Använda en nordost nätkabel för Marantz sr7008

Permalänk
Medlem

Använda en nordost nätkabel för Marantz sr7008

Hej
Fick hem en Marantz sr7008 och när jag ser på strömuttaget blir jag lite förvirrad eftersom jag har tänkt använda en nordost blue heaven nätkabel och ser att uttaget saknar pinnen i mitten. Kabel jag fick med förstärkaren står det 10a 250v, vilket även står på nordost kabeln. Det jag frågar är om det kommer fungera, aldrig sett den typen innan. Nordost kabeln har sunko kontakt och är för Europa. Snälla inga påhopp om kabeln, den är köpt efter tycke och smak. Kontakten gick ju i, ändå lite förvirrande att uttaget ser ut som det gör, hoppas inget går galet.

Permalänk
Medlem

@buddaz: Du kan lungt använda din nuvarande strömkabel i stället för den medföljande. Den tredje pinnen i intaget är för skyddsjord. Att den inte är med betyder bara att hela förstärkaren är dubbelisolerad och behöver därmed inte extra jordning via elnätet. Ur säkerhertssynpunkt och även störnings dito, så är dubbelisolation av hemelektronik att föredra, i alla lägen - mindre störningar, säkrare hem, helt enkelt.

För brottom
Permalänk
Skrivet av Eqon:

Att den inte är med betyder bara att hela förstärkaren är dubbeljordad[...]

Dubbelisolation, inte dubbeljord.

Permalänk
Medlem

@Hieronymus Bosch: Rätt, fel av mig - dubbelisolerat så klart

Permalänk
Medlem

Ok då förstår jag. Upp in running mode. Enkelt som bara den att sätta upp, förnärvarande bara front högtalare, kommer en center så småningom. Lite svårt att lista ut hur man fick ut plasten för att montera banankontakter. Sjukt snygg i silver, fanns bara silver tillgängligt för priset av ca 9k SEK. Då förstår jag, var lite orolig först. Valde en äldre modell eftersom atmos kommer inte bli på länge och det är vad som skiljer mot den senaste modellen i 7 serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har själv en svart Marantz SR5008 som jag köpte i början utav förra året. Driver ett KEF E305-system. Helnöjd. Grattis till ett bra köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twebbas:

Har själv en svart Marantz SR5008 som jag köpte i början utav förra året. Driver ett KEF E305-system. Helnöjd. Grattis till ett bra köp.

Har bara inte bestämt mig för om jag ska köra centern i R serien och ett par mindre surrar eller ett par lite smalare golvare med bra ljud fram och flytta bak R100. Hegel åker in i garderoben så länge. Trevligare ljud med Marantz. R100 har ett ärligt och piggt ljud och match med Hegel var en trist historia, Hegel passar bättre till dynaudio som har en helt annan spelstil och sound.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Har bara inte bestämt mig för om jag ska köra centern i R serien och ett par mindre surrar eller ett par lite smalare golvare med bra ljud fram och flytta bak R100. Hegel åker in i garderoben så länge. Trevligare ljud med Marantz. R100 har ett ärligt och piggt ljud och match med Hegel var en trist historia, Hegel passar bättre till dynaudio som har en helt annan spelstil och sound.

Skickades från m.sweclockers.com

Beslut, beslut. Känner igen beslutsångesten. haha. Slog igång Audessey Dynamic Volyme på min Marantz häromdagen (aldrig använt det tidigare..skämskudde) och oj, vad det lyfte ljudet och högtalarna. Grymt ljud nu från de små "KEF-äggen". Blev verkligen en annan dynamik i ljudet. Lite som när jag för flera år sedan kollade film med hemlånad HK-reciever. Där snackar vi dynamik. Dock tyckte jag HK inte var så roliga när man lyssnade på musik, men det är en annan historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twebbas:

Beslut, beslut. Känner igen beslutsångesten. haha. Slog igång Audessey Dynamic Volyme på min Marantz häromdagen (aldrig använt det tidigare..skämskudde) och oj, vad det lyfte ljudet och högtalarna. Grymt ljud nu från de små "KEF-äggen". Blev verkligen en annan dynamik i ljudet. Lite som när jag för flera år sedan kollade film med hemlånad HK-reciever. Där snackar vi dynamik. Dock tyckte jag HK inte var så roliga när man lyssnade på musik, men det är en annan historia.

Uni-q elementet sitter i alla serierna från KEF, skillnaden ligger i val av material allt från lådans uppbyggnad och så vidare. Har hört senaste Reference serien som är mumma för öronen, däremot väldigt dyr historia. Har sett på Audio Physic classic serien som skulle kunna passa rent storleksmässigt som fronthögtalare och som låter väldigt bra, samtidigt som centern i KEF R serie är även något som är utav intresse. Det är vad jag försöker ta beslut över.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Uni-q elementet sitter i alla serierna från KEF, skillnaden ligger i val av material allt från lådans uppbyggnad och så vidare. Har hört senaste Reference serien som är mumma för öronen, däremot väldigt dyr historia. Har sett på Audio Physic classic serien som skulle kunna passa rent storleksmässigt som fronthögtalare och som låter väldigt bra, samtidigt som centern i KEF R serie är även något som är utav intresse. Det är vad jag försöker ta beslut över.

Har aldrig ägt några KEF tidigare, bara hört i butik, men gillar verkligen mina små skapelser. Frun har gett dem godkänt också. Bara det är ju skönt.