kompis raderade hela sitt företag av misstag

Permalänk
Medlem

kompis raderade hela sitt företag av misstag

Han jobbar inom cad/3D. Han säger att han råkade radera hela sin mapp med filer och databaser. Fråga mig inte hur

Finns det något företag i södra Sverige som kan hjälpa honom? Han testade att köpa ett program som ska rädda filer och den återställde allt men filerna fungerar ej, bara bild filer som går öppna.

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vid såna här incidenter skall man ALDRIG laborera själv om datan är av betydelse, det ökar risken att den inte går att rädda.

Samt givetvis bör man ha backup, allt annat är vårdslöshet.

Hur många skulle välja att ha alla besparingar i form av kontanter liggandes i en glasburk i fönstret ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Skaffa backup sen.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Precis som @mrqaffe säger så finns det bolag som fokuserar på just återställande av filer.

Detta är dock ingen enkel process, och det absolut viktigaste är att inte skriva någon data till disken sin filerna raderats från. Anledningen till detta är att när en fil tas bort så markeras den del av disken som informationen låg på som tillgänglig för ny data. En ny fil kan då skrivas till den platsen och det blir nästan omöjligt att få tillbaka informationen.

Försök därför att inte använda den disken.

Visa signatur

-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Hedersmedlem

Lärdom 1: Ha ALLTID backup!

Som @Karaff skriver så kan hans laborerande med återställningprogram förstört möjligheterna till framgångsrik dataåtervinning. Ett misstag kan vara att han inte valt en annan partition eller disk att återställa den data som hittades och att programmet därför skrivit över delar av det han ville få tillbaka. Inget återställningsföretag i världen (vad jag vet) kan återställa fullständigt överskriven data.

Har man ingen backup så är man nog inte så kunnig inom IT och man bör därför aldrig labba själv med så viktig information som det verkar röra sig om här.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Din "kompis" har alltså inte ens en enkel kopia av så viktiga saker?
För att inte tala om backup.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv

*Visslar*

En riktigt dyrköpt läxa att alltid ha backup. Det finns säkert program som automatiskt kan ta backup på en mapp och slänga upp dom på en FTP eller molnbaserad tjänst, så man inte själv behöver tänka på det. I vilket fall - lycka till.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KaffeMedKotlett:

*Visslar*

En riktigt dyrköpt läxa att alltid ha backup. Det finns säkert program som automatiskt kan ta backup på en mapp och slänga upp dom på en FTP eller molnbaserad tjänst, så man inte själv behöver tänka på det. I vilket fall - lycka till.

Jag kör ett program som heter SyncBackFree för just det. Eller ja, jag kör inte FTP eftersom NASen ligger i samma nätverk och då är det lättare att köra lokal filöverföring utan att blanda in FTP-protokollet. Den kör en gång i veckan. Har även en körning som kör varje natt som kopierar över viktiga filer till en annan intern hårddisk så allt viktigt ligger på två hårddiskar i datorn. Då klarar jag ett misstag eller en diskkrasch utan problem. Windows 8 har en inbyggd funktion för backup med versionshantering som verkar rätt najs också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ja, hoppas verkligen inte att det är något oersättligt som han har raderat. Han är varken första eller sista företagaren som har blivit av med viktiga filer.

Tyvärr så förekommer det att företag går i konkurs efter liknande händelser eller efter brand/stöld. T ex för att företagets bokföring försvinner.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har återställt 5 TB data med Recuva från en kraschad filtabell. Det tog ett tag men det funka

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv

Man bör som sagt inte göra något själv, stäng av prylarna och kontakta närmsta ibas el. liknande firma, om det är så pass viktiga saker.

Sedan, läxa upp honom ang. backup/offsite backup med, skulle aldrig sitta så själv!! Det gör jag inte ens med mina simplare saker.. Tom semester bilder kan vara något stort att tappa.

Permalänk
Medlem

Man brukar ju säga att man ska ha en lokal säkerhetskopia, och en säkerhetskopia på en annan fysisk plats.

Jag gör så och jag har endast foton/filmklipp att vara rädd om, inte ett helt företag.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd

Det är en dyr läxa att lära sig. Förhoppningsvis kommer han nu att köra någon form av plattform för versionshantering, vilket alla som jobbar digitalt bör göra. Git eller TFS exempelvis fungerar utmärkt för alla typer av filer. För en privatperson kan typ Dropbox eller Skydrive ge liknande funktionalitet om man sätter upp allt smart och så.

Permalänk

Och då finns det dataräddningsföretag som tur är

Skrivet av downup:

Finns det något företag i södra Sverige som kan hjälpa honom? Han testade att köpa ett program som ska rädda filer och den återställde allt men filerna fungerar ej, bara bild filer som går öppna.

Relevant video:

"Kraschade hårddiskar kan få vem som helst att drömma mardrömmar, men det hindrar inte SweClockers från att besöka dataräddningsföretaget Ibas laboratorium"
http://www.sweclockers.com/artikel/18536-sweclockers-besoker-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Eftersom det inte fanns någon backup-kopia alls så kan ju inte filerna haft så stort värde?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

IBAS är duktiga, men det kostar en del också!

Permalänk
Avstängd

Det finns två typer av datoranvändare. De som tar backup och de som kommer att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Det finns två typer av datoranvändare. De som tar backup och de som kommer att göra det.

Du menar de som tar backup och de som önskade att de hade gjort det....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Du menar de som tar backup och de som önskade att de hade gjort det....

Ja, det är så att när man har bränt sig mycket hårt på en dataförlust. Så börjar man ta backup efter det. Egentligen borde operativsystemen ha bättre automatiska funktioner för backup av dina viktiga filer. Samt påminna dig om nödvändigheten av backup också.

Permalänk
Medlem

Kontakta Ibas och rör inte diskarna själv, ta ur dem ur datorn och koppla inte in dem själva utan att ni fått tydliga instruktioner från dem i så fall, om ni nu verkligen är angelägna om att få tillbaka datan.
Det kostar - ja, men å andra sidan är det er enda chans och ni riskerar att förstöra den enda chans ni har genom att försöka själva, det är inte värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Ja, det är så att när man har bränt sig mycket hårt på en dataförlust. Så börjar man ta backup efter det. Egentligen borde operativsystemen ha bättre automatiska funktioner för backup av dina viktiga filer. Samt påminna dig om nödvändigheten av backup också.

Det gör Windows 7. Misstänker att Win 8 gör detta med, samt att den har filhistorik.
Lilla flaggan varnar efter ett tag att du inte har backup precis som för antivirus, brandvägg mm.

Jag använde förr Win 7 inbyggda backup, och image delen fungerar bra, men deras vanliga backup är totalt hemsk. Gjorde backup på ca 1TB data till nätverksdisk och upptäckte att min SSD (system C:) hade skrivit ca 1,2TB extra data på en backup... tänkte vf...

Så nästa gång så övervakade jag den. Jo den kopierar allt till C: och komprimerar det där, sen kopierar detta till nätverksplatsen och därefter tar bort från C:. Detta fungerar säkert bra med en HDD, men i den takten skulle jag skriva över 50TB extra på ett år på SSDn med en backup i veckan... :=/

Jag kör annat sätt för filbackup nu, men image delen använder jag fortfarande Windows inbyggda om inget annan finns. Acronis kan nämligen hantera dens återställning, så jag kan göra det via min Acronis skiva med full kontroll.
Blir lite tokdyrt om jag ska ha 5+ acronis licenser nämligen, så jag tyckte det räckte med 1-2 fullständig och inbyggda, och resten tar jag via Windows. Har återställt flertalet gånger och det har fungerat bra. Goa är att man med deras Universal restore kan flytta hela ens OS till en ny dator (har retail licens), och den tömmer gamla HAL (Hårdvaru lagret) och bygger upp ett nytt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Det gör Windows 7. Misstänker att Win 8 gör detta med, samt att den har filhistorik.
Lilla flaggan varnar efter ett tag att du inte har backup precis som för antivirus, brandvägg mm.

Jag använde förr Win 7 inbyggda backup, och image delen fungerar bra, men deras vanliga backup är totalt hemsk. Gjorde backup på ca 1TB data till nätverksdisk och upptäckte att min SSD (system C:) hade skrivit ca 1,2TB extra data på en backup... tänkte vf...

Så nästa gång så övervakade jag den. Jo den kopierar allt till C: och komprimerar det där, sen kopierar detta till nätverksplatsen och därefter tar bort från C:. Detta fungerar säkert bra med en HDD, men i den takten skulle jag skriva över 50TB extra på ett år på SSDn med en backup i veckan... :=/

Jag kör annat sätt för filbackup nu, men image delen använder jag fortfarande Windows inbyggda om inget annan finns. Acronis kan nämligen hantera dens återställning, så jag kan göra det via min Acronis skiva med full kontroll.
Blir lite tokdyrt om jag ska ha 5+ acronis licenser nämligen, så jag tyckte det räckte med 1-2 fullständig och inbyggda, och resten tar jag via Windows. Har återställt flertalet gånger och det har fungerat bra. Goa är att man med deras Universal restore kan flytta hela ens OS till en ny dator (har retail licens), och den tömmer gamla HAL (Hårdvaru lagret) och bygger upp ett nytt.

Jag kan berätta lite om hur jag har löst min egen backup.
På huvuddatorn så kör jag http://www.easeus.com/backup-software/ deras "free" dvs gratisversionen. Med den så kan man enkelt lägga en backup. Så varje onsdag kl 0300 backas mina viktiga filer upp. Vilka är det? Jag brukar prata om "egna unika filer". Dvs filer som jag har producerat själv och som är unika, finns inte någon annan stans i världen. Foton, texter, osv.

Min C: Drive är en 250 SSD sedan har jag en andra 250 SSD för backupen. Så varje Onsdag backas filer till den. Jag har även en full Image från C: på den om det skulle behövas.

När det kommer till foton, så lagrar jag dessa på min server. Kameran töms direkt till en mapp på servern. Sedan kör jag flickr.com och har autobackup av den mappen, upp till molnet, via deras programvara som automatiskt hittar nya bilder och laddar upp dem till mitt konto. Allt helt gratis och automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Det finns två typer av datoranvändare. De som tar backup och de som kommer att göra det.

Nja, det finns 2 typer jo, de som tar backup och dom som förr eller senare förlorar alla mer eller mindre viktiga filer

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det är intressant det här med backup.
Nu har diskussionen hamnat en aning OT, men när vi ändå är inne på det så tänkte jag berätta hur jag löst det hela.

Jag placerar alla filerna i min OneDrive map, då har jag skydd mot brand och stöld.
Vid varje inloggning körs ett script som kopierar filerna till D:\backup\1...5, (intern disk) och varje backup är aktuell i fem dagar. Då har jag möjlighet att återställa filer som jag råkar ta bort, går så klart att enkelt utöka till fler dagar.
Sedan kör jag även Windows 7 egna backup program mot en extern HDD med versionshantering, som jag kopplar ur när backuppen är klar och förvarar den väl.

Enda nackdelen är att jag inte har versionshantering vid brand eller inbrott, men det är en ok kompromiss för de få filer jag behöver backaup.

Iom uppgradering till Windows 10 så kommer jag även köra BitLocker på mina diskar så att en eventuell tjuv slipper ta bort filer från min OneDrive map som sedan synkas

Personligen är jag lite skeptisk till diverse gratis program, för vem vet hur länge dom fungerar?

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Säger bara Mac och Timecapsule, så är all data alltid uppbackad, väldigt enkelt att kunna gå tillbaka och hämta filer/återställa datorn om det skulle behövas.
Behöver inte tänka på någonting med att säkerhetskopiera några filer då Time Machine gör allting åt en.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lolight:

Ja, det är så att när man har bränt sig mycket hårt på en dataförlust. Så börjar man ta backup efter det. Egentligen borde operativsystemen ha bättre automatiska funktioner för backup av dina viktiga filer. Samt påminna dig om nödvändigheten av backup också.

Microsoft har haft lite backup grejer integrerat ett tag. Windows 7 har backup and restore som få verkar använda. I Windows 8 blev det ersatt med file history som tydligen var rätt kasst för man inte kunde välja fritt vilka filer som skulle inkuderas. Fast 8 hade en del intressanta lösningar för lagringspooler som verkar smidigt för backuper om man orkar pilla lite. Kräver dock lite mer av användarna. Windows 10 satsar rätt hårt på integrering med Onedrive och det ska tydligen finnas integrerade system för att ta backuper till molnet. Filer från Outlook, Word och andra office program kan automatiskt synkas mot molnet vilket verkar rätt smidigt. Det har funnits sedan Windows 8. Min syster har kört det en del och gillar det. Men det blir mer med Onedrive. Dels ska man tydligen kunna välja vilka mappar som ska synkas och dels ska det tydligen finnas möjlighet att ta backup på systeminställningar, favoriter, lösenord och liknande till Onedrive. Så det ser ut som att Microsoft jobbar på det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Playboy_1338:

Säger bara Mac och Timecapsule, så är all data alltid uppbackad, väldigt enkelt att kunna gå tillbaka och hämta filer/återställa datorn om det skulle behövas.
Behöver inte tänka på någonting med att säkerhetskopiera några filer då Time Machine gör allting åt en.

Lita inte bara på Timecapsule bara. En kompis som jobbar med bildredigering fick ett par års samlade verk uppätet då Timecapsule fick ett ryck. Allt borta direkt. Efter det tar hon alltid manuella backuper också. Rent generellt är det dumt att ha en backup online. Eller ja, man ska inte ha sin enda backup online.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Microsoft har haft lite backup grejer integrerat ett tag. Windows 7 har backup and restore som få verkar använda. I Windows 8 blev det ersatt med file history som tydligen var rätt kasst för man inte kunde välja fritt vilka filer som skulle inkuderas. Fast 8 hade en del intressanta lösningar för lagringspooler som verkar smidigt för backuper om man orkar pilla lite. Kräver dock lite mer av användarna. Windows 10 satsar rätt hårt på integrering med Onedrive och det ska tydligen finnas integrerade system för att ta backuper till molnet. Filer från Outlook, Word och andra office program kan automatiskt synkas mot molnet vilket verkar rätt smidigt. Det har funnits sedan Windows 8. Min syster har kört det en del och gillar det. Men det blir mer med Onedrive. Dels ska man tydligen kunna välja vilka mappar som ska synkas och dels ska det tydligen finnas möjlighet att ta backup på systeminställningar, favoriter, lösenord och liknande till Onedrive. Så det ser ut som att Microsoft jobbar på det.

OneDrive är rätt så bra till Backup på flera sätt. Billigt också, speciellt om man ändå vill ha Office (365). Tyvärr ingen bra filhistorik än för alla filtyper som Dropbox och Drive har. Hade dropbox varit lite billigare så hade det passat utmärkt även om man inte får riktigt samma integration i Windows och så.