Bytte SSD och upplever nu "stutter" i CS:GO (SSD Disk 1?)

Permalänk
Medlem

Bytte SSD och upplever nu "stutter" i CS:GO (SSD Disk 1?)

Hej!
Bytte ut min Intel 320 SSD mot en Intel 535 SSD för ett litet tag sedan.
Installerade om datorn i samband med bytet.
Har därefter fått små korta mikrolagg någon gång ibland när jag spelar CS:GO.

För ett tag sedan bytte jag chassi och hade då ute alla diskar ur datorn, fick nu se att jag vid monteringen förmodligen blandat ihop SATA kablarna då min SSD systemdisk är Disk 1 och min HDD är Disk 0.
Har detta någon betydelse? Kan man ändra detta utan att formatera om?
Visserligen var det ju likadant konfigurerat med 320 SSD:n och då upplevde jag inga problem.

Vad kan det bero på?

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Hej!
Bytte ut min Intel 320 SSD mot en Intel 535 SSD för ett litet tag sedan.
Installerade om datorn i samband med bytet.
Har därefter fått små korta mikrolagg någon gång ibland när jag spelar CS:GO.

För ett tag sedan bytte jag chassi och hade då ute alla diskar ur datorn, fick nu se att jag vid monteringen förmodligen blandat ihop SATA kablarna då min SSD systemdisk är Disk 1 och min HDD är Disk 0.
Har detta någon betydelse? Kan man ändra detta utan att formatera om?
Visserligen var det ju likadant konfigurerat med 320 SSD:n och då upplevde jag inga problem.

Vad kan det bero på?

Jag vet inte om det kan ha någon betydelse vilken slot du har din OS disk i (verkar absurt om det skulle vara så). Det går alldeles utmärkt att byta plats på SATA kablarna utan att omformatera, se bara till så att datorn bootar från rätt device efter att du bytt plats på kablarna!

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

Tråkiga är, 320an > 535 :=/
Jag hade behållit 320an som systemdisk.

Oavsett, ta hem ett program kallat "AS SSD" så vi kan se om AHCI/SATA och 4k alignment är rätt, samt lite prestanda på disken.

Permalänk
Medlem

Jupp, misstänkte att det var så.... 320 är ju en ren inteldisk...
Ledsnade faktiskt och beställde mig ytterliggare en disk, en 850 Evo. Tänkte köra 535 som extradisk.

Så får vi se hur Samsungs SSD:er presterar. Ska ändå ta hem programmet och kolla över.

Edit:
Laddade ner "AS SSD Benchmark" , vad är det jag ska kika efter?

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tråkiga är, 320an > 535 :=/
Jag hade behållit 320an som systemdisk.

Oavsett, ta hem ett program kallat "AS SSD" så vi kan se om AHCI/SATA och 4k alignment är rätt, samt lite prestanda på disken.

Samsung 850 EVO:

Intel 535:

Hyffsat stor skillnad.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av depalma:

Hej!
Bytte ut min Intel 320 SSD mot en Intel 535 SSD för ett litet tag sedan.
Installerade om datorn i samband med bytet.
Har därefter fått små korta mikrolagg någon gång ibland när jag spelar CS:GO.

För ett tag sedan bytte jag chassi och hade då ute alla diskar ur datorn, fick nu se att jag vid monteringen förmodligen blandat ihop SATA kablarna då min SSD systemdisk är Disk 1 och min HDD är Disk 0.
Har detta någon betydelse? Kan man ändra detta utan att formatera om?
Visserligen var det ju likadant konfigurerat med 320 SSD:n och då upplevde jag inga problem.

Vad kan det bero på?

För mig hade det betydelse märkligt nog, testa att byta.
Funkade fint för mig att bara byta plats på kablarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Ja snacka om skillnad. Den 535 är ju usel på söktid, tom V300 är bättre :=/
Allt ser rätt ut i övrigt dock, alignment är rätt, drivrutinsläge är rätt.
Jag hade nog kontaktat ÅF och pratat med dem, för jag hade inte varit nöjd med så låg 4K och så hög söktid. På en 120GB kanske, men inte en 480GB.
Antingen har du fått ett måndags ex, eller så har verkligen Intel gjort en måndags generation...
535 har riktigt usel hastighet, det kan man se i Intels spec (icke komprimerad data) och långsamma 16nm NAND.

Sen hade jag inte väntat mig att den ska vara som 850 EVO, men iaf inte så mycket sämre än 530... :/
Du kan se 530 240GB AS SSD här: (notera att 480 är lite snabbare normalt pga fler NAND)
http://us.hardware.info/reviews/4724/5/intel-ssd-530-240gb-re...
Den har iaf 20MB/s 4k läs och 60MB/s+ 4k skriv, vilket är lågt i dagens mått, men ändå okej.

Det lustiga är också att man inte kan hitta några recensioner... normalt ett tecken på att disken "smugits ut" för att den är dålig.

Permalänk
Medlem

Ja, får väl kontakta leverantör och se vad dom säger. Nu lirar den som lagringsdisk istället för systemdisk. Vilket den ju trots allt duger till.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Ja, får väl kontakta leverantör och se vad dom säger. Nu lirar den som lagringsdisk istället för systemdisk. Vilket den ju trots allt duger till.

Jo, men 500GB HDD kostar en bråkdel och duger till det med

Du avgör själv, men jag tycker inte du har fått värde för pengarna iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo, men 500GB HDD kostar en bråkdel och duger till det med

Du avgör själv, men jag tycker inte du har fått värde för pengarna iaf.

Sant, ska allt kolla upp det.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V