AMD spärrar överklockning av HBM-minnet med Radeon "Fiji"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det spelar ingen roll om AMD har extra kraftig hona på grafikkortet. Än en gång, specen gäller för båda kontakterna. Det finns en hona och en hane och båda är specade för 13 A. Hanen blir inte automatiskt högre specad för att honan blir det. Jag skulle gissa på att AMD räknar med att specarna är väldigt snålt skrivna och att kylningen i en dator är generös. Som vi tidigare konstaterat så klarar kontakterna högre ström om man har grövre kablar men hur mycket ström en kabel klarar beror också på kylningen. Hela kedjan ska klara en viss ström. Nätagget måste klara av att leverera en viss ström. Kabeln måste klara av att leda den, kontakterna ska klara av den och grafikkortet ska klara av att kyla den. Alla delar är lika viktiga. Det räcker inte med att en klarar det, alla måste göra det.

Angående effektgränsen för PCIe så är som sagt redan ett kort med 2x8-pin utanför specen. Den där magiska gränsen på 300 W verkar för övrigt vara mer relaterad till kylning än strömförsörjning. Där någonstans går gränsen för vad som är realistiskt att kyla om man håller sig inom gränserna för standarderna från PCI-SIG. Det ryktas om att PCIe 4.0 ska få lite mer generösa gränser. Får se hur det blir.

Jag tror du missförstod mig rätt rejält, är fullt medveten om att alla delar utav kopplingen måste tåla dem laster dem utsätts för. Var bara nyfiken om just kontaktdonets hona på grafikkortet är specificerat för att tåla mer än 13A då det är intressant att veta hur AMD har löst sin del utav kopplingen från ett rent intresse perspektiv. Dem kan ju inte påverka någon annan del och där faller det helt och hållet upp till konsumenten att se till att deras utrustning klarar dem lasterna samt kan kyla det.

Du svarade däremot nog på min fråga där, att dem helt enkelt kör 13A kontaktdons honor och sedan antar att det håller.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Jag tror du missförstod mig rätt rejält, är fullt medveten om att alla delar utav kopplingen måste tåla dem laster dem utsätts för. Var bara nyfiken om just kontaktdonets hona på grafikkortet är specificerat för att tåla mer än 13A då det är intressant att veta hur AMD har löst sin del utav kopplingen från ett rent intresse perspektiv. Dem kan ju inte påverka någon annan del och där faller det helt och hållet upp till konsumenten att se till att deras utrustning klarar dem lasterna samt kan kyla det.

Du svarade däremot nog på min fråga där, att dem helt enkelt kör 13A kontaktdons honor och sedan antar att det håller.

Är just så ja, vist kan AMD sätta en bättre kontakt som klarar mer (troligen hade den haft fler pinnar), men nätaggregatet följer viss standard och inte byggd utanför detta (även om agget så klart troligen klarar mer). Men det gäller ju också att kontakten mellan GPU och nätagg är bra (annars blir det extra värme, som kontakten inte tål nu när den ligger mer på gränsen vad den klarar).

Se bara i felsöknings tråden, där kontakten till moderkortet inte är 100% bra på en pinne (plasten smälter).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

Det var ju inte utan anledning Nvidia ville stänga av det heller. Många bärbara datorer går redan på bristgränsen när det kommer till värmeutveckling. HBM går kanske inte att klocka alls högre och därför har de låst det, men det finns säkerligen samma scenarion för bärbara datorer.

Det enda tänkbara scenariot jag kan se är att en överklockning kan skada minnet och i Furys fall även GPU:n eftersom det sitter ihop. Vad skiljer det från övrig överklockning? Eller finns där risker jag inte känner till? Börjar vattnet koka, vilket skapar ett övertryck och exploderar?

Bärbara datorer har dessutom dokumenterade fall med bränder och personskador när man suttit med dem i knäet eller på ett sätt där luftflödet försämras. Det borde väl vara ännu starkare argument för Nvidias fördel.

Jag är emot båda fallen men jag tycker det är konstigt att vissa tycker att Nvidia gjorde bort sig rejält medan samma personer tycker det är bra här. För mig är det väldigt svårt att förstå.

Jag tror också att överklockning kan skada grafikkortet och därför har man stängt av det.

Skillnaden här är att AMD säger direkt hur det kommer ligga till innan grafikkortet är släppt och gör därmed inte som Nvidia när de först satte in spärren för överklockning till att sen ändra tillbaka det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är just så ja, vist kan AMD sätta en bättre kontakt som klarar mer (troligen hade den haft fler pinnar), men nätaggregatet följer viss standard och inte byggd utanför detta (även om agget så klart troligen klarar mer). Men det gäller ju också att kontakten mellan GPU och nätagg är bra (annars blir det extra värme, som kontakten inte tål nu när den ligger mer på gränsen vad den klarar).

Se bara i felsöknings tråden, där kontakten till moderkortet inte är 100% bra på en pinne (plasten smälter).

Jo, som sagt, är fullt medveten om att allt annat måste kunna klara det också och ha bra anslutning, grundläggande inom ellära. Ser däremot det som hyfsat relevant vad kontaktdonen på GPU'n tål då det finns definitivt nätaggregat och kablar som är byggda för bra mycket mer än 150w per 8pin även om dem flesta officiellt bara stödjer 13A precis som du säger. Är även mestadels en intresse fråga från mitt håll, erkänner att jag i dagsläget inte har behov utav informationen utan snarare är nyfiken.

Har sätt det en del jag med när folk har plast som smälter. Är vanligt inom mining att man kör extern ström tillförsel för sina GPU's genom power risers då man avlastar moderkortets strömtillförsel rejält. Dem flesta moderkort är inte gjorda för att kunna leverera 75w per PCI-E port, dem räknar inte med dem lasterna på varenda X1 port också samt att det är för längre drift.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag tror också att överklockning kan skada grafikkortet och därför har man stängt av det.

Skillnaden här är att AMD säger direkt hur det kommer ligga till innan grafikkortet är släppt och gör därmed inte som Nvidia när de först satte in spärren för överklockning till att sen ändra tillbaka det.

Sedan lade till det igen och sedan tog bort det igen Kanske har bra jordad folie hatt men tror inte för fem öre att det var utav ett misstag de la in det igen. Förstår däremot till viss del deras motivering att låsa klockning på mobila GPU's om inte tillverkare vill, men gillar inte hur de försöker göra allt i smyg med minimalt läckage utav information.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av philipborg:

Sedan lade till det igen och sedan tog bort det igen Kanske har bra jordad folie hatt men tror inte för fem öre att det var utav ett misstag de la in det igen. Förstår däremot till viss del deras motivering att låsa klockning på mobila GPU's om inte tillverkare vill, men gillar inte hur de försöker göra allt i smyg med minimalt läckage utav information.

Det borde nog klarna när nästa generation mobila grafikkretsar lanseras. Är dessa låsta redan från början så har de försökt smyga in detta båda gångerna men backat när de upptäckts. Om inte så var första gången avsiktlig men den andra gången troligen ett misstag skulle iallafall jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det borde nog klarna när nästa generation mobila grafikkretsar lanseras. Är dessa låsta redan från början så har de försökt smyga in detta båda gångerna men backat när de upptäckts. Om inte så var första gången avsiktlig men den andra gången troligen ett misstag skulle iallafall jag tro.

Om nästa generations mobila GPU's har låst klockning om inte tillverkare tillåter det så är det garanterat två misslyckade försök att smyga in det. Har inte nästa generations M-GPU's det så tror jag fortfarande att det var två försök att smuggla in det men att dem insett att folk inte gillar det och att dem troligen måste vänta mer än tills nästa generation.

Har däremot förståelse till varför de vill låsa det av standard, nvidia är däremot rätt kända för att "fiffla" en hel del och skylla på misstag med saker som säkerligen inte är misstag. Vem tror seriöst att ingenjörerna hos Nvidia satt tysta och inte såg ett enda pappersblad om vad deras marknadsföring sa vad specifikationerna var för 970? I månader? Det är inte bara hastigheten på 512MB VRAM som var fel utan även mängden ROP's och L2 Cache. Detta var tydligen ett "misstag" som var under flera månader... Man behöver inte ens ha folie hatt för att se igenom den enorma lögnen. Sedan kanske någon del var ett misstag, men tror verkligen inte de upptäckte misstaget efter folk hade gjort det månader senare...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

"bara" 25 % högre minnesbandbredd än ditt klockade 290X...

19% är det faktiskt. Visst är det ett mer men kanske inte ett så stort hopp för helt ny minnesteknik man släpper för att kunna ha mycket högre bandbredd och som även har begränsat kortet till 4GB. Med tanke på hur lite prestanda 30% minnesöverklockning från 332GB/s till 432GB/s ger på R9 290X så kanske ytterligare 19% inte ger så jättemycket, i synnerhet med tanke på priset i form av begränsningen till 4GB. Men vad vet jag, Fury X kanske vinner stora mängder prestanda på högre bandbredd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kvickstick:

Finns fan inget värre än strul med drivare... Inget jag märkt av på mitt Titan X eller frugans 980. Jag har ett 970 i htpcn som jag inte testat på än.

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20150623/rocksteady-komment...

Just Batman har problem med stutter och lagg generellt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Sedan lade till det igen och sedan tog bort det igen Kanske har bra jordad folie hatt men tror inte för fem öre att det var utav ett misstag de la in det igen. Förstår däremot till viss del deras motivering att låsa klockning på mobila GPU's om inte tillverkare vill, men gillar inte hur de försöker göra allt i smyg med minimalt läckage utav information.

Jag tror inte heller att de drog in det av ett misstag som de sa.

Det förstår jag också och på den punkten gör AMD det bättre för de säger hur det ligger till innan och gör inte som du själv är inne på med Nvidia som inte ger någon information om det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20150623/rocksteady-komment...

Just Batman har problem med stutter och lagg generellt.

Testade lite mer idag, fy fan vilken jävla dålig port! Måste vara det absolut sämsta jag har testat på år och dar. Det blev refund på steam...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Inte första gången nVidia sammarbetar med utvecklare av kassa konsoll portar.
Det liknar skit helt enkelt när spelet väl släpps till PC.

AMD är mycket bättre på detta.

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/

Permalänk
Medlem
Skrivet av legend78:

Inte första gången nVidia sammarbetar med utvecklare av kassa konsoll portar.
Det liknar skit helt enkelt när spelet väl släpps till PC.

AMD är mycket bättre på detta.

Nej, det är dem inte. Så fort AMD eller Nvidia stoppar in huvudet i spelutvecklingen brukar det sluta illa. Arkham Knight tar fanimej dock alla pris!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av philipborg:

Om nästa generations mobila GPU's har låst klockning om inte tillverkare tillåter det så är det garanterat två misslyckade försök att smyga in det. Har inte nästa generations M-GPU's det så tror jag fortfarande att det var två försök att smuggla in det men att dem insett att folk inte gillar det och att dem troligen måste vänta mer än tills nästa generation.

Har däremot förståelse till varför de vill låsa det av standard, nvidia är däremot rätt kända för att "fiffla" en hel del och skylla på misstag med saker som säkerligen inte är misstag. Vem tror seriöst att ingenjörerna hos Nvidia satt tysta och inte såg ett enda pappersblad om vad deras marknadsföring sa vad specifikationerna var för 970? I månader? Det är inte bara hastigheten på 512MB VRAM som var fel utan även mängden ROP's och L2 Cache. Detta var tydligen ett "misstag" som var under flera månader... Man behöver inte ens ha folie hatt för att se igenom den enorma lögnen. Sedan kanske någon del var ett misstag, men tror verkligen inte de upptäckte misstaget efter folk hade gjort det månader senare...

Det ser skumt ut och jag håller med om det mesta du skriver. Just GTX 970 och minnet gör det svårt att inte misstänka Nvidia i vad de gör. Personligen hoppas jag ändå att andra gången OC låset kom verkligen var ett misstag.

Oavsett har första halvan av året varit rätt dålig för Nvidia. Främst hanteringen av GTX 970 men sedan även OC låset som plötsligt dyker upp men även Gameworks. Något spel/IT-mediat i mitt tycke missat är kopplingen mellan Nvidia och krånglande titlar. Mycket pga att de är evig Ubisoft partner men så har vi ju också exempelvis Batman Arkham Knight. Witcher 3 var ett trevligt undantag bortsett från Hairworks och MSAA och tesseleringsproblemet dock.

GTX 980 Ti ser dock ut som en riktigt bra produkt jag själv gärna skaffat men den kostar på tok för mycket. Lika med iallafall Fury X, då korten jag själv skaffar brukar ligga mellan 3000-4000kr. För mina behov brukar det vara sweetspot i dagsläget.

Skrivet av Kvickstick:

Nej, det är dem inte. Så fort AMD eller Nvidia stoppar in huvudet i spelutvecklingen brukar det sluta illa. Arkham Knight tar fanimej dock alla pris!

Att Nvidias involvering är problematisk kan nog alla som har använt ett Radeon med en Nvidia titel i någon mån hålla med om. Men jag håller inte med om att AMDs involvering är problematisk. Jag hade själv inte något problem med AMD-titlar när jag hade GTX 670, de bara fungerade. Inkl Tomb Raider och TressFX.

2012-2013 var väldigt många titlar med i AMDs Gaming Evolved program. 2014 och framåt har Nvidia mest stöd.

Grafikkorstillverkarna behöver vara involverad i spelbranschen men inte på ett sätt som skadar konkurrenter och framförallt konsumenterna är min åsikt. Nu tycker jag också att spelutvecklare och utgivare borde sluta välja att inkludera teknik som låser ut vissa kunder och som delar PC som spelplattform. Själv tror jag att det är väldigt riskabelt att köra på i den stilen.

EDIT: Lagade första meningen och lade till sista stycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kvickstick:

Testade lite mer idag, fy fan vilken jävla dålig port! Måste vara det absolut sämsta jag har testat på år och dar. Det blev refund på steam...

Fick det gratis med mitt GTX 970 så jag klagar inte. Även om det behövs en hel del patchande. Vet inte om det har med Nvidia att göra eller om det är något fel i grafikmotorn.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Fick det gratis med mitt GTX 970 så jag klagar inte. Även om det behövs en hel del patchande. Vet inte om det har med Nvidia att göra eller om det är något fel i grafikmotorn.

Nvidia Gameworks är inte mycket att hänga i granen, tyvärr! Det har garanterat bidragit till problem.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kvickstick:

Nvidia Gameworks är inte mycket att hänga i granen, tyvärr! Det har garanterat bidragit till problem.

Antagligen. Maxar Arkham Knight med mitt GTX 970 ganska enkelt. Hade det inte varit för det enooorma problem som spelet har med stuttering så hade det varit en fin upplevelse. Nu är spelet bra och upplevelsen inte värst låg men fortfarande är det irriterande att man ena sekunden har 60 FPS och andra helt plötsligt 5 FPS i en cutscene. Ser ut som att allt stannar upp varannan sekund.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds