Hur växlar man enklast mellan hörlurs- och högtalarutgången på tv:n? (vill ej dra ur sladd)

Permalänk
Medlem

Hur växlar man enklast mellan hörlurs- och högtalarutgången på tv:n? (vill ej dra ur sladd)

Simpelt problem...men hittar ingen helt simpel lösning...

Vi sitter 2 o tittar på tv.
Ibland vill hon kolla nåt som jag inte vill höra på och går då fram till tv:n och trycker i hörlurssladd (med förlängningssladd) så hon kan lyssna vidare.
Tv-högtalaren tystnar och ljudet går till hörlurarna.
Om jag sen vill lyssna på nåt annat senare, måste jag fram till tv:n igen och dra ur sladden.

Hur kan man enklast fixa detta så man inte behöver gå fram till tv:n för att skifta?
Nån fjärrkontroll-lösning, el dyl... ?

Rubrik förtydligad i enlighet med §3.1
Permalänk
Medlem

Underlättar nog om du säger vilken TV du har.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd

Det går att lösa med någon förstärkare/soundbar/högtalare med hörlursutgång och fjärrkontroll som kan styra den. Då lyssnar ni normalt på den enhetens högtalare och när ni vill köra lurarna så växlar ni till dem med fjärren. Det behöver inte vara ett dyrt hembiopaket eller så utan det finns typ datorhögtalare som har detta inbyggt också, på köpet kommer ni sannolikt att få ganska mycket bättre ljud också (men det beror förstås på högtalarna).

Permalänk
Medlem

@Jonny Myran:
Ljudutgången är vanlig 3,5mm-plugg.
Tv'n är LG 42LE5300

Permalänk
Medlem

@snajk:
Tack för tips!
Har du förslag/exempel på ngn produkt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rop4:

@snajk:
Tack för tips!
Har du förslag/exempel på ngn produkt?

Inte på rak arm så riktigt, dessa produkter kommer i nya varianter hela tiden och det är svårt att hålla isär dem. Denna såg lite intressant ut då den kan skicka ljudet via wifi till exempelvis en telefon så slipper man hörlurskabeln till teven. Ingen aning om ljudet är så mycket att ha dock, men det lär vara bättre än typ alla inbyggda högtalare i TV-apparater i alla fall.

Det finns också en chans att din teve kan skicka ljudet både till lurarna och till den optiska utgången (som man använder till en soundbar eller så) så kan lurarna vara inkopplade hela tiden och ni behöver bara stänga av eller sätta på ljudet i soundbaren med dess fjärr. Det kan förstås vara störande att lurarna ger ljud hela tiden, men om ljudet är igång i högtalarna så kanske det inte märks så mycket liksom.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Inte på rak arm så riktigt, dessa produkter kommer i nya varianter hela tiden och det är svårt att hålla isär dem. Denna såg lite intressant ut då den kan skicka ljudet via wifi till exempelvis en telefon så slipper man hörlurskabeln till teven. Ingen aning om ljudet är så mycket att ha dock, men det lär vara bättre än typ alla inbyggda högtalare i TV-apparater i alla fall.

Det finns också en chans att din teve kan skicka ljudet både till lurarna och till den optiska utgången (som man använder till en soundbar eller så) så kan lurarna vara inkopplade hela tiden och ni behöver bara stänga av eller sätta på ljudet i soundbaren med dess fjärr. Det kan förstås vara störande att lurarna ger ljud hela tiden, men om ljudet är igång i högtalarna så kanske det inte märks så mycket liksom.

Min åsikt är att soundbar är i så fall bättre, mer ljud för pengarna än billigt 5.1 system dessutom tar det mindre plats.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Sökte runt lite på prisjakt, olika högtalarkategorier...
Kriteria: 3,5mm-anslutning + hörlursutgång + fjärrkontroll

Problemet är väl dock att veta just om fjärrkontrollen verkligen gör det jag vill,
alltså kunna ha hörlurar inkopplade hela tiden, och switcha mellan högtalare/hörlurar mha fjärren.

Normalt styr väl fjärren endast typ volym/diskant/bas + på/av, etc,
men inte vilken *utgång* som skall drivas... eller...?

Permalänk
Skrivet av rop4:

Sökte runt lite på prisjakt, olika högtalarkategorier...
Kriteria: 3,5mm-anslutning + hörlursutgång + fjärrkontroll

Problemet är väl dock att veta just om fjärrkontrollen verkligen gör det jag vill,
alltså kunna ha hörlurar inkopplade hela tiden, och switcha mellan högtalare/hörlurar mha fjärren.

Normalt styr väl fjärren endast typ volym/diskant/bas + på/av, etc,
men inte vilken *utgång* som skall drivas... eller...?

Om du köper en låda och högtalare som soundbar t.ex och skippar TV ljudet. Så tror jag det finns just detta alternativet. Men beror så klart på budget och om du står ut med en högtalare på väggen även din fru då.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

svar: dra i sladden.

Permalänk

Låter som att du behöver gå ut och springa ifall du inte ens orkar gå fram till TV:n

Permalänk
Medlem

@Nattmannen:
hörlurssladden går in på baksidan tv'n, så resultatet blir nog snarast att tv'n åker i golvet

Permalänk
Rekordmedlem

En hembioreceiver som kör lurarna som zon 2 ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Finns väl lättare lösningar, eller lättare... Men något mer underlättande alternativ om man säger.

Men den som gör det får helt enkelt ta och sätta tillbaka grejerna så som dem var. Men det bästa vore nog om du lyssnar på dem som säger receiver då det underlättar för båda

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik förtydligad*

@rop4
Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

Citat:

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Min åsikt är att soundbar är i så fall bättre, mer ljud för pengarna än billigt 5.1 system dessutom tar det mindre plats.

Jag vet inte om jag håller med dig riktigt här. Ett integrerat hembiosystem för 2000 ger inte särskilt bra ljud (dock mycket bättre än tevens förstås) men det gör inte billiga soundbars heller. För 4-5000 får man en hyfsad soundbar men för det får man också ett hyfsat hembiosystem med en riktig reciever och vanliga högtalare. Kan man tänka sig begagnade högtalare kommer man ännu billigare undan. Inget drömsystem på något sätt men ett system som kan göra mycket mer än en soundbar och som går att byta ut inkrementellt om man känner större behov.

Mindre plats är också en tolkningsfråga. Man kan gömma undan alla högtalare ganska bra i ett 5.1-system utom centern och centern är normalt bra mycket mindre än en soundbar och hamnar på samma ställe. Dock är installationen jobbigare förstås och kablar överallt är inte så kul.

Den stora skillnaden är dock 5.1 mot 1.0 (eller 1.1). Du får inte surround från en soundbar liksom. Virtuellt surround kanske men det hjälper sällan.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag vet inte om jag håller med dig riktigt här. Ett integrerat hembiosystem för 2000 ger inte särskilt bra ljud (dock mycket bättre än tevens förstås) men det gör inte billiga soundbars heller. För 4-5000 får man en hyfsad soundbar men för det får man också ett hyfsat hembiosystem med en riktig reciever och vanliga högtalare. Kan man tänka sig begagnade högtalare kommer man ännu billigare undan. Inget drömsystem på något sätt men ett system som kan göra mycket mer än en soundbar och som går att byta ut inkrementellt om man känner större behov.

Mindre plats är också en tolkningsfråga. Man kan gömma undan alla högtalare ganska bra i ett 5.1-system utom centern och centern är normalt bra mycket mindre än en soundbar och hamnar på samma ställe. Dock är installationen jobbigare förstås och kablar överallt är inte så kul.

Den stora skillnaden är dock 5.1 mot 1.0 (eller 1.1). Du får inte surround från en soundbar liksom. Virtuellt surround kanske men det hjälper sällan.

Fullständigt medveten om hur marknaden ser ut Ja jag vet mycket väl att soundbar inte ger vettigt surroundljud (men det gör inte TV:en heller). Men tror garanterat att man får bättre ljud från soundbar än det paketet du länka för 2790 kr (mindre antal högtalare och mer att lägga på en högtalare).

Har lyssnat på en soundbar hemma hos en och det låter faktiskt helt okej, inget jämfört med det systemet jag har för 12k bara för högtalare här hemma. Men ser ju nackdelarna också (högtalare på golvet och kablar), står inte man ut med detta är det dumt att köpa 5.1 system (speciellt om man har en fru hemma, dom är extremt känsliga för saker som tar enligt dom onödigt med plats). En polare prova ett liknande system, den blu-ray spelaren som följde med var inte någon höjdare (högtalarna var okej, men inget jätte bra ljud, sundbaren jag prata om högre upp lät bättre faktiskt) var runt 3000kr det kosta.

Men begagnat är ett bra alternativ annars, en receiver och två högtalare funkar ju bra (finns ju billigt att få tag i med).

Hört att Yamaha ska ha en okej soundbar (vet inte vilken det pratats om dock).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Fullständigt medveten om hur marknaden ser ut Ja jag vet mycket väl att soundbar inte ger vettigt surroundljud (men det gör inte TV:en heller). Men tror garanterat att man får bättre ljud från soundbar än det paketet du länka för 2790 kr (mindre antal högtalare och mer att lägga på en högtalare).

Kanske, svårt att säga utan att ha lyssnat på dem. Jag har kollat en del på soundbars (och soundplates) det sista just för att få ner kabelmängden i vardagsrummet (det blir några kilon där kan man säga ) och de billigare är verkligen inget att ha, alltså de för typ 800-1200 på rea. Går man upp lite mer till de som kostar 1500-2000 på rea typ så blir det aningen bättre men fortfarande får man ju verkligen leta för att hitta en som slår ett par bättre datorhögtalare för sådär 500-700 när det gäller ljudkvalitet. Paketet jag länkade skulle jag förstås inte heller köpa utan att ha lyssnat på det eller åtminstone känt på högtalarna och läst några recensioner, men det gäller alla högtalare anser jag.

Citat:

Har lyssnat på en soundbar hemma hos en och det låter faktiskt helt okej, inget jämfört med det systemet jag har för 12k bara för högtalare här hemma. Men ser ju nackdelarna också (högtalare på golvet och kablar), står inte man ut med detta är det dumt att köpa 5.1 system (speciellt om man har en fru hemma, dom är extremt känsliga för saker som tar enligt dom onödigt med plats). En polare prova ett liknande system, den blu-ray spelaren som följde med var inte någon höjdare (högtalarna var okej, men inget jätte bra ljud, sundbaren jag prata om högre upp lät bättre faktiskt) var runt 3000kr det kosta.

Jo, visst kan en soundbar låta ok, men det kan även ett paketsystem i de lägre prisklasserna. Allt beror ju på vad man jämför med liksom och jämfört med TV-ljudet så är det mesta ett stort lyft och jämfört med riktig high-end så är allt som finns på Elgiganten skit. Men när det gäller surroundeffekter och stereoseparation så kan man aldrig få något bra ifrån en soundbar just på grund av att det är en soundbar. Sen kanske det inte är så viktigt för alla förstås. Men om man typ spelar (eller kollar på film) ibland så är det ju ganska trevligt med surround, och om man ska lyssna på musik så är det trevligt med lite separation mellan stereo-kanalerna.

Citat:

Men begagnat är ett bra alternativ annars, en receiver och två högtalare funkar ju bra (finns ju billigt att få tag i med).

Jo absolut. Begagnat är väldigt prisvärt när det gäller högtalare och förstärkare och utvecklingen när det gäller ljudkvalitet går inte så fort direkt så man förlorar ju inget på att ha gamla grejer. Funktionellt är det värre förstås, vill man ha BT osv. eller, som paketet jag länkade möjlighet att skicka ljudet via WiFi till valfri telefon, så är det svårt med begagnat förstås.

Citat:

Hört att Yamaha ska ha en okej soundbar (vet inte vilken det pratats om dock).

De har ett par vad de kallar för ljudprojektorer med väldigt många element som är rätt fina. Dock kostar de typ från 7000 och det är ju mycket för en soundbar. De ska vara väldigt bra på virtuellt surround och så.