Datorn hittar inte hårddisken

Permalänk

Datorn hittar inte hårddisken

Tjenare!

Fick precis hem min dator ifrån inet. Inga fel förutom ett och det är att datorn inte hittar hårddisken. Har en 3tb hårddisk som datorn hittar i bios men inte sen. Vad skall jag göra? Den verkar ju rätt kopplad om den hittas i bios men inte annars. Gått in under diskhantering och hittar inte den där heller.

Har ett msi z97 gaming 5 moderkort.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K 4GHz, MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G, EVGA Supernova G1 650W, 80+ Gold, Modulär, HyperX Savage 16GB CL9 1600Mhz XMP, MSI Z97 GAMING 5.

Razer DeathStalker, Razer Kraken Pro, Razer Naga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maryliato:

Tjenare!

Fick precis hem min dator ifrån inet. Inga fel förutom ett och det är att datorn inte hittar hårddisken. Har en 3tb hårddisk som datorn hittar i bios men inte sen. Vad skall jag göra? Den verkar ju rätt kopplad om den hittas i bios men inte annars. Gått in under diskhantering och hittar inte den där heller.

Har ett msi z97 gaming 5 moderkort.

Kolla om du kan hitta den i t.ex. EaseUS Partition Manager, gratis och den borde hitta. Testa isåfall att helt enkelt partitionera om disken.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§4 Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av freddyfresh:

Kolla om du kan hitta den i t.ex. EaseUS Partition Manager, gratis och den borde hitta. Testa isåfall att helt enkelt partitionera om disken.

Den hittar, skall jag ta copy eller delete?

Visa signatur

Intel Core i7 4790K 4GHz, MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G, EVGA Supernova G1 650W, 80+ Gold, Modulär, HyperX Savage 16GB CL9 1600Mhz XMP, MSI Z97 GAMING 5.

Razer DeathStalker, Razer Kraken Pro, Razer Naga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maryliato:

Den hittar, skall jag ta copy eller delete?

Du behöver ju välja delete för att radera partitionen, men kolla istället om du kan ge den en drive-letter först. För som du förstår så försvinner allt innehåll om du gör det. Du ska kunna högerklicka på den partition du vill och välja Change letter eller Assign letter om jag inte minns helt fel.

Så funkar drive-letter så lär datorn förstå disken, men om det inte går, ja då skulle det vara min första gissning.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Skrivet av freddyfresh:

Du behöver ju välja delete för att radera partitionen, men kolla istället om du kan ge den en drive-letter först. För som du förstår så försvinner allt innehåll om du gör det. Du ska kunna högerklicka på den partition du vill och välja Change letter eller Assign letter om jag inte minns helt fel.

Så funkar drive-letter så lär datorn förstå disken, men om det inte går, ja då skulle det vara min första gissning.

Har fått liv i det hela, dock verkar den inte vilja ge disken mer än 2tb och den har 2,7tb på sig vilket ger den mindre än vad som kan pumpas in i den. Några tips?

Visa signatur

Intel Core i7 4790K 4GHz, MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G, EVGA Supernova G1 650W, 80+ Gold, Modulär, HyperX Savage 16GB CL9 1600Mhz XMP, MSI Z97 GAMING 5.

Razer DeathStalker, Razer Kraken Pro, Razer Naga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maryliato:

Har fått liv i det hela, dock verkar den inte vilja ge disken mer än 2tb och den har 2,7tb på sig vilket ger den mindre än vad som kan pumpas in i den. Några tips?

När du väljer att skapa partitionen (den nya) får du där välja hur stor, försäkra dig om att du inte råkat ta för lite.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Skrivet av freddyfresh:

När du väljer att skapa partitionen (den nya) får du där välja hur stor, försäkra dig om att du inte råkat ta för lite.

Jo men det blir som en spärr på 2tb för den, så den vill lägga 0,7tb bara helt borta. Verkar jätte konstigt.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K 4GHz, MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G, EVGA Supernova G1 650W, 80+ Gold, Modulär, HyperX Savage 16GB CL9 1600Mhz XMP, MSI Z97 GAMING 5.

Razer DeathStalker, Razer Kraken Pro, Razer Naga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maryliato:

Har fått liv i det hela, dock verkar den inte vilja ge disken mer än 2tb och den har 2,7tb på sig vilket ger den mindre än vad som kan pumpas in i den. Några tips?

Anledningen till att partitionen bara är 2TB är formaterad för MBR, som inte kan adressera mer än 2TB.

Sen att det är 2.7 totalt, är för att disken är 3 TeraByte (3*(1000^4) = 3000 GB), och Windows läser den som 3 TebiByte (3*(1024^4) = ~2700 GB) .

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Anledningen till att partitionen bara är 2TB är formaterad för MBR, som inte kan adressera mer än 2TB.

Sen att det är 2.7 totalt, är för att disken är 3 TeraByte (3*(1000^4) = 3000 GB), och Windows läser den som 3 TebiByte (3*(1024^4) = ~2700 GB) .

Så jag kommer max få ut 2tb?

Visa signatur

Intel Core i7 4790K 4GHz, MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G, EVGA Supernova G1 650W, 80+ Gold, Modulär, HyperX Savage 16GB CL9 1600Mhz XMP, MSI Z97 GAMING 5.

Razer DeathStalker, Razer Kraken Pro, Razer Naga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maryliato:

Jo men det blir som en spärr på 2tb för den, så den vill lägga 0,7tb bara helt borta. Verkar jätte konstigt.

Du måste välja GPT (GUID Partition Table) istället för MBR när du skapar partitionen om du vill göra den större än 2 TB.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Du måste välja GPT (GUID Partition Table) istället för MBR när du skapar partitionen om du vill göra den större än 2 TB.

Fixade det, tack för hjälpen!

Visa signatur

Intel Core i7 4790K 4GHz, MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G, EVGA Supernova G1 650W, 80+ Gold, Modulär, HyperX Savage 16GB CL9 1600Mhz XMP, MSI Z97 GAMING 5.

Razer DeathStalker, Razer Kraken Pro, Razer Naga.