Hjälp en nybörjare

Permalänk
Medlem

Hjälp en nybörjare

Hej
Jag har idag en konstig konination av hdd i min dator. Tänkte be om råd om hur jag gör det bästa av situationen.
Modo: Maximus VII Hero
HDD1 med OP: Kingstone v300 240gb
HDD2: (tom) samsung 830 124gb
HDD3: WD green 500gb

Jag använder hdd3 för program och spel som jag intallerar på dator.
Jag använder HDD1 för op samt battlefíeld4 som jag spelar.
HDD2 använder jag inte.

Har läst lite om raid mode mm men förstår inget. Har inte gjort några inställningar eller ändringar i bios. Vet inte om det finns något att ändra för den delen häller.
-------------------------------------------------------------------------
Fundering nr2:
Skulle det vara värt att plocka ut allt detta och införskaffa nytt som tex:
http://www.webhallen.com/se-sv/varukorgen?prodlist=213815q1,2...
- Samsung 850 EVO series SSD 250GB M.2 För Op
- Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB
-Behålla Wd green för övrigt

Tacksam för förslag.

MVH Sasa

Permalänk
Medlem

Raid använder man (läs jag) enbart för redundans, dvs ifall en disk går sönder så finns samma data på en till identisk disk, på så sätt undviker man dataförlust. Om man inte skall lagra något viktigt på disken så kan man köra RAID 0 och i teorin fördubbla läs/skriv hastigheten (vilket jag tycker är overkill, man klarar sig bra med ~300MB läs/skriv hastighet!)

Tar BF4 så mycket plats att du inte kan ha alla dina spel på din största SSD? Spel och program som du använder skall lagras på SSD för att snabba upp åtkomsttider, uppstartningar av program och minska microstuttering (kanske är fel term, jag tänker iaf på när spel skippar frames för att disken skall ladda ny data in i RAM). Ifall det ligger "tunga" program på din mekaniska disk så kommer de ta längre tid att starta än ifall de legat på din SSD.

Jag skulle lagt alla program och spel på SSDerna (splitta upp så som det passar dig!) och endast ha media filer på din mekaniska hårddisk!

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av willaim:

Raid använder man (läs jag) enbart för redundans, dvs ifall en disk går sönder så finns samma data på en till identisk disk, på så sätt undviker man dataförlust. Om man inte skall lagra något viktigt på disken så kan man köra RAID 0 och i teorin fördubbla läs/skriv hastigheten (vilket jag tycker är overkill, man klarar sig bra med ~300MB läs/skriv hastighet!)

Tar BF4 så mycket plats att du inte kan ha alla dina spel på din största SSD? Spel och program som du använder skall lagras på SSD för att snabba upp åtkomsttider, uppstartningar av program och minska microstuttering (kanske är fel term, jag tänker iaf på när spel skippar frames för att disken skall ladda ny data in i RAM). Ifall det ligger "tunga" program på din mekaniska disk så kommer de ta längre tid att starta än ifall de legat på din SSD.

Jag skulle lagt alla program och spel på SSDerna (splitta upp så som det passar dig!) och endast ha media filer på din mekaniska hårddisk!

Hej
Okej så raid är egentligen inte något som jag behöver. Vad jag kunde läsa mig till är jag tvungen att formatera allt för att få det att funka. Och om det är lite vinst på det är det inte värt kanske. Dock har jag datorn till spel endast så förlorad data är inte så viktigt för min del.
hdd1 sdd 240gb: med op och bf har jag (120gb ledigt)
hdd2 wd 500gb: program och gtaV tar upp ca (100gb)

Problemet är ju idag att ett spel tar ca 60gb.

Men tack för tipset.

MVH Sasa