Permalänk

Två fläktar i en fan-header

Jag har fått slut på fläktplatser på mitt moderkort och vill därför köra två fläktar på samma header på moderkortet via splitter.

Det är två stycken Phanteks 140mm PH-F140SP (de som ingår i Phanteks chassin). Enligt specifikationerna drar de 0.14 ampere styck, dvs 0,28 ampere totalt. I min moderkortsmanual står det bara att headern CPU_fan klarar 1 ampere, men det står ingenting om övriga headers. Har frågat Asus support men inte fått svar än.

Jag skulle gissa att övriga antingen är 1 ampere eller 0.5 ampere. Detta borde innebära att det är lugnt. Dock har jag även läst att fläktar drar mer vid just uppstart, kan det förstöra headern? Går det att på något sätt ta reda på max ampere en fläkt drar?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

@heffaklumpmamma:
Inte bara köpa fläkt kontroll?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag har fått slut på fläktplatser på mitt moderkort och vill därför köra två fläktar på samma header på moderkortet via splitter.

Det är två stycken Phanteks 140mm PH-F140SP (de som ingår i Phanteks chassin). Enligt specifikationerna drar de 0.14 ampere styck, dvs 0,28 ampere totalt. I min moderkortsmanual står det bara att headern CPU_fan klarar 1 ampere, men det står ingenting om övriga headers. Har frågat Asus support men inte fått svar än.

Jag skulle gissa att övriga antingen är 1 ampere eller 0.5 ampere. Detta borde innebära att det är lugnt. Dock har jag även läst att fläktar drar mer vid just uppstart, kan det förstöra headern? Går det att på något sätt ta reda på max ampere en fläkt drar?

Jag tror Phentek har en PWM hub som lär vara ganska bra. Du anslutar CPU_FAN headern till den, och sedan alla andra fläktar till hubben så får du även (som namnet PWM hub pålyser) PWM styrning. Har inte använt den själv dock så har ingen egen utvärdering att ge.

Permalänk
Skrivet av bboy-basil:

@heffaklumpmamma:
Inte bara köpa fläkt kontroll?

Skrivet av KaffeMedKotlett:

Jag tror Phentek har en PWM hub som lär vara ganska bra. Du anslutar CPU_FAN headern till den, och sedan alla andra fläktar till hubben så får du även (som namnet PWM hub pålyser) PWM styrning. Har inte använt den själv dock så har ingen egen utvärdering att ge.

Har kikat på Phanteks-hubben, men det känns som overkill att köpa en fläkthubb till bara två fläktar och vad jag har läst kan den inte köra fläktarna tillräckligt långsamt.

Gillar inte manuella fläktkontroller heller och har ingen 5,25''-plats.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Inaktiv

@heffaklumpmamma:

Du börjar få lite ont om alternativ. Det kan göra är att skaffa en PWM hub, koppla in en splitter på moderkortet eller se om du hittar någon PCI -> Molex ->DC fan kontakt, men då går den på fullt fräs hela tiden. Jag är tveksam till att använda splitter på moderkortet, då jag inte vet om något kan överbelastas men det har någon annan säkert svar på.

En PWM hub är nog det säkraste kortet för stunden även om det är för bara två fläktar. Får man fråga exakt var fläktarna sitter / vad dom gör? Är det CPU fläkt? Någon inblås eller utblås eller rör dom runt luften inne i chassit bara?

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att det skulle vara några problem att köra minst två fläktar per uttag på moderkortet.

Dessutom med de låga värdena som du anger så är det absolut ingen fara för att kunna överbelasta och bränna något uttag.

Permalänk
Medlem

Plugga in splittern och kör. Kan inte garantera något, men det värsta som rimligen kan hända är att fläktarna inte startar om headern nu inte skulle orka leverera nog med ström för uppstartsfasen headern överbelastas och bränns ihjäl.

Uppdatering: Jag hade fel, har korrigerat så jag inte råkar lura någon.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cool Runnings:

Tvivlar på att det skulle vara några problem att köra minst två fläktar per uttag på moderkortet.

Dessutom med de låga värdena som du anger så är det absolut ingen fara för att kunna överbelasta och bränna något uttag.

Det låter som du har koll på det här med elen. Vad skulle hända om om två fläktar+ kopplas till en header, och det blir överbelastning? Får fläktarna inte tillräckligt med kräm eller går något sönder?

Permalänk
Skrivet av KaffeMedKotlett:

@heffaklumpmamma:

Du börjar få lite ont om alternativ. Det kan göra är att skaffa en PWM hub, koppla in en splitter på moderkortet eller se om du hittar någon PCI -> Molex ->DC fan kontakt, men då går den på fullt fräs hela tiden. Jag är tveksam till att använda splitter på moderkortet, då jag inte vet om något kan överbelastas men det har någon annan säkert svar på.

En PWM hub är nog det säkraste kortet för stunden även om det är för bara två fläktar. Får man fråga exakt var fläktarna sitter / vad dom gör? Är det CPU fläkt? Någon inblås eller utblås eller rör dom runt luften inne i chassit bara?

Fläktarna i fråga sitter i fronten som inblås. De är tre-pin (men går att styra via FanXpert och Qfan). Värt att notera är att 0,14 ampere är ganska lågt, har kollat på en del fläktar som har det dubbla.

CPU-fläktarna kör jag i CPU_FAN och CPU_OPT. Det sitter även en fläkt för inblås i botten och en för utblås* baktill men dom vill jag styra individuellt på varsin CHA_FAN-header. En header får jag inte att fungera, så därför kan alla fläktar inte få en header var.

*Kollade specs för utblås-fläkten (Scythe Slip Stream 1600rpm) och den drar 0,41 ampere

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Ställde samma fråga till ASUS live-support för några månader och fick svaret att det va 1A för alla som gällde, har själv alltid kört 2 på varje utan problem.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Naga:

Ställde samma fråga till ASUS live-support för några månader och fick svaret att det va 1A för alla som gällde, har själv alltid kört 2 på varje utan problem.

Kalas! Då kör jag tills det brinner!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Plugga in splittern och kör. Kan inte garantera något, men det värsta som rimligen kan hända är att fläktarna inte startar om headern nu inte skulle orka leverera nog med ström för uppstartsfasen.

Nej, det värsta som kan hända är att någon komponent på moderkortet går sönder av den starka strömmen.

Men 0,28A på ett 1A-uttag borde inte vara något problem. Sense-linan från fan-headern går bara till den ena fläkten så båda bör vara av samma typ om man ska justera spänningen på dem.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden: vet någon vart man kan köpa phantek fläkthub? har ett h440 och hittar inget annat.

Permalänk
Skrivet av Foxmaner:

Lånar tråden: vet någon vart man kan köpa phantek fläkthub? har ett h440 och hittar inget annat.

Inet har den!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Inet har den!

Vet du om det går att stänga av fläktarna helt med den? Semipassiv kylning

Permalänk
Skrivet av Foxmaner:

Vet du om det går att stänga av fläktarna helt med den? Semipassiv kylning

Vet ej, har aldrig testat den. Dra iväg ett mail till Phanteks, vettja!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Plugga in splittern och kör. Kan inte garantera något, men det värsta som rimligen kan hända är att fläktarna inte startar om headern nu inte skulle orka leverera nog med ström för uppstartsfasen.

Värsta som kan hända är att du bränner FAN headern och den slutar fungera. Övrigt så borde det inte vara problem med vanliga x2 splitters, det är när du vill dra på fler än 2 som man måste börja oroa sig, annars är det bra att sikta på PWM och sedan bara använda headern på moderkortet för PWM signalen och sedan dra ström från en molex.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Nej, det värsta som kan hända är att någon komponent på moderkortet går sönder av den starka strömmen.

Skrivet av Commander:

Värsta som kan hända är att du bränner FAN headern och den slutar fungera.

Ok, tack för korrigeringen! Trodde att fläktheaders hade skydd mot överbelastning, men det kanske är att begära för mycket.

Visa signatur

5950X, 3090