Vilka inställningar för bäst ljud?

Permalänk
Medlem

Vilka inställningar för bäst ljud?

Hej!

Jag är verkligen grön när det kommer till detta ämne och därför vänder jag mig till er. Har nyligen köpt ny förstärkare och subwoofer. Nu skulle jag vilja ha hjälp med att ställa in allt för att få det bästa ljudet.

Förstärkare:
Sony STR-DN1050
Subwoofer:
Audio Pro LV-SUB Flat
Högtalare (kanske sex år gamla, max 140W)
LG SH52TH-S

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
Joakim

Permalänk
Avstängd

Put everything on 11

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Det är ju omöjligt för en annan att säga vilka inställningar som passar för just dig, men prova alla olika kombinationer och se vad som faller bäst i smaken.

Vad gäller det främst för område film/musik/spel?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WongFeiHung:

Put everything on 11

Själv har jag alltid kört allt på mitten när det gäller ljud, Put everything on "0" utan skräp som basförstärkning mm. Tycker högtalarna och inte basreglaget på receivern ska bestämma ljudbilden. Vill jag ha mer bas höjer jag bara volymen. Gäller film och spel.

Stormense svamlar
Ny musik är tyvärr inte länge en njutbar upplevelse ljudmässigt och kvittar för mig om jag spelar genom datorhögtalare eller billiga hörlurar. Missförstå mig inte nu. Menar att ljudteknikerna anpassar soundet efter just tidsepokens vanligast förekommande utrustning. Går idag ställa in själv med diverse program men vem orkar?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Kör den automatiska kalibreringen så borde det bli i alla fall hyffsat.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Bara att vrida runt på rattarna tills du tycker det låter bra.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Själv har jag alltid kört allt på mitten när det gäller ljud, Put everything on "0" utan skräp som basförstärkning mm. Tycker högtalarna och inte basreglaget på receivern ska bestämma ljudbilden. Vill jag ha mer bas höjer jag bara volymen. Gäller film och spel.

Stormense svamlar
Ny musik är tyvärr inte länge en njutbar upplevelse ljudmässigt och kvittar för mig om jag spelar genom datorhögtalare eller billiga hörlurar. Missförstå mig inte nu. Menar att ljudteknikerna anpassar soundet efter just tidsepokens vanligast förekommande utrustning. Går idag ställa in själv med diverse program men vem orkar?

Jag tror du missade poängen.

On topic:
Börja dock som Stormense säger, med allt på inställt på neutralt läge/"flat-curve". Sen justerar du helt enkelt frekvensbanden efter eget tycke och smak. Lyssnar lite, justerar igen. Rinse and repeat.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Det är mest film jag tittar på. Tänkte mest på inställningarna för crossover, om jag ska ha small eller large på högtalarna och vilken db som blir bäst. Kom gärna med fler tips! Har gjort automatiskt kalibrering, men det kanske går att få ut ännu mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

LG SH52TH-S ser ut att ha små smala "rörhögtalare" de klarar troligen inte någon bas alls och bör nog konfas som små.
Du har alltså bytt till en normal receiver och skaffat en Audiopro sub till ett LG SH52TH-S system ? ( bara behållit "rören")
Om du vill få bättre ljud så är det normala högtalare som gäller, speciellt frontarna bör ju vara ett par golvare som åtminstone kan spela bas själva.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

LG SH52TH-S ser ut att ha små smala "rörhögtalare" de klarar troligen inte någon bas alls och bör nog konfas som små.
Du har alltså bytt till en normal receiver och skaffat en Audiopro sub till ett LG SH52TH-S system ? ( bara behållit "rören")
Om du vill få bättre ljud så är det normala högtalare som gäller, speciellt frontarna bör ju vara ett par golvare som åtminstone kan spela bas själva.

5 högtalare - Effekt: 5x70.0 Watt - typ "kolumner"
Fram / Bak:
- Referens: S-SH52TH
- Typ: 2-vägs, 3-högtalare
- Impedans: 4 ohm
- Frekvens: 100 - 20000 Hz
- Utgångsljudtrycksnivå: 82 dB / W / M
- Maximal effekt: 140 W

Säger det här dig något? Dessa kan inte spela någon bas själv?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jw86:

5 högtalare - Effekt: 5x70.0 Watt - typ "kolumner"
Fram / Bak:
- Referens: S-SH52TH
- Typ: 2-vägs, 3-högtalare
- Impedans: 4 ohm
- Frekvens: 100 - 20000 Hz
- Utgångsljudtrycksnivå: 82 dB / W / M
- Maximal effekt: 140 W

Säger det här dig något? Dessa kan inte spela någon bas själv?

Om det där är mätt med nån seriös norm så är det ett par ganska baslösa och dessutom trögdrivna högtalare med relativt låg effekttålighet.
Det är ungefär så med alla system av den typen, tillverkaren satsar mer på design än ljud och de som köper dem prioriterar ju också utseendet före ljudkvaliten "litet och lättmöblerat" är väl prioriteten ?
Frontarna bör iallafall klara att spela till under 80Hz som är normen för surrounddelning och de bör klara av att spela starkare än de ca 94 dB som är max med de där "rören"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det där är mätt med nån seriös norm så är det ett par ganska baslösa och dessutom trögdrivna högtalare med relativt låg effekttålighet.
Det är ungefär så med alla system av den typen, tillverkaren satsar mer på design än ljud och de som köper dem prioriterar ju också utseendet före ljudkvaliten "litet och lättmöblerat" är väl prioriteten ?
Frontarna bör iallafall klara att spela till under 80Hz som är normen för surrounddelning och de bör klara av att spela starkare än de ca 94 dB som är max med de där "rören"

Har du några förslag till en rätt vettig penning på högtalare?

Sen när jag går in i inställningar på recievern: Vad ska man ha på crossover frequency och vad är det? Sen kan jag även ställa in dB i level? Likadant så kan jag ställa in dB i både bass och treble under Equalizer. Som sagt, är väldigt grön och detta säger mig inte någonting. Vad skulle vara bra inställningar under dessa saker? Så kanske det går att få ut lite bättre ljud tills nya högtalare är inköpta.

Samma sak så kan jag ställa in mellan -20dB till +20dB i level samt 50Hz till 120Hz i crossover i subwoofern. Vad skulle vara bra där?

Tack för dina svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Delningen i ditt fall bör ju ligga som lägst där topparna faller av, dvs 100 Hz eller högre vilket egentligen är för högt för att det ska låta bra från basmodulen, man kommer att kunna "höra basmodulen" det är därför man vill ha toppar som kan spela djupare, helst neråt 40-60 Hz nånstans så man kan justera friare beroende på akustiska förutsättningar. man vill inte höra basmodulen utan ljudet ska helst hänga samman som om man inte hade en basmodul. Standarddelningen för surround är annars 80Hz.

Om du delar basen i förstärkaren så ska du inte använda filtret alls på basmodulen, går det inte att koppla bort så ställ det så högt som möjligt, annars får man lyssna sig fram om man vill justera efter "smak"

Nivåerna och eq ska justeras så att alla frekvenser från alla högtalare låter lika starkt i lyssningspositionen och det finns en testton i surrounddekodern du kan aktivera för att justera det, det brukar gå att trimma bättre manuellt än via automatiken om man satt sig in i hur det funkar och lekt runt lite med apparaterna.
Man kan även mäta sig fram till rätt nivå manuellt tex via en dator om man har en mikrofon.

En relativt liten men bra vägghögtalare skulle kunna vara Dynaudio Audience 42w, de tillverkas inte längre men dyker upp som beg ibland.

En trevlig, billig vägghögtalare och man kan köra dem som surround eller bakhögtalare sen när man skaffar större fronter.
Annars tycker jag man ska satsa på ett par normala eller stora golvare som frontar, de bör ha minst 6,5" eller 8" are för att det ska vara skoj med hembio, allt "bröt" ska ju komma från front och centern (om man använder en)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Jag ska alltså ha 100 Hz på crossover på subwoofern, eller menade du någonstans mellan 40-60? Och 80 Hz på samtliga högtalare om jag har förstått dig rätt?

Tycker det är svårt det där med att manuellt justera. Ska centern ha en lägre dB än övriga? Ska de främre högtalarna låta lägre eller högre än de bakre högtalarna?

Är det viktigare att ha bättre främre högtalare när det kommer till hemmabio? Helst vill jag ha golvhögtalare. Finns det något bra på Netonnet eller Elgiganten? Mediamarkt finns iofs också här. Tänkte mig kring prisklassen 2000 eller där i krokarna.

Du får ursäkta att jag inte har någon koll alls!

Med vänlig hälsning,
Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av jw86:

Det är mest film jag tittar på. Tänkte mest på inställningarna för crossover, om jag ska ha small eller large på högtalarna och vilken db som blir bäst. Kom gärna med fler tips! Har gjort automatiskt kalibrering, men det kanske går att få ut ännu mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Att köra på big verkar vara bäst om man har typ medelstora högtalare. har man ett "mainstream"-surroundsystem med såna där minimini-högtalare kanske man kan välja small.

Skrivet av jw86:

@mrqaffe:

Jag ska alltså ha 100 Hz på crossover på subwoofern, eller menade du någonstans mellan 40-60? Och 80 Hz på samtliga högtalare om jag har förstått dig rätt?

Tycker det är svårt det där med att manuellt justera. Ska centern ha en lägre dB än övriga? Ska de främre högtalarna låta lägre eller högre än de bakre högtalarna?

Är det viktigare att ha bättre främre högtalare när det kommer till hemmabio? Helst vill jag ha golvhögtalare. Finns det något bra på Netonnet eller Elgiganten? Mediamarkt finns iofs också här. Tänkte mig kring prisklassen 2000 eller där i krokarna.

Du får ursäkta att jag inte har någon koll alls!

Med vänlig hälsning,
Joakim

100hz är ganska högt, jag tycker att 40-80 är mer normalt. Men det beror rätt mycket på vad man har för högtalare och sub. Vill man ha en sub som bara spelar väldigt djupt kan man sätta den på t.ex. 50hz om man har golvare som har okej med bas. Har man ett par frontar som inte har bas kanske det blir väldigt konstigt att ha en sub som bara spelar under 50hz.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Att köra på big verkar vara bäst om man har typ medelstora högtalare. har man ett "mainstream"-surroundsystem med såna där minimini-högtalare kanske man kan välja small.

Nu blev det svårt då jag fått höra både small och large på högtalarna. Det låter mer när jag har kört large, men vad är bäst egentligen utifrån ljudet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jw86:

Nu blev det svårt då jag fått höra både small och large på högtalarna. Det låter mer när jag har kört large, men vad är bäst egentligen utifrån ljudet?

min center är ganska liten, kört den på small rätt länge. Bytte nyligen till big och tycker att det låter mycket bättre, men jag kan inbilla mig. Men det känns som att ljudet är mycket fullare och inte alls så tomt och platt.

Angående om att ha bra frontar så tycker jag att det är rätt viktigt, ger mer kraft till smällar osv men framförallt gör det musikscener helt jävla amazing.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

@deadich:

Vad tror du om 70 Hz på subben? Och large enbart på centern eller på alla? Tycker du också att 80 Hz på högtalarna är bra?

Permalänk
Rekordmedlem

Basen är nog egentligen en" systembas" den har ju väldigt dåliga justermöjligheter, filtret i den är ju inte ens justerbart 1 hel oktav utan bara mellan 50 - 90 Hz och det filtret ska ju sedan samverka med filtret i förstärkaren, det gör det svårt att justera det bra hur man än gör.
Dina toppar bör ju delas som lägst vid 100Hz men basmodulen kan som högst delas vid 90Hz i sig själv och dessutom tillkommer basfiltret i receivern.
Du kommer alltså att få dela med glapp som ger en svacka och problem vid delningsfrekvensen, å andra sidan så är ju högtalarna inte bättre än så.

Alla högtalare ska låta exakt lika starkt när man spelar upp testsignalerna från surrounddekodern, det är det man har nivåjusteringarna till, när allt låter exakt lika starkt så kommer ljudnivåerna att bli den som den som ljudsatte filmen tänkte sig, om du själv avviker från det så kommer lju mixarens placering av ljudkällorna inte att stämma överens med var du själv hör dem, det är också därför du har tidsfördröjningsjusteringarna på alla högtalare, man måste veta om högtalaren är typ 2 m eller 4 meter bort från dig akustiskt sett för att få alla kanaler att hänga ihop och för att ljudet ska kunna synka med bilden.

Jag har dålig koll på de rena storköpsnätkedjornas högtalarsortiment eftersom ingen av dem säljer nått jag själv klassar som direkt bra och intressant hifi, det enda jag vet som är bra är att NoN har "mikro TAD en" men det är å andra sidan en liten (men väldigt korrekt) högtalare och kanske lite väl korrekta för en "hembionybörjare" de är hursomhelst bra men kanske inte direkt förstahandsvalet till en mindre hembio men du kan ju titta på dem ändå...
http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/hifi-komponenter...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Förstod inte riktigt det första stycket. Pratar du om subwoofern nu? Vad ska jag ställa in för Hz på allt för att slippa glappet, eller åtminstone komma så nära? Vad menar du med systembas?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jw86:

@mrqaffe:

Förstod inte riktigt det första stycket. Pratar du om subwoofern nu? Vad ska jag ställa in för Hz på allt för att slippa glappet, eller åtminstone komma så nära? Vad menar du med systembas?

Dina toppars frekvensomfång och basens filterfunktion gör att det troligen blir svårt att få till delningen bra.
Systembas som i att den nog är tänkt att köras med ett specifikt system och inte vara allmänt kompatibel med annat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

När jag kör den automatiska kalibreringen så hamnar frontarna på 160 Hz, centern på 160 Hz och surround på 120 Hz. Men det stämmer inte då eller?

På level får frontarna 0 dB, centern på -1.5 dB och bakre på 1 dB. Subben 8 dB.

Vet inte om jag ska lita på detta eller ställa in efter vad du säger?

Permalänk
Rekordmedlem

Delningen går inte att placera lågt nog för att det ska kunna låta riktigt bra och du kan inte heller undvika använda filtret i basen, det blir alltså "fel hur du än gör" med de delar du har och det är möjligt att det blir minst fel akustiskt sett med delning vid 160 Hz, det är inget jag kan säga nått om med säkerhet eftersom jag inte har några mätningar på delarna i det rum de står i.

Du skulle egentligen främst behöva större toppar så de tål att delas djupare och en basmodul som kan kopplas in utan filter eller ett filter i basmodulen som kan ställas in flera oktaver högre än det kan göras idag.

Allt är alltså en kompromiss och det kanske blir minst fel akustiskt sett om man delar vid 160Hz.

Nivåerna kan du själv provlyssna, kör ut testbruset och lyssna om allt låter lika starkt, men att trimma dem 1,5dB låter helt rimligt och är troligen dels mindre än delarnas tillverkningstolerans och så kan det ju behöva göras för att kompensera för att olika avstånd till väggarna påverkar högtalarnas ljudnivå.

Basmodulens nivå påverkas ju av dess egna kontroller och den är ju på inget sätt matchad mot nån "referens" och generellt så är det bra att ha låg känslighet på dess ingång och hög signalnivå för att uppnå hög störundertryckning, såvida du inte slagit i taket med + 8 dB från förstärkaren är det inget att klaga på, men som sagt lyssna på bruset själv och bedöm om alla kanaler spelar lika starkt i lyssningsposition, du kan även kolla hur tidsfördröjningarna trimmats och mäta avståndet till högtalarna men tänk på att det kan vara kompenserat i absoluta mått men har du tex 3m till 2 olika högtalare så bör de ha fått samma tid/avståndsinställning även om dekodern kanske inte visar 3 meter utan det akustiska avståndet kompenserat för tex filtrets egenskaper.

Du kan ju själv ändra och lyssna om det blir bättre integrerat, du kan även ändra nivå och filterfrekvens på basmodulen,
det är bara att gå tillbaka om du inte lyckas ställa in det bättre manuellt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Okej, tror jag är med Blir nya frontar så småningom iaf. Förstärkaren är 7.2, vad tror du om att använda dem som jag har nu till de nya frontarna? Är recievern bra eller finns det mer att önska? Alla som skrivit har gett den bra betyg iaf.

Sedan; finns det någon bättre subwoofer som du tycker att jag borde köpa istället eller ska jag köra på den som jag har nu?

Tänkte upp till runt 2500 kronor. Är någon av dessa bättre?
http://www.ljudfokus.se/subwoofer/aktiv-subwoofer/50/

Eller denna;
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hogtalare/SACS9/so...

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror ju på vad du byter till om receivern är lämplig eller inte, fungerar gör den men den bör matcha prestandamässigt också.
Det finns många bättre basmoduler, själv är jag allergisk mot allt smått, lättare än 30 kilo kan man välja bort direkt och de bör även vara rimligt stora typ 50 liter och uppåt för att ha de fysiska förutsättningarna för att prestera bra subbas, man bör även ha mer än en basmodul för att få en del akustiska fördelar.
Jag tycker att det är väldigt svårt att hitta bra färdiga basmoduler speciellt i de lägre prisklasserna, det allra mesta som säljs är för litet för att fungera pga inrednningsmodet, basmoduler bygger man med fördel själv,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Vad är min reciever lämplig för? Är den subben som jag har nu sämre prestandamässigt jämfört med recievern? Om du har ork så får du gärna nämna en eller två subbar som inom prisklassen passar recievern bäst, tror inte att jag skulle kunna bygga en bra själv.

Permalänk
Rekordmedlem

Basen är egentligen för liten för att kunna spela bas på ett bra sätt och det gäller de flesta köpebasarna idag, storleken på köpebasmoduler har minskat väldigt över tiden och man har passerat den gräns då design passerar ljudkvalitet som prioritet för de allra flesta modeller, jag vet inte av någon billig bas som är riktigt bra idag och tycker egentligen att de är tämligen ointressanta ljudmässigt eftersom de inte presterar bra nog oavsett modell, de brukar ha tämligen hög dist och filtren har också försämrats kraftigt hos de flesta modeller.
Ska man köpa nått så är nog Ino det som är intressantast, halvfabrikat och i en helt annan prisklass.
Jag har inga tips på små billiga basmoduler eftersom de är för stora kompromisser ljudmässigt för att jag ska hålla koll på dem, basmoduler ska vara stora/många och helst byggda för rummet de ska placeras i.

Receivern matchar så länge du inte ska ha stora eller trögdrivna högtalare, högtalare upp till "mittsegmentet i mellanklassen"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.