Microsoft spelar Minecraft med Hololens

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av philipborg:

Imponerande! Det värsta som kan hända är nästan att den inte hänger med och därav flippar ut, så bra att de faktiskt utnyttjar alla sensorer de kan.

Precis. Har sysslat en del med det och det är nog svårt att få en accelerometer ett gyroskop att tillsammans generera korrekt data.

I grund och botten handlar det om att alla sensorer genererar olika bra data i olika situationer. Du vill ju mästa (x, y, z, rx, ry, rz) samt deras derivator och andraderivator (position + rotation kring varje axel). Exemeplvis är en kompass bra på att bestämma åt vilket håll du tittar, statiskt, men den är inte bra på att mäta om du snabbt vrider på huvudet. Då får man använda ett gyroskop. Dessutom kan man integrera över gyroskopet och få en uppfattning om åt vilket håll man tittar, etc.

De hela slutar i en massa roliga matrisoperationer, olika samplingar och beräkningar, modeller av hur snabbt man kan röra på huvudet och mycket andra spännande problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loffemega:

Jaha, och hur föreslår du att det ska gå till rent praktiskt?

Det är inte det lättaste att visa hur något ser ut från användarens ögon när själva grejen är en modul som sitter och spelas ifrån användarens huvud. Oculus Rift har haft samma problem sedan dag ett, det finns inget bra sätt att visa hur det faktiskt fungerar utan att ha själva modulen på sig. Vad Microsoft gjorde var den bästa möjliga lösningen, dom visade faktiskt något istället för att prata om hur det är att ha dem på sig. Sen om det blir samma upplösning, latens samt kvalité i överlag, ja det återstår väl att se.

Jag är personligen nästan mer intresserad utav denna teknik (AR / Mixed reality) än VR. Om dom lyckas göra en riktigt bra fungerande produkt utav detta så detta revolutionera socialspel. Förstå spela valfritt brädspel, i full 3D på ett bord tillsammans med polarna. Tänk er en match Risk, där varje squad/fordon är fullt animerad i 3D. Föreställ er att spela Hearthstone, när du slänger ner Ragnaros-kortet så kommer han upp ur bordet och gastar, igen i full 3D. Det här är en fantastisk teknik, såväl som VR, så jag hoppas att dom satsar stenhårt på det här för att både förbättra teknologin samt få ner kostnaderna till överkomliga nivåer.

Jag tror inte att det skulle vara några större problem för Microsoft att illustrera hur det faktiskt ser ut när man har på sig glasögonen om de faktiskt ville. Skillnaden med Rift och Hololens är väl att den förstnämnda är bra mycket mer imponerande när man använder den, medan den sistnämnda av alla previews att döma är avsevärt sämre.

Tyck om presentationen du, men jag anser den vara missvisande när det kommer till hur långt Microsoft egentligen har kommit med tekniken.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Varför flytta till en lägenhet i en storstad för att gå på universitet föreläsningar när man kan använda hologram för att observera labbar och föreläsningar?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Fortsätt gissa :)

Många gissningar från folk om hur bra det är, när det kommer för consumer, pris, FOV osv.
När consumers kan/kommer köpa den (inte Gen.1) kommer många sälja sina VR facehuggers.
Gen.1 innan jul? Dessutom kan man glömma Gen.1 om t.ex dubbla/trippla titan kort ses som dyrt, om man ens får köpa den.
Vad är skillnaden på Tecknad film och vanlig film med CGI effekter? Precis "samma" som VR/Hololens, jag vet vad jag gillar mest.
Sen är ju Hololens en komplett trådlöst dator och VR ansiktet en "monitor" med sensorer.
AR kommer (räknar inte med google glass skiten som var ett gigantiskt skämt, lådbil vs. rymdraket) och VR är en bra grej medans vi väntar.
Hololens kommer att föda en helt ny typ av spelande/spelare och VR kommer användas av "dagens" bil/FPS/WOW spelare.
Dom som tror att Hololens rent grafisk samt sensormässigt (positionering osv) kanske inte når upp till VR (som visats hittils) bör tänka om.

Köpa inga aktier i bildskärmsföretag
My 2 cents.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

JSkillnaden med Rift och Hololens är väl att den förstnämnda är bra mycket mer imponerande när man använder den, medan den sistnämnda av alla previews att döma är avsevärt sämre.

Jag kan inte komma på en enda grej med Rift som är imponerande. Gammal teknik, inget nytt, typ en ipad fastlimmad på ett cyklop. Enda som tagits bort är snorkeln
Men jag kanske missat något.
Vad är det du tycker är så imponerande? (ärlig fråga)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Jag tror inte att det skulle vara några större problem för Microsoft att illustrera hur det faktiskt ser ut när man har på sig glasögonen om de faktiskt ville. Skillnaden med Rift och Hololens är väl att den förstnämnda är bra mycket mer imponerande när man använder den, medan den sistnämnda av alla previews att döma är avsevärt sämre.

Tyck om presentationen du, men jag anser den vara missvisande när det kommer till hur långt Microsoft egentligen har kommit med tekniken.

Hur ska man bäst illustrera på en vanlig skärm hur det är att ha på sig ett par glasögon? Det finns inget praktiskt sätt att visa detta.

Som sagt, det finns en anledning till att det inte finns någon bra presentation på hur det faktiskt ser ut att ha på sig t.ex en Oculus Rift. Microsoft's presentation, rent visuellt, var så bra den kunde ha varit. Det enda bättre alternativet vore ju naturligtvis att ha på sig glasögonen själv, något som inte är möjligt i detta fallet.

Hur långt tillväga Microsoft faktiskt har kommit med tekniken framgår inte, men det har inte så mycket att göra med hur dom presenterar tekniken. Det har att göra med deras val att inte prata tekniska detaljer och allt hårdvaru-relaterat.

Jag tycker om konceptet mer än jag "tycker om presentationen", men jag håller med om att exakt hur väl tekniken fungerar idagsläget inte medges. Jag ser det mer som ett koncept än något annat och jag tycket det är kul att dom jobbar på det.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem

@Loffemega
Är det inte bättre att bara köpa ett Risk och sitta vid ett matbord med kompisar. Där är också spelpjäserna i 3D :).

Permalänk
Medlem

Jag tycker man skulle ha en projektor i taket riktad nedåt (nån slags hologram som inte finns?) för att sedan som person ha sensorer på händerna och sen blire boxning Då blire intressant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

@Loffemega
Är det inte bättre att bara köpa ett Risk och sitta vid ett matbord med kompisar. Där är också spelpjäserna i 3D :).

Vafalls, har du brist på fantasi pojk?!

Föreställ dig att figurerna "lever" i 3D, fullt animerade som om det vore ett vanligt spel, fast i AR/MR. Slår ju dina plastfigurer alla dagar i veckan!

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loffemega:

Vafalls, har du brist på fantasi pojk?!

Föreställ dig att figurerna "lever" i 3D, fullt animerade som om det vore ett vanligt spel, fast i AR/MR. Slår ju dina plastfigurer alla dagar i veckan!

tänkte mest på det tar plats med kablar och datorer :).
Hårdvarukraven lär ju vara ganska höga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

tänkte mest på det tar plats med kablar och datorer :).
Hårdvarukraven lär ju vara ganska höga.

Ja kanske, men enligt Microsoft så drivs den utav headsetets interna hårdvara.
https://www.microsoft.com/microsoft-hololens/en-us/hardware

Återstår väl att se hur hårdvaran ser ut, troligtvis lär den bli bättre ju mer tekniken förbättras.

Edit: För att klarlägga, jag tror naturligtvis inte att Hololens är AR-världens end-all-be-all. Men som med all annan teknologi, den måste börja någonstans och jag är glad att den har börjat. Även om det tar ytterligare ett decennium innan den har blivit "bemästrad", så att säga.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag kan inte komma på en enda grej med Rift som är imponerande. Gammal teknik, inget nytt, typ en ipad fastlimmad på ett cyklop. Enda som tagits bort är snorkeln
Men jag kanske missat något.
Vad är det du tycker är så imponerande? (ärlig fråga)

Då har du sannolikt inte provat den, och ja, du har verkligen missat något. Att tekniken är gammal håller jag inte med om; det går inte att jämföra Rift, Vive etc. med tidigare VR-lösningar eftersom de helt enkelt spelar i en annan liga. Detta är otvivelaktigt första gången VR på konsumentnivå faktiskt har fungerat.
Det som jag finner imponerande med Rift är det faktum att hjärnan faktiskt blir lurad att tro att man befinner sig i en virtuell värld. VR handlar inte främst om att ha en skärm som täcker ditt synfält, utan om att dina huvudrörelser överförs till den virtuella världen vilket får det att kännas som att du faktiskt är där. Lägg därtill grym 3D som får 3D-bio, 3D-TV och liknande att framstå som rena skämtet.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Får hoppas att det inte är lång tid kvar tills man har detta i linser.

Nästa steg är inte linser, det är implantat. Dock inget jag är så sugen på

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Skrivet av Loffemega:

Tänk er en match Risk..

Risk? Jag ser dock sjuk potential i total war-spelen!

Visa signatur

not one step back

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Loffemega:

Jaha, och hur föreslår du att det ska gå till rent praktiskt?

Det är inte det lättaste att visa hur något ser ut från användarens ögon när själva grejen är en modul som sitter och spelas ifrån användarens huvud. Oculus Rift har haft samma problem sedan dag ett, det finns inget bra sätt att visa hur det faktiskt fungerar utan att ha själva modulen på sig. Vad Microsoft gjorde var den bästa möjliga lösningen, dom visade faktiskt något istället för att prata om hur det är att ha dem på sig. Sen om det blir samma upplösning, latens samt kvalité i överlag, ja det återstår väl att se.

Jag är personligen nästan mer intresserad utav denna teknik (AR / Mixed reality) än VR. Om dom lyckas göra en riktigt bra fungerande produkt utav detta så detta revolutionera socialspel. Förstå spela valfritt brädspel, i full 3D på ett bord tillsammans med polarna. Tänk er en match Risk, där varje squad/fordon är fullt animerad i 3D. Föreställ er att spela Hearthstone, när du slänger ner Ragnaros-kortet så kommer han upp ur bordet och gastar, igen i full 3D. Det här är en fantastisk teknik, såväl som VR, så jag hoppas att dom satsar stenhårt på det här för att både förbättra teknologin samt få ner kostnaderna till överkomliga nivåer.

Exakt detta. Detta tänkte jag nästan direkt efter jag sett demot. Det kommer bli framtidens sociala "brädspel". Men man kommer även kunna ha det på sig utomhus och välja miljöer att gå omkring i.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robbah99:

text.. kommer för consumer, pris, FOV osv.
När consumers kan/kommer köpa den (inte Gen.1) kommer många sälja sina VR facehuggers.
Gen.1 innan jul? Dessutom kan man glömma Gen.1 om t.ex dubbla/trippla titan kort ses som dyrt, om man ens ..text

haha, väldigt roligt uttryck!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonny Myran:

Då har du sannolikt inte provat den, och ja, du har verkligen missat något. Att tekniken är gammal håller jag inte med om; det går inte att jämföra Rift, Vive etc. med tidigare VR-lösningar eftersom de helt enkelt spelar i en annan liga. Detta är otvivelaktigt första gången VR på konsumentnivå faktiskt har fungerat.
Det som jag finner imponerande med Rift är det faktum att hjärnan faktiskt blir lurad att tro att man befinner sig i en virtuell värld. VR handlar inte främst om att ha en skärm som täcker ditt synfält, utan om att dina huvudrörelser överförs till den virtuella världen vilket får det att kännas som att du faktiskt är där. Lägg därtill grym 3D som får 3D-bio, 3D-TV och liknande att framstå som rena skämtet.

Precis. Jag tror VR aldrig kommer försvinna, men jag tror halogens kommer bli ungefär lika stort och mer populärt i sociala sammanhang eller utomhus (av uppenbara skäl). Så sitter man själv hemma är VR nog svårslaget om man ser en avancerad framtida version av VR mot Halogens.
Inte helt hundra dock kommer bli väldigt spännande att se om 10-20 år vilket som vunnit mest mark. Kan inte vänta tills grafiken blir grym i dessa det kommer sannerligen bli episkt. Men är ju grymt nu också såklart då man som du säger befinner sig i en annan värld vid användningen pga hur Rift tekniken fungerar och "lurar" hjärnan.

Permalänk
Medlem

Arstechnica är imponerade, den aktiva ytan ska vara som när man bildar en rektangel med tummarna och mellanfingrarna och håller på cirka 30cm avstånd. Låter kanske litet men betydligt bättre än jag först trodde.

http://arstechnica.com/gaming/2015/06/how-minecraft-and-halo-...