Tillåtet släppa reviews mm ?

Permalänk
Medlem

Tillåtet släppa reviews mm ?

Det var uppe på tapeten lite att 00.01 Inatt så skulle det vara troligt att folk släpper lite tester ang Radeon FURY.

Och sedan så såg jag lite andra gånger som artiklar släpps 00.01.

Betyder detta att När NDA släpps är baserat på lokal tid ?

Varför startar inte företag någon filial i Japan eller liknande var det nu är där tidszonerna startar (det är inte Japan som är först men ni fattar vad jag är ute efter). Och på så sätt får ut sina artiklar mm flera timmar före alla andra ?

Eller bara har sina tester där... Eller varför inte bara ha en person som bor där som kan skicka ut artiklarna tidigare ?

Lite nyfiken hur det hela ligger till med tidszoner ang det hela.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheWolfbane:

Det var uppe på tapeten lite att 00.01 Inatt så skulle det vara troligt att folk släpper lite tester ang Radeon FURY.

Och sedan så såg jag lite andra gånger som artiklar släpps 00.01.

Betyder detta att När NDA släpps är baserat på lokal tid ?

Varför startar inte företag någon filial i Japan eller liknande var det nu är där tidszonerna startar (det är inte Japan som är först men ni fattar vad jag är ute efter). Och på så sätt får ut sina artiklar mm flera timmar före alla andra ?

Eller bara har sina tester där... Eller varför inte bara ha en person som bor där som kan skicka ut artiklarna tidigare ?

Lite nyfiken hur det hela ligger till med tidszoner ang det hela.

För att NDA är ett avtal som man inte riktigt vill bryta. Visst går det att gå runt det på diverse fiffiga vis men det betyder bara att man inte får några recensionsexemplar i framtiden. Tror du det är värt att få ut en recension ett par timmar tidigare en gång mot att bränna alla broar med en tillverkare? Om Sweclockers skulle bryta NDA så blir de sedan eventuellt tvingade att köpa eller tigga till sig grafikkort från andra håll och då blir det aldrig mer grafikkort innan lansering utan dagar efter det blir tillgängligt i butik.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är att bryta reglerna, kanske hitta kryphål, men det är inte är inte samma sak.

Att det tillåts att släppa NDA tidigare i vissa länder före andra runt om i världen är ju att "inte ha samma regler för alla"

Jag tror knappast något bolag tex AMD; skulle bli sura mot ett bolat i Sverige, när det redan finns andra artiklar ute som släppts tidigare som dom inte skulle bli sura på...

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så brukar NDA avtal specificera den tidszon som tiden i avtalet avser, fast är inte säker.

Permalänk
Medlem

Det handlar om tillit.

Varför skulle du lita på någon med en early review som du vet kommer att försöka kringgå dina regler? "Good Faith" spelar väldigt mycket roll här, och det är inte "Good Faith" att försöka exploatera luckor för egen vinning.

För AMD handlar det också om att synka marknadsföring per region.

Permalänk
Medlem

Vänta lite...

Företag X finns i USA
Företag Y Finns i Japan

Om ni hade varit AMD.... Hade ni verkligen blivit sura på X om dom släppte en review 8h efter Y.
Men inte blivit sura på Y som släppte sin review 8h före innan X ?

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheWolfbane:

Jag tror inte det är att bryta reglerna, kanske hitta kryphål, men det är inte är inte samma sak.

Att det tillåts att släppa NDA tidigare i vissa länder före andra runt om i världen är ju att "inte ha samma regler för alla"

Jag tror knappast något bolag tex AMD; skulle bli sura mot ett bolat i Sverige, när det redan finns andra artiklar ute som släppts tidigare som dom inte skulle bli sura på...

Men vad är poängen med NDA om ingen följer dem? Nej ingen är dum nog att bryta mot NDA. Det spelar ingen roll om man "hittar ett kryphål". Det är bara korkat eftersom man inte har något att tjäna på det. Man kan bryta NDA en gång och aldrig igen för sen har man problem att få nytt NDA igen. De som skickar ut exemplaren skiter fullständigt i om du bryter rakt av eller om du motiverar det med något krystat kryphål. De är de som bestämmer vem de vill samarbeta med. AMD skulle inte förlora så mycket på att tappa en recensent men Sweclockers skulle förlora mycket på att aldrig mer få något från AMD.

Du verkar inte riktigt förstå hur branschen fungerar. NDA är en ömsesidig överenskommelse som båda sidor tjänar på. NDA är bra för marknaden. I det här fallet skickar AMD ut testexemplar i god tid innan så alla hinner testa innan lanseringen. Då får man välskrivna tester och recensioner. Om alla får tillgång först efter lansering så blir det helt plötsligt ett race, den som skriver klart snabbast vinner och då blir kvalitén lidande.

Så alternativet är att få testexemplar en vecka innan lansering och släppa artikeln samtidigt som alla andra eller att få testexemplar en vecka efter alla andra. Vilket alternativ ser bäst ut?

Bör även noteras att branschen överlag är nöjda med NDA eftersom det ger dem tid att arbeta i lugn och ro. Så det är win-win.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Skulle bli något förvånad om ett så stort och gammalt företag som t.ex AMD skriver NDA utan att nämna tidszon =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Men vad är poängen med NDA om ingen följer dem?

Min intresse är varför det är som det är.

Skrivet av Zotamedu:

AMD skulle inte förlora så mycket på att tappa en recensent men Sweclockers skulle förlora mycket på att aldrig mer få något från AMD.

Jag har inte nämnt SweClockers eller något speciellt företag som skulle göra en review, mitt intresse är ämnet i sig, inte att SweClocker ska släppa sin review av Radeon FURY tidigare.

Skrivet av Zotamedu:

Du verkar inte riktigt förstå hur branschen fungerar.

Du har inte en blekaste aning vad jag förstår och inte förstår, du känner mig inte och vet inget om mig, så skippa otrevliga kommentarer som icke är relevanta, och som endast får en diskussion att bli otrevlig.

Skrivet av Zotamedu:

NDA är en ömsesidig överenskommelse som båda sidor tjänar på. NDA är bra för marknaden. I det här fallet skickar AMD ut testexemplar i god tid innan så alla hinner testa innan lanseringen. Då får man välskrivna tester och recensioner. Om alla får tillgång först efter lansering så blir det helt plötsligt ett race, den som skriver klart snabbast vinner och då blir kvalitén lidande.

Jag har inte hävdat att NDA inte är bra eller något liknande... Jag är fullt medveten om hur systemet fungerar.
Jag är fortfarande intresserad om varför det är baserad på lokal tid och inte en gemensam tid för alla.

Skrivet av BergEr:

Skulle bli något förvånad om ett så stort och gammalt företag som t.ex AMD skriver NDA utan att nämna tidszon =D

Varför skrivs inte alla NDA och har samma tid på alla NDA, och helt enkelt skippar "lokal tid" ?
tex... den 24:e Juni 2015 - Japans Tid (exempel)

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

...I det här fallet skickar AMD ut testexemplar i god tid innan så alla hinner testa innan lanseringen...

...Bör även noteras att branschen överlag är nöjda med NDA eftersom det ger dem tid att arbeta i lugn och ro...

Jag vet ett par som inte riktigt håller med dig på den punkten

Skrivet av TheWolfbane:

Jag har inte hävdat att NDA inte är bra eller något liknande... Jag är fullt medveten om hur systemet fungerar.
Jag är fortfarande intresserad om varför det är baserad på lokal tid och inte en gemensam tid för alla.

Det är snarare inte rättvist för sidorna som testar korten, därför sätter man en global tid då alla i hela världen kan publicera sina tester. Sen är det antingen mer eller mindre fördelaktig för oss svenskar beroende på om de amerikanska företagen bestämmer sig för att släppa det på deras morgon eller kväll.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Relik 📜

NDA-avtal i datorbranschen har i 99/100 fall en gemensam tid som gäller för alla, oavsett var på planeten man befinner sig. Minns jag rätt gillar Nvidia morgonen amerikansk tid, vilket ger eftermiddag här. AMD brukar om minnet inte sviker mig gilla midnatt östkusttid, vilket ger 06 på morgonen här. Det varierar dock och läggs ofta för att sammanfalla med till exempel evenemang eller presentationer.

I teorin är NDA bra, men i praktiken är det mer svajigt. På senare tid har det blivit allt kortare mellan att hårdvara kommer till media och recensionen ska ut, vilket tar bort en del av poängen med systemet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

De kanske får NDA i UTC?

Som tidigare talare säger. varför förstöra sin framtid för en engångsgrej. Jag tror garanterat att AMD skulle bli pissed om någon släppper ens en minut tidigare...

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

NDA-avtal i datorbranschen har i 99/100 fall en gemensam tid som gäller för alla, oavsett var på planeten man befinner sig. Minns jag rätt gillar Nvidia morgonen amerikansk tid, vilket ger eftermiddag här. AMD brukar om minnet inte sviker mig gilla midnatt östkusttid, vilket ger 06 på morgonen här.

I teorin är NDA bra, men i praktiken är det mer svajigt. På senare tid har det blivit allt kortare mellan att hårdvara kommer till media och recensionen ska ut, vilket tar bort en del av poängen med systemet.

Tackar för svaret på min fråga.

Så då var med andra ord min fråga/antaganden jag skrev i första tråden felaktig

Skrivet av TheWolfbane:

Och sedan så såg jag lite andra gånger som artiklar släpps 00.01.

Betyder detta att När NDA släpps är baserat på lokal tid ?

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Skrivet av emilakered:

NDA-avtal i datorbranschen har i 99/100 fall en gemensam tid som gäller för alla, oavsett var på planeten man befinner sig. Minns jag rätt gillar Nvidia morgonen amerikansk tid, vilket ger eftermiddag här. AMD brukar om minnet inte sviker mig gilla midnatt östkusttid, vilket ger 06 på morgonen här. Det varierar dock och läggs ofta för att sammanfalla med till exempel evenemang eller presentationer.

I teorin är NDA bra, men i praktiken är det mer svajigt. På senare tid har det blivit allt kortare mellan att hårdvara kommer till media och recensionen ska ut, vilket tar bort en del av poängen med systemet.

Har bara hört ryckten om när NDA släpps, är det inget ni heller ni får berätta?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Broken-arrow:

Har bara hört ryckten om när NDA släpps, är det inget ni heller ni får berätta?

När NDA släpps är oftast under NDA. I just Fury X-fallet skulle jag dock gå och lägga mig med gott samvete.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheWolfbane:

Min intresse är varför det är som det är.

Jag har inte nämnt SweClockers eller något speciellt företag som skulle göra en review, mitt intresse är ämnet i sig, inte att SweClocker ska släppa sin review av Radeon FURY tidigare.

Du har inte en blekaste aning vad jag förstår och inte förstår, du känner mig inte och vet inget om mig, så skippa otrevliga kommentarer som icke är relevanta, och som endast får en diskussion att bli otrevlig.

Jag har inte hävdat att NDA inte är bra eller något liknande... Jag är fullt medveten om hur systemet fungerar.
Jag är fortfarande intresserad om varför det är baserad på lokal tid och inte en gemensam tid för alla.

Varför skrivs inte alla NDA och har samma tid på alla NDA, och helt enkelt skippar "lokal tid" ?
tex... den 24:e Juni 2015 - Japans Tid (exempel)

Sweclockers var ett exempel och Fury andvände du själv som exempel.

Du visade med all önskad tydlighet att du inte har koll på hur NDA fungerar i praktiken eftersom du frågade om man kan använda ett kryphål. Svaret är ja, men troligtvis bara en gång vilket inte är en särskilt smidig affärsmodell.

Tanken på att "lura" systemet med att öppna filial visar att du inte helt är med på noterna. NDA är ett avtal som bygger på tillit från båda parterna. Man lär inte bli stämde för att man bryter NDA, i alla fall inte när det gäller datorkomponenter, så rent juridiskt kan man ju använda ett "kryphål" om man vill. Men tänker man ett steg längre så är det inte bara att tyda avtalet bokstavligt som är viktigt utan vad tanken är bakom. Just eftersom man gärna vill ha ett bra förhållande med de man är beroende av för testexemplar. Eller tänkte du dig att AMD bara skulle rycka på axlarna om det dök upp ett Sweclockers.jp som var på svenska? Skulle de tänka "typsikt, de hittade ett kryphål genom att ställa en server i Japan, det finns inget vi kan göra åt det"?

Skrivet av Broken-arrow:

Har bara hört ryckten om när NDA släpps, är det inget ni heller ni får berätta?

Irriterande nog brukar all information om NDA, inklusive datum, också vara under NDA.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24