Datorn kan inte läsa av SSHD?

Permalänk
Medlem

Datorn kan inte läsa av SSHD?

Tjena!

Köpte nyligen en SSHD från komplett men verkar inte fungera. Har kopplat i allt och när jag öppna datorn verkar den inte finnas med de andra enheterna, inte heller i Datorhanteraren där de borde vara enligt google. Men på enhetshanteraren och BIOS kan jag hitta den. Så vafan gör jag nu när jag inte kan använda den men datorn verka "veta" att den är där?

Permalänk
Medlem

Det är diskhanteraren du ska gå till.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Det är diskhanteraren du ska gå till.

Är inte diskhanteraren och datorhanteraren samma sak? Jag kör på windows 8.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av driejgon:

Är inte diskhanteraren och datorhanteraren samma sak? Jag kör på windows 8.1

Nej, det är 2 helt olika saker.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Nej, det är 2 helt olika saker.

Jaha, visste inte att grejen låg i en annan flik. Men den finns inte diskhanteraren i vilket fall som helst. Här har ni en screenshot:

http://imgur.com/iXnIcfS

SSHD jag köpte har en kapacitet på 2TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av driejgon:

Jaha, visste inte att grejen låg i en annan flik. Men den finns inte diskhanteraren i vilket fall som helst. Här har ni en screenshot:

http://imgur.com/iXnIcfS

SSHD jag köpte har en kapacitet på 2TB.

Den syns inte på screenshotet nej. Gå in i BIOS och se om den syns där, annars har du med största sannolikhet kopplat fel. Det ska gå två sladdar till SSHDn, satakabel från moderkortet och en strömkabel från nätaggregatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Den syns inte på screenshotet nej. Gå in i BIOS och se om den syns där, annars har du med största sannolikhet kopplat fel. Det ska gå två sladdar till SSHDn, satakabel från moderkortet och en strömkabel från nätaggregatet.

Det syns i BIOS. Jag har två kablar som går till nätaggregatet och moderkortet respektive. Har bara en port kvar i SSHD:n.

Permalänk
Medlem

Prövat att sätta SATA-kabeln från SSHD'n (den som går in i moderkortet) in i en annan port/controller? Ofta är de färgmärkta.

Samt uppdatera moderkortets bios-firmware till senaste. SSHD är ändå ett relativt nytt påhitt.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Prövat att sätta SATA-kabeln från SSHD'n (den som går in i moderkortet) in i en annan port/controller? Ofta är de färgmärkta.

Samt uppdatera moderkortets bios-firmware till senaste. SSHD är ändå ett relativt nytt påhitt.

Ska testa, rapporterar tillbaka när jag är klar.

Permalänk
Medlem

Rapporterar tillbaka, det blev ingen skillnad.

Enligt Kompletts kundservice var det sladden som kan vara felet, hur möjligt är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av driejgon:

Rapporterar tillbaka, det blev ingen skillnad.

Enligt Kompletts kundservice var det sladden som kan vara felet, hur möjligt är det?

Ganska osannolikt eftersom den ändå dyker upp i BIOS. Men testa med en annan kabel, om du inte har någon extra kan du ju låna sata-kabeln från dvd-läsaren eller någon annan icke-os hårddisk (om du har någon sådan) som du vet fungerar. Fungerar inte det hade jag testat SSHD'n i en annan dator för att se att den verkligen fungerar som den ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk

Om du klickar i Enhetshanteraren strax ovanför (i din skärmdump http://i.imgur.com/iXnIcfS.jpg?1) och tar en skärmdump, hur ser den ut? (och snälla, bifoga enbart enhetshanterarens ruta och inte din desktop bakom!) Detta gör du med [Alt Gr] + [Prnt Scrn] (printscreen av aktivt fönster!)!

Tycker det känns/låter som att du saknar drivers för den kontroller som du kopplat in denna i!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Ganska osannolikt eftersom den ändå dyker upp i BIOS. Men testa med en annan kabel, om du inte har någon extra kan du ju låna sata-kabeln från dvd-läsaren eller någon annan icke-os hårddisk (om du har någon sådan) som du vet fungerar. Fungerar inte det hade jag testat SSHD'n i en annan dator för att se att den verkligen fungerar som den ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Testade DVD-läsarens SATA-kabel, gav samma resultat som innan. Alltså ingenting.

Skrivet av oxygenial:

Om du klickar i Enhetshanteraren strax ovanför (i din skärmdump http://i.imgur.com/iXnIcfS.jpg?1) och tar en skärmdump, hur ser den ut? (och snälla, bifoga enbart enhetshanterarens ruta och inte din desktop bakom!) Detta gör du med [Alt Gr] + [Prnt Scrn] (printscreen av aktivt fönster!)!

Tycker det känns/låter som att du saknar drivers för den kontroller som du kopplat in denna i!

Här har du! Hoppas jag gjorde rätt

Det som är markerat är det som borde synas i diskhanteraren, vilket då inte gör det. Syns också i BIOS.

http://i.imgur.com/oN0Doxn.png

Permalänk

Du är inte ensam om detta vill jag lova!

Vad har du för dator/moderkort?
Kan ju vara som tidigare folk nämnt att du måste flasha BIOS till senare modell (för att ev. få stöd för 4k sector diskar/2TB+).

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Du är inte ensam om detta vill jag lova!

Vad har du för dator/moderkort?
Kan ju vara som tidigare folk nämnt att du måste flasha BIOS till senare modell (för att ev. få stöd för 4k sector diskar/2TB+).

Har en MSI B85M-E45, processorn är en Intel Core i5-4460.

Har redan testat att uppdatera BIOS, gav inga resultat.

Permalänk
Skrivet av driejgon:

Har en MSI B85M-E45, processorn är en Intel Core i5-4460.

Har redan testat att uppdatera BIOS, gav inga resultat.

Så du kör BIOS v 10.9 från 2015-04-22? http://www.msi.com/support/mb/B85M-E45.html#down-bios
Gjort en "Load Optimized" i BIOSet efter!? Tryck [F6]

SSHD'n är inkopplad i en 6Gb/s port (SATA 1-4, d.v.s. INTE det vinklade paret på moderkortet!?) enligt manualen http://www.msi.com/support/mb/B85M-E45.html#down-manual
Du har satt denna till AHCI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Så du kör BIOS v 10.9 från 2015-04-22? http://www.msi.com/support/mb/B85M-E45.html#down-bios
Gjort en "Load Optimized" i BIOSet efter!? Tryck [F6]

SSHD'n är inkopplad i en 6Gb/s port (SATA 1-4, d.v.s. INTE det vinklade paret!?) enligt manualen http://www.msi.com/support/mb/B85M-E45.html#down-manual
Du har satt denna till AHCI?

Ja, jag körde den senaste versionen, 10.9 från 1015-04-22. Men "Load Optimized" gjorde jag inte. Kan man hitta det i BIOS menyn?

SSHD:n är inkopplad i SATA porten där det står SATA 6gb/s övanför och under står det SATA 2, vilket borde vara korrekt? AHCI får du nog förklara vad det är. Jag är lite av en noob på det här.

Permalänk
Skrivet av driejgon:

Ja, jag körde den senaste versionen, 10.9 från 1015-04-22. Men "Load Optimized" gjorde jag inte. Kan man hitta det i BIOS menyn?

SSHD:n är inkopplad i SATA porten där det står SATA 6gb/s övanför, vilket borde vara korrekt? ACHI får du nog förklara vad det är.

För att göra en "Load Optimized", hoppa in i BIOS (UEFI egentligen) och tryck F6.

Vet ej vad det står över vilken SATA port, men enligt manualen så skall det vara någon av de som är grupperade i fyra, och pekar rakt uppåt. Hur är dina enheter inkopplade här?

AHCI är viktigt ur både kompatibilitet med nya funktioner på nya hårddiskar/SSD/SSHD samt prestanda!
Du bör kunna välja mellan t.ex. IDE/AHCI/RAID på dina enheter under någon av menyerna, menyerna var inte beskrivna i manualen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

För att göra en "Load Optimized", hoppa in i BIOS (UEFI egentligen) och tryck F6.

Vet ej vad det står över vilken SATA port, men enligt manualen så skall det vara någon av de som är grupperade i fyra, och pekar rakt uppåt. Hur är dina enheter inkopplade här?

AHCI är viktigt ur både kompatibilitet med nya funktioner på nya hårddiskar/SSD/SSHD samt prestanda!
Du bör kunna välja mellan t.ex. IDE/AHCI/RAID på dina enheter under någon av menyerna, menyerna var inte beskrivna i manualen!

Sladdarna borde vara rätt kopplade i så fall, mitt primära SSD är inkopplad i port 1 och min nya är inkopplad i port 2.

Har ingen aningen hur man väljer AHCI, ska nog leta runt lite efter att jag gör "Load Optimizer".

Permalänk
Medlem

"Load optimizer"-grejen fungerade inte heller. Disken är säkert defekt, det borde väl inte vara så himla komplicerat att installera en SSHD på sin dator? Ska nog skicka tillbaka den till komplett imorgon och be om en ny.

Permalänk

Tror tyvärr inte att det är ngt trasigt med den, utan snarare ngn form av inkompatibilitet, i.o.m. att BIOS/UEFI ser den.

Lycka till iaf.!

Permalänk
Medlem

Lyckades lösa problem tillslut! Grejen fungerade korrekt, behövde bara använda en annan "diskhanterare". Jag laddade ner ett program som heter "EaseUS Partition Master 10.5" och där var diskdriven! Formatera den och skapade en partition och sen dök den upp på "Den här datorn".

Tur jag hade, skulle nästan skicka tillbaks den

Permalänk
Medlem
Skrivet av driejgon:

Lyckades lösa problem tillslut! Grejen fungerade korrekt, behövde bara använda en annan "diskhanterare". Jag laddade ner ett program som heter "EaseUS Partition Master 10.5" och där var diskdriven! Formatera den och skapade en partition och sen dök den upp på "Den här datorn".

Tur jag hade, skulle nästan skicka tillbaks den

Lustigt, men skönt att det löste sig
Tveksamt om disken kommer hittas dock i en ev. framtida windowsinstallation om du tex skulle vilja köra os på disken... Men good work!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk

Hmm, väldigt konstigt då DiskHanteraren ju är till för att skapa just partitioner, och utan problem borde se en tom disk!?

Undrar om DiskPart hade sett den, eller Seagates egna verktyg!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Hmm, väldigt konstigt då DiskHanteraren ju är till för att skapa just partitioner, och utan problem borde se en tom disk!?

Undrar om DiskPart hade sett den, eller Seagates egna verktyg!?

Hade testat DiskPart, där visades den inte. Provade en av Seagates program, där visades den men kunde inte göra mycket mer än det.