Den digitala biografen

Permalänk
Medlem

Så länge biopublik i allmänhet inte kan hålla käften (särskilt de förbannade idioter som redan sett filmen och absolut måste berätta vad som komma skall), låta bli telefonerna eller prassla konstant, så kommer det aldrig finnas en biograf som är bättre än den man har hemma.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@Patan77: ja.. sen mekas det nog rätt hårt på 8K gissar jag, japans 8K TV-funderingar osv.

Permalänk
Medlem

mycket intressant läsning, tackar för artikeln om min favoritbiograf.
var där redan i lördags. att se vissa filmer på rigoletto har blivit en standard för mig. finns ingen biograf som slår känslan man får på rad 7

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jävligt bra artikel. Intressant läsning. Synd att du inte va på Heron City istället. Mycket bättre biograf, imo.

men
SF suger något fruktansvärt.
Sjukt mycket reklam. (Jag va i holland på bio. Dem hade ingen reklam alls när jag va där. bara nåra trailers vilket e trevligt.)
Storlarna e förjävligt dåliga. till o med på VIP platser har dem sjukt dåliga o obekväma stolar.
Tråkigt att ett så ruttet företag som SF i princip ska ha monopol på Bio i Sverige. =/

Jag hoppas att dem förbättrar sig på alla punkter i Solna. (Reklam kommer dem aldrig ta bort, dem snåla jävlarna)

Heron City e den enda biografen i Uppsala / Sthlm som jag tycker vettig. Men den va ju byggd av amerikaner från början. Inte SF.

Hur kan du störas av reklamen? Det är en liten stund innan själva filmen och du behöver inte titta på den.
Hade det inte funnits reklam hade det varit ännu dyrare att gå på bio så var glad att det inte är under själva filmen...

Permalänk
Medlem

wow 4k

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Mycket intressant artikel, mer sånt!

Visa signatur

Veteran

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Hur kan du störas av reklamen? Det är en liten stund innan själva filmen och du behöver inte titta på den.
Hade det inte funnits reklam hade det varit ännu dyrare att gå på bio så var glad att det inte är under själva filmen...

För mig är det mer en principsak att man betalat för att se en film och så får man ändå "genomlida" reklam första 10 minuterna. Det ger enligt mig inte ett bra intryck, inte vill man sälja sin tjänst tillsammans med något kunden inte vill ha, lite som bloatware i datorer och telefoner. Men visst, får det ner priset på biljetten så är det väl inte hela världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

"3D spås en ljus framtid" stämmer knappast.
En kompis är biografmaskinist och de filmer som visas i 3D har tappat väldigt mycket folk och flertalet regisörer vägrar även att göra 3D versioner av sina filmer, det är helt enkelt en gigantisk flopp.

Rigoletto har en speciell plast i mitt hjärta. Min pappa arbetade ett stenkast därifrån och tog mig dit när jag hade blivit så stor att jag kunde gå på bio. Sedan dess har jag sett många filmpremiärer där, varit nästan först i kön till Star Wars, varit uppe i projektorrummet och hälsat på biografmaskinisten Hasse (en legend!) och Rosa Pantern i fönstret.

Jag tycker inte att det är värt att gå på små biografer, utan bara salonger som är i samma storleksklass som Rigoletto - och med riktig film eller minst 4K.
Eller .. jag skulle gå på Rigoletto om det inte var så att de nästan bara visade 3D-filmer.
Jag har aldrig tyckt att 3D-tekniken fungerat tillräckligt bra. Den har snarare försämrat filmupplevelsen. I värsta fallet (premiären av Prometheus på Filmstaden Söder) så hade projektionen så pass mycket crosstalk att jag klagade och fick en fribiljett tillbaka. Första delen av Hobbit-filmen (med 3D i 48 fps) var den sista 3D-filmen jag såg, och det var för att folk hade påstått att den högre bildhastigheten skulle göra det lättare att se filmen i 3D, men det var ändå en besvikelse.

Skrivet av Ostbiten:

Jag längtar till imax kommer i höst/vinter i Solna - det om något, måste vara en mäktig upplevelse.

Heh. I marknadsföringen står det att Imax-biografen är den första kommersiella Imax-biografen i Sverige.
Det är inte den första Imax-biografen i Sverige. Cosmonova har funnits på Naturhistoriska Riksmuséet i Stockholm sedan 90-talet.

Skrivet av Patan77:

100-150kr för en film som ibland kostar flera miljarder att göra, om du tänker på det, så är det egentligen en ganska bra deal.

Det är mycket billigare att se på bio i andra länder än hos SF i Sverige. En stor del av biljettpriset är i praktiken som en slags skatt som finansierar det statliga filmstödet som går till att finansiera svenska filmer.
Det är med andra ord dina biobesök av bra filmer som har bekostat alla usla Beck-filmer ...

Skrivet av Patan77:

Sen så är 4k på bio extremt mycket högre kavitet än vad du kan få hemma. JPEG 2000 som de använder är lossless och 16bit, upplösning är inte allt som spelar roll, men en av de bästa sakerna med bio jämfört med hemma film, imo är ljudet.

Skrivet av Anon@tor:

2k och jpeg 2000 låter ju inte så jätte modernt, också relevant är ju graden av komprimering och nerskalning av chroma.

Jag har jobbat med JPEG-2000. Det är något helt annat än vanliga JPEG: det delar bara namnet med det.
Det kodas inte lossless, men med klart högre bitrate än Bluray och UHD-Bluray och mycket högre än vad som streamas. Till exempel kodas varje film-bild för sig, medans de flesta videoformat inte kodar varje bild utan mest kodar övergångar mellan bilder.

4K på bio är dessutom riktiga 4096 bildpunkter brett, medans det s.k. "4K"-formatet man kan få hemma endast är dubbelt så mycket som "Full HD", dvs. 3840 pixlar. Jag har tjatat på SweClockers att de ska arbeta för att inte blanda ihop dessa, och kalla 4K för 4K och UHD för UHD istället för "4K-UHD" som de envisas med att göra ...

Förresten tycker jag att JPEG-2000 är en ganska usel codec. Det kräver aldeles för mycket processorkraft, eller snarare, speciell hårdvara för att avkoda. Den hårdvaran blir dessutom utsliten efter ett par år. Detta gör att tekniken blir onödigt dyr.

Skrivet av Mullvaden83:

till o med på VIP platser har dem sjukt dåliga o obekväma stolar.

Mm.. Jag har suttit i VIP-stolarna på Rigoletto några gånger och tycker att de är mindre bekväma än stolarna på parketten. Dessutom ser man sämre. Jag skulle aldrig betala för det.

En del av bion i Solna ska servera mat så att man får höra ännu mer glufsljud och prat: Nej tack.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Heh. I marknadsföringen står det att Imax-biografen är den första kommersiella Imax-biografen i Sverige.
Det är inte den första Imax-biografen i Sverige. Cosmonova har funnits på Naturhistoriska Riksmuséet i Stockholm sedan 90-talet.

Mh, har varit på Cosmonova på klassresa när jag var mindre, var rätt mäktigt. Dock bara nå typ demo vi såg.

Ska bli roligt att det kommer en kommersiell IMAX-biograf.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

JPEG 2000 som de använder är lossless och 16bit

Skrivet av Findecanor:

Jag har jobbat med JPEG-2000. Det är något helt annat än vanliga JPEG: det delar bara namnet med det.

Det kodas inte lossless, men med klart högre bitrate än Bluray och UHD-Bluray och mycket högre än vad som streamas. Till exempel kodas varje film-bild för sig, medans de flesta videoformat inte kodar varje bild utan mest kodar övergångar mellan bilder.

Rättar mig själv lite, JPEG-2000 kodas lossless 16bit för original kopian, och DCP som projekteras på bio är JPEG-2000 lossy 12bit ca 250Mbits för 24fps, men aa är fortfarande mycket högre kvalitet än t.ex bluray.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Om folk vill lägga miljarder på att göra en film är det deras sak. Finns massor av bra filmer som inte kostade en promille av en miljard att producera. Frågan är bara hur många miljoner man vill slänga efter diverse skådisar, direktörer och hur mycket investorerna och bankerna förväntar sig att tjäna.

Precis som musik behövs det inte pengar för att skapa ett konstverk utan ett brinnande intresse och talang.
Precis som med musik så bör man spela för att man tycker det är kul, inte för att bli rik.

Behöver man flera hundratals miljoner människor som ska betala över 100 spänn var för att filmen ska gå runt har man gjort nåt fel, så vida det nu inte är tal om något verkligen enormt och spektakulärt...

"Finns massor av bra filmer som inte kostade en promille av en miljard att producera"

Du får gärna nämna några av dessa "massor av bra filmer" som kostar mindre "en promille av en miljard att producera" a.k.a under 1miljon sek. Vist går att hitta ett par "bra" filmer som skapas på typ ingen budget, men är huvudsakligen av en grupp kompisar som jobbat gratis och är typ "found footage" / en väldigt enkel film, t.ex ( Paranormal Activity).

Vet inte vilken värld du lever i som tror att alla med talang och gillar det dom jobbar med ska jobba gratis, med den logiken ska även kirurger, ingenjörer etc jobba gratis för att de har ett "brinnande intresse och talang".

T.ex en "Blockbuster/AAA" film är det ca 2000-3000 personer som jobbar på och ofta tar några år att göra , så även om alla skulle jobba helt gratis, och bara vilja ha nån stans att sova och kunna äta, så krävs det fortfarande väldigt mycket pengar.

Och huvudanledningen till att vissa skådespelar får så mycket betalt, är för att en film med tex Tom Hanks i kommer betydligt flera personer se än om samma film hade helt okända skådespelare (i vanliga fall), så egentligen är det deras namn på affischen som är värt en viss summa, inte att de är nödvändigtvis att det är tusen gånger bättre skådespelare.

Dessutom om man investerar i nått så vill man ju göra en vinst, eftersom de tar risken så varför skulle de vilja riskera sina pengar för att gå +-0, och dessutom så många filmer går inte med vinst, vilket gör att det filmer som går med vinst måste "bära" de filmer som inte gått med vinst.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

När jag bokar bio på SF så kan man välja att inte köpa glasögon, det måste väl vara samma för alla städer? de är förvalt som standard men är bara att välja bort. Har glasögon hemma från ett biobesök för länge sen och det är inte så jobbigt att komma ihåg att ta med dem.

Med filmrullar måste du ju betala för den fysiska filmen och den troligtvis dyrare frakten, självklart måste du betala för allt runt om och jag tror knappast att kopieringsskyddet är den dyrare delen av filmkostnaden. Utan skydd skulle ju någon som jobbar på biografen eller i distributionskedjan kunna ta med sig filmen hem och kopiera till sin dator, det är ganska logiskt att filmbolagen vill skydda sig mot möjligheten att kunna ladda ner en film som fortfarande går på bio.

Det är väldigt många biosalonger filmerna ska skickas till, filmbolagen kan helt enkelt inte lita på att säkerheten kring deras filmer är garanterade på varenda ställe. Jag tror nuvarande kopieringsskydd är billigare än att ha vakter som vaktar filmerna dygnet runt

Vem har pratat om filmrullar? Vi lever inte på 1800-talet. Nej det måste ju vara mycket billigare att utveckla, tillverka och underhålla properitär hårdvara såsom HDD-kassetten eller vad det var på bilden i artikeln... Jag har iaf aldrig sett en sån förr, ser ut som en hotswap-tray men med SATA, USB och något mer.

Eller, om man släppte filmerna på hyr och köp -marknaderna samtidigt som den gick upp på bio så att vi som inte gillar bio inte behövde vänta 6 månader på att se en film så skulle nog piratmarknaden minska också... Men som vanligt när det gäller framförallt filmbranschen så lägger man allt krut på att göra det så krångligt som möjligt för oss konsumenter att se materialet som vi betalt för. Det är ju till och med ENKLARE att se piratad film än köpt sådan - har jag hört. Själv betalar jag flerfaldigt för mig med privakopieringsersättning (där man tvingas betala för kopior man inte får göra pga kopieringsskydd, typ DVD och BD), TV-licens etc etc.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Imax i solna blir visst den första Imax i Sverige.
Cosmonova är omnimax.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Micke O:

Vem har pratat om filmrullar? Vi lever inte på 1800-talet. Nej det måste ju vara mycket billigare att utveckla, tillverka och underhålla properitär hårdvara såsom HDD-kassetten eller vad det var på bilden i artikeln... Jag har iaf aldrig sett en sån förr, ser ut som en hotswap-tray men med SATA, USB och något mer.

Eller, om man släppte filmerna på hyr och köp -marknaderna samtidigt som den gick upp på bio så att vi som inte gillar bio inte behövde vänta 6 månader på att se en film så skulle nog piratmarknaden minska också... Men som vanligt när det gäller framförallt filmbranschen så lägger man allt krut på att göra det så krångligt som möjligt för oss konsumenter att se materialet som vi betalt för. Det är ju till och med ENKLARE att se piratad film än köpt sådan - har jag hört. Själv betalar jag flerfaldigt för mig med privakopieringsersättning (där man tvingas betala för kopior man inte får göra pga kopieringsskydd, typ DVD och BD), TV-licens etc etc.

Att jag tog upp filmrullar var som jämförelse med hur det såg ut innan, kostnaden har flyttat helt enkelt men du kanske inte menade att det var billigare/bättre förr.

När och hur filmerna ska släppas går ju så klart att diskutera, filmbolagen verkar iallafall vara väldigt rädda att skapa en konkurrent till biotittandet, de vill kunna sätta sina egna regler men vi får se hur länge de klarar av att stångas mot utvecklingen.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Imax i solna blir visst den första Imax i Sverige.
Cosmonova är omnimax.

Omnimax är en typ av Imax.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Omnimax är en typ av Imax.

Och Cosmonova kan spela båda formaten
Deras ljudsystem är föresten sanslöst bra.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Testpilot
Skrivet av smygolf:

Och Cosmonova kan spela båda formaten
Deras ljudsystem är föresten sanslöst bra.

Nu har jag aldrig sett det själv men googlar jag lite kan jag hitta folk som säger att de sett vanlig, platt film i en dome-salong och de verkar inte tycka att det är en bra upplevelse så frågan är om de egentligen "kan" visa båda formaten, utöver att det är rent tekniskt möjligt. Dome-film är centrerad mycket längre ner i filmrutan så du lär behöva luta dig rejält bakåt om du ska titta på vanlig film.

Vore intressant att besöka Stockholm sen när nya biografen i Solna är klar, gäller att de visar en bra film som både är i IMAX och har Dolby Atmos bara
Avatar 2 kanske är en kandidat.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Nu har jag aldrig sett det själv men googlar jag lite kan jag hitta folk som säger att de sett vanlig, platt film i en dome-salong och de verkar inte tycka att det är en bra upplevelse så frågan är om de egentligen "kan" visa båda formaten, utöver att det är rent tekniskt möjligt. Dome-film är centrerad mycket längre ner i filmrutan så du lär behöva luta dig rejält bakåt om du ska titta på vanlig film.

Vore intressant att besöka Stockholm sen när nya biografen i Solna är klar, gäller att de visar en bra film som både är i IMAX och har Dolby Atmos bara
Avatar 2 kanske är en kandidat.

Det är inga probs förutom att domen är aningens mer böjd än vad en duk normalt är och att det även även är böjd i höjdled.
Men jag ser inga probs med placeringen o har aldrig upplevt att dom har hög bild.
Kan nog vara från salong till salong.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Testpilot
Skrivet av smygolf:

Det är inga probs förutom att domen är aningens mer böjd än vad en duk normalt är och att det även även är böjd i höjdled.
Men jag ser inga probs med placeringen o har aldrig upplevt att dom har hög bild.
Kan nog vara från salong till salong.

Dom kanske har en alternativ lins för vanlig filmvisning så att det inte blir så förvrängt och de som upplevde det som dåligt kanske såg med den vanliga fisheye-dome-linsen. Visste för övrigt inte att Cosmonova visade annat än dome-filmer, vet att det pratades om det när folk ville se Avtar i IMAX där och Cosmonova berättade att det helt enkelt inte gick för att de hade fel IMAX men det kanske var 3D som var problemet.

En tråkig sak med den digitala övergången är ju att maskinrummen inte har film som går över hela rummet, det på Cosmonova är ju riktigt häftigt att se med filmen som går upp i taket och allt och filmrullarna är inte små direkt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jörgen, dina artiklar är de mest detaljerade jag någonsin läst jämsides med Anand Lal Shrimpi (Anandtech). Helt för mycket detaljer för min smak men jag förstår att folk vill ha det.

Under hela artikeln kunde jag bara tänka på en gammaldags biograf o att det e sorgligt att de försvann :/

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Dom kanske har en alternativ lins för vanlig filmvisning så att det inte blir så förvrängt och de som upplevde det som dåligt kanske såg med den vanliga fisheye-dome-linsen. Visste för övrigt inte att Cosmonova visade annat än dome-filmer, vet att det pratades om det när folk ville se Avtar i IMAX där och Cosmonova berättade att det helt enkelt inte gick för att de hade fel IMAX men det kanske var 3D som var problemet.

En tråkig sak med den digitala övergången är ju att maskinrummen inte har film som går över hela rummet, det på Cosmonova är ju riktigt häftigt att se med filmen som går upp i taket och allt och filmrullarna är inte små direkt.

Dome spelas in med fisheye vilket vanlig imax inte görs så ett linsbyte är nog ett krav i vilket fall som.
Däremot är centreringen inte den samma och centreras imax på samma ställe då blir det högt.
Jag kan för lite i ämnet så jag vill inte uttala mig för mycket.

Filmer som inte är inspelade i imax från början blir tyvärr inte samma sak som the real deal.
Se bara den skillnaden det är på krisphet, skärpdjup på bilden mellan dom olika sekvenserna på Black knight.
Och det på en tv eller proj i hemmet.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Dome spelas in med fisheye vilket vanlig imax inte görs så ett linsbyte är nog ett krav i vilket fall som.
Däremot är centreringen inte den samma och centreras imax på samma ställe då blir det högt.
Jag kan för lite i ämnet så jag vill inte uttala mig för mycket.

Filmer som inte är inspelade i imax från början blir tyvärr inte samma sak som the real deal.
Se bara den skillnaden det är på krisphet, skärpdjup på bilden mellan dom olika sekvenserna på Black knight.
Och det på en tv eller proj i hemmet.

Black Knight? Du menar två senaste Batman filmerna.

Cosmonova kan inte visa kommeciella IMAX filmer eftersom deras maskinrum och filmhållare är anpassad för 45min filmer. en 3H rulle som Interstellar tex skulle helt enkelt vara för tung och för bred för att få plats.

Sedan är problemet att duken är omnimax (dome) och att publiken sitter för nära själva duken. Det blir som att sitta 20cm från en tv och försöka hänga med i allt som händer.

Dessutom finns det bara en handfull filmer som är inspelade med riktig Imax kamera. Det är filmerna nämnda ovan plus några minuter i MI4, Hunger Games part 2, och nu nya Star Wars.

Imax i Solna kommer heller inte vara "äkta" imax med formatet 1.44:1 utan närmare 16:9 och tillhöra den digitala Imax famlijen. Finns mycket om detta på nätet. sök bara på "Liemax".

Tyvärr, närmaste ställe för äkta imax är London, waterloo och BFI Imax. Dit har jag åkt många gånger.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Black Knight? Du menar två senaste Batman filmerna.

Cosmonova kan inte visa kommeciella IMAX filmer eftersom deras maskinrum och filmhållare är anpassad för 45min filmer. en 3H rulle som Interstellar tex skulle helt enkelt vara för tung och för bred för att få plats.

Sedan är problemet att duken är omnimax (dome) och att publiken sitter för nära själva duken. Det blir som att sitta 20cm från en tv och försöka hänga med i allt som händer.

Dessutom finns det bara en handfull filmer som är inspelade med riktig Imax kamera. Det är filmerna nämnda ovan plus några minuter i MI4, Hunger Games part 2, och nu nya Star Wars.

Imax i Solna kommer heller inte vara "äkta" imax med formatet 1.44:1 utan närmare 16:9 och tillhöra den digitala Imax famlijen. Finns mycket om detta på nätet. sök bara på "Liemax".

Tyvärr, närmaste ställe för äkta imax är London, waterloo och BFI Imax. Dit har jag åkt många gånger.

Tack för informationen
Dom filmerna du nämde, är hela filmen i Imax eller som i Batman bara olika sekvenser?
Är ett hästjobb att spela in med Imax

Btw,
Såg att CinemaxX i kph går All in med ljudsystem från Meyer Sound!

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Testpilot
Skrivet av dealerovski:

Black Knight? Du menar två senaste Batman filmerna.

Cosmonova kan inte visa kommeciella IMAX filmer eftersom deras maskinrum och filmhållare är anpassad för 45min filmer. en 3H rulle som Interstellar tex skulle helt enkelt vara för tung och för bred för att få plats.

Sedan är problemet att duken är omnimax (dome) och att publiken sitter för nära själva duken. Det blir som att sitta 20cm från en tv och försöka hänga med i allt som händer.

Dessutom finns det bara en handfull filmer som är inspelade med riktig Imax kamera. Det är filmerna nämnda ovan plus några minuter i MI4, Hunger Games part 2, och nu nya Star Wars.

Imax i Solna kommer heller inte vara "äkta" imax med formatet 1.44:1 utan närmare 16:9 och tillhöra den digitala Imax famlijen. Finns mycket om detta på nätet. sök bara på "Liemax".

Tyvärr, närmaste ställe för äkta imax är London, waterloo och BFI Imax. Dit har jag åkt många gånger.

Som jag misstänkte alltså, kan inte ha varit på Cosmonova man sett vanliga filmer då. Fint att någon kommer och styr upp bland allt gissande

Angående äkta IMAX så lär det väl inte finnas så mycket nytt material att tillgå framöver? att satsa på det i Solna är känns inte så ekonomiskt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Tack för informationen
Dom filmerna du nämde, är hela filmen i Imax eller som i Batman bara olika sekvenser?
Är ett hästjobb att spela in med Imax

Btw,
Såg att CinemaxX i kph går All in med ljudsystem från Meyer Sound!

Hunger games, åtminstånde Catching Fire, är delvis i Imax vet jag. Bytet från vanlig bild till Imax är väldigt snyggt gjord i Catching fire. Det finns klipp på youtube som visar bytet. Där byter de till Imax precis när de kommer in i hunger games arenan(är väl ändå inte spoiler att en hunger games film utspelar sig i hunger games arenan)

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Hunger games, åtminstånde Catching Fire, är delvis i Imax vet jag. Bytet från vanlig bild till Imax är väldigt snyggt gjord i Catching fire. Det finns klipp på youtube som visar bytet. Där byter de till Imax precis när de kommer in i hunger games arenan(är väl ändå inte spoiler att en hunger games film utspelar sig i hunger games arenan)

Precis men tror nästan bytet i MI4 är ännu maffigare att se i IMAX. https://youtu.be/Xu8-_Sqce3U?t=43s

Det finns ingen spelfilm som använt sig av 100% IMAX format ännu (förutom dokumentärer). Den film som använt flest minuter av formatet är Interstellar, tror det är ca 100 min. Det kan jämföras med Catching fire som har 50min av IMAX och M:I4 med 25min...

Fast det finns fortfarande skäl till att uppskatta IMAX i digtal form som den i Solna senare i år. Det är pga ljudkvaliten och ljudvolymen är precis av samma standard som alltid. Många svenskar kommer bli chockade när dom visar första filmerna där.. precis som jag blev första gången jag såg TDK i London. Ljudkvaliten och dynamiken är pinsamt dåliga i dagens SF biografer går inte ens att jämföra.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Patan77:

"Finns massor av bra filmer som inte kostade en promille av en miljard att producera"

Du får gärna nämna några av dessa "massor av bra filmer" som kostar mindre "en promille av en miljard att producera" a.k.a under 1miljon sek. Vist går att hitta ett par "bra" filmer som skapas på typ ingen budget, men är huvudsakligen av en grupp kompisar som jobbat gratis och är typ "found footage" / en väldigt enkel film, t.ex ( Paranormal Activity).

Vet inte vilken värld du lever i som tror att alla med talang och gillar det dom jobbar med ska jobba gratis, med den logiken ska även kirurger, ingenjörer etc jobba gratis för att de har ett "brinnande intresse och talang".

T.ex en "Blockbuster/AAA" film är det ca 2000-3000 personer som jobbar på och ofta tar några år att göra , så även om alla skulle jobba helt gratis, och bara vilja ha nån stans att sova och kunna äta, så krävs det fortfarande väldigt mycket pengar.

Och huvudanledningen till att vissa skådespelar får så mycket betalt, är för att en film med tex Tom Hanks i kommer betydligt flera personer se än om samma film hade helt okända skådespelare (i vanliga fall), så egentligen är det deras namn på affischen som är värt en viss summa, inte att de är nödvändigtvis att det är tusen gånger bättre skådespelare.

Dessutom om man investerar i nått så vill man ju göra en vinst, eftersom de tar risken så varför skulle de vilja riskera sina pengar för att gå +-0, och dessutom så många filmer går inte med vinst, vilket gör att det filmer som går med vinst måste "bära" de filmer som inte gått med vinst.

JObba gratis o jobba gratis.. allt går om man vill. Har gjort kortare filmklipp och lagt upp gratis på youtube. Fått kommentarer av glada människor som har haft nytta av dem, det är nog med betalning för mig! Sen har jag medverkat i några filmer där man fått lite smått betalt också, men hade de haft en tajtare budget så hade jag nog medverkat utan att få betalt också.

Det är väl lite som att säga att en konstnär måste få ett visst antal tio tusen per verk, de ska ju också leva. Lyckas man sälja sina verk för pengarna så grattis. Annars får man leva fattigt eller jobba med annat vid sidan om.

Permalänk

Väldigt bra artikel! Det som dock saknades var väl information om vilken upplösning som filmerna visas i? För det kan väl inte vara 2048x800 eller vad det stod. I början på artikeln nämndes det 4k men därefter vart det ingen mer info. Bara 4k..

Sedan mäste jag säga att det vore väldigt intressant om ni gjorde en liknande artikel om iMax biografen på malen i solna. Där finns det säkert väldigt mycket mer att geeka sig ner i osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB