Trådlösa hörlurar tillsammans med ljudkort

Permalänk

Trådlösa hörlurar tillsammans med ljudkort

Har hört att om man har trådlösa hörlurar så försvinner all nytta med ett ljudkort helt plötsligt: ljudet blir till skit.
Att ljudkortet inte kan förbättra ljudet alls längre om hörlurarna är trådlösa.
Stämmer det verkligen?
Om ja: varför är det så? För jag får inte ihop det.
Det borde väl kvitta om informationen levereras till hörlurarna genom en sladd eller genom luften, det är fortfarande samma information som överförs.

Om ja #2: det betyder att vi kommer vara fast med icke-trådlösa hörlurar i all evig framtid, för ingen vill väl ha pissljud.

Varför finns det ingen stor röd varningstext på ljudkortens förpackningar där det står: "CAUTION, DOES NOT WORK WITH WIRELESS HEADPHONES." ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Har hört att om man har trådlösa hörlurar så försvinner all nytta med ett ljudkort helt plötsligt: ljudet blir till skit.
Att ljudkortet inte kan förbättra ljudet alls längre om hörlurarna är trådlösa.
Stämmer det verkligen?
Om ja: varför är det så? För jag får inte ihop det.
Det borde väl kvitta om informationen levereras till hörlurarna genom en sladd eller genom luften, det är fortfarande samma information som överförs.

Om ja #2: det betyder att vi kommer vara fast med icke-trådlösa hörlurar i all evig framtid, för ingen vill väl ha pissljud.

Själva ljudkortet tappar all funktion, bara mjukvaran spelar roll.

Kollar du på vad folk köper så är det lätt att se hur många som är nöjda med pissljud.
Lurar från t.ex Beats, Steelseries, Razer, Logitech rekommenderas och köps i drivor.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Har hört att om man har trådlösa hörlurar så försvinner all nytta med ett ljudkort helt plötsligt: ljudet blir till skit.
Att ljudkortet inte kan förbättra ljudet alls längre om hörlurarna är trådlösa.
Stämmer det verkligen?
Om ja: varför är det så? För jag får inte ihop det.
Det borde väl kvitta om informationen levereras till hörlurarna genom en sladd eller genom luften, det är fortfarande samma information som överförs.

Den avgörande, och enorma, skillnaden är om ljudet skickas analogt eller digitalt. Ljudvågor är per definition analoga, så allt digitalt samplat ljud vi vill kunna höra måste konverteras till analog form i en så kallad DAC. Kvalitén på denna är en av de faktorer som avgör hur bra ljudet kan bli.

Om man använder vanliga lurar med AUX-kabel sitter DAC:en på "datorsidan" av kabeln, antingen på ett dedikerat ljudkort, på moderkortet eller i en extern låda. Då skickas analoga signaler genom AUX-kabeln och DAC:en har möjlighet att påverka kvalitén på dessa. Lurarna återger då bara passivt dessa analoga signaler så gott som elementen klarar av.

Använder man däremot trådlösa lurar (eller trådade lurar med USB-kabel) sitter DAC:en i lurarna och det skickas enbart digitala signaler dit. Dessa går aldrig igenom någon DAC på "datorsidan", då de fortfarande är digitala där, och en dyr DAC där gör därför varken från eller till. (Men DAC:en i lurarna kan förstås hålla olika hög kvalité.)

TL;DR:
Med analogt anslutna lurar sker D/A-omvandlingen i datorn eller en extern DAC.
Med trådlösa eller USB-kabelanslutna lurar sker den i lurarna.

Citat:

Om ja #2: det betyder att vi kommer vara fast med icke-trådlösa hörlurar i all evig framtid, för ingen vill väl ha pissljud.

Det är inte så att trådlösa lurar per definition inte kan ha en bra DAC i sig; huvudproblemet är väl att en sådan drar en hel del ström. Jag bedömer det som extremt osannolikt att trådlösa lurar någonsin kommer ha en suck mot trådade när ljudkvalitén står överst på prioritetslistan, men alla trådlösa lurar har inte "pissljud". Däremot kan trådlösa aldrig matcha trådade i samma prisklass, då mindre pengar kan läggas på elementen och kringliggande delar på trådlösa.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att totalt bortse ifrån trådlösa lurar då batterier blir gamla och mitt G930 tappar signal lite då och då. Köp ett par HÖRLURAR och sedan en extern mik. Headset på något vis blir aldrig riktigt bra känns det som då tillverkaren alltid missar på något...Tyvärr.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Det borde väl kvitta om informationen levereras till hörlurarna genom en sladd eller genom luften, det är fortfarande samma information som överförs.

Varför finns det ingen stor röd varningstext på ljudkortens förpackningar där det står: "CAUTION, DOES NOT WORK WITH WIRELESS HEADPHONES." ?

Sändaren till trådlösa hörlurar ansluts (i de fallen jag har sett) med USB kontakt, dvs de kommer aldrig att passera ett ljudkort om du har ett i datorn, vilket också är en anledning till att dom inte behöver ha en sådan varningstest, för det går ej att koppla in trådlösa lurar på ett ljudkort

Någon får rätta mig om jag har fel

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns några få bra trådlösa lurar varav ett fåtal går att ansluta analogt, men trådlöst blir dyrt för hörlursförstärkaren och dess strömförsörjning måste ju byggas in i luren och dessutom ska signalen överföras dit, signalöverföringen är lättast att göra digital men då kan man ju lika gärna köra helt digitalt och då behöver man ju alltså även en dac i lure och då spelar ljudkort egentligen 'ingen roll och man kan hoppa över det steget helt...

Man kan ju iofs se det som att ett headset innehåller ett externt ljudkort med tex usbanslutning men frågan är om man kan anse att en hörlur har ett ljudkort eftersom man saknar ingångar, det är ju mer likt en trådlöst ansluten dac i de fall man kör digital signalöverföring.

Kabelanslutna lurar är framförallt billigare än trådlösa, räkna med minst 1500kr i prisskillnad för att förstärkaren, strömförsörjning och överföringslänken inte ska innebära klart sämre prestanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns några få bra trådlösa lurar varav ett fåtal går att ansluta analogt, men trådlöst blir dyrt för hörlursförstärkaren och dess strömförsörjning måste ju byggas in i luren och dessutom ska signalen överföras dit, signalöverföringen är lättast att göra digital men då kan man ju lika gärna köra helt digitalt och då behöver man ju alltså även en dac i lure och då spelar ljudkort egentligen 'ingen roll och man kan hoppa över det steget helt...

Man kan ju iofs se det som att ett headset innehåller ett externt ljudkort med tex usbanslutning men frågan är om man kan anse att en hörlur har ett ljudkort eftersom man saknar ingångar, det är ju mer likt en trådlöst ansluten dac i de fall man kör digital signalöverföring.

Kabelanslutna lurar är framförallt billigare än trådlösa, räkna med minst 1500kr i prisskillnad för att förstärkaren, strömförsörjning och överföringslänken inte ska innebära klart sämre prestanda.

Har du tips på några bra trådlösa hörlurar?

Permalänk

Då har jag lärt mig en massa nytt

Skrivet av mrqaffe:

Det finns några få bra trådlösa lurar

Skulle också vilja veta vilka som är bra. Priset skiter jag i.
Funderar lite på Sony MDR-XB950BT.. gillar bas.

Skrivet av Reyintaz:

Sändaren till trådlösa hörlurar ansluts (i de fallen jag har sett) med USB kontakt, dvs de kommer aldrig att passera ett ljudkort om du har ett i datorn, vilket också är en anledning till att dom inte behöver ha en sådan varningstest, för det går ej att koppla in trådlösa lurar på ett ljudkort

Någon får rätta mig om jag har fel

Denna: http://www.avantree.com/product-bluetooth-transmitter-and-rec... ansluter man direkt in i ljudkortets ljudutgång, så signalen skickas rätt från ljudkortet till hörlurarna.

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Har du tips på några bra trådlösa hörlurar?

Sennheiser RS175, har dom själv, riktigt skön bas, tydligt mellanregister och fin diskant.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Rekordmedlem

Sennheiser is 850 är det bästa trådlösa jag lyssnat på, de tillverkas inte längre men dyker upp som beg ibland, kostade runt 12 000 nya. De är lite udda eftersom de överför ljudet digitalt med optik, men det gör samtidigt att de inte påverkas av radiostörningar som kan slå ut alla lurar som kör på ism bandet.

Det ska även finnas nån Japansk lur i 50 000 klassen som ska prestera riktigt bra, kommer inte ihåg om det var Piooner eller Sony som gjort den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sennheiser is 850 är det bästa trådlösa jag lyssnat på, de tillverkas inte längre men dyker upp som beg ibland, kostade runt 12 000 nya. De är lite udda eftersom de överför ljudet digitalt med optik, men det gör samtidigt att de inte påverkas av radiostörningar som kan slå ut alla lurar som kör på ism bandet.
http://www.radiomuseum.org/images/radio/sennheiser/infrarot_sender_digital_s850_664736.jpg
Det ska även finnas nån Japansk lur i 50 000 klassen som ska prestera riktigt bra, kommer inte ihåg om det var Piooner eller Sony som gjort den.

Intressant.
Trådlösa lurar i klass med hd650 (ev bättre t.om), ett jävla prispåslag också

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BergEr:

Intressant.
Trådlösa lurar i klass med hd650 (ev bättre t.om), ett jävla prispåslag också

Vet däremot inte om det är nått direkt omotiverat prispåslag eftersom de innehåller hörlursförstärkare, dac och överföringsapparaturen, det kostar ju oavsett men här är det ju tvunget att monteras i luren snarare än att man kan ha det fristående, när lurarna tillverkades så fanns det inte heller så billiga lösningar på det så säg minst 5-7 000 kr för drivare och dac och så överföring på det så är man uppe i den prisklassen, idag skulle man väl kunna lösa drivning/dac och överföring för drygt 2000 kr eftersom det finns bättre ic kretsar som kan användas, men trådlöst bör få öka priset 2000 eller mer för att inte riskera att nästan garanterat försämra ljudet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vet däremot inte om det är nått direkt omotiverat prispåslag eftersom de innehåller hörlursförstärkare, dac och överföringsapparaturen, det kostar ju oavsett men här är det ju tvunget att monteras i luren snarare än att man kan ha det fristående, när lurarna tillverkades så fanns det inte heller så billiga lösningar på det så säg minst 5-7 000 kr för drivare och dac och så överföring på det så är man uppe i den prisklassen, idag skulle man väl kunna lösa drivning/dac och överföring för drygt 2000 kr eftersom det finns bättre ic kretsar som kan användas, men trådlöst bör få öka priset 2000 eller mer för att inte riskera att nästan garanterat försämra ljudet.

Mm smakar det så kostar det

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.