationerna ser man att den bredare minnesbussen på Fury Xt ger avsevärt snabbare minnesbandbredd än på 980 ti. 512 GB/s (fury) vs 336 GB/s (980 ti). Det måste väl betyda något Jag är dock ingen expert och vet ju inte hur andra faktorer som t.ex. klockfrekvens på själva GPU'n spelar in i det hela.

Någon som kanske vet?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av OlleTheGreat:

Fury har inte 12 GB minne, fury har hbm, är litet och vattenkylt och mycket häftigare än ett glorifierat gtx titan från 2013.

På vilket sätt skulle Titan X vara ett "glorifierat GTX Titan från 2013"? Det är en helt annan GPU av en helt annan arkitektur, har dubbelt så mycket VRAM och presterar över 60 % bättre än sin föregångare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av kingzor10:

@zxhosting: har kört 4k med 2gb i ett halvår nu på högsta texturer i alla spel jag spelet och har aldrig fått slut på minnet, fattar inte vad allas problem är.

Så du spelar 4K med ett 770 / 680?
Du måste lagga satan.

Sen kanske du spelar spel som kräver ingenting.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingzor10:

@zxhosting: har kört 4k med 2gb i ett halvår nu på högsta texturer i alla spel jag spelet och har aldrig fått slut på minnet, fattar inte vad allas problem är.

Kan inte varit några särskilt krävande spel du spelat isåfall.
Jag har fått slut på minne i 1440p med kort som hade 3 GB vRAM, och då var det inte ens i Ultra-settings.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kingzor10:

@zxhosting: har kört 4k med 2gb i ett halvår nu på högsta texturer i alla spel jag spelet och har aldrig fått slut på minnet, fattar inte vad allas problem är.

Har du provat GTA V eller BF4?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Linked Mode dock, vilket kräver 2 st lika GPUs som jag förstått det, är rätt mycket enklare att implementera då DirectX12 bara visar ens app ett grafikkort med flera Command Processors, vilket borde göra det väldigt enkelt att få riktigt bra skalning och kompabilitet.

Nej, det blir inte enklare, eftersom man ju inte gärna kan dela upp jobbet för en frame över båda korten, eftersom bandvidden mellan dem är så låg.

Permalänk
Medlem

AMD hade naturligtvis kunnat välja att utrusta Fiji kretsen med en större mängd GDDR5 i stället. Men ändå väljer de HBM trots dess begränsningar. Frågan är om de hade gjort det om de inte fördelarna överväger nackdelarna.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Bara 4g, Bara 4g, Bara 4g, Bara 4g, Bara 4g, Bara 4g, Bara 4g, Bara 4g, Bara 4g, Bara 4g, Bara 4g.

Ni låter som en trasig skiva, seriöst. Var lika mycket gnäll när Nvidia släppte nå topp kort med "Bara 2gb" (680?) som ALDRIG skulle räcka men inte blev ett problem utanför kommentarsfältetm sanna sak med Nvidias flopp på 970it, folk reagerade som satan över ett Icke-problem...

Ska ni skylla på några så skyll på SK Hynix so inte kan leverera nog med minne, mer deras fel än AMD's att det inte kommer med 8GB.

Din jämförelse håller dock inte. När 680 kom så hade den 2GB, 1GB mindre än sin motståndare. 970 handlar om 0.5GB, som har ännu mindre påverkan på prestandan. Sedan så reagerade ju dom flesta på 970 inte pga dålig prestanda utan snarare för att Nvidia ljög.

Fury X ligger på mindre än hälften minne än sin konkurrent, Titan X, skillnaden är att Titan X har 8GB mer. Tycker inte du att det är en väsentlig skillnad?

Sen vems fel det är spelar ingen roll. Lite som när Nvidia skyllde på dålig kommunikation efter 970 incidenten vilket, oavsett om det är sant eller ej inte spelar någon roll. Konsumenterna blir drabbade, punkt.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt fanboy-diskussionen när det gäller en osläppt produkt som ingen äger.

Har man betalat 5000 kronor för en ny spelkonsol så kan jag förstå att man vill att den inte ska lägga ner redan året efter och att de bästa titlarna ska komma just till den maskin man redan betalat för. Där finns det någon slags logik i det känslomässiga fanboyandet. Har man satsat på fel häst har man i värsta fall slängt pengarna i sjön.

Men när det gäller grafikkort finns ju ingen sådan aspekt alls. Mina grafikkort blir inte bättre eller sämre om Nvidia eller AMD släpper ett dubbelt så snabbt grafikkort eller om de gör bort sig totalt.

Just nu känner jag att AMD verkar hamnat lite fel i utvecklingen. Men det betyder ju inte att jag är en fanboy. Har AMD det bästa kortet i min prisklass nästa gång jag är på jakt efter ett grafikkort så blir det AMD.

Permalänk

Haha.. då är det MYCKET smartare att köpa 2 st 390x med 8 gb vram istället eller ett GTX 980 TI även om de är 5-10% långsammare.

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Jag förstår inte riktigt fanboy-diskussionen när det gäller en osläppt produkt som ingen äger.

Har man betalat 5000 kronor för en ny spelkonsol så kan jag förstå att man vill att den inte ska lägga ner redan året efter och att de bästa titlarna ska komma just till den maskin man redan betalat för. Där finns det någon slags logik i det känslomässiga fanboyandet. Har man satsat på fel häst har man i värsta fall slängt pengarna i sjön.

Men när det gäller grafikkort finns ju ingen sådan aspekt alls. Mina grafikkort blir inte bättre eller sämre om Nvidia eller AMD släpper ett dubbelt så snabbt grafikkort eller om de gör bort sig totalt.

Just nu känner jag att AMD verkar hamnat lite fel i utvecklingen. Men det betyder ju inte att jag är en fanboy. Har AMD det bästa kortet i min prisklass nästa gång jag är på jakt efter ett grafikkort så blir det AMD.

Men det funkar så i marknaden att när det bara finns två att välja mellan så är det inte bra för konsumenten att den ena dominerar den andra eftersom det förstör priser och kanske på sikt utvecklingen.

Skrivet av Gunziee95:

Haha.. då är det MYCKET smartare att köpa 2 st 390x med 8 gb vram istället eller ett GTX 980 TI även om de är 5-10% långsammare.

Om man vill köra CF/SLI dvs.

Permalänk
Hjälpsam

Åtta minneskretsar på 1 GiB vardera ger 8 GiB, senast jag kollade, inte 4GiB.
Fury har troligtvis fyra på framsidan av hybridkretsen och fyra till på baksidan.

Sug på den ni!

Fan Lisa, jag visste att du inte skulle svika oss!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

På vilket sätt skulle Titan X vara ett "glorifierat GTX Titan från 2013"? Det är en helt annan GPU av en helt annan arkitektur, har dubbelt så mycket VRAM och presterar över 60 % bättre än sin föregångare.

Du missar ju hela poängen med mitt inlägg, allt du skriver om är prestanda och det är också det enda nya med titan X mot ursprungliga titan, eller har du nåt mer? Att det är svart?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@zxhosting: ja perma 60 fps maxade texturer i 4k har aldrig fått slut på vram. kan inte säga om bf då jag inte spelar millitary generic copy clone fps längre.