Köpråd stereoslutsteg 10k

Permalänk
Medlem

Köpråd stereoslutsteg 10k

Hej, köpte förra sommaren ett par canton ergo 695 golvhögtalare och en pioneer sc-2023 surroundförstärkare med planer på att uppdatera till en komplett hemmabioanläggning.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=375750
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1969714

Har läst på forum och användarrecensioner om att högtalarna blivit väldigt populära för sin ljudkvalitet och djupbas. Och som ni säkert förstår är det här mitt problem ligger, min surroundförstärkare orkan inte driva högtalarna med den kraft som behövs i de lägre frekvenserna, högtalarna är specificerade ner till 20Hz men min förstärkare tappar kraften vid 50Hz. Pga detta har jag valt att investera i ett slutsteg som kan få liv i mina golvhögtalare istället för att köpa en baslåda till hemmabioanläggningen.

Då min anläggning kostade ca 20000kr vid inköp och med tanke på högtalarnas specifikationer har jag valt att sätta en budget på ca 10k då det verkar finnas många lämpliga slutsteg i denna prisklass.

Enligt vad jag har läst på forum om mina högtalare så bör slutsteget ligga på ca 150-200W rms i 8ohm och/eller ca 250-300W rms i 4ohm för att få liv i mina högtalare, även om jag vet att man inte kommer vara i närheten av dessa effektsiffror när man lyssnar på musik i normal volym.

Jag har kollat på några slutsteg som jag verkar vettiga men har inte en blekaste aning om dessa är bra eller om det finns något bättre i prisklassen:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2451
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2047369
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=147084
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=410986
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=689858
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=358433
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2357199

Tycker det är riktigt svårt att veta vad jag ska välja och jag vet att man inte enbart ska gå efter effektsiffror då det är mycket mer som spelar in för att slutsteget ska leverera en bra och kraftfull ljudbild

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Själv kör jag nad steget till mina dali lektor 8 och drev dem innan med min surround förstärkare från denon pris ca 13k. Och nad steget ger klarare ljud , mycket fastare bas och bra tryck.

Om dom räcker till dina högtalare vet jag ej men låna hem o lyssna är det bästa.
Det går hifiklubben med på.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

https://emotiva.com/products/amplifiers/xpa-2

Jag ställer mig dock frågande till flera av dina slutsatser. Men många watt är bra, även vid hyggligt moderata nivåer för att hantera dynamiken. Rusar lätt iväg till rätt många watt, och man vill ju ha lite headroom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Själv kör jag nad steget till mina dali lektor 8 och drev dem innan med min surround förstärkare från denon pris ca 13k. Och nad steget ger klarare ljud , mycket fastare bas och bra tryck.

Om dom räcker till dina högtalare vet jag ej men låna hem o lyssna är det bästa.
Det går hifiklubben med på.

Har tillgång till hifiklubben i Jönköping så kanske blir att man springer in där och tar sig en titt, har även brl tillgängligt men tycker inte att de har speciellt mycket att erbjuda i min prisklass

Skrivet av UprightCitizen:

https://emotiva.com/products/amplifiers/xpa-2

Jag ställer mig dock frågande till flera av dina slutsatser. Men många watt är bra, även vid hyggligt moderata nivåer för att hantera dynamiken. Rusar lätt iväg till rätt många watt, och man vill ju ha lite headroom

Tack för förslaget men jag vill tyvärr ha ett slutsteg jag kan beställa från svenska återförsäljare

Trams i citat /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Tänker använda min pioneer receiver som försteg och i nuläget lutar valet av slutsteg mot en svart Vincent sp-331 då den verkar riktigt populär och välljudande i prisklassen, har även börjat kolla på rotel rb-1582 för 15k som också verkar vara ett riktigt bra slutsteg men jag är tveksam om det är värt 5k mer än vincent slutsteget

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2451 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2357196

Edit: har fått uppfattningen av att jag ska undvika rörslutsteg då dessa kräver mer underhåll och att rörer slits och måste bytas ut, därför går troligtvis vincent sp-331 bort då rören måste bytas ut efter ca 5-10år beroende på användning, lutar åt att det kanske blir ett rotel slutsteg

Någon som har något bättre alternativ?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk

Rotel rb1582 hade jag köpt. Brukar ligga på 7-9000:- beg
Jag kör själv med tre xtz ap100 slutsteg och jag är riktigt nöjd. Jag gav 2500:- st för dem och de brukar ligga på 2500-3500:- beg
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Rotel rb1582 hade jag köpt. Brukar ligga på 7-9000:- beg

Skickades från m.sweclockers.com

priset är egentligen inget problem så jag införskaffar hellre ett nytt, har skapat ett konto på ett hifi forum så får se om jag kan få ytterligare vägledning där

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Skrivet av b3h4ppyn0w:

priset är egentligen inget problem så jag införskaffar hellre ett nytt, har skapat ett konto på ett hifi forum så får se om jag kan få ytterligare vägledning där

Min kollega kör med rotel 1582 till sina ergo 695 och det låter riktigt bra. Han kör med en integra dtr 70.3 som försteg. 1582 är ju klass a/ab vilket ger en lite varmare tob på ljudet vilket passar de högtalarna riktigt bra. Han är väldigt kräsen så vi lånade hem flera olika bland annat även 1552 och lite annat i 16 000:- klassen. Då var 1582 det som enligt oss lät bäst med ergo 695

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Försök hitta något som matchar istället för att kolla på effektsiffror. Du blir mer nöjd på det viset. Utav de du nämner hade jag gått på Marantz, bra byggd och med bra ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Har läst på forum och användarrecensioner om att högtalarna blivit väldigt populära för sin ljudkvalitet och djupbas. Och som ni säkert förstår är det här mitt problem ligger, min surroundförstärkare orkan inte driva högtalarna med den kraft som behövs i de lägre frekvenserna, högtalarna är specificerade ner till 20Hz men min förstärkare tappar kraften vid 50Hz. Pga detta har jag valt att investera i ett slutsteg som kan få liv i mina golvhögtalare istället för att köpa en baslåda till hemmabioanläggningen.

Det spelar ingen roll hur mycket effekt du trycker in i dom där högtalarna - du kommer inte få mycket djupbas ändå om du inte har rejäl rumsförstärkning.
Specifikationen säger sällan nånting om var -3/-6dB punkten ligger och vid vilka förutsättningar (hörnplacering m.m.).

Vill du ha djupbas så lägg pengarna på en eller två subbar istället!

Det betyder inte att slutsteg inte gör någon nytta, bara att vinsten med sånt kan vara annorlunda mot vad du förväntar dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Det spelar ingen roll hur mycket effekt du trycker in i dom där högtalarna - du kommer inte få mycket djupbas ändå om du inte har rejäl rumsförstärkning.
Specifikationen säger sällan nånting om var -3/-6dB punkten ligger och vid vilka förutsättningar (hörnplacering m.m.).

Vill du ha djupbas så lägg pengarna på en eller två subbar istället!

Det betyder inte att slutsteg inte gör någon nytta, bara att vinsten med sånt kan vara annorlunda mot vad du förväntar dig.

Har kanske varit lite otydlig så jag tror att du missuppfattat vad jag är ute efter, mina högtalare har blivit väldigt populära bland annat för sin bas och att de ska klara av att gå ner i ca 20-30Hz med ett slusteg med kraft som orkar driva dem då de är relativt tungdrivna vilket gör att min reciever helt enkelt inte orkar driva dem under 50Hz.

Högtalarna kostade närmare 30k när de lanserades och har dubbla 9" basar per högtalare vilket gör de till bra allroundhögtalare. Baselementen har nästan optimal storlek för att kunna leverera både rapp och djup bas. Med bra hifi utrustning så är en aktiv baslåda i många fall överflödig, vilket det blir i mitt rum på ca 20kvm där det inte finns någon optimal placering av en baslåda pga datorhörna och säng (rummet är möblerar efter optimal placering av högtalarna.

Är inte enbart ute efter ren djupbas utan jag vill kunna få ut det mina högtalare har kapacitet till att leverera vilket är anledningen till att jag vill investera i ett slusteg itället för en baslåda (vet att försteget i min receiver kommer bli en lite flaskhals mot ett fint slusteg).

Edit: lyssnar huvudsakligen på rock men blir även lite blandat som house, blues, country och metal samt ser på några filmer i veckan

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Försök hitta något som matchar istället för att kolla på effektsiffror. Du blir mer nöjd på det viset. Utav de du nämner hade jag gått på Marantz, bra byggd och med bra ljud.

Tackar, marantz var bland de tidigaste jag fick syn på men har fastnat för rotel då de verkar lite krafigare och gedigna i konstruktionen

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Har kanske varit lite otydlig så jag tror att du missuppfattat vad jag är ute efter, mina högtalare har blivit väldigt populära bland annat för sin bas och att de ska klara av att gå ner i ca 20-30Hz med ett slusteg med kraft som orkar driva dem då de är relativt tungdrivna vilket gör att min reciever helt enkelt inte orkar driva dem under 50Hz.

Högtalarna kostade närmare 30k när de lanserades och har dubbla 9" basar per högtalare vilket gör de till bra allroundhögtalare. Baselementen har nästan optimal storlek för att kunna leverera både rapp och djup bas. Med bra hifi utrustning så är en aktiv baslåda i många fall överflödig, vilket det blir i mitt rum på ca 20kvm där det inte finns någon optimal placering av en baslåda pga datorhörna och säng (rummet är möblerar efter optimal placering av högtalarna.

Är inte enbart ute efter ren djupbas utan jag vill kunna få ut det mina högtalare har kapacitet till att leverera vilket är anledningen till att jag vill investera i ett slusteg itället för en baslåda (vet att försteget i min receiver kommer bli en lite flaskhals mot ett fint slusteg).

Edit: lyssnar huvudsakligen på rock men blir även lite blandat som house, blues, country och metal samt ser på några filmer i veckan

Jag tror helt klart dina högtalare är förhållandevis baskapabla, men det betyder inte att de klarar att gå hela vägen ner till 20 Hz utan rejält rumsstöd! Siffran Canton anger (20-40000 Hz) innebär att deras mikrofon uppfattade något ljud där (kan vara -30 dB), inte att de spelar någorlunda linjärt ner dit.

Baselement som ska låta rent upp till och en bit över delningsfrekvensen på 300 Hz och samtidigt spela djupt är nog riktigt svåra (omöjliga?) att tillverka.
Mer effekt jämfört med det du har ger som bäst aningen djupare bas och kanske lite mer friheter att ändra tonkurvan med EQ så att basen framhävs lite mer om det är syftet. Vill du gå hyfsat frekvenslinjärt hela vägen ner till 20 Hz krävs sub.

Sen är det inte så mycket musik som har särskilt mycket information under ca 30 Hz så djupare än så behövs sällan i system avsett för musik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Jag tror helt klart dina högtalare är förhållandevis baskapabla, men det betyder inte att de klarar att gå hela vägen ner till 20 Hz utan rejält rumsstöd! Siffran Canton anger (20-40000 Hz) innebär att deras mikrofon uppfattade något ljud där (kan vara -30 dB), inte att de spelar någorlunda linjärt ner dit.

Baselement som ska låta rent upp till och en bit över delningsfrekvensen på 300 Hz och samtidigt spela djupt är nog riktigt svåra (omöjliga?) att tillverka.
Mer effekt jämfört med det du har ger som bäst aningen djupare bas och kanske lite mer friheter att ändra tonkurvan med EQ så att basen framhävs lite mer om det är syftet. Vill du gå hyfsat frekvenslinjärt hela vägen ner till 20 Hz krävs sub.

Sen är det inte så mycket musik som har särskilt mycket information under ca 30 Hz så djupare än så behövs sällan i system avsett för musik.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet att de troligtvis inte kommer att klara sig ner till 20Hz men jag tror att jag kan nå 25-30Hz med ett bra slutsteg vilket är samma frekvens som cantons aktiva sub med likvärdigt 9" baselement klarar av, vill helt enkelt inte ha en sub i mitt lilla rum och jag tror att jag kan få ut mycket mer av högtalarna med ett slusteg då min förstärkare tappar kraften att driva högtalarna när frekvenserna börjar gå mot 50Hz. Sen så är runt 25-30Hz inte fy skam med 200W+ tillgängligt per kanal även om man inte kommer nära dessa effektsiffror om man lyssnar på normal volym

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Skrivet av b3h4ppyn0w:

jag tror att jag kan nå 25-30Hz med ett bra slutsteg

Bara genom att byta ut slutsteget till ett effektstarkare? Nae.

Skrivet av b3h4ppyn0w:

blue diamond v3 golvhögtalare med 175W aktiva 10" basar som går mer till 20-25Hz får hela huset att skaka därför ser jag inget problem med att mina högtalare enbart skulle nå 30Hz med ett slutsteg på ca 150W rms

Wait, what? Tillgänglig förstärkareffekt har väldigt lite med högtalarens frekvensomfång nedåt att göra. Anledningen till att Blue Diamond klarar att återge lägre frekvenser är snarare

  1. Ett baselement med förhållandevis tung kon

  2. Ytterligare kompensering i bashögtalarens inbyggda förstärkare

än att maximalt effektuttag ur förstärkaren är si eller så många watt.

Permalänk
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Tackar, marantz var bland de tidigaste jag fick syn på men har fastnat för rotel då de verkar lite krafigare och gedigna i konstruktionen

rotel 1582 är ett bättre alternativ om du vill få liv i dina 695. Låna hem ett sådant du blir inte besviken

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2