Playstation 4 blir inte bakåtkompatibel

Permalänk
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

vad hände med alla kommentarer från xbox communityt om ps4ans spelbibliotek nu då?
Vill minnas att det var något i stil med "Lol, enda spelen som kommer till ps4an är gamla spel som finns på den tidigare konsolen"

Lite skillnad att behöva köpa spelen igen i uppdaterat format och att helt enkelt kunna stoppa in sin gamla disc som då installerar spelet...

Oavsett tror jag de enda som faktiskt kommit med kommentarer som ovan är troll eller fjortisar. De flesta av oss XB1 ägare är faktiskt riktigt trevliga

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

FZ skrev om det igår.

Sony kommer ju med annan trevlig nyhet istället, Sony bekräftar ny Playstation 4-modell med 1 terabyte hårddisk.

Hade varit något om det var en SSD, 1TB HDD fungerade ju redan på PS3
/Lifooz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Gotta catch 'em all.

Skickades från m.sweclockers.com

Oh, säg till om du ser Pokemon i Xbox välden!

Att spela gamla spel på en ny är inte alls pjåkigt.

Alltså nu har Xbox One lite nya och bra saker som för 3-4 veckor sedan aldrig existerade och då var PS4 the best of 'em all.

Så nu är båda lika bra.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Hade varit något om det var en SSD, 1TB HDD fungerade ju redan på PS3
/Lifooz

Skickades från m.sweclockers.com

Så hur mycket till hade du varit beredd att betala för en PS4 för att knappt få någon vinning? Du tjänar knappt någonting i tid på att ha en SSD i en PS4. Att det redan fungerar med 1TB i PS3 hör inte till saken då nyheten är att de kommer att säljas med 1TB, det gjordes inte PS3, så vad du ville ha sagt med det vet jag inte.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Mig personligen är det inte vidare viktigt med bakåtkompabilitet. Går det så går det, bra. Går det inte så bryr jag mig inte nämnvärt.

Tycker samtidigt att det är viktigare i konsolens första år, innan det kommit ut "tillräckligt" många egna titlar.
Med det sagt, har jag PS3-spel så har jag förmodligen även konsolen, och jag tycker inte att det är jättejobbigt att ha två stycken inkopplade, alternativt byta fram och tillbaka mellan dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Hade varit något om det var en SSD, 1TB HDD fungerade ju redan på PS3
/Lifooz

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det hade varit betydligt bättre och mer användbart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Ja det hade varit betydligt bättre och mer användbart.

Hur? En SSD gör ingen nytta i konsolerna, de läser inte in spel mycket snabbare så att det är värt de stora prispåslaget, du tjänar inte så mycket tid att det är det inte värt ett högre pris för.

PlayStation 4 Hard Drive Speed Test Comparison

SSD Or Hard Drive? Upgrading Your PlayStation 4's Storage

"You can shave a few seconds off of its boot time or load a saved game slightly faster, but ultimately, you're going to spend way too much more or lose too much capacity in the process."

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Jag hade också versionen av PS3 som hade bakåtkompatibilitet, jag använde det kanske 1 gång. Det var stora problem och fungerade sällan felfritt.

Att emulera PS2/PS1 på dator är däremot en helt annan upplevelse. Med höga upplösningar, kantutjämning och custom filters så blir det snyggare, mindre lagg och markant snabbare laddningstider. Jag har aldrig emulerat Xbox spel, jag vet därför inte hur bra det fungerar, men hoppas på att det är liknande.

Jag förstår de som har Xbox360/PS2 som gått sönder och vill kunna spela sina spel. Det är dock något ni kan göra tack vare emulering, här är några exempel på playstation 1 spel emulerade i HD http://imgur.com/a/bBS6v

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Hur? En SSD gör ingen nytta i konsolerna, de läser inte in spel mycket snabbare så att det är värt de stora prispåslaget, du tjänar inte så mycket tid att det är det inte värt ett högre pris för.

PlayStation 4 Hard Drive Speed Test Comparison

SSD Or Hard Drive? Upgrading Your PlayStation 4's Storage

"You can shave a few seconds off of its boot time or load a saved game slightly faster, but ultimately, you're going to spend way too much more or lose too much capacity in the process."

Ja hastigheten brydde jag mig inte om när jag skaffade mina SSD-diskar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vangen:

Oh, säg till om du ser Pokemon i Xbox välden!

Att spela gamla spel på en ny är inte alls pjåkigt.

Alltså nu har Xbox One lite nya och bra saker som för 3-4 veckor sedan aldrig existerade och då var PS4 the best of 'em all.

Så nu är båda lika bra.

Hehe.

Instämmer. Vad MS visade upp på E3 har iallafall fått mig att kraftigt överväga en Xbox One. Red Dead Redemption blir det att införskaffa om/när spelet får stöd och det fungerar vettigt. Hade det till min 360 som jag sålde och saknat det spelet rätt mycket på senare tid.

Själv tycker jag egentligen att samtliga spelplattformar är värda att köpa. Vilka och hur många beror på vad man vill spela och hur mycket man vill och har möjlighet att spela. För mig personligen blev PS4 vettig i december när Uncharted 4 presenterades. Xbox One har nu nått samma nivå då bakåtkompativiliteten bör ge mig en hel del 360-titlar tillbaks men också en del intressanta Xbox One-titlar som redan lanserats men också är på väg. Rare Replay gillades skarpt med.

För övrigt hoppas jag att de som varit sugen på en PS4 passade på att köpa en när de under de senaste dagarna gått att köpa för 3000kr. Riktigt bra pris och då är man dessutom redo för kommande titlar med.

Skrivet av Spruce89:

Jag hade också versionen av PS3 som hade bakåtkompatibilitet, jag använde det kanske 1 gång. Det var stora problem och fungerade sällan felfritt.

Att emulera PS2/PS1 på dator är däremot en helt annan upplevelse. Med höga upplösningar, kantutjämning och custom filters så blir det snyggare, mindre lagg och markant snabbare laddningstider. Jag har aldrig emulerat Xbox spel, jag vet därför inte hur bra det fungerar, men hoppas på att det är liknande.

Jag förstår de som har Xbox360/PS2 som gått sönder och vill kunna spela sina spel. Det är dock något ni kan göra tack vare emulering, här är några exempel på playstation 1 spel emulerade i HD http://imgur.com/a/bBS6v

Det trista med just PS3 i europa var att vi fick den usla versionen med mjukvarustöd. Amerikanerna och förmodligen japanerna fick hårdvarustöd och dessa var betydligt roligare.

Lite synd att de aldrig fick ut en uppdaterad modell som kostat lite mer men hade hårdvarustödet kvar. Samtidigt hade Sony inget emot att sälja PS2-or lånt in i 10-talet heller iofs.

Nu håller jag mig inte uppdaterad med emulatorutvecklingen längre men intrycket jag fått efter en titt ganska nyligen var att Xbox 360 faktiskt ser ut att kunna emuleras innan Xbox.

Samtidigt är det mycket jobb kvar innan man faktiskt kan köra kommersiella titlar vettigt men framsteg kan säkert komma ganska fort med: https://github.com/benvanik/xenia

Permalänk
Medlem

Xbox blir ju inte helt bakåtkompatibel, dvs alla spel kommer inte fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hur? En SSD gör ingen nytta i konsolerna, de läser inte in spel mycket snabbare så att det är värt de stora prispåslaget, du tjänar inte så mycket tid att det är det inte värt ett högre pris för.

PlayStation 4 Hard Drive Speed Test Comparison

SSD Or Hard Drive? Upgrading Your PlayStation 4's Storage

"You can shave a few seconds off of its boot time or load a saved game slightly faster, but ultimately, you're going to spend way too much more or lose too much capacity in the process."

Sekunder kan vara värt det för en del, en del köper grafikkort för 10K+ och tycker det är värt det för de där extra FPS:en så självklart kan folk tycka det är värt en slant för kvickare laddningstider även om du inte tycker det.

Kommer fler och fler spel som faktiskt går betydligt snabbare från en SSD, att hänvisa till över ett år gamla tester som om de skulle representera merparten av spel och dagens läge funkar inte.

GTA 5 startar 50% snabbare med en SSD och att växla karaktärer går dubbelt så snabbt vilket faktiskt gör en hel del för spelet.
När Bethesdas nya spel (Fallout/Elder Scrolls) dyker upp på PS4 kan jag tänka mig det gör en hel del där på spel med öppna världar. Har själv inte laggt tiden på att växla hårddiskar bara för att testa men pratar över skype med bekanta när vi spelar tillsammans och märker då att de utan SSD har kännbart längre laddningstider i vissa spel.

Har själv en SSD på min PS4 och tycker inte att det är en "onödig" summa, med tanke på vad jag lägger på mina speldatorer, servrar etc (för att inte tala om de enorma summorna jag lägger på mitt retrospel samlande brrr) så är det en obetydlig summa även om det inte är så extrem skillnad på en del titlar.

1000kr för en 250GB SSD eller strax under 2000 för en 500GB SSD på en PS4 känns faktiskt inte som något "hutlös" summa (sälj hårddisken som följde med så blir summan ännu mindre) även om det bara gör några få % på vissa titlar men betydligt högre på vissa, folk kastar iväg pengar för extra % prestanda på både grafikkort och processorer (inklusive jag själv) och det är inget konstigt med det precis som det inte är något konstig att folk lägger en slant på en SSD på spelkonsoller.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av som99:

Sekunder kan vara värt det för en del, en del köper grafikkort för 10K+ och tycker det är värt det för de där extra FPS:en så självklart kan folk tycka det är värt en slant för kvickare laddningstider även om du inte tycker det.

Kommer fler och fler spel som faktiskt går betydligt snabbare från en SSD, att hänvisa till över ett år gamla tester som om de skulle representera merparten av spel och dagens läge funkar inte.

GTA 5 startar 50% snabbare med en SSD och att växla karaktärer går dubbelt så snabbt vilket faktiskt gör en hel del för spelet.
När Bethesdas nya spel (Fallout/Elder Scrolls) dyker upp på PS4 kan jag tänka mig det gör en hel del där på spel med öppna världar. Har själv inte laggt tiden på att växla hårddiskar bara för att testa men pratar över skype med bekanta när vi spelar tillsammans och märker då att de utan SSD har kännbart längre laddningstider i vissa spel.

Har själv en SSD på min PS4 och tycker inte att det är en "onödig" summa, med tanke på vad jag lägger på mina speldatorer, servrar etc (för att inte tala om de enorma summorna jag lägger på mitt retrospel samlande brrr) så är det en obetydlig summa även om det inte är så extrem skillnad på en del titlar.

1000kr för en 250GB SSD eller strax under 2000 för en 500GB SSD på en PS4 känns faktiskt inte som något "hutlös" summa (sälj hårddisken som följde med så blir summan ännu mindre) även om det bara gör några få % på vissa titlar men betydligt högre på vissa, folk kastar iväg pengar för extra % prestanda på både grafikkort och processorer (inklusive jag själv) och det är inget konstigt med det precis som det inte är något konstig att folk lägger en slant på en SSD på spelkonsoller.

Nu handlade ju artikeln om att Sony sätter i en 1TB HDD i sin PS4 och 1 TB SSD kostar närmare 4000kr och SONY skulle inte nöja sig med att endast lägga på 4000kr på priset, de skulle närmare lägga på ytterligare 500kr, så hur många tror du skulle vara villiga att betala 7500kr för en PS4 idag när en PS4 500GB kostar 2990kr?
Att testet är 1 år gammalt kvittar även det, siffrorna är lika aktuella idag som då.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Nu handlade ju artikeln om att Sony sätter i en 1TB HDD i sin PS4 och 1 TB SSD kostar närmare 4000kr och SONY skulle inte nöja sig med att endast lägga på 4000kr på priset, de skulle närmare lägga på ytterligare 500kr, så hur många tror du skulle vara villiga att betala 7500kr för en PS4 idag när en PS4 500GB kostar 2990kr?
Att testet är 1 år gammalt kvittar även det, siffrorna är lika aktuella idag som då.

Artikeln handlade om en 1TB HDD ja, han skrev inte att det måste vara en 1TB SSD och du skrev att en SSD inte gör någon nytta, spelar ingen roll om SSD:n är på 128GB eller 1TB i den bemärkelsen så mitt inlägga om hastigheter var ändå aktuellt. Nu hänger du bara upp dig på vad en 1TB SSD kostar och inte vad prestandan en SSD av valfri storlek kan tillföra.

Du skrev att det inte gör någon vidare skillnad och visade äldre länkar, spel patchas, systemets mjukvara uppdateras vilket faktiskt kan göra testerna icke aktuella för inte räknar man ett år gamla benchmarks på opatchade spel med ett år gamla grafikdrivrutiner som aktuella i PC världen? Så varför skall man göra det på en konsol när du faktiskt inte vet om något patchats eller ändrats som gör siffrorna förlegade.
Finns även mängder med nya spel sedan de testerna genomfördes och som jag skrev beroende på spel gör det faktiskt skillnad och det var vad jag ville tillägga. Med ett prispåslag vad en mindre SSD kostar så är det inga stora summor.

Så ingalunda vad det kostar med en 1TB SSD så gör en SSD nytta i en PS4. Jag baserar det på nyare spel, fullständigt uppdaterat system, senaste patcherna på alla spel och att jag faktiskt har en PS4 med en SSD.

Nu tillbaka till trådämnet.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av som99:

Artikeln handlade om en 1TB HDD ja, han skrev inte att det måste vara en 1TB SSD och du skrev att en SSD inte gör någon nytta, spelar ingen roll om SSD:n är på 128GB eller 1TB i den bemärkelsen så mitt inlägga om hastigheter var ändå aktuellt. Nu hänger du bara upp dig på vad en 1TB SSD kostar och inte vad prestandan en SSD av valfri storlek kan tillföra.

Du skrev att det inte gör någon vidare skillnad och visade äldre länkar, spel patchas, systemets mjukvara uppdateras vilket faktiskt kan göra testerna icke aktuella för inte räknar man ett år gamla benchmarks på opatchade spel med ett år gamla grafikdrivrutiner som aktuella i PC världen? Så varför skall man göra det på en konsol när du faktiskt inte vet om något patchats eller ändrats som gör siffrorna förlegade.
Finns även mängder med nya spel sedan de testerna genomfördes och som jag skrev beroende på spel gör det faktiskt skillnad och det var vad jag ville tillägga. Med ett prispåslag vad en mindre SSD kostar så är det inga stora summor.

Så ingalunda vad det kostar med en 1TB SSD så gör en SSD nytta i en PS4. Jag baserar det på nyare spel, fullständigt uppdaterat system, senaste patcherna på alla spel och att jag faktiskt har en PS4 med en SSD.

Nu tillbaka till trådämnet.

Ingen som har nekat dig någonsin att sätta i en SSD i en PS4 om du så vill, så vart vill du komma med detta inlägg? Det har ingenting med artikeln att göra att Sony släpper en PS4 med 1TB. Och varför skulle man välja att ha mindre lagringsutrymme bara för att man intalar sig att det kommer att gå hypersnabbt?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

Sony kommer säkerligen kontra med att "gratis" live-spelande av PS3 titlar man redan äger.

Dock tycker jag detta ger tebax väldigt mycket förlorade poäng till XBO!
PS4 blir inte längre så himla fräsig nu när XBO stänger gapet.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SKIBBE:

@som99:

de kör en virtuell maskin (360) på one som emulerar spelen, inga ändringar behöver göras med spelen, mer ån en kvalitetskontroll. Äger du skivan så kopieras den in på disken och körs i den virtuella maskinen. One tror att det är en app som heter 360 typ. Det är inte någon ny kompilering av spelen.

att inte alla spel kan emuleras beror på licenser och usb-tillbehör (läs kinect)

Jag har förvisso en del spel på DVD till x360 men desto mer spel köpta för nedladdning. De flesta arcade spel. Kommer dessa funka att spela på ett smidigt sätt på xbox one?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk

Enda sen PS3 med PS2-stöd kom måste alla "framtida" konsoler ha 'bakåtkompatibel' enligt visst folk... Visst är det en trevlig sak, men ENDAST om det är bättre än originalet och MS har INTE levt upp till detta.

Sedan tidigare kan Xbox360 kan spela Xbox spel, men det är fan den SÄMSTA emulatorn som finns!
Så mina förhoppningar på emulatorn till XboxOne är inte höga. Massa buggar, glitchar osv. så det är inte ens värt det.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Xbox_games_compatible_w...

Köpte jag en N64 för att spela SNES? Nej.
Köpte jag en Gamecube för att spela N64? Nej.
Köpte jag en Xbox360 att spela Xbox spel? Nej. (Även om den kan är den sämst!)
Köpte jag en 3DS för att spela GB/GBA-spel? Nej.
osv.

Sen så såg den dära Elitekontrollen MS presenterade intressant ut fram tills att man inte kunde byta plats på Analog och d-pad, vilket är en dealbreaker för mig som föredrar med DualShock kontrollen varav den har synkade analoga.

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Xbox blir ju inte helt bakåtkompatibel, dvs alla spel kommer inte fungera

Jo, alla spel kommer fungera (Microsoft har skapat en fullständig hardware emulering av Xbox 360 i XB1 software - spelen tror de körs på hårdvara, t.o.m. 360 operativsystemet tror det körs på en riktig 360). Alla spel kommer dock inte släppas pga företagspolitik hos både Microsoft och de olika spelstudioerna.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Ingen som har nekat dig någonsin att sätta i en SSD i en PS4 om du så vill, så vart vill du komma med detta inlägg? Det har ingenting med artikeln att göra att Sony släpper en PS4 med 1TB. Och varför skulle man välja att ha mindre lagringsutrymme bara för att man intalar sig att det kommer att gå hypersnabbt?

Suck... Jag orkar inte, trevlig helg och god natt.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Precis. I PS3s fall vore det extra trevligt att slippa den i mitt tycke dåliga kontrollen. PS4 kontrollen är en klar förbättring på nästan alla punkter för mig.

Att få allt samlat på en konsoll är trevligt. Min Wii U har inte bara Wii U spel utan även Wii och olika VC plattformar. PS4 klarar inte ens PS1 och mycket av det som visades på E3 var PS3 remakes, remakes från andra plattformar eller nya försök att lansera vapourware. Väldigt få titlar blir Sony-exklusiva utan dyker även upp på andra plattformar. Enda undantaget jag minns är Uncharted-spelen samt Last Guardian om spelet nu verkligen kommer lanseras.

Dock tyckte jag att E3 överlag blev bra i år och att det kommer mycket trevliga spel man måste försöka hinna med att spela.

Skickades från m.sweclockers.com

PS4 kontrollern är inte lika hållbar som PS3 kontrollern så på den punkten är den sämre.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calle2003:

PS4 kontrollern är inte lika hållbar som PS3 kontrollern så på den punkten är den sämre.

Hur? Går den sönder eller är det batteriet som inte orkar lika länge?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calle2003:

PS4 kontrollern är inte lika hållbar som PS3 kontrollern så på den punkten är den sämre.

Även jag undrar hur exakt den är mindre hållbar. Batteritiden är riktigt horribel dock. Lite bättre upplever jag att det blev genom att stänga av så mycket det gick av ljussättningen och högtalaren i handkontrollen. Konsollen skulle nästan ha haft en docka att lägga kontrollen på vid laddning redan i PS4-kartongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Även jag undrar hur exakt den är mindre hållbar. Batteritiden är riktigt horribel dock. Lite bättre upplever jag att det blev genom att stänga av så mycket det gick av ljussättningen och högtalaren i handkontrollen. Konsollen skulle nästan ha haft en docka att lägga kontrollen på vid laddning redan i PS4-kartongen.

Konstigt att batteritiden är så dålig då jag tyckte den var grymt bra i ps3an.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Hur? Går den sönder eller är det batteriet som inte orkar lika länge?

Min första PS3 konstroll som följde med PS3 vid release fungerar hyfsat forftarande, lite känslig så den trycker lätt på knappar själv och styrspaken börjar ge upp men den har många år på nacken nu så kan räkna den som utsliten nu, med den har jag spelat 1200 timmar skyrim, 600 timmar fallout 3 och 800 timmar Fallout NV sen runt 1000 timmar Battlefield spel. Utöver detta massor av andra spel då jag har en 100ish spel.

Så där har vi en referens, tusentals timmar innan den blev utsliten.

PS4:ans handkontroll däremot är en annan historia, ett år efter release gav den vänstra styrspaken helt upp, registrerade inte tryck av microbrytaren under och slutade helt att registrera när man rörde spaken uppåt, långt innan dess började den sakta men säkert glappa mer och mer dvs känner du på spaken kan du flytta den en bit i alla riktningar utan att någon rörelse registrerar och även vrida någon millimeter på den.
Det hela började med att den blev utsliten för att man trycker ner den när man sprintar i spel, blev sen att vissa vinklar uppåt inte registrerade så ofta och att den själv klickade ner utan att man tryckte.

Detta hände efter kanske 300 timmar BF4 och 100ish timmar andra spel så strax under 500 timmar så var kontrollen utsliten.

Detta kan man se många som har problem med om man söker på nätet.

Jag köpte en ny analog styrspak på ebay dvs inte toppen av gummi utan hela den mekaniska biten, tog fram lödstationen och tog bort den gamla och lödade dit den nya så fungerar kontrollen som ny igen. Kommer göra det samma med höger styrspak med inom kort.

Har även en nyköpt kontroll som skall utvärderas om ett år

Men det är många som inte har utrustning och kunskap nog för att byta den mekaniska styrspaken själv.

Tittar man på folk som inte kan detta så kostar en ny kontroll runt 700kr vilket är mycket pengar för en handkontroll som inte håller så länge.

Har läst att Sony har bytt ut den mekaniska biten i styrspakarna på senare kontroller så detta problemet skall inte vara lika påtagligt sägs det men tiden får avgöra det.

Så kort och gott gamla kontrollen till PS3 klarade sig 3000-4000 timmar nya PS4 kontrollen klarade sig knappt över 500 timmar av det (har bekanta som fått samma problem vid runt samma antal spelade timmar +/- 100h). Så en jäklar skillnad må jag säga och jag är inte ensam. Sen spelar jag inte hårdhänt, slänger inga kontroller utan är försiktig med mina saker.

Batterierna kan jag tillägga att jag bytt ut en gång på PS3 kontrollen, har även nyare kontroller och två PS3 så frugan har använt ett system i vardagsrummet och den fungerar helt felfritt men då har den långt ifrån lika många timmar på sig.

Edit: Blev mycket text här, kortfattat PS4:ans styrspak håller extremt mycket kortare tid (den mekaniska delen, vet att även vissade hade problem vid release att gummit nöttes av kvickt vilket jag inte hade problem med).

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Jag höll tummarna att Sony skulle överväga detta.

Visa signatur

Stationära: Chassi: Fractal Design Define R4 Svart Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K Kylning: Thermalright true spirit140 power Ram: HyperX 16GB 2133MHz GPU: Asus GTX 1070 FE Lagring1: 120GB Sanddisk Extreme Lagring2: WD Black 1TB PSU: Fractal Design Integra 750W Kringutrustning: Corsair H2100 Corsair K70 RGB Razer Deathadder Logitech Z Cinema Benq 24" XL2411 Bärbar: Lenovo Y50-70 Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Hur? Går den sönder eller är det batteriet som inte orkar lika länge?

Skrivet av anon5930:

Även jag undrar hur exakt den är mindre hållbar. Batteritiden är riktigt horribel dock. Lite bättre upplever jag att det blev genom att stänga av så mycket det gick av ljussättningen och högtalaren i handkontrollen. Konsollen skulle nästan ha haft en docka att lägga kontrollen på vid laddning redan i PS4-kartongen.

https://www.google.se/search?btnG=1&pws=0&q=trasig+ps4+kontro...

Skrivet av som99:

Min första PS3 konstroll som följde med PS3 vid release fungerar hyfsat forftarande, lite känslig så den trycker lätt på knappar själv och styrspaken börjar ge upp men den har många år på nacken nu så kan räkna den som utsliten nu, med den har jag spelat 1200 timmar skyrim, 600 timmar fallout 3 och 800 timmar Fallout NV sen runt 1000 timmar Battlefield spel. Utöver detta massor av andra spel då jag har en 100ish spel.

Så där har vi en referens, tusentals timmar innan den blev utsliten.

PS4:ans handkontroll däremot är en annan historia, ett år efter release gav den vänstra styrspaken helt upp, registrerade inte tryck av microbrytaren under och slutade helt att registrera när man rörde spaken uppåt, långt innan dess började den sakta men säkert glappa mer och mer dvs känner du på spaken kan du flytta den en bit i alla riktningar utan att någon rörelse registrerar och även vrida någon millimeter på den.
Det hela började med att den blev utsliten för att man trycker ner den när man sprintar i spel, blev sen att vissa vinklar uppåt inte registrerade så ofta och att den själv klickade ner utan att man tryckte.

Detta hände efter kanske 300 timmar BF4 och 100ish timmar andra spel så strax under 500 timmar så var kontrollen utsliten.

Detta kan man se många som har problem med om man söker på nätet.

Jag köpte en ny analog styrspak på ebay dvs inte toppen av gummi utan hela den mekaniska biten, tog fram lödstationen och tog bort den gamla och lödade dit den nya så fungerar kontrollen som ny igen. Kommer göra det samma med höger styrspak med inom kort.

Har även en nyköpt kontroll som skall utvärderas om ett år

Men det är många som inte har utrustning och kunskap nog för att byta den mekaniska styrspaken själv.

Tittar man på folk som inte kan detta så kostar en ny kontroll runt 700kr vilket är mycket pengar för en handkontroll som inte håller så länge.

Har läst att Sony har bytt ut den mekaniska biten i styrspakarna på senare kontroller så detta problemet skall inte vara lika påtagligt sägs det men tiden får avgöra det.

Så kort och gott gamla kontrollen till PS3 klarade sig 3000-4000 timmar nya PS4 kontrollen klarade sig knappt över 500 timmar av det (har bekanta som fått samma problem vid runt samma antal spelade timmar +/- 100h). Så en jäklar skillnad må jag säga och jag är inte ensam. Sen spelar jag inte hårdhänt, slänger inga kontroller utan är försiktig med mina saker.

Batterierna kan jag tillägga att jag bytt ut en gång på PS3 kontrollen, har även nyare kontroller och två PS3 så frugan har använt ett system i vardagsrummet och den fungerar helt felfritt men då har den långt ifrån lika många timmar på sig.

Edit: Blev mycket text här, kortfattat PS4:ans styrspak håller extremt mycket kortare tid (den mekaniska delen, vet att även vissade hade problem vid release att gummit nöttes av kvickt vilket jag inte hade problem med).

Finns en ny revision av PS4 kontrollern där gummit ska vara mer hållbart men har inte sett någon annan förbättring.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

https://www.google.se/search?btnG=1&pws=0&q=trasig+ps4+kontro...
Finns en ny revision av PS4 kontrollern där gummit ska vara mer hållbart men har inte sett någon annan förbättring.

Då får vi helt enkelt se om den mekaniska biten i de analoga styrspakarna håller längre nu än innan ^^

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Då får vi helt enkelt se om den mekaniska biten i de analoga styrspakarna håller längre nu än innan ^^

Har du en handkontroll med den nya revisionen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Har du en handkontroll med den nya revisionen?

Jo då har köpt en blå kontroll av den nya revisionen då jag vill kunna spela två på Borderlands (2/pre-seq) så blir att utvärdera den. Kan öppna den med och se om jag ser ngon skillnad på de analoga styrspakarna på kretskortet

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.