Permalänk
Inaktiv

Hjälp mig välja mellan luft kylare

Nu har det börjat låta om datorn på ett sätt jag inte alls är nöjd med. Det låter som en trasig axel på bilen och jag utgår från att det är Vattenkylningen som har börjat spöka.

Jag letar därför efter bra luftkylningsalternativ, och har hittat två.

Nuvarande favoriten pga stöd av HP RAM
https://www.dustinhome.se/product/5010207243/cooling-freezer-...

Bra Reviews men blir tvungen att köras i Single fan mode pga HP RAM.
https://www.dustinhome.se/product/5010788583/nh-d15

Skulle gärna rådfråga er kunniga om vilket av dessa två som är värda att satsa på.

Permalänk
Medlem

Är lite färgad i ämnet då man sitter på D14 idag, tyst men stor. Rent viktmässigt så är D15 tyngre än Cooling Freezer XTREME Rev.2 samt att Noctau kör med en 140mm fläkt. Större fläkt ger också tystare körning pga lägre varvtal. Två viktiga punkter.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Nu har det börjat låta om datorn på ett sätt jag inte alls är nöjd med. Det låter som en trasig axel på bilen och jag utgår från att det är Vattenkylningen som har börjat spöka.

Jag letar därför efter bra luftkylningsalternativ, och har hittat två.

Nuvarande favoriten pga stöd av HP RAM
https://www.dustinhome.se/product/5010207243/cooling-freezer-...

Bra Reviews men blir tvungen att köras i Single fan mode pga HP RAM.
https://www.dustinhome.se/product/5010788583/nh-d15

Skulle gärna rådfråga er kunniga om vilket av dessa två som är värda att satsa på.

båda kylarna är snuskigt bra fördelen med Arctic Cooling är väl att det är en fläkt, noctuan ska dock vara 11-12grader kallare vid stresstest om man överklockat. ska du köra så tyst som möjligt eller så bra prestanda/temp som möjligt?
http://www.kitguru.net/components/henry-butt/noctua-nh-d15-cp...

http://www.kitguru.net/components/henry-butt/arctic-cooling-f...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag kör också en Noctua (u12p) gör det den ska och är hyffsat tyst.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NightFred:

Är lite färgad i ämnet då man sitter på D14 idag, tyst men stor. Rent viktmässigt så är D15 tyngre än Cooling Freezer XTREME Rev.2 samt att Noctau kör med en 140mm fläkt. Större fläkt ger också tystare körning pga lägre varvtal. Två viktiga punkter.

Storleken är förhoppningsvis inget problem (Jössess, det där låter bara inte rätt), men jag kör ett Sabertooth Z97 Mark 1 som är lite ojämnt så jag hoppas att den ska passa.

Skrivet av Grönahunden:

båda kylarna är snuskigt bra fördelen med Arctic Cooling är väl att det är en fläkt, noctuan ska dock vara 11-12grader kallare vid stresstest om man överklockat. ska du köra så tyst som möjligt eller så bra prestanda/temp som möjligt?
http://www.kitguru.net/components/henry-butt/noctua-nh-d15-cp...

http://www.kitguru.net/components/henry-butt/arctic-cooling-f...

11-12 grader kallare vid stresstest låter ju fruktansvärt bra, men om det enbart är vid OC så är det lite irrelevant då jag inte överklockar någon av min hårdvara. På bilden ser det ut som att Noctuan har stöd för HP ram på båda sidor, men kan man flytta själva fläkten till den sidan av tornet där det inte finns ram minne? Med en tidigare modell så var det ett rent helvete att ha två fläktar samtidigt. Vet du om NH-D15 kan användas med Corsair Vengeance Pro Series Ram?

Permalänk
Medlem

@KaffeMedKotlett:

http://www.sweclockers.com/test/19144-noctua-nh-d15-bjasse-ti...

Om du vill ta en titt och jämföra med andra modeller.. Där får du dessutom se skillnaden med dom olika motstånden som följer med.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk

@KaffeMedKotlett: första fläkten brukar vara så den trycker luft genom båda kylarna pull/pull är inte effektivt, då kan man lika gärna bara köra med en fläkt.
använd LP minnen eller ha bara 2 minnen istället för 4st ? om du nu inte gör OC på dom också?

för trött för att läsa temperatur staplarna just nu (kolla länkarna) men temp skillnaden borde bli lite mindre utan OC fast ändå märkbar. att vrida hela tornet så det blåser uppåt kan ju vara ett alternativ om det finns utblås där ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grönahunden:

@KaffeMedKotlett: första fläkten brukar vara så den trycker luft genom båda kylarna pull/pull är inte effektivt, då kan man lika gärna bara köra med en fläkt.
använd LP minnen eller ha bara 2 minnen istället för 4st ? om du nu inte gör OC på dom också?

för trött för att läsa temperatur staplarna just nu (kolla länkarna) men temp skillnaden borde bli lite mindre utan OC fast ändå märkbar. att vrida hela tornet så det blåser uppåt kan ju vara ett alternativ om det finns utblås där ?

Åh jissees ... Tydligen är det för tidigt på morgonen och för mycket blod i kaffeomloppet ... tänkte inte ens på att vrida sattyget XD
Ja, det ska inte vara något problem. Har plats för 3st 120mm fläktar i toppen, så det ska ju inte vara något problem.

Nu har jag beställt! Blev en NH-D15

Permalänk

NH-D15 ska ju ha utskärning som passar de mesta minnen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av waspen123:

NH-D15 ska ju ha utskärning som passar de mesta minnen

Skickades från m.sweclockers.com

En liten googling hittade en diskussion om föregångaren, NH-D14, på något form med bilder. Det var verkligen en exakt passform mellan fläkten och RAM minnet. Kan inte riktigt förklara hur exakt det var, utan det var inte en milimeter tillgodo. Hoppas D15 är lika bra utformad

Permalänk
Skrivet av KaffeMedKotlett:

En liten googling hittade en diskussion om föregångaren, NH-D14, på något form med bilder. Det var verkligen en exakt passform mellan fläkten och RAM minnet. Kan inte riktigt förklara hur exakt det var, utan det var inte en milimeter tillgodo. Hoppas D15 är lika bra utformad

D15 har alltså utskärningar för minnen, det har inte D14, är vad jag menar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Man kan även sätta fläkten högre upp på kylaren så den inte hindrar nåt minne.
Dvs den kommer då sticka ut en bit över kylaren detta gör ju att man förlorar en liten del av fläktens kylning som den ger (troligen knappt mätbart dock) och att den tar mer plats i höjd vilket kan vara ett problem i många chassin.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Inaktiv

Då var Noctua NH-D15 installerad och surrar knäpptyst, lustigt nog. Känns riktigt bra att vara tillbaka till luftkylning från vattenkylning. Började nojja att det skulle börja läcka och skada något.

Permalänk
Medlem

Hur är din NH-D15 vs NZXT Kraken X61?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

Cirka 2-3 grader högre idle temp än X61. Har inte kört något stresstest än, utan får nog vänta till dom kommande dagarna. Det är dock betydligt tystare men fanken vad man fick kämpa för att få dit monteringsbracketen. Thermal armour tog emot rätt rejält först

Permalänk
Medlem

@KaffeMedKotlett: Tackar för svar.
Vinklade du den?

Kan vid tid och lust ta en bild rakt framifrån på insidan av din dator?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

@KaffeMedKotlett: Tackar för svar.
Vinklade du den?

Kan vid tid och lust ta en bild rakt framifrån på insidan av din dator?

Tänker du vinkla pga thermal armor som tog emot? Nej, det behövdes inte. Har en niomånaders bebis så tålamod har man fått öva rätt rejält Det tog några försök och visade sig att man får vinkla den rätt från första sekunden.

Vad gäller bild så skäms jag nästan över hur det ser ut.

Permalänk
Medlem

My god vad den ser stor ut haha.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Tänker du vinkla pga thermal armor som tog emot? Nej, det behövdes inte. Har en niomånaders bebis så tålamod har man fått öva rätt rejält Det tog några försök och visade sig att man får vinkla den rätt från första sekunden.

Vad gäller bild så skäms jag nästan över hur det ser ut.

http://i.imgur.com/AbzSw5r.jpg

Snyggt!! Ser lika trångt ut som i min burk. Den är stor och det var lite pyssel att få den på plats. Gött, det kommer att funka super!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Jag som tyckte min D14 var stor, såg att D15 var snäppet större!

Så här ser det ut inne i ett 350D:

Har putsat upp det lite nu också, men 140mm fläktar i front och top plus en snygg backplate till 980n!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro