Square Enix demar spelmotorn Dawn Engine i Deus Ex: Mankind Divided

Permalänk
Melding Plague

Square Enix demar spelmotorn Dawn Engine i Deus Ex: Mankind Divided

Avancerade ljuseffekter och efterbehandling är några av höjdpunkterna i spelmotorn Dawn Engine, som ligger till grund för framtida Deus Ex: Mankind Divided.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så grymt peppad!

EDIT:
Är ni helt säkra på 2016? Vid förbokning står "under 2015".
Tror även dom sagt 2015 på sitt instagram också.
Hoppas verkligen inte på 2016. Vill ha nu

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Ska bli en ära... 2016!

Permalänk
Inaktiv

Ser inte ut att bli en skit port som Deus Ex: The Fall. Man gav ju nästan upp hoppet efter den skiten.

http://www.metacritic.com/game/pc/deus-ex-the-fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Ser inte ut att bli en skit port som Deus Ex: The Fall. Man gav ju nästan upp hoppet efter den skiten.

Du menar mobilplattform>övriga
Hade velat veta hur dom enns kom på den ideen XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

"Unfortunately all these features were simply not possible on current generation consoles, so we had to cut them out of the final product"

Permalänk
Medlem

Ni som har lite bättre koll på 3D-modellering och rendering nuförtiden kanske kan svara på om det är "riktig" GI som används i dessa nya grafikmotorer eller om det likt UE4 är en lite billigare raytracing med typ tre bounces?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Undrar när man kommer lyckas göra vettiga ansiktsanimeringar i datorspel. Man har ju sett massa teknikdemos där dom kör motion capture på nyllen som ser skitbra ut, men det verkar ändå inte hitta ut till spel. Grafiken är snygg men så fort det är dialog så är ansiktena lika stela och overkliga som pac man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Undrar när man kommer lyckas göra vettiga ansiktsanimeringar i datorspel. Man har ju sett massa teknikdemos där dom kör motion capture på nyllen som ser skitbra ut, men det verkar ändå inte hitta ut till spel. Grafiken är snygg men så fort det är dialog så är ansiktena lika stela och overkliga som pac man.

Vissa spel lyckas helt okej, typ The Last of Us. Men jag håller helt med om att majoriteten är ganska kass på den fronten fortfarande.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Kräver inte "Volumetric Lighting & Air Density" en feature som kommer från DX12.1? Då menar jag Volumetric Tiling.
Detta kan innebära att AMD arbetar på en DX12.1 drivrutin.

Permalänk
Medlem

Tycker nästan att scenen som visar "Global illumination" såg bättre ut utan.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att många visuella effekter i spel bara är förstärkningar av svagheter i traditionella kameratekniker?
t.ex. "lens flare", hur många sådan ser du med ett naket öga?
HDR light, fungerar typ baklänges i spel, all blir vitt istället för tydligt.
texturer reflekterar allt, tegel ser ut som glaserad etc.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Final Fantasy VII Remake och den motorn =P

Permalänk
Medlem

Skönt att se att dom använder TressFX och inte Nvidias skitdåliga Hairworks.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SSIV:

Kräver inte "Volumetric Lighting & Air Density" en feature som kommer från DX12.1? Då menar jag Volumetric Tiling.
Detta kan innebära att AMD arbetar på en DX12.1 drivrutin.

Finns inget DX12.1, dock finns feature_level 11.0, 11.1 12.0 och 12.1 för DX12.0.
Tiled resources, tier 3?
Man vet att GCN 1.0 har stöd för tier 1 och GCN 1.1&1.2 har stöd för tier 2, möjligt att det ökar, vad jag förstått är det inte heller så svårt att fixa det via mjukvara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Sqenix har sagt att spelet kommer ut tidigt 2016 på E3 så min gissning är mitten av Feb. Men det får vi ju se.

Är väldigt taggad inför detta spelet! hoppas på samma känsla som DE-HR

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Så grymt peppad!

EDIT:
Är ni helt säkra på 2016? Vid förbokning står "under 2015".
Tror även dom sagt 2015 på sitt instagram också.
Hoppas verkligen inte på 2016. Vill ha nu

Släpps väl när AMD Zen kommer ut AMD loggan var ju med på ett hörn i slutet såg jag

Enligt mig är detta ett av få spel som är värt att vänta på tillsammans med Dishonored 2

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Square borde seriös samla sitt företag och fokusera på EN spelmotor, de har idag två riktigt bra spel motorer, speciellt Luminous Studio. Samt en hel drös äldre samt vissa blandade som T.ex. FF14 som använder delar av Luminous Studio från och med imorgon med expansionen.

Skrivet av Hcz:

Final Fantasy VII Remake och den motorn =P

FF7 remaken kommer så got som garanterat använda Luminous Studio.

Skrivet av FL3JM:

Undrar när man kommer lyckas göra vettiga ansiktsanimeringar i datorspel. Man har ju sett massa teknikdemos där dom kör motion capture på nyllen som ser skitbra ut, men det verkar ändå inte hitta ut till spel. Grafiken är snygg men så fort det är dialog så är ansiktena lika stela och overkliga som pac man.

Kolla in videon ovanför här, där har du riktigt trevliga ansiktsrörelser o.s.v från en annan spelmotor från Square.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Square borde seriös samla sitt företag och fokusera på EN spelmotor, de har idag två riktigt bra spel motorer, speciellt Luminous Studio. Samt en hel drös äldre samt vissa blandade som T.ex. FF14 som använder delar av Luminous Studio från och med imorgon med expansionen.

FF7 remaken kommer så got som garanterat använda Luminous Studio.

https://www.youtube.com/watch?v=rpDdOIZy-4k

Kolla in videon ovanför här, där har du riktigt trevliga ansiktsrörelser o.s.v från en annan spelmotor från Square.

Fast Square är ju bara utgivare för Deus Ex, Eidos utvecklar.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Släpps väl när AMD Zen kommer ut AMD loggan var ju med på ett hörn i slutet såg jag

Enligt mig är detta ett av få spel som är värt att vänta på tillsammans med Dishonored 2

Skulle gissa på att det också är en "amd gaming evolved"titel like human revolution.
Kan ju alltid komma med fury

Skrivet av MugiMugi:

Square borde seriös samla sitt företag och fokusera på EN spelmotor, de har idag två riktigt bra spel motorer, speciellt Luminous Studio. Samt en hel drös äldre samt vissa blandade som T.ex. FF14 som använder delar av Luminous Studio från och med imorgon med expansionen.

FF7 remaken kommer så got som garanterat använda Luminous Studio.

https://www.youtube.com/watch?v=rpDdOIZy-4k

Kolla in videon ovanför här, där har du riktigt trevliga ansiktsrörelser o.s.v från en annan spelmotor från Square.

FF7 remake helt klart värt att vänta på också.
Frågan är ju bara då. pc med xboxkontroll eller till ps4an? :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Square Enix demar spelmotorn Dawn Engine i Deus Ex: Mankind Divided

"Demar" Fint språkbruk Sweclockers.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Fast Square är ju bara utgivare för Deus Ex, Eidos utvecklar.

Eidos är ett dotterbolag av Square Enix, dvs de bör ju sammarbeta tycker man. Så att de bara är utgivare stämmer inte precis.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Tycker nästan att scenen som visar "Global illumination" såg bättre ut utan.

Det är väl likadant med DOF/Bokeh scenen, att de kanske inte valt bästa scenerna för att demonstrera det.

Grejen med Global Illumnination är att du får samma belysning som scenen är tänkt att ha jämfört med förbakad belysning. Men om något i scenen ändras så ändras belysningen i realtid vilket det inte gör med förbakad belysning. Notera att jag inte är någon spelprogrammerare, detta är enbart info som jag sett på andra ställen.

Tyckte motorn ser riktigt bra ut, väldigt hög detaljnivå i scenerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Square borde seriös samla sitt företag och fokusera på EN spelmotor, de har idag två riktigt bra spel motorer, speciellt Luminous Studio. Samt en hel drös äldre samt vissa blandade som T.ex. FF14 som använder delar av Luminous Studio från och med imorgon med expansionen.

Dawn Engine kommer just nu enbart användas i Deus Ex Mankind Divided. Det är för att det är deras motor som de vidareutvecklat från Glacier 2 engine som Hitmanserien använde. De började med den i första Deus Ex-spelet eftersom den passade spelet bäst. Mankind Divided kommer inte vara open world, utan ha stora levels och då är det bra med en motor byggd för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Ni som har lite bättre koll på 3D-modellering och rendering nuförtiden kanske kan svara på om det är "riktig" GI som används i dessa nya grafikmotorer eller om det likt UE4 är en lite billigare raytracing med typ tre bounces?

Nej, det är en approximation likt den i UE4. Mjukvaran för att åstadkomma GI har funnits i evigheter, det handlar bara om att vi helt enkelt inte har den datorkraft som behövs för att göra GI i realtid idag.

Permalänk

Med nytt Deus Ex kommer också en ny upplaga av eargasm.

Bra bakgrunds musik från Michael McCann.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Square borde seriös samla sitt företag och fokusera på EN spelmotor, de har idag två riktigt bra spel motorer, speciellt Luminous Studio. Samt en hel drös äldre samt vissa blandade som T.ex. FF14 som använder delar av Luminous Studio från och med imorgon med expansionen.

FF7 remaken kommer så got som garanterat använda Luminous Studio.

https://www.youtube.com/watch?v=rpDdOIZy-4k

Kolla in videon ovanför här, där har du riktigt trevliga ansiktsrörelser o.s.v från en annan spelmotor från Square.

Tror det dröjer innan vi får se något med den där motorn :P. Bara i den lilla scen de visar krävs ju 4 titan och då flyter det inte på perfekt ändå.
Jag kommer ihåg första gången jag såg det där klippet och blev ganska chockad när han bevisa att det var i realtid.
Nu hoppas jag innerligt att jag är ute och cyklar och att motorn med hjälp av DX12 och optimering kommer fungera bra i spel som kommer redan nästa år.

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Medlem

@Ecchi-BANZAII!!! Den fungerar utmärkt även som 'förgrunds'-musik men ja, jag håller med, han är suverän.

Många bra titlar framöver ser det ut som, denna är ju utan tvekan högst upp på listan. Motorn verkar lovande, fint också att dom skippar Nvidia hairworks, äter mycket, tillför lite.

Visa signatur

| Asus Z97-A | Intel i7 4790k | CM Hyper 212 Evo | Asus GTX 970 Strix 4GB | Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600MHz |

| ADATA SP900 256GB | WD Green 1TB | EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R4 |

| QPAD QH-85 | QPAD MK-80 | Corsair Raptor M40 |

Permalänk
Medlem

Officiell demo från spelet, 25 min lång.

Varning, ett par spoilers för de som inte vill se något alls från spelet. Verkar vara från PS4, i alla fall är handkontrollern Sonys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spruce89:

Tror det dröjer innan vi får se något med den där motorn :P. Bara i den lilla scen de visar krävs ju 4 titan och då flyter det inte på perfekt ändå.
Jag kommer ihåg första gången jag såg det där klippet och blev ganska chockad när han bevisa att det var i realtid.
Nu hoppas jag innerligt att jag är ute och cyklar och att motorn med hjälp av DX12 och optimering kommer fungera bra i spel som kommer redan nästa år.

Final Fantasy 15 drivs av Version 1.5 av Den spelmotorn, finns demo redan idag ute på PS4, som senast någon vecka sedan fick en rejäl uppdatering.

T.ex. gameplay från senaste demo versionen: https://www.youtube.com/watch?v=WdzWRbtUeT0

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.