Kontrollera högtalare med ett ljudkort?

Permalänk

Kontrollera högtalare med ett ljudkort?

Hallå där!

Har en liten fundering angående ljud. Planerar på att bygga en lite multimedia byrå där jag ska kunna kontrollera ljud m.m från en konsol. Jag har ett 3-4 år gammalt 5.1 högtalarset som passar perfekt till studentlyan.

Jag kommer att ha en projektor för media osv kopplad till en dator. Min fråga är då, går det på något sätt att koppla in högtalarna till ett ljudkort som sedan går till datorn? Eller är det vist att kanske köpa en receiver och dra en aux kabel från den istället?

Försöker komma på en smidig lösning till det hela. Om någon har något tips på bra receivers i en okej prisklass så uppskattas det! För att högtalarna ska funka behövs det 3 ingångar!

Uppskattar hjälp och tips!

Permalänk
Medlem

Vad är det för högtalare? De kommer inte fungera om det är större passiva högtalare som behöver förstärkare. Är det typ aktiva datorhögtalare kommer det fungera fint.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

@e1m1:

Kommer inte exakt ihåg vad det är för högtalare, men det är ett par logitech högtalare, alltså dator högtalare

Tänkte att man kopplar dem till t.ex.: http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/receiver-och-forst...

och sen en aux kabel till datorn. Funkar det tror du?

Permalänk
Medlem

Du svarade inte om det är aktiva eller passiva så det är omöjligt att säga

Men utgår från ditt svar att det är passiva högtalare. I sådana fall behöver du en förstärkare/receiver. Du bör dock ta reda på induktansen för högtalarna, och se till att förstärkaren klarar av dem.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

@e1m1:

Tittade lite på det, det är passiva högtalare Funkar receivern i sådant fall som jag länkade för mitt ändamål?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wargear101:

@e1m1:

Tittade lite på det, det är passiva högtalare Funkar receivern i sådant fall som jag länkade för mitt ändamål?

Vilken hembioreceiver som helst fungerar för att driva passiva högtalare, men Logitech bygger inga passiva system utan topparna är passiva och elektroniken sitter i baslådan, topparna kan du därför lätt ansluta till en annan förstärkare men basen kan vara knöligare.
Vilket system har du ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:

hmm... Verkar kanske bli lite krångligare än väntat. Om jag inte missminner mig heter systemet x540. Kanske vore bättre att köpa ett par billigare stående högtalare. Just nu sitter de kopplade till datorn med en förgreningssladd vilket fungerar ganska bra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wargear101:

@mrqaffe:

hmm... Verkar kanske bli lite krångligare än väntat. Om jag inte missminner mig heter systemet x540. Kanske vore bättre att köpa ett par billigare stående högtalare. Just nu sitter de kopplade till datorn med en förgreningssladd vilket fungerar ganska bra.

Det systemet går utan något större problem att koppla till en receiver om man vill, topparna kopplas till receiverns slutsteg på normalt sätt och så ansluter man Logitechbasens analoga basingång till subutgången på receivern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: det låter ändå rätt smidigt! Tackar för hjälpen!!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wargear101:

@mrqaffe: det låter ändå rätt smidigt! Tackar för hjälpen!!

Det är bara att fixa passande kablar och koppla så är du igång och har tagit första steget för att att byta upp dig till ett normalt system.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.