Kasta cd-rom läsaren?

Permalänk
Avstängd

Kasta cd-rom läsaren?

Så efter jag fyllt upp alla lediga sata uttag på mobo med diskar fick jag koppla ur en av mina mekaniska hårddisk till fördel av en ny ssd.
Ska jag ta bort min cd-rom läsare och köra in hårddisken?
Kan man ev köpa en billig extern dvd-läsare om jag skulle behöva läsa/bränna nån skiva?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk

Du behöver nog inte kasta den då det blir ett stort hål i chassit då men du kan absolut koppla ur den, man behöver nästan aldrig en dvd-rw.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan byta mot en usbenhet om du behöver en optisk enhet, men fundera även på om du verkligen bör ha många diskar i datorn (som är igång samtidigt) för den lär väl bullra i onödan och kanske går det att byta mot större men färre diskar eller nån typ av nas om det är en dator för "allmänt bruk" snarare än en lagringsserver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Så efter jag fyllt upp alla lediga sata uttag på mobo med diskar fick jag koppla ur en av mina mekaniska hårddisk till fördel av en ny ssd.
Ska jag ta bort min cd-rom läsare och köra in hårddisken?
Kan man ev köpa en billig extern dvd-läsare om jag skulle behöva läsa/bränna nån skiva?

Är väl bara koppla in de tillfälligt ifall du behöver den? Känns onödigt att kasta den...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren, nja "kasta" menade jag lägga in i garderoben. Jag kör 3st ssd och 2st mekaniska (3 med den jag tänkte sätta in)
Jag har inte råd att byta upp mig just nu.
Usbenhet låter bra, kan ni länka till någon billig modell?

Edit: som någon nämde "Koppla ur/in" är inget alternativ. "stort hål i chassit" nej det kommer det inte bli, jag sätter in plastbrickan igen bara.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av robalm:

Tack för svaren, nja "kasta" menade jag lägga in i garderoben. Jag kör 3st ssd och 2st mekaniska (3 med den jag tänkte sätta in)
Jag har inte råd att byta upp mig just nu.
Usbenhet låter bra, kan ni länka till någon billig modell?

Finns att hitta via prisjakt från ca 200kr, men du kan även fundera på nån typ av docka/usb adapter, de går ju att använda till både optiska enheter eller diskar, de är ju inte lika smidiga mekaniskt men det beror ju på hur och hur ofta man använder dem om de passar. själv har jag flera hdd dockor och ett par som tar både optiska och diskar och så "serviceadaptrar" http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom... som är smidiga om man ska hjälpa nån genom att tillfälligt koppla in nått och de tar ju även ide om man väljer rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har klarat mig utan optisk enhet i närmare 8 år så tror du klarar dig också, skulle du behöva en finns det ju alltid externa.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.