Problem överklocka minnen 1333 Mhz -> 1600 MHz

Permalänk
Medlem

Problem överklocka minnen 1333 Mhz -> 1600 MHz

Jag har en ny dator som jag (långsamt) håller på att bygga ihop, men under tiden tänkte jag försökte överklocka den gamla lite smått bara för att testa! Jag har väl knappt överklockat något alls egentligen tidigare, och det verkar ju lämpligt att göra ett labdjur av den gamla trotjänaren.

Av någon anledning fick jag för mig att börja med minnena, men stötte snabbt på problem. Min gamla burk:

MSI 770-C45
AMD Phenom II BE 955
2 x 2 Gb Corsair DD3 RAM

Minnena körs normalt dual channel i totalt 1333 Mhz och jag har aldrig haft några problem. Men nu ville jag skrämma upp dem i 1600 Mhz, vilket de ska klara även om man får öka volten till 1.65 (från 1.5).

1) Jag gick till angrepp i BIOS som en glad amatör och ökade helt enkelt FSB/DRAM-ration, från 1 : 3.333 till 1 : 4, och presto! så hade jag minnen som körs i 800 x 2 Mhz. Var det rätt ände att börja i? Några andra inställningar rörde jag inte i första steget.

2) Jag började märka av crasher i Google Chrome, dels under vanligt forumsurfande och (framför allt) när jag kollade på streams på twitch.tv. Shockwave player slutade fungera titt som tätt. Obs, det var alltså bara Chrome och Shockplayer som rapporterade krascher och behövde startas om, själva datorn kraschade inte. Hursomhelst, jag var inte orolig, jag hade ju inte pillat på volten än.

3) Sagt och gjort, jag höjde mmmm vahetterenu, DRAM Voltage från (ja det stod auto, men 1.5) till 1.67. Nästa lägre steg var 1.63. Problemet ovan med krascherna kvarstod dock. Är det några fler volt-inställningar som behöver ändras tro? Utveckla gärna.

4) Jag noterade i CPU-Z att mina minnen visst var klassade/rekommenderade/whatever att köras i 2T när man är uppe i 1600 Mhz. Kanske var det det som var problemet? I BIOS var de inställda på Auto, och CPU-Z rapporterade att de kördes i 1T. Ja, jag ändrade det ju kvickt till 2T, men krascherna ovan var fortfarande kvar.

Och där står/sitter/ligger jag alltså nu. Hum... ja. Om ni har några tips så är ni välkomna att skriva.

Permalänk
Avstängd

Det är ganska stor chans att om du ändrar 1t till 2t att det blir bättre då 1t är ganska tajt är det forfarande inte stabilt så måste du ändra timings eller höja volt men viss chip är inte så volt glada så 1.65v-1.7 kan väll vara bra att köra som max

men låt oss säga du har 1333 cas 9-9-9-28 1t så kan det hända att du får köra 1600 10-10-10 32 2t eller så då brukar det gå bra
och en del amd ..vet inte om det är cpu eller bräda har varit tjuriga med 1t timings även i låg hastighet när jag testat

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Det är ganska stor chans att om du ändrar 1t till 2t att det blir bättre då 1t är ganska tajt är det forfarande inte stabilt så måste du ändra timings eller höja volt men viss chip är inte så volt glada så 1.65v-1.7 kan väll vara bra att köra som max

men låt oss säga du har 1333 cas 9-9-9-28 1t så kan det hända att du får köra 1600 10-10-10 32 2t eller så då brukar det gå bra
och en del amd ..vet inte om det är cpu eller bräda har varit tjuriga med 1t timings även i låg hastighet när jag testat

Jepp, 2T hade jag redan testat, men krascherna var kvar. Och öka DRAM-volten är jag inte jättesugen på hehe, jag tror att nästa steg var 1.71 volt och det var gulmarkerat i BIOS (vilket betydde gränsfall eller något sådant enligt hjälptexten).

Hum hum, jag får kanske mecka lite med timings då, om jag nu nödvändigtvis vill komma upp i 1600 Mhz. Tack för svaret!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PHJ:

Jepp, 2T hade jag redan testat, men krascherna var kvar. Och öka DRAM-volten är jag inte jättesugen på hehe, jag tror att nästa steg var 1.71 volt och det var gulmarkerat i BIOS (vilket betydde gränsfall eller något sådant enligt hjälptexten).

Hum hum, jag får kanske mecka lite med timings då, om jag nu nödvändigtvis vill komma upp i 1600 Mhz. Tack för svaret!

japp timings är vägen att gå i så fall men samtidigt så ju högre timings man har desto högre responstid får minnena så 1333 cas 9 och 1600 cas 10 är skillnaden väldigt marginell och i det närmaste identisk för timings påverkar hastigheten så vinsten är väldigt liten och skulle absolut inte märkas och enda gången man skulle märka det i fps är om man kör integrerat grafikkort som tjänar på mer minnes mhz om det lånar ram som vram men annars är det som sagt minimal skillnad

men är mycket mer att hämta att köra oc på cpu´n där kan man göra lite mer verklig vinst i prestanda som märks

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w