Framtidens bredband - Vad ska jag välja?

Permalänk

Framtidens bredband - Vad ska jag välja?

Har fiber i lägenheten idag och har kört Comhems tv+bredband+telefoni ett tag men börjar bli trött på det. Speciellt när de nu höjer priserna. Vi betalar idag runt 700:- i månaden för deras tjänster och jag tycker det är för mycket.
Kikade lite på bredband från T3 men valde kvickt bort dem när jag såg att de tar 25:- bara för att skicka ut en e-postfaktura. Korkat.
Har kollat lite på viasat för t.ex. tv men de verkar inte ha några HD-kanaler i grundutbudet (och har dessutom bara 100/10 i bredband som max).

Jag är på jakt efter:
* 100/100 bredband
* TV-abbonemang. Comhem har inte kvar sitt "8 favoriter" paket, det hade ungefär räckt för oss. Nu får vi ha galet stort tv-paket för att vi vill ha några särskilda barnkanaler till småttingarna.
* Telefoni. Vi ringer ganska lite.

Tar tacksamt emot tips.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk

Är det öppen fiber i fastigheten? Annars är ni fast vid den leverantör ni har idag.

Permalänk

Jag vet inte riktigt vad du menar med "öppen fiber". Det är nått Framtidens Bredband/iTUX-nät, om du blir klokare av det.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Jag vet inte riktigt vad du menar med "öppen fiber". Det är nått Framtidens Bredband/iTUX-nät, om du blir klokare av det.

Det är i princip öppet bredband. Du kan se vilka leverantörer du kan få här: http://framtidensbredband.ituxportalen.se/

Rekommenderar Bahnhof, men du vill ha TV-utbud, så där vet jag inte hur bra Bahnhof är vad gäller TV. Du får kolla runt på sidan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I och med att Ownit finns i Framtidens Bredband (iTux) ser jag inte detta som något vidare svårt val.

Permalänk
Medlem

Kör själv i Ituxnätet och har B2 samt en lös ip box från comhem (utan abonnemang) för tv (SVT, vem vill se andra kanaler?)

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Bredband2 såg ju riktigt lovande ut. Tack för det. Återstår att lösa, framförallt tv-biten.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Avstängd

Jag kör Bahnhof i Framtidens bredband, dock utan TV, och det funkar utmärkt. Bra teknisk support med snabba svar och faktiskt kunniga tekniker. En väldig skillnad mot Comhem. Med comhem var det typ: Dra ur sladden till modemet, vänta tio sek och stoppa i den igen, sen kan det ta en timme innan din uppkoppling fungerar igen (vilket sällan fungerade). Bahnhof är mer: Kör en tracert mot detta IP och maila vad du får ut så kollar jag närmare...

Permalänk
Skrivet av oRBIT2002:

Har fiber i lägenheten idag och har kört Comhems tv+bredband+telefoni ett tag men börjar bli trött på det. Speciellt när de nu höjer priserna. Vi betalar idag runt 700:- i månaden för deras tjänster och jag tycker det är för mycket.
Kikade lite på bredband från T3 men valde kvickt bort dem när jag såg att de tar 25:- bara för att skicka ut en e-postfaktura. Korkat.
Har kollat lite på viasat för t.ex. tv men de verkar inte ha några HD-kanaler i grundutbudet (och har dessutom bara 100/10 i bredband som max).

Jag är på jakt efter:
* 100/100 bredband
* TV-abbonemang. Comhem har inte kvar sitt "8 favoriter" paket, det hade ungefär räckt för oss. Nu får vi ha galet stort tv-paket för att vi vill ha några särskilda barnkanaler till småttingarna.
* Telefoni. Vi ringer ganska lite.

Tar tacksamt emot tips.

Vad jag vet tar nästan alla faktura avgift. Bästa är att välja e-faktura (slipper fylla in några siffror). Är en kostnad att skicka hem fakturor till folk.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Bredband2 valde jag faktiskt bort. Efter 20 minuter i telefonkö (7(!) st före) och sen ytterligare 10 minuter i väntan på att verifiera att de faktiskt kunde leverera till min adress la jag på luren. Ringde comhem och lyckades binda om mitt 100/100 till 229:-/månaden istället för 299:- (som jag lyckats snacka mig till tidigare).

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Kollar småttingarna verkligen på tv? Har läst och hört att de börjar migrera till surfplattor och youtube istället. Behöver ni verkligen ha en tv-tjänst? telefoni är väl i mitt tycke onödigt om man ändå har mobil och bor i stan där täckningen är ok. Så har du bara 1 parameter att ta hänsyn till helt plötsligt.

Framtiden är on demand, aka streaming

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av thorsama:

Kollar småttingarna verkligen på tv? Har läst och hört att de börjar migrera till surfplattor och youtube istället. Behöver ni verkligen ha en tv-tjänst? telefoni är väl i mitt tycke onödigt om man ändå har mobil och bor i stan där täckningen är ok. Så har du bara 1 parameter att ta hänsyn till helt plötsligt.

Framtiden är on demand, aka streaming

Jupp, fast inte på mobilnätet tack Vill ju själv kunna använda det om man behöver få reda på något på språng.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thorsama:

Kollar småttingarna verkligen på tv? Har läst och hört att de börjar migrera till surfplattor och youtube istället. Behöver ni verkligen ha en tv-tjänst? telefoni är väl i mitt tycke onödigt om man ändå har mobil och bor i stan där täckningen är ok. Så har du bara 1 parameter att ta hänsyn till helt plötsligt.

Framtiden är on demand, aka streaming

Absolut. Jag tog steget för ett par år sedan och är väldigt nöjd. Det man tappar är slötittande på skitprogram som man egentligen inte vill se utan ser bara för att de är på teve, typ Storage Wars eller Wife Swap. Kostnadsmässigt ligger jag på ungefär samma som TV-licensen: Netflix, Hulu och en tjänst för att få amerikanskt IP blir sådär 170-200 i månaden beroende på dollarkurs. Youtube har väldigt lite med saken att göra dock.