Permalänk
Medlem

Hur stor loop kan man ha?

Tjena!

Skissar på ett nytt bygge, väldigt kompakt sådant.
Nu undrar jag självfallet, hur stor loop kan man ha innan pumpen säger nej eller flödet stannar upp?

CPU (5820K) och GPU Fury X ska kylas, inget mer. Men det är inte det som är problemet.

Utan jag ska ha 4 stycken single 120mm radiatorer, de ska vara staplade 2 st ovanpå varann med en 120x25mm fläkt emellan.

Sedan ska jag ha 2 stycken 450mm Phobya reservoarer. Kan tillägga att reservoarerna kommer ligga horisontellt.

Loopen kommer också bestå av hälften hard tubing och hälften slang. Allt 13/10mm.

Tror ni det kan bli problem för pumpen/flödet att dra runt?

Vet ej riktigt vilken pump jag ska gå för, en DDC eller en D5 med liten reservoar av något slag (eller om andra möjligheter finns).

Rubrik förtydligad enl § 3.1 // MOD
Permalänk
Medlem

Att stapla radiatorer på varandra är en dålig idé. Det är bättre om du satsar på 2 st. 240 radiatorer istället och försöker bygga utifrån det. Tjockleken på en radiator har mindre påverkan på kylförmågan än vad längden har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Att stapla radiatorer på varandra är en dålig idé. Det är bättre om du satsar på 2 st. 240 radiatorer istället och försöker bygga utifrån det. Tjockleken på en radiator har mindre påverkan på kylförmågan än vad längden har.

Självfallet hade jag gått för 240 radiatorer om det gick.

Har endast 2 stycken platser för 120mm med 85mm i höjd, precis att det går in 2 stycken 30 mm radiatorer och en stark fläkt emellan. Tror ej kylningen blir något problem med dessa. Kommer ha helt öppet luftflöde för dessa.

Men det är just om det vattenflödet kan ta stopp på vägen då det blir väldigt trångt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamsungLover:

Självfallet hade jag gått för 240 radiatorer om det gick.

Har endast 2 stycken platser för 120mm med 85mm i höjd, precis att det går in 2 stycken 30 mm radiatorer och en stark fläkt emellan. Tror ej kylningen blir något problem med dessa. Kommer ha helt öppet luftflöde för dessa.

Men det är just om det vattenflödet kan ta stopp på vägen då det blir väldigt trångt.

Att stapla radiatorer ger ingen prestandavinst, bättre att satsa på en tjock radiator med PnP istället.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?220874-Mor...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Att stapla radiatorer ger ingen prestandavinst, bättre att satsa på en tjock radiator med PnP istället.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?220874-Mor...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, de där resultaten hade jag inte väntat mig!

Kan då maximalt ha upp till 60mm tjocka.

Faktorer som FPI spelar ju roll, och har ingen koll på vad man ska gå efter högre eller lägre. Vet vad FPI är, men inte hur dessa faktorer påverkar kylningen.

Kan 2 stycken 120mm av tjockare modell räcka för en i7 5820K överklockad tillsammans med ett Fury X?

Med tanke på att medföljande 120 mm rad till Fury X ska kunna kyla upp till 500W, bör det ju gå?

Kan beställa var som, ska beställa det mesta från Case King
https://www.caseking.de/wasserkuehlung/komponenten/radiatoren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamsungLover:

Ja, de där resultaten hade jag inte väntat mig!

Kan då maximalt ha upp till 60mm tjocka.

Faktorer som FPI spelar ju roll, och har ingen koll på vad man ska gå efter högre eller lägre. Vet vad FPI är, men inte hur dessa faktorer påverkar kylningen.

Kan 2 stycken 120mm av tjockare modell räcka för en i7 5820K överklockad tillsammans med ett Fury X?

Med tanke på att medföljande 120 mm rad till Fury X ska kunna kyla upp till 500W, bör det ju gå?

Kan beställa var som, ska beställa det mesta från Case King
https://www.caseking.de/wasserkuehlung/komponenten/radiatoren...

Högre FPI = bättre kylförmåga, men det krävs starkare fläktar med högt tryck för att pressa luften genom radiatorn, speciellt om den är tjock och har högt FPI.

Tror det kan bli tight för dig är hålla 5820k och fury x svala när du ska överklocka, min rekommendation är att byta/modda chassit så du får in minst 360mm radiator yta totalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Högre FPI = bättre kylförmåga, men det krävs starkare fläktar med högt tryck för att pressa luften genom radiatorn, speciellt om den är tjock och har högt FPI.

Tror det kan bli tight för dig är hålla 5820k och fury x svala när du ska överklocka, min rekommendation är att byta/modda chassit så du får in minst 360mm radiator yta totalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Sätter mig dock på tvären. Vill ej avslöja chassit då det kommer bli en överraskning, liknande har aldrig i världshistorien gjorts tidigare.

Chassit går ej att ändra på. Redan gjort justeringar för att ens få plats med 2 stycken 120 mm platser istället för en.

Så det är 2 stycken 120 mm radiatorer som gäller, vilka vet jag inte och det är det jag vill få hjälp med

Fury X har sitt inbyggda system, som jag då tänkt att ej använda för att koppla in grafikkortet i min egna loop.

Hur tror du två av dessa http://www.xs-pc.com/radiators-rx-series/rx120-single-fan-rad... skulle prestera med varsin 25mm fläkt ovanpå? Har inget bekymmer med att fläktarna kanske få jobba lite granna. Dessa kanske vore något?

https://www.caseking.de/alpenfoehn-120mm-wing-boost-2-plus-pw...
eller dessa
https://www.caseking.de/aerocool-shark-black-edition-luefter-...

Antar att jag behöver så mycket m³/h som möjligt.

I fall AMDs egna loop kan hålla 500 Watt, vilket man får ta med en nypa salt, så bör ju min om man tar de mest optimala grejer för performance fungera minst lika bra? Om man räknar 150 Watt för processorn samt 400 för grafikkortet så ska 550 Watt kylas.

Är det någon skillnad generellt sätt mellan en färdigt köpt sluten loop jämfört med en egen designad större loop med kanske bättre grejer (temperatur)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Tjockleken på en radiator har mindre påverkan på kylförmågan än vad arean har.

FTFY 140×140mm-radiator är bättre än 120×120mm.

Sen kan man få små förbättringar genom att välja push över pull (allra helst båda), ha ett litet mellanrum mellan fläkt och lamellerna ("fan shroud") och att minska luftmotståndet inuti lådan i övrigt.

Skrivet av SamsungLover:

Fury X har sitt inbyggda system, som jag då tänkt att ej använda för att koppla in grafikkortet i min egna loop.

Frågan är om man kan återanvända AMDs vattenblock eller om pumpen sitter i den också.

Sen är det intressant vilken fläkt man får med. AMD har visat GentleTyphoon-fläktar i bilder: oftast en sjubladig snabb sådan, men långsammare gråa niobladiga har man också sett i bilder som "läckts".
Om det blir en sån och du fortfarande tänker köra 120mm: spara den och skaffa en till, för de är några av de bästa 120mm-fläktarna som finns.

Annars ska Cougar Vortex och EK Vardar vara några av de bästa.
Man ska inte stirra sig blind på numren för statiskt tryck och luftflöde: statiskt tryck som anges brukar mätas vid 100% luftmotstånd och luftflöde brukar mätas vid 0% luftmotstånd. Det som är viktigt är hur mycket luftflöde man får någonstans i mitten av flöde/tryck-grafen: vid det luftmotstånd som den radiator man använder ger.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Tjockleken på en radiator har mindre påverkan på kylförmågan än vad arean har.
FTFY 140×140mm-radiator är bättre än 120×120mm.

Tack, Det var det jag försökte få fram.