Köpte nytt mobo för att slippa ljudkort, nu får jag inte ut nåt ljud via chassit. Hjälp!

Permalänk

Köpte nytt mobo för att slippa ljudkort, nu får jag inte ut nåt ljud via chassit. Hjälp!

Hej Alla,

Som sagt, jag gick från ett FD Define R4 med ett Gigabyte GA-Z87X-UD5H och ett Creative Sound Blaster Z som jag var nöjd med.
Jag ville ha bättre luftflöde och behålla ljudet, så det blev ett FD Define S med ett Gigabyte GA-Z97X-Gaming G1.

Mitt primära problem nu är att jag inte får ut något ljud via främre chassi-kontakten. Det sekundära är att jag inte upplever någon ljudförbättring mot gamla kortet. Så min plan är att skita i allt, och skaffa ännu ett ljudkort trots allt. :-/

Mina frågor är:
1. Har du nåt tips på hur att felsöka problemet med att inte få ut nåt ljud via chassits kabel/kontakt?
2. Har du nåt tips på nåt ljudkort som ger bättre ljud än Creative Sound Blaster Z i både spel och musik, utan att kosta skjortan? Nej, jag är ingen audiofil som betalar vad som helst. Jag har ett par Edifier Luna Eclipse E25, och ett par SteelSeries Siberia v3.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Har du anslutit chassits audiokabel till F_AUDIO på moderkortet? Den sitter längst ner till vänster under den sista PCI-E x16 sloten på moderkortet.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Jag körde med det inbyggda ljudet på ett GA-Z87X-UD5H tidigare och upplevde det som riktigt bra ljud. Har även haft ett Creative Extrememusic tidigare som även det gav bra ljud. Har nu ett Asus Xonar Essence STX II som är bättre på nästan alla punkter. Ljudet är klart bättre men kontrollerna var enklare och mer omfattande på både GA-Z87X-UD3H och X-FI extrememusic.

Varför du inte får ljud kan bero på två enkla saker:
Du har inte kopplat in sladden mellan moderkortet och de främre kontakterna.
Du har inte kryssat i rutan att ljudet ska speglas i de främre kontakterna i Realtek kontrollpanelen.

Om du har kvar GA-Z87X-UD5H:t så kan jag var spekulant på det. Mitt har en böjd pin nämligen så jag fick köpa ett MSI istället :/

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Har du anslutit chassits audiokabel till F_AUDIO på moderkortet? Den sitter längst ner till vänster under den sista PCI-E x16 sloten på moderkortet.

Japp. Om och om igen.. det är inte det. I manualen står det att "The front panel audio header supports Intel High Definition audio (HD) and AC'97 audio."
Frågan är vad mitt chassi stödjer? Fast det är ju sprillans nytt..?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Japp. Om och om igen.. det är inte det. I manualen står det att "The front panel audio header supports Intel High Definition audio (HD) and AC'97 audio."
Frågan är vad mitt chassi stödjer? Fast det är ju sprillans nytt..?

Jag kollade i chassits manual och det gav ett rätt bra tips om hur lådan är kopplad, kolla du också.
Det finns ju som sagt 2 standarder idag och det är pinheadern till moderkortet som är olika kopplad.
Om du främst är ute efter att inte montera nått intern så använd ett externt ljudkort eller skippa det helt tex genom att använda toslink, usb eller nätverk för att ansluta vid uppspelning av ljud och en usb ansluten mikrofon om den integrerade mikrofoningången inte håller tillräckligt bra kvalitet.
Kosta skjortan får du allt definiera, är det allt annat än budgetklassen eller är det ok med 3000 kr för ett ljudkort men inte 10 000 ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är rätt drivrutiner installerade? G1 har ju sound core 3d från creative. Det kan även vara som med asus kort att man får växla manuellt mellan främre och bakre portarna via drivrutinens kontrollpanel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk

@DaddyCoolSwe:

Kolla så att kontakten i frontpanelen verkligen sitter i ordentligt. Kabeln är på mitt Define XL R2 fäst i frontpanelen via en vit kontakt och den åkte en gång ur.

Ser ut så här:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vashy:

Är rätt drivrutiner installerade? G1 har ju sound core 3d från creative. Det kan även vara som med asus kort att man får växla manuellt mellan främre och bakre portarna via drivrutinens kontrollpanel.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har gigabyte sniper.g1 med samma ljudkrets.

Som denna gentleman säger så får jag öppna creative kontrollpanel nere till höger och sen i en tab i den skifta till headphones lr liknande för att få ljud till hörlurarna istället för högtalarutgången.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av Vashy:

Är rätt drivrutiner installerade? G1 har ju sound core 3d från creative. Det kan även vara som med asus kort att man får växla manuellt mellan främre och bakre portarna via drivrutinens kontrollpanel.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant upptäckt! I Creatives programvara står den i "headphones" och ljudet kommer ut ur mobo-bakplåts-kontakt. Ändrar jag den till "speakers" kommer inget ljud alls.. tröttsamt. :-/

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Har du växlat i ljudinställningar? Det finns ju en som alltid är "Standardenhet" och sen finns en lista på de övriga ljudkällorna. Har du valt rätt där? Kanske inte har med ditt problem att göra i nuläget, men jag får byta runt där själv ibland. Tänkte nämna det bara.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Kolla så att kablarna inte åkt ut i själva kontakten i chassit. Händer jättelätt på mitt Define R4.