AMD presenterar Radeon R9 Fury X, R9 Fury och minstingen R9 Nano

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av cardeci:

Helt fel. Sånt går via PCIe, inte minnesbussen i kortet. Jag har svårt att förstå var ryktena om att det går snabbare att skyffla till och från kortet kommer från.

Kompression.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sett till resurser eller snarare R&D så lägger AMD ungefär 100.000 mer än Nvidia. Men har ju mindre resurser på grund av dom tillverkar både cpu och gpu. Sen vilket dom lägger mest på/ kostar mest är svårt att svara på.

Gör de verkligen det då?

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk

Jo, nu har man alt blandat ihop siffrorna, var ju tvärt om ja:) Så ja AMD har mindre budget att jobba på.

Läste det här (men blandat totalt ihop vart som ska vara vart):
http://www.sweclockers.com/nyhet/20253-amds-forskningsbudget-...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, nu har man alt blandat ihop siffrorna, var ju tvärt om ja:) Så ja AMD har mindre budget att jobba på.

Läste det här (men blandat totalt ihop vart som ska vara vart):
http://www.sweclockers.com/nyhet/20253-amds-forskningsbudget-...

Ja det var därifrån jag länkade :). AMD har all min sympati då de måste tävla mot Intels skyhöga budget på processorfronten och samtidigt ta kampen mot Nvidia som har 70% av marknaden.
Jag skulle inte ha något emot att det fanns fler företag inom dessa branscher, dock verkar det ju krävas ofantliga mängder pengar för att ens komma igång.

Förhoppningsvis blir Fury X riktigt bra och det blir priskrig, 3.5 dagar kvar nu innan vi får veta :D.

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Medlem

Kollade på nordichardware klippet på förra sidan och antingen så hörde jag fel eller så blev jag lite förvånad nu. Trots att allt hemma går mer och mer mot vardagsrumsspelande och 4k så kommer dom nya grafikkorten inte ha hdmi 2.0, har jag fattat rätt?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Trots att allt hemma går mer och mer mot vardagsrumsspelande och 4k så kommer dom nya grafikkorten inte ha hdmi 2.0, har jag fattat rätt?

Vilka grafikkort drar runt vilka spel i 4K-upplösningar vid 60 Hz?

Märkligt val av AMD, men hur nödvändigt är det egentligen?

Permalänk
Skrivet av Spruce89:

Ja det var därifrån jag länkade :). AMD har all min sympati då de måste tävla mot Intels skyhöga budget på processorfronten och samtidigt ta kampen mot Nvidia som har 70% av marknaden.
Jag skulle inte ha något emot att det fanns fler företag inom dessa branscher, dock verkar det ju krävas ofantliga mängder pengar för att ens komma igång.

Förhoppningsvis blir Fury X riktigt bra och det blir priskrig, 3.5 dagar kvar nu innan vi får veta :D.

Ja jag tog med hela länken när jag ändå leta fram artikeln
Jo, får hoppas det går framåt för AMD.

Skrivet av FlashTec:

Kollade på nordichardware klippet på förra sidan och antingen så hörde jag fel eller så blev jag lite förvånad nu. Trots att allt hemma går mer och mer mot vardagsrumsspelande och 4k så kommer dom nya grafikkorten inte ha hdmi 2.0, har jag fattat rätt?

Ska komma DP adapter för just HDMI 2.0 i 60Hz. Sen har DP 1.2 vissa begränsningar, men för spel funkar det ju fint.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja jag tog med hela länken när jag ändå leta fram artikeln
Jo, får hoppas det går framåt för AMD.

Ska komma DP adapter för just HDMI 2.0 i 60Hz. Sen har DP 1.2 vissa begränsningar, men för spel funkar det ju fint.

Vilka begränsningar får man leva med då då? Kommer huvudsakligen att använda datorn för spel och film kopplad till tv

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Vilka begränsningar får man leva med då då? Kommer huvudsakligen att använda datorn för spel och film kopplad till tv

Är ihop med 4k nu för film (vad jag hört), är att just hdcp 2.2 saknas. Men sen är frågan om man sen ens köper 4k filmer (kommer troligen vara minst ett par hundra dyrare än vanliga 1080p filmer), nästa punkt är att både blu-ray spelaren ska stödja detta (om det kommer en sådan till PC lär den kosta ett par tusen). Slutligen mjukvaran ska ha stöd för detta.

Så för film är det mer än grafikkortet det hänger på om det kommer fungera. Min personliga tanke är att i så fall köra enklare HTPC maskin för 4k film, än köra det från main burken (jag t.ex plocka ihop lite delar som blev över och gjorde HTPC, när jag byggde nytt t.ex).

Eller hitta lite strömsnålare delar begagnat och hitta ett grafikkort som har 4k stöd som exempel.

Får dom för sig att skala upp gammalt material till 4K, får man hoppas dom gör det bättre än när dom gjorde det till 1080P (var lite halvseriös inskanning på många filmer).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spruce89:

Jo jag håller med fullständigt, kan ju berätta att jag just nu också har för mycket fritid då jag är arbetslös. Hade jag haft båda mina 580s kvar kanske jag hade väntat tills nästa generation med att uppgradera, men ena har gått sönder.

Far cry 4 hade jag inga problem med, förmodligen för att jag spelade det en bra tid efter att det släpptes. Far cry 3 är en annan historia dock, det var ganska mycket problem då hela 500 serien stängde ner sig efter bara 5-10 minuters spelande. Detta problem hade med DX 10(eller 11) att göra och det tog 4 månader innan det fixades, det ska nämnas att om man höjde volten så löste det sig.

SLI var kul att testa, det var också mer rimligt när jag byggde denna dator då mina 580s ihop kostade 8400kr, jämför det med dagens priser och man blir deprimerad. Jag har haft en del problem med SLI jag med, speciellt microstuttering är något som har märkts i många spel.

Mitt 580 kanske skulle kämpa sig igenom The Witcher 3, samt de andra spel jag lagt på is tills uppgradering. Men det skulle inte vara samma sak alls, fps är något jag alltid varit kräsen över. 30 fps är inte samma sak som att ligga stabilt över 60.

2015 ser ut att bli ett otroligt bra år när det kommer till spel. Efter att ha sett trailers för Fallout 4, Dishonored 2, Battlefront, Metal gear solid 5 och många mer, jag kommer inte ihåg när jag kände mig hypad sist.

Jag måste medge att jag känner mig lite orolig inför om Fury X verkligen kommer vara så bra som man vill.
AMDs egna benchmark har ju läckt, och även med uppenbar bias i testet så ser det inte så mycket bättre ut än 980TI.
Med tanke på att det redan nu finns 980TIs som är väldigt bra överklockade redan ifrån fabrik så hoppas jag att jag har fel.

Ska bli kul att se om det blir 980TI eller Fury x för min del, det får bli det som är bäst.
Allt man kan göra nu är ju dock att spekulera, om 4 dagar så släpps NDA på Fury X och vi får då se neutrala tester. Jag tycker det är väldigt imponerande av AMD i vilket fall, att de lyckas göra så mycket med så lite resurser(jämfört med Nvidia).

Ah, frågan är hur det går med ett kort. Det borde ju fungera skapligt ändå, iallafall med lägsta inställningarna, samt om det krisar sänkt upplösning. Men ja, kan nog vara trevligt att spara upplevelsen tills du kan dra upp grafikinställningarna så högt du vill utan problem. Samtidigt bör det väl tilläggas att spelet bör vara värt minst en genomspelning till. Själv kommer jag nog börja min andra genomspelning i juli såvida inget annat kommer emellan.

Skönt att du slapp problemen i FC4 dock.
Själv körde jag ett GTX 670 när FC3 kom och det var faktiskt relativt problemfritt redan vid lanseringen har jag för mig. Nu var det iofs nästan tre år sedan så jag har säkert glömt de mer negativa sakerna samtidigt. Men ja, brukar vara relativt problemfritt med singelkort så inte helt jämförbart antar jag.

Jo, hitills tycker jag det varit ett rätt bra spelår och resten av året ser lovande ut med. Att köpa ett nytt grafikkort så man är redo när nya titlar kommer är en rätt trevlig investering. Möjligen att det kan vara klokt att invänta nästa års kort istället med HBM2 och 14nm eller vad nästa steg för grafikkort blir men i ditt fall behövs det nog ett nytt grafikkort tidigare. Du har ju samtidigt alternativet att köpa ett begagnat kort som står sig rätt bra. Ett GTX 600, kanske till och med ett 700-serie kort borde gå att få för skapligt pris. AMDs HD7950 och 7970 bör vara rätt billiga med och står sig ändå rätt bra fortfarande. 290-modellerna brukar ha trevliga prislappar. Men ja, något av de nya kraftfullare korten som släpps i år kommer såklart stå sig rätt bra med troligen.

Jo, icke-verifierade tester är för lite att göra någon slags bedömning. Absolut säkrast är ju att invänta att alla recensenter får tag i korten och publicerar recensioner. Fury X borde ligga runt 980 Ti iallafall, speciellt då när vanliga 290X/390X ligger ganska nära 980 och en bra bit ifrån 970. Om någon dag bör vi äntligen veta.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlashTec:

Kollade på nordichardware klippet på förra sidan och antingen så hörde jag fel eller så blev jag lite förvånad nu. Trots att allt hemma går mer och mer mot vardagsrumsspelande och 4k så kommer dom nya grafikkorten inte ha hdmi 2.0, har jag fattat rätt?

Vilka produkter finns det ens som har HDMI 2.0? Har inte hittat en TV idag som har det iallafall. Sedan är även HDMI lite av en förlegad standard också.. Den är alltid en generation bakom DP och nästan två bakom DVI. Den enda fördel jag ser med HDMI är till TV apparater men där går det att köra DP till HDMI adaptrar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Köpsuget ökar.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ah, frågan är hur det går med ett kort. Det borde ju fungera skapligt ändå, iallafall med lägsta inställningarna, samt om det krisar sänkt upplösning. Men ja, kan nog vara trevligt att spara upplevelsen tills du kan dra upp grafikinställningarna så högt du vill utan problem. Samtidigt bör det väl tilläggas att spelet bör vara värt minst en genomspelning till. Själv kommer jag nog börja min andra genomspelning i juli såvida inget annat kommer emellan.

Skönt att du slapp problemen i FC4 dock.
Själv körde jag ett GTX 670 när FC3 kom och det var faktiskt relativt problemfritt redan vid lanseringen har jag för mig. Nu var det iofs nästan tre år sedan så jag har säkert glömt de mer negativa sakerna samtidigt. Men ja, brukar vara relativt problemfritt med singelkort så inte helt jämförbart antar jag.

Jo, hitills tycker jag det varit ett rätt bra spelår och resten av året ser lovande ut med. Att köpa ett nytt grafikkort så man är redo när nya titlar kommer är en rätt trevlig investering. Möjligen att det kan vara klokt att invänta nästa års kort istället med HBM2 och 14nm eller vad nästa steg för grafikkort blir men i ditt fall behövs det nog ett nytt grafikkort tidigare. Du har ju samtidigt alternativet att köpa ett begagnat kort som står sig rätt bra. Ett GTX 600, kanske till och med ett 700-serie kort borde gå att få för skapligt pris. AMDs HD7950 och 7970 bör vara rätt billiga med och står sig ändå rätt bra fortfarande. 290-modellerna brukar ha trevliga prislappar. Men ja, något av de nya kraftfullare korten som släpps i år kommer såklart stå sig rätt bra med troligen.

Jo, icke-verifierade tester är för lite att göra någon slags bedömning. Absolut säkrast är ju att invänta att alla recensenter får tag i korten och publicerar recensioner. Fury X borde ligga runt 980 Ti iallafall, speciellt då när vanliga 290X/390X ligger ganska nära 980 och en bra bit ifrån 970. Om någon dag bör vi äntligen veta.

Problemet med sånt tänk är väl det att då får man vänta konstant. Jag lovar att nästa år när Pascal släppts kommer alla prata om hur man ska vänta på Volta istället, som kommer 2017 och när Volta är aktuellt kommer folk att prata om deras nästa serie som kommer året efter det.

Både Nvidia och AMD är väldigt duktiga på att få deras nya tekniker/strukturer att se ut som att det är lika stor skillnad jämfört med den tidigare serien som att gå ifrån Playstation 1 till Playstation 3. Jag tycker att priserna på grafikkort ökar snabbare än prestanda just nu.

24 juni så släpps NDA på Fury X gällande prestandatester som jag förstår det, 2 dagar kvar!

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spruce89:

Problemet med sånt tänk är väl det att då får man vänta konstant. Jag lovar att nästa år när Pascal släppts kommer alla prata om hur man ska vänta på Volta istället, som kommer 2017 och när Volta är aktuellt kommer folk att prata om deras nästa serie som kommer året efter det.

Både Nvidia och AMD är väldigt duktiga på att få deras nya tekniker/strukturer att se ut som att det är lika stor skillnad jämfört med den tidigare serien som att gå ifrån Playstation 1 till Playstation 3. Jag tycker att priserna på grafikkort ökar snabbare än prestanda just nu.

24 juni så släpps NDA på Fury X gällande prestandatester som jag förstår det, 2 dagar kvar!

Hehe det har du ju helt rätt i förvisso. Ibland bör man slå till på uppgradering och inte oroa sig för hur gammal kortet är när nästa serie lanseras. Men samtidigt, nästa serier blir ju krympta samt HBM2 (om nu allt går som tänkt dvs, det kan ju dra ut ännu mer på tiden) och kan nog kännas roligare att sitta på.

Jo, nog drar det iväg i priser allt. Nvidia är ju klart värst där men samtidigt har de ju 970 i senaste serien som ligger bra till. Gigantiskt hopp mellan 970 och 980 samtidigt och då är inte ens 980 det snabbaste kortet hehe. Samtidigt håller ju korten rätt länge prestandamässigt så lägger man ut kostnaden på ett par år kanske det inte är lika farligt. Får hoppas att vi får se lite bättre priser framöver även om jag är rädd för att priserna är här för att stanna. :/

Hehe, jo det är riktigt nära nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kompression.

Det finns mig veteligen inte någon ny sådan som påverkar skyfflande av data till och från kortet. Rent allmänt så har väl ingen pekat på någon ny kompression alls?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av cardeci:

Det finns mig veteligen inte någon ny sådan som påverkar skyfflande av data till och från kortet. Rent allmänt så har väl ingen pekat på någon ny kompression alls?

Nu verkar ASTC utgått men det finns andra kompressions tekniker.
https://en.wikipedia.org/wiki/Adaptive_Scalable_Texture_Compr...
ASTC är fortfarand en frivillig funktion i DX12 som AMD kan använda sig av.

En annan intressant teknik, som inte har med kompression att göra, är att VDDM2.0 kommer ge videokortets VRAM möjlighet att använda RAM som en pagefil, liknande den Windows gör med sitt RAM mot hårddisk.
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/dn932167(v=vs.85).as...

AMD jobbar även för att effektivisera minnesanvändningen i vram via drivrutinerna, Joe Macri från AMD har erkännt att den nuvarande är pinsamt dålig.
Där handlar det gissningvis om vad som skall kastas ut och om att kunna gissa sig till vad skall läsas in i förväg.
http://techreport.com/review/28294/amd-high-bandwidth-memory-...

Jag är absolut ingen expert utan mer nyfiken amatör i detta, men det händer ganska mycket under ytan som inte når de flesta forum, om det händer tillräckligt för att 4GiB kommer att räcka vet jag givetvis inte.

Snubblade nyss över detta, har inte hunnit läsa själv än, mycket nöje :).
http://www.computerbase.de/2015-06/amd-radeon-r9-fury-x-test/...

Rekomenderar även denna tråd, även om mycket som sägs är rena Grekiskan för mig.
https://forum.beyond3d.com/threads/spinoff-4gb-framebuffer-is...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |