Snabb fråga! Cooler Master Hyper 212 EVO vs be quiet! Shadow Rock Slim

Permalänk
Medlem

Snabb fråga! Cooler Master Hyper 212 EVO vs be quiet! Shadow Rock Slim

Snabb fråga!

Jag håller på att försöka göra min dator tystare och tänkte köpa en ny CPU-kylare och undrar vilken av dessa som är tystas: Cooler Master Hyper 212 EVO vs be quiet! Shadow Rock Slim? Eller rekommenderar ni något annat?

Cooler mastern verkar betydligt mer populär än be quiet om man tittar på antalet recensioner på tex inet.se, är det ett tecken?

Permalänk
Medlem

212 EVO har som främsta fördel att den är billig och kyler bra, av den anledningen rekommenderas den till nästan alla som behöver ett första steg upp från standardkylaren.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk

bytte ut fläkten på en av mina burkar som hade en 212 EVO till en silentwing2 från be quiet och den presterar lika bra, fast är i praktiken helt tyst. Tror det handlar om priset för det mesta då det skiljer sig runt en hundring mellan 212 och be quiet.

Permalänk
Medlem

Slutsatsen är alltså att Be quiet är tystare men 100kr dyrare?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Spatzen: Ja, du sammanfattade det ganska bra.

Du kan även tänka på att fläkten kostar ca 100kr på BeQuiet så köper du en CM 212 och en BeQuiet fläkt så landar du på typ samma pris.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Be Quiet har väl även lite bättre kvalitet på kylarfästet samt att den är enklare att montera. Många nämner just krånglig montering som en nackdel på Cooler Mastern.

Jag hade tagit en Be Quiet, mest eftersom jag känner mig själv och vet att jag skulle köpt ny fläkt efter ett tag med Cooler Mastern, och därför slutat på ett högre pris.

Du har ju även andra Be Quiet - modeller, till exempel Pure Rock som är dryga 50-lappen billigare.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

@heffaklumpmamma: Läste en recension på inet.se angående "be quiet! Shadow Rock Slim" som sa "enda nackdelen, svårt att hitta 135mm fläkt till andra sidan". Vad menar han med det? Är det bättre att ha en 120mm fläkt istället som finns på "be quiet! Pure Rock"?

Permalänk
Skrivet av Spatzen:

@heffaklumpmamma: Läste en recension på inet.se angående "be quiet! Shadow Rock Slim" som sa "enda nackdelen, svårt att hitta 135mm fläkt till andra sidan". Vad menar han med det? Är det bättre att ha en 120mm fläkt istället som finns på "be quiet! Pure Rock"?

Jag läste också den, och jag förstod inte heller vad dom menade. Kan vara att den fläkten som används är tunnare och därför passar inte vanliga 120mm-fläktar lika bra (deras 135-mm-fläkt har fläkthål för 120mm men är alltså tunnare). Det medföljer dock en fästanordning för en 120mm-fläkt, men inte två.

Två fläktar på så tunna tornkylare brukar inte ge särskilt stor prestandaökning utan bara öka ljudnivån.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

@heffaklumpmamma: Okej, så med andra ord lär "be quiet! Shadow Rock Slim" funka bra för vanligt användande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spatzen:

@heffaklumpmamma: Okej, så med andra ord lär "be quiet! Shadow Rock Slim" funka bra för vanligt användande?

Funkar bra, kör den temperaturreglerad från Bios/moderkort.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Hedersmedlem

Har aldrig provat Be Quiets kylare men vill bara tillägga att min 212 EVO är så tyst att jag på fullt allvar har undrat om jag har glömt koppla in den till moderkortet. Tror inte det eftersom processorn efter lite spel ligger på runt 50 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Funkar bra, kör den temperaturreglerad från Bios/moderkort.

Sorry för dum fråga men vad menar du med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spatzen:

Sorry för dum fråga men vad menar du med det?

Koppla CPUfläkten till moderkortet, sedan kan du välja i bios hur snabbt den skall snurra.
Datorn förblir tyst i vila och lätt arbete, men fläktarna varvar upp när man spelar tex.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Installerade min första after-market kylning i veckan, en EVO 212, och det var inte så lurigt alls efter en snabb titt på youtube. Finns säkert bättre lösningar men så himla lurigt är det inte att montera cooler mastern så länge man kompletterar "instruktionsboken" med nåt. Tror du kommer bli nöjd oavsett vilken kylare du väljer, se till så de passar i ditt chassi först bara.